Ik heb vanavond al gouden sinterklaas chocolade munten gekocht... Glimt mooi, dat goud.quote:Op zondag 20 september 2009 01:18 schreef TGVkopper het volgende:
[ afbeelding ]
Koop goud en alles komt goed
Kan ik, in een notendop, zeggen dat kapitalisme de reden is dat ons geld naar Azie vloeit?quote:Op zondag 20 september 2009 12:25 schreef xenobinol het volgende:
Ik verwacht ook dat Willem Middelkoop dichter bij de waarheid zitten dan de meesten willen geloven. Onze welvaart is niet langer te handhaven op het huidige niveau. Als kind was ik altijd al geinteresseerd in de vraag hoe het kon dat de welvaart steeds bleef toenemen. En achteraf gezien komt dit heel goed samen met de enorme waardestijging op de huizenmarkt en de opkomst van de Chinese industrie. De laatste 20 jaar is enorm veel productiviteit verdwenen uit Nederland, verplaatst naar lage lonen landen. Wat ervoor in de plaats is teruggekomen zijn meestal diensten die totaal niet in basisbehoeften voorzien. Voor dit soort behoeften zijn we zeer sterk afhankelijk geworden van de lage lonen landen. De wisselkoers tussen onze 'creatieve' producten en hun fysieke producten zal steeds verder afbrokkelen aangezien zij de creatieve diensten steeds vaker uit de lokale economie zullen betrekken. We gaan gewoon weer terug naar het welvaartsniveau van de jaren 60 en beginnen opnieuw.
Klopt, Willem heeft wel gelijk, maar men wil 'm niet meer horen omdat iedereen crisis-moe isquote:Op zondag 20 september 2009 09:54 schreef JernyBodal het volgende:
Hij heeft op punten wel gelijk, maar niemand wil het meer horen. Men is crisis-moe, nu al, terwijl de echte crisis nog moet beginnen.
Overigens zegt hij nergens letterlijk dat "de crisis een terminale kanker is". Hij gebruikt het voorbeeld van een terminale kanker slechts om aan te tonen dat het gebruik van lapmiddeltjes (zware medicijnen) in een compleet verziekte situatie geen echte oplossingen biedt.
Dit dus. Momenteel vloeit ons geld deels naar Azie (overigens niet het geld van Nederland, want wij exporteren nog steeds meer dan we importeren). Dus laten we zeggen: de dollars vliegen massaal naar China. Dat is voor de VS natuurlijk niet vol te houden, wat ook merkbaar is aan de dalende dollar. (Overigens is de Chineze remnibi ondergewaardeerd, op de lange termijn ook niet vol te houden).quote:Op zondag 20 september 2009 12:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Kan ik, in een notendop, zeggen dat kapitalisme de reden is dat ons geld naar Azie vloeit?
Of zal de boel weer rechttrekken wanneer de economieen in het oosten en westen nader tot elkaar komen, omdat we elkaar dan meer te bieden op een gelijkwaardiger voet?
Nadeel is dan wel dat op dat moment de dollar behoorlijk aan kracht heeft verloren. En niet meer op nummero uno staat van wereldmunten. Afgeleide Amerikaanse producten zullen qua buying power niet meer hetzelfde opleveren en zelfs minder aantrekkelijk worden. Zullen Amerikaanse bedrijven straks nog wel Amerikaans blijven ? als de munt gaat devalueren.quote:Op zondag 20 september 2009 13:52 schreef justanick het volgende:
[..]
Dit dus. Momenteel vloeit ons geld deels naar Azie (overigens niet het geld van Nederland, want wij exporteren nog steeds meer dan we importeren). Dus laten we zeggen: de dollars vliegen massaal naar China. Dat is voor de VS natuurlijk niet vol te houden, wat ook merkbaar is aan de dalende dollar. (Overigens is de Chineze remnibi ondergewaardeerd, op de lange termijn ook niet vol te houden).
Het gevolg is dat de Amerikanen minder kunnen importeren. En het voor sommige Amerikaanse bedrijven wellicht weer aantrekkelijk wordt om een deel van de productie 'terug te halen' naar de VS, waardoor de VS zelf weer meer produceren. Gevolg is dat de boel op termijn weer redelijk in balans zal komen; China is dan rijker geworden en de VS minder rijk. De VS kunnen pas weer welvarender worden als de arbeidsproductiviteit toeneemt (bijv door innovatie) terwijl de import en export redelijk in balans blijven.
Meeste economen gaan uit van een V-herstel, nog een maandje en ze geloven het allemaal, daarna gaat de crisis pas beginnen...quote:Op zondag 20 september 2009 17:11 schreef teamlead het volgende:
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat Willem en andere doemdenkers gelijk hebben.
Desondanks bekruipt mij een groot "waarom-zouden-we-economen-nu-wel-moeten-geloven"gevoel. Diezelfde economen die jarenlang riepen hoe fantastisch het wel niet ging en (op een aantal uitzonderingen na) die hele crisis niet zagen aankomen begrijpen het nu opeens wel?
Lang leve de media...quote:Op zondag 20 september 2009 17:11 schreef teamlead het volgende:
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat Willem en andere doemdenkers gelijk hebben.
Desondanks bekruipt mij een groot "waarom-zouden-we-economen-nu-wel-moeten-geloven"gevoel. Diezelfde economen die jarenlang riepen hoe fantastisch het wel niet ging en (op een aantal uitzonderingen na) die hele crisis niet zagen aankomen begrijpen het nu opeens wel?
Je kan die schepen zelf bekijken met Google Earthquote:Op zondag 20 september 2009 17:08 schreef Rbhp het volgende:
http://www.zerohedge.com/(...)lative-market-bubble
http://www.dailymail.co.u(...)-east-Singapore.html
Lees deze twee artikelen. Ik wist dus niet, vrij ontnuchterend.
Lol, dat is best maf. Maar als al die boten stil staan, en de stijging van de beurs moet een voorloper zijn van de economie. Dan moeten al die boten toch in relatief korte tijd (3-6) maanden weer allemaal aan de slag gaan? Ik zag laatst op Ned2 ook een uitzending over een Nederlandse jumbo boten transport, dat ze het weer drukker kregen. Maar op fok! zie ik alleen plaatjes van stilstaande boten.quote:Op zondag 20 september 2009 23:23 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Je kan die schepen zelf bekijken met Google Earth
is het juist niet andersomquote:Op zondag 20 september 2009 13:52 schreef justanick het volgende:
[..]
Dit dus. Momenteel vloeit ons geld deels naar Azie (overigens niet het geld van Nederland, want wij exporteren nog steeds meer dan we importeren).
Nee, onze handelsbalans is positief. We exporteren voor 44 miljard U$D meer dan we importeren. (China staat overigens 267 mld in de plus, de VS staan een whopping 605 miljard in de min). Nederland is internationaal ook 1 van de grotere exportlanden ter wereld (en opzichte van Bruto Nationaal Product gemeten, that is). Daarom hebben wij ook altijd zo veel 'last'/'profijt' van de wereldeconomie.quote:Op zondag 20 september 2009 23:38 schreef Dibble het volgende:
[..]
is het juist niet andersomqua landbouw is NL namelijk niets op wereldschaal.
Ja, dat geloof ik best. Maar ik vatte het te letterlijk op denk ik. Namelijk NL produceert niets om te exporteren. Het is slechts een doorvoerhaven. Volgens mij moet de import dan net zo hoog zoniet hoger dan dan het export liggen.quote:Op maandag 21 september 2009 00:38 schreef justanick het volgende:
[..]
Nee, onze handelsbalans is positief. We exporteren voor 44 miljard U$D meer dan we importeren. (China staat overigens 267 mld in de plus, de VS staan een whopping 605 miljard in de min). Nederland is internationaal ook 1 van de grotere exportlanden ter wereld (en opzichte van Bruto Nationaal Product gemeten, that is). Daarom hebben wij ook altijd zo veel 'last'/'profijt' van de wereldeconomie.
Vind je het niet positief dat men in Azië ook een hogere levensstandaard krijgt?quote:Op zondag 20 september 2009 12:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Kan ik, in een notendop, zeggen dat kapitalisme de reden is dat ons geld naar Azie vloeit?
Kan ik, in het verlengde daarvan, zeggen dat kapitalisme een uiterst beperkte houdbaarheid heeft qua maatschappelijk nut?
Nederland voegt wel waarde toe hoor.quote:Op maandag 21 september 2009 00:43 schreef Dibble het volgende:
Ja, dat geloof ik best. Maar ik vatte het te letterlijk op denk ik. Namelijk NL produceert niets om te exporteren. Het is slechts een doorvoerhaven. Volgens mij moet de import dan net zo hoog zoniet hoger dan dan het export liggen.
En ehhhmmm....quote:Op maandag 21 september 2009 01:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nederland voegt wel waarde toe hoor.Zelfs het legen van een bulk-carrier en dat overhevelen naar kleinere binnenschepen is productie, er worden goederen geëxporteerd die tegen een lagere prijs zijn geïmporteerd. Een schip van 300 meter lang, 70 meter breed, en 25 meter diep kan de Duitse staalindustrie nooit bereiken, met de overslag er van naar kleinere schepen voegt Nederland dus waarde toe ook al is er slechts sprake van doorvoer.
Denk trouwens ook aan de zeer hoogwaardige metaalproducten die Hoogovens produceert, denk aan het enorme scala petrochemische producten dat in Nederland geproduceerd wordt (Nederland heeft de grootste raffinagecapaciteit ter wereld, in absolute zin!). Denk aan de bloemen, fruit en groenten. Allemaal echte Nederlandse producten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |