FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Ronde tafel; zelf maken ? ervaring en tips gezocht !
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 18:12
Ik heb een aardige tijd een tafel gemaakt. Hij is aardig gelukt, alleen heb ik van het afwerken ervan een 10 jaren plan gemaakt.

De tafel lijkt op deze:


Het probleem is echter, dat de tafel perfect ge-egaliseerd moet worden. ik wil hem namelijk in hoogglans verven of beplakken met hpl/ formica.

De rondingen zijn prima, het gaat alleen om de overgang van de rondingen na het rechte stuk, het tafelblad. deze overgang krijg ik niet netjes. Schuren werkt niet (goed genoeg)

Nu heb ik het idee de tafel te egaliseren met een vulmiddel. egaliseer-spul wat normaal voor de vloer of muur gebruikt word, en dit met de hand netjes maken. Dit kan je gemakkelijk nog iets bijschuren met de hand. Dat wil dan zeggen dat er over het gehele tafelblad zo'n 2mm egaliseer-spul komt te liggen.

mocht dit al een goed idee zijn, dan is het (vooral het egaliseermiddel voor de muur) te zacht. zou ik dit hard genoeg kunnen maken met bv boot of kurk-lak? (en eindeloos uitharden)

Voordat ik mijn tafel verknal wil ik graag jullie mening
ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd...
Appelblauwzeegroenzaterdag 19 september 2009 @ 18:22
Waar heb je hem van gemaakt? Ik neem aan hout/mdf. Dus waarom geen houtvulmiddel gebruiken? En gewoon 10 keer vullen en schuren denk ik.
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 18:28
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:22 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Waar heb je hem van gemaakt? Ik neem aan hout/mdf. Dus waarom geen houtvulmiddel gebruiken? En gewoon 10 keer vullen en schuren denk ik.
nou, dat heb je eigenlijk alleen maar in tubes, dat is niet te doen..
het is inderdaad mdf. (en buig-mdf)
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 18:30
en daar komt bij dat houtvulmiddelen houtvezels bevatten wat het egaliseren vaak niet ten goede komt.
bleibleizaterdag 19 september 2009 @ 18:31
Van dat epoxyachtige plamuur is ook geen optie? Dat heb ik geloof ik in blikken gezien bij de bouwmarkt.
Ik bedoel dan dat spul dat ze ook bij auto's gebruiken...
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 18:32
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:31 schreef bleiblei het volgende:
Van dat epoxyachtige plamuur is ook geen optie? Dat heb ik geloof ik in blikken gezien bij de bouwmarkt.
Ik bedoel dan dat spul dat ze ook bij auto's gebruiken...
geen idee, hoe werkt dat?
Appelblauwzeegroenzaterdag 19 september 2009 @ 18:40
OK, dat kan dus niet.

Heeft de 2 componenten houtrotvuller van alabastine ook houtvezels in zich? ik kan het niet terugvinden op hun site. Ik vond dit wel een veel gladdere pasta dan normale houtvuller, het wordt goed hard bij drogen en is goed schuurbaar. Maar ik heb er enkel door de hond aangevreten profielplinten mee gedaan die ik hoogglans heb geverfd. Daar was het prima voor, maar ik kan me voorstellen dat je het echt, echt spiegelglad wil hebben en ik weet niet of dit genoeg is.

Misschien eens vragen bij een meubelspuiterij? Ze zullen wel weten wat de beste manier is om spiegelglad af te werken voor het mooiste hoogglansresultaat?

[ Bericht 0% gewijzigd door Appelblauwzeegroen op 19-09-2009 18:56:02 ]
Appelblauwzeegroenzaterdag 19 september 2009 @ 18:41
Die houtrotvuller is ook op epoxybasis. Bij nazoeken denk ik dat er geen houtvezels in zitten maar talkpoeder.
bleibleizaterdag 19 september 2009 @ 18:43
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:32 schreef Saisai het volgende:

[..]

geen idee, hoe werkt dat?
Eh, geen idee .
Maar op auto's moet het resultaat hard zijn en in alle rond vormen te schuren.
Ik zit zelf alleen niet in die wereld.
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 18:47
Ik ga morgen (ja morgen) eens in de bouwmarkt kijken wat ze hebben.
wat vind je van zoiets?
klik!

of is dat een heel stom idee? het ziet er wel makkelijk uit zo.
Appelblauwzeegroenzaterdag 19 september 2009 @ 18:47
Autoplamuur is denk ik ook geen gekke optie. Het moet hard worden, schuurbaar en glad. Ik weet echter niet hoe het op mdf zal hechten.

ff googlelen: ze hebben autoplamuur ook van alabastine (er zijn natuurlijk vast betere merken)

"Product
Afwerkplamuur voor het egaliseren van krasjes, kleine
oneffenheden en plamuurgaatjes in metaal, polyester
en diverse andere materialen.
Verpakking
125 ml. tube.
Gesloten tube koel en droog bewaren.

Toepassingen & ondergronden
 Voor het egaliseren van krasjes en kleine oneffenheden
in auto’s, boten, huishoudelijke apparaten e.d.
 Voor een spiegelgladde afwerking van Alabastine
Polyesterplamuur (Autoplamuur vult alle overgebleven
krasjes en plamuurgaatjes).
 Uitstekende hechting op metaal, polyester, hout en
diverse kunststoffen.
 Kaal metaal voorbehandelen met een geschikte primer.

Eigenschappen
 Creëert een spiegelglad oppervlak.
 Uitstekende hechting op vele materialen.
 Sneldrogend, af te werken na ca. 60 minuten.
 Makkelijk verwerkbaar. Goed schuurbaar.
 Overschilderbaar en overspuitbaar met alle gangbare
verfsoorten (alkyd en acryl)."

Hecht op hout dus!!!

Ik denk dat dit netter af te werken valt dan een muurvuller. Producten voor muren zullen denk ik nooit zo hard worden als materialen op epoxybasis. Daar zijn ze ook niet op gemaakt, hoogstwaarschijnlijk zijn deze toch op gipsbasis en dat is natuurlijk zo beschadigd op een tafel. Vernis helpt wel wat, maar ik denk echt dat epoxy the way to go is.

[ Bericht 14% gewijzigd door Appelblauwzeegroen op 19-09-2009 18:52:54 ]
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 18:49
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:43 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Eh, geen idee .
Maar op auto's moet het resultaat hard zijn en in alle rond vormen te schuren.
Ik zit zelf alleen niet in die wereld.
ja daar heb je wel weer een punt. he wat lastig
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 18:51
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:47 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Autoplamuur is denk ik ook geen gekke optie. Het moet hard worden, schuurbaar en glad. Ik weet echter niet hoe het op mdf zal hechten.

ff googlelen: ze hebben het ook van alabastine (er zijn natuurlijk vast betere merken)

*blabla*

Hecht op hout dus!!!
dat klinkt goed! en de bouwmarkt heeft dat ook?
bleibleizaterdag 19 september 2009 @ 18:53
Muurspul zou ik overigens sowieso niet gebruiken.
Dat hecht niet lekker op MDF, is op vaak op gipsbasis dus vrij zacht en ook nog eens op waterbasis wat MDF doorgaans niet heel tof vindt.
Appelblauwzeegroenzaterdag 19 september 2009 @ 18:54
Alabastine zul je waarschijnlijk wel in de bouwmarkt kunnen vinden. Anders zal de halfords ed waarschijnlijk ook iets soortgelijks hebben.
Appelblauwzeegroenzaterdag 19 september 2009 @ 18:54
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:53 schreef bleiblei het volgende:
Muurspul zou ik overigens sowieso niet gebruiken.
Dat hecht niet lekker op MDF, is op vaak op gipsbasis dus vrij zacht en ook nog eens op waterbasis wat MDF doorgaans niet heel tof vindt.
Eensch!
bleibleizaterdag 19 september 2009 @ 18:56
Automateriaalzaken ook wel .
Het is volgens mij wel 2 componentenspul wat snel verwerkt moet worden en een hoop schuurwerk achteraf. Maar wel ideaal voor een klus als deze .
bleibleizaterdag 19 september 2009 @ 18:57
Ben trouwens wel erg benieuwd naar het eindresultaat!
Ziet eruit als een veel belovend project .
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 18:57
okay.

2 kilo voor 12 euries.
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 18:58
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:57 schreef bleiblei het volgende:
Ben trouwens wel erg benieuwd naar het eindresultaat!
Ziet eruit als een veel belovend project .
naja, hij ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de eerste foto. alleen dan met andere pootjes en niet afgewerkt. staat al wel in de grondverf trouwens. dan kon ik de onevenheden beter zien
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 19:11
zo ziet het er nu uit:


je kan veel zeggen van de troep, maar de witte was heb ik wel net gedaan
bleibleizaterdag 19 september 2009 @ 20:50
Dat ziet er goed uit!
Saisaizaterdag 19 september 2009 @ 21:24
thanks
Saisaizondag 20 september 2009 @ 14:28
Vandaag heb ik inplaats van autoplamuur eerst glasvezelplamuur gehaald. de reden hiervan is omdat het tafelblad toch vrij veel plamuur nodig heeft wil het waterpas zijn. zie hier:



omdat het niet volledig glad is af te werken, smeer ik er later nog autolak overheen. maar dat duurt nog wel ff. Ik heb 1 potje gekocht wat veel te weinig blijkt. zie hier..



er blijft nog teveel ruimte over.. ik denk dat ik morgen maar eens langs een garage moet..

_VoiD_zondag 20 september 2009 @ 15:45
dat is wel heel veel plamuur. En je kijkt nu alleen naar de bovenkant, maar als deze daar zo kiert zul je zien dat de binnenkant (onderkant) ook niet helemaal jofel is. Je horizontale stuk hangt dus een heleboel door.

Hoe is de aansluiting van horizontaal naar rondig gemaakt? Is dat een beetje stevig?
waterkipzondag 20 september 2009 @ 19:46
Ik zou hem in de sealer zetten ,om hem te isoleren van wat je er nu allemaal opgesmeerd hebt.
daarna in een tweecomponenten epoxy spuitplamuur.
Dat kan je zonder zakkers tot drie millimeter opbouwen,beetje accelerator erin kan je constant doorstapelen.
Na 24 uur t schuren /slijpen beginnende met 360>naar 600 eindigen met 1000.
wanneer je er dan een natte spons overheen haalt kan je al zien of hij perfect is .
Hulpje kan je toepassen door er een nevellaagje van een contrasterende kleur op te zetten.
waar zich nog nevel bevind zit een gaatje of een oneffenheid.
Kijk eens op forums van mensen die electrische gitaren bouwen ,dat is dezelfde werkwijze en die zijn ook gebaat bij een harde probleemloze eindfinish.
Walter-Egozondag 20 september 2009 @ 20:10
Je bent al een heel eind, maar misschien heb je er nog wat aan. Ik ben op dit moment zelf met een meubel bezig. Deze plamuur ik af met een gewone lakplamuur (geen 2-componenten plamuur). Het voordeel van een simpele lakplamuur (o.a. van Alabastine) is dat je iets meer tijd hem om het op te zetten en strak te trekken. Dat scheelt later een heleboel schuurwerk.
waterkipzondag 20 september 2009 @ 21:57
quote:
Op zondag 20 september 2009 20:10 schreef Walter-Ego het volgende:
Je bent al een heel eind, maar misschien heb je er nog wat aan. Ik ben op dit moment zelf met een meubel bezig. Deze plamuur ik af met een gewone lakplamuur (geen 2-componenten plamuur). Het voordeel van een simpele lakplamuur (o.a. van Alabastine) is dat je iets meer tijd hem om het op te zetten en strak te trekken. Dat scheelt later een heleboel schuurwerk.
Lakplamuur krimpt/zakt in
klusfoobjezondag 20 september 2009 @ 22:44
idd, wat waterkip zegt. Je hebt hier helemaal niets aan die plamuur tubes.

Enige dat hier goed gaat werken is 2 componenten epoxy. Dat spul is perfect glad te krijgen, en geeft geen gedonder met trek en krimpscheuren.

Ik heb dezelfde discussie gehad met m'n pa. Ik wilde geen epoxy troep. Ik zou het wel mooi strak plamuren. Was stevige discussie hoor

Pa heeft toen stiekum ergens een stuk gedaan met dat expoxy spul... en ik verdom het om toe te geven, maar dat ene stuk is het enige deel dat nog helemaal strak en glad is... mijn met bloed zweet en tranen bewerkte stukken, tig keer geschuurde en met hoogglans gelakt delen... ze hebben allemaal krimp en trek scheurtjes gekregen...

Ga ff op google zoeken naar een goede boot zaak en ze kunnen je daar perfect spul leveren.
Walter-Egozondag 20 september 2009 @ 22:55
quote:
Op zondag 20 september 2009 21:57 schreef waterkip het volgende:

[..]

Lakplamuur krimpt/zakt in
Dat klopt. Je moet er een beetje rekening mee houden, maar als je niet teveel uit wil vullen is het een vrij betaalbare oplossing.
klusfoobjezondag 20 september 2009 @ 22:57
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:55 schreef Walter-Ego het volgende:

[..]

Dat klopt. Je moet er een beetje rekening mee houden, maar als je niet teveel uit wil vullen is het een vrij betaalbare oplossing.
in welke mate is betaalbaar dan het criterium? expoxy spul is idd wat duurder maar als je iets neemt dat weinig kost en het resultaat is dat je later scheurtjes enzo krijgt... wat heb je dan bespaard? dan kun je er netzo goed niets meer aan doen. De verf die er dan over dat goedkope spul overhene gaat is dan ook weggegooid geld.
Saisaimaandag 21 september 2009 @ 14:15
quote:
Op zondag 20 september 2009 19:46 schreef waterkip het volgende:
Ik zou hem in de sealer zetten ,om hem te isoleren van wat je er nu allemaal opgesmeerd hebt.
daarna in een tweecomponenten epoxy spuitplamuur.
Dat kan je zonder zakkers tot drie millimeter opbouwen,beetje accelerator erin kan je constant doorstapelen.
Na 24 uur t schuren /slijpen beginnende met 360>naar 600 eindigen met 1000.
wanneer je er dan een natte spons overheen haalt kan je al zien of hij perfect is .
Hulpje kan je toepassen door er een nevellaagje van een contrasterende kleur op te zetten.
waar zich nog nevel bevind zit een gaatje of een oneffenheid.
Kijk eens op forums van mensen die electrische gitaren bouwen ,dat is dezelfde werkwijze en die zijn ook gebaat bij een harde probleemloze eindfinish.
ok, dit klinkt goed. maar wat bedoel je precies met een sealer?
klusfoobjemaandag 21 september 2009 @ 17:20
een sealer sluit alles af zodat je eigelijk opnieuw kunt beginnen zonder alle voorgaande troep eraf te moeten halen. OP die manier voorkom je dat je misschien chemische reacties krijgt met spullen die niet samen kunnen gaan.

Ga maar eens naar de betre verfspecialist. dus niet naar de gamma met de pipo's dieje moet uitleggen wat een schroef is.
Saisaimaandag 21 september 2009 @ 19:36
quote:
Op maandag 21 september 2009 17:20 schreef klusfoobje het volgende:
Dus niet naar de gamma met de pipo's dieje moet uitleggen wat een schroef is.
hehe. helaas waar.

Ik zag hier ergens bij een verfwinkel coating staan in spuitbus. (kan gebruikt worden ter voorbehandeling stond erop) is dat wat je bedoeld?
klusfoobjemaandag 21 september 2009 @ 20:19
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:36 schreef Saisai het volgende:

[..]

hehe. helaas waar.

Ik zag hier ergens bij een verfwinkel coating staan in spuitbus. (kan gebruikt worden ter voorbehandeling stond erop) is dat wat je bedoeld?
echt, het beste dat je kunt doen is even opschrijven wat er allemaal al voor een meuk opzit, waar het van gemaakt is en wat je wilt. Met dat lijstje ga je echt even o-p zoek naar een goede verfspecialist.

Kost je 3 euro meer per pot oid maar je krijgt advies voor 10 euro...
Saisaimaandag 21 september 2009 @ 20:40
Eigenlijk zit er niet veel speciaals op. ik heb mdf gebruikt en mdf plamuur voor de schroef-gaatjes. daaroverheen zit grondverf, en het laatste wat ik erop heb gesmeerd wat niet echt een succes was is glaszevelplamuur. (epoxy)

valt wel mee dus
Saisaimaandag 21 september 2009 @ 20:57
ik had nog een ideetje. Als ik nou de tafel 1x omwikkel met glasvezel(behang) en dat plamuur met de spuitbus? Mits ik de fijnste vezel gebruik, lijkt me dit best wel een slimme en goedkope oplossing. Bovendien is de tafel als het af is beresterk en kan ik erop gaan varen!
waterkipmaandag 21 september 2009 @ 21:18
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:57 schreef Saisai het volgende:
ik had nog een ideetje. Als ik nou de tafel 1x omwikkel met glasvezel(behang) en dat plamuur met de spuitbus? Mits ik de fijnste vezel gebruik, lijkt me dit best wel een slimme en goedkope oplossing. Bovendien is de tafel als het af is beresterk en kan ik erop gaan varen!
Nee,glasweefselbehang verlijm je met een waterafdunbare lijm.
spuitbus spuitplamuur is synthetisch ,dat gaat opwerken.
Dan moet je polyesterhars gebruiken,en inplaats van glasweefselbehang glasmat.
dat is ook geweven te krijgen ,los en echt als doek .
Moet je hem toch isoleren van al die synthetische troep die je er nu opgezet hebt voor je dat kan doen.
Tevens is de eindfinisch niet spiegelglad ,dus plamuur je je nog de blubber.

Wat beter kan /of laten doen is hem in de bodyschutz spuiten.
dat is antisteenslag wat onder bumbers ,dorpels en dergelijke gebruikt word .
dat is waterverdunbaar ,dus reageert niet op hetgeen er nu opzit .
kan je mooi dik opbouwen en kost ongeveer 10 euro per bus.
Is er in zwart,wit en grijs en alle tussentinten door mengen

Goedkoopste manier is om het bij een autospuiterij te doen ,want spuitbussen geven geen laagdikte en dan stoken ze hem in de droogcabine dat hij lekkker snel hard is .
Daarna kan je hem waterproef slijpen ,en met elke verf afwerken die je wenst.

[ Bericht 2% gewijzigd door waterkip op 21-09-2009 21:35:52 ]
Appelblauwzeegroenmaandag 21 september 2009 @ 21:32
glasvezelbehang is zeker niet spiegelglad...
Saisaimaandag 21 september 2009 @ 22:12
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:32 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
glasvezelbehang is zeker niet spiegelglad...
ik bedoelde ook meer glasvlies of renovlies..
Saisaimaandag 21 september 2009 @ 22:28
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:18 schreef waterkip het volgende:
Goedkoopste manier is om het bij een autospuiterij te doen ,want spuitbussen geven geen laagdikte en dan stoken ze hem in de droogcabine dat hij lekkker snel hard is .
Daarna kan je hem waterproef slijpen ,en met elke verf afwerken die je wenst.
Enig idee hoe duur dat gaat worden? de bovenkant is inmiddels niet echt glad meer, ik had het beter zo kunnen laten. op zich valt het nog mee qua hoogteverschil, op de foto lijkt het erger dan wat het is. maar toch..
waterkipzaterdag 26 september 2009 @ 22:27
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:28 schreef Saisai het volgende:

[..]

Enig idee hoe duur dat gaat worden? de bovenkant is inmiddels niet echt glad meer, ik had het beter zo kunnen laten. op zich valt het nog mee qua hoogteverschil, op de foto lijkt het erger dan wat het is. maar toch..
Altijd moeilijk om te zeggen,maar het is 10 minuten werk en een half uur stoken en dat stoken doe je in combinatie met een auto of andere werkstukken.
Incl.materiaal max 50 euro zou ik zeggen ,bus kost een tientje,nou meer dan twee gebruik je ernever niooit niet ,dertig euro voor stoken en arbeidsloon.
Als je aan een compressor kan komen ,of iemand kent met zo,n ding kan je het zelf doen .
je hebt maar weinig druk nodig ,moet je hem alleen wat lannger laten uitharden,ben je max 20 euro kwijt incl, bier .
AnneXzondag 27 september 2009 @ 15:15
even inbreken in dit topic.

Zeg Waterkip, blijkbaar weet jij er meer van...

In mijn topic Overspuiten van eettafel. vraag ik om advies.
De voor-vorige keer is de tafel overgespoten door een autospuiter - wist ik veel.
Gewoon op advies van een vriend.
Nu zegt deze, dat de vorige keer "gebakken" is en de laatste keer niet.
En dat weet ik niet.
Zou dat wat uitmaken dan?

Ik ben in dubio of ik de tafel voor de 2e keer bij dezelfde pro over laat doen en met welke lak.
waterkipzondag 27 september 2009 @ 15:50
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:15 schreef AnneX het volgende:
even inbreken in dit topic.

Zeg Waterkip, blijkbaar weet jij er meer van...

In mijn topic Overspuiten van eettafel. vraag ik om advies.
De voor-vorige keer is de tafel overgespoten door een autospuiter - wist ik veel.
Gewoon op advies van een vriend.
Nu zegt deze, dat de vorige keer "gebakken" is en de laatste keer niet.
En dat weet ik niet.
Zou dat wat uitmaken dan?

Ik ben in dubio of ik de tafel voor de 2e keer bij dezelfde pro over laat doen en met welke lak.
Afhankelijk van welke lak er gebruikt is .
Is het een synthetische lak (huis-tuin-keukenverf )zullen we het maar noemen ,dan is hij luchtdrogend.
Door te stoken verdampen de oplos-verdunningsmiddelen sneller.
Vandaar dat er bij buitenschilderwerk een periode van twee weken word aangehouden,de laklaag is dicht van structuur aan de bovenzijde ,dus dampt minder snel uit,te snel overschilderen resulteert in krimp of schroeien.
Doordat de lak na stoken harder is ,is hij ook gebruiksvriendelijker qua krassen e.d

Bij gebruik van een twee componentenlak gaat het verhaal minder op aangezien de verharder en soms de extra versneller die toegevoegd word een chemische reactie veroorzaakt wat de droging bewerkstelligd .
Dus ook zonder droogcabine kan je een keiharde laklaag verkrijgen .

Het enige voordeel bij versneld drogen in een cabine is dat je minder last van stof hebt.
Bij een tafelblad is dat ook te verhelpen door hem zodanig op te hangen dat hij verticaal droogt ,of op zijn kop .

Ik weet niet waaruit het tafelblad bestaat maar hout is een levend product.
Onderhevig aan krimp en uitzetten dus stook je te hoog dan kan het hout gaan werken en aftekening veroorzaken.
Piano's/vleugels stook je bijvoorbeeld ook nooit,beter eind van de dag spuiten in 2 componenten en de nacht door laten drogen op kamertemperatuur.
Dan heb je de minste kans op werking van het hout.
AnneXzondag 27 september 2009 @ 19:00
Dank je WK voor de uitleg.
De tafel is van massief mdf en nooit iets van werken gemerkt.
Hij staat nb dicht in de buurt van de haard, 's winters dan.

Sorry Saisai voor topic kapen.
Ik vind het trouwens stoer dat je je tafelprojekt bent begonnen.
waterkipzondag 27 september 2009 @ 22:15
quote:
Op zondag 27 september 2009 19:00 schreef AnneX het volgende:
Dank je WK voor de uitleg.
De tafel is van massief mdf en nooit iets van werken gemerkt.
Hij staat nb dicht in de buurt van de haard, 's winters dan.

Sorry Saisai voor topic kapen.
Ik vind het trouwens stoer dat je je tafelprojekt bent begonnen.
MDF bevat geen jaaringen is dus ook minimaal onderhevig aan krimp
Saisaivrijdag 6 november 2009 @ 14:50
uiteindelijk heb ik het strak genoeg gekregen met de epoxy, en ben ik verder gegaan met de rest. ik heb ervoor gekozen de tafel te bekleden met vinyl. prachtig spul ervoor eigenlijk. super duurzaam, niet kapot te krijgen. (mits te er niet met messen in gaat lopen hakken, maar ja dat overleeft geen enkele tafel)

juist door de epoxy op de bovenkant is de tafel goed stevig geworden en ik ben tevreden over het resultaat. zie hier:

De zijkanten heb ik inmiddels geplakt met vinyllijm op waterbasis. mocht er toch een beschadiging in komen, kan ik het er gemakkelijk aftrekken en opnieuw plaatsen.



tafel (goed veel) ingesmeerd met lijm



alvast op de rol vinyl gelegd



de vinyl eromheen gevouwen..



en aangedrukt met de deegroller zodat het egaal word. ik ben nu al blij met het resultaat

aan de onderkant komt nu een extra stukje "losse" vinyl omdat mn andere baan vinyl vouwen bleek te hebben. op zich niet erg, want dat zie je toch niet.

ik snijd de randen pas weg als het vinyl helemaal vast zit zodat ik zeker weet dat het niet uitzet of iets dergelijks.

/edit ff plaatjes zichtbaar gezet

[ Bericht 8% gewijzigd door Saisai op 06-11-2009 17:33:45 ]
waterkipvrijdag 6 november 2009 @ 15:22
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 14:50 schreef Saisai het volgende:
uiteindelijk heb ik het strak genoeg gekregen met de epoxy, en ben ik verder gegaan met de rest. ik heb ervoor gekozen de tafel te bekleden met vinyl. prachtig spul ervoor eigenlijk. super duurzaam, niet kapot te krijgen. (mits te er niet met messen in gaat lopen hakken, maar ja dat overleeft geen enkele tafel)

juist door de epoxy op de bovenkant is de tafel goed stevig geworden en ik ben tevreden over het resultaat. zie hier:

De zijkanten heb ik inmiddels geplakt met vinyllijm op waterbasis. mocht er toch een beschadiging in komen, kan ik het er gemakkelijk aftrekken en opnieuw plaatsen.

[ afbeelding ]

tafel (goed veel) ingesmeerd met lijm

[ afbeelding ]

alvast op de rol vinyl gelegd

[ afbeelding ]

de vinyl eromheen gevouwen..

[ afbeelding ]

en aangedrukt met de deegroller zodat het egaal word. ik ben nu al blij met het resultaat

aan de onderkant komt nu een extra stukje "losse" vinyl omdat mn andere baan vinyl vouwen bleek te hebben. op zich niet erg, want dat zie je toch niet.

ik snijd de randen pas weg als het vinyl helemaal vast zit zodat ik zeker weet dat het niet uitzet of iets dergelijks.
Wel apart met die sterretjes
Saisaivrijdag 6 november 2009 @ 15:25
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 15:22 schreef waterkip het volgende:

[..]

Wel apart met die sterretjes
uuh.. er zijn geen sterretjes?

het vinyl is matzwart
waterkipvrijdag 6 november 2009 @ 16:44
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 15:25 schreef Saisai het volgende:

[..]

uuh.. er zijn geen sterretjes?

het vinyl is matzwart
Uw feauteuax zijn niet zichtbaar
Saisaivrijdag 6 november 2009 @ 17:31
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 16:44 schreef waterkip het volgende:

[..]

Uw feauteuax zijn niet zichtbaar
alweer niet? for fok sake..

ik fix wel wat. moment
Saisaivrijdag 6 november 2009 @ 17:34
nou moet het goed zijn
FFnogvrijdag 6 november 2009 @ 21:40
Hij wordt wel stoer hoor...
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat...
Saisaimaandag 9 november 2009 @ 17:04
hij is bijna af...

er zitten nog wel lijmresten af die ik er (gemakkelijk) af moet trekken, maar de tafel heeft al aardig vorm.
ik ben nog niet zeker of ik de binnenkant wit laat of dat ik deze ook zwart maak. wat vinden jullie?







Saisaimaandag 9 november 2009 @ 20:27
quote:
Op maandag 9 november 2009 17:04 schreef Saisai het volgende:
ik ben nog niet zeker of ik de binnenkant wit laat of dat ik deze ook zwart maak. wat vinden jullie?
BBQ-kipmaandag 9 november 2009 @ 21:08
Ik zou hem zwart maken, is meer een eenheid dan.
Maar wit laten kan ook, da's meer contrasterend en dus opvallender.
Net wat je wil dus
Saisaimaandag 9 november 2009 @ 22:53
hehe wat heb ik daar nou aan. heb even gefotosjoept. zo ziet het er ongeveer in zwart uit:



ik ben er nog niet over uit
DonJamesmaandag 9 november 2009 @ 23:00
Wit laten
bleibleimaandag 9 november 2009 @ 23:06
wit laten! ziet er vet uit
_VoiD_dinsdag 10 november 2009 @ 07:37
absoluut wit laten ja
Saisaidinsdag 10 november 2009 @ 08:57
wit it is! Moet ik nog wel op zoek naar wit vinyl, het is zo namelijk niet strak genoeg..
Saisaiwoensdag 11 november 2009 @ 15:46
ik maak er wel een topic voor aan.. hier krijg ik gene reactie op

[ Bericht 87% gewijzigd door Saisai op 11-11-2009 17:41:46 ]
Saisaiwoensdag 11 november 2009 @ 16:20
kan de topictitel ook veranderd worden in "zelf tafel maken" ofzo beste admins? dat dekt de lading inmiddels wat beter.. de titel klopt nu namelijk niet echt meer met de inhoud..
Saisaidonderdag 12 november 2009 @ 14:11
ik heb een stukje wit/ beige vinyl kunnen vinden voor maar 12 euro! precies dezelfde structuur als het zwart, dus helemaal perfect!

ik ben alvast begonnen met lijmen, wat in drie delen moet mits ik het netjes wil krijgen. foto's volgen, pc wil niet meewerken
Appelblauwzeegroendonderdag 12 november 2009 @ 14:15
oh gelukkig, ik kreeg al hele enge visioenen over geschilderd vinyl.
Saisaidonderdag 12 november 2009 @ 14:16
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:15 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
oh gelukkig, ik kreeg al hele enge visioenen over geschilderd vinyl.
Vonkenboervrijdag 13 november 2009 @ 19:12
Topic titel aangepast
waterkipzaterdag 14 november 2009 @ 11:09
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 19:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Topic titel aangepast
rond? moet het niet ellipsvormige tafel zijn ?
Saisaizaterdag 14 november 2009 @ 16:49
Inmiddels weer wat verder, morgen kan de rest eraf gesneden worden en is het af....!







de strepen die je ziet zijn trouwens potloodstrepen, je kijkt nu tegen de bovenkant aan ook. dus tijdens het gebruik van de tafel zie je de naad (naden) niet.
BBQ-kipzaterdag 14 november 2009 @ 17:11
Ik moet wel lachen om de hulpstukken die je gebruikt, zoals de wijnkoeler en deegroller

Niet mijn smaak, maar die pootjes erbij passen wel heel goed!
Nice work
Saisaizaterdag 14 november 2009 @ 17:13
haha dat is geen wijnkoeler maar een emmer waar ik mn gereepschap in had. de deegroller was wel echt een super-hulpmiddel!
BBQ-kipzaterdag 14 november 2009 @ 17:23
Hehehe, het lijkt er wel op

* BBQ-kip blijkbaar altijd een emmer gebruikt als wijnkoeler
sjaaksparkzaterdag 14 november 2009 @ 17:50
Ik vind dit echt een super project. Krijg zelf meteen zin om ook bezig te gaan met zo'n tafel. Ik vind persoonlijk dat je goed gekozen hebt om de binnenkant wit te laten. Mooi contrast krijg je zo.
Saisaizaterdag 14 november 2009 @ 18:43
Bedankt, mocht je ook zo'n tafel willen maken, ben ik best bereid te helpen, immers weet ik nu (eindelijk) hoe het moet

de tafel zelf heb ik gemaakt door twee "mallen" te maken waar ik het hout omheen heb gebogen. dit kan met triplex, maar ik heb voor buig-mdf gekozen. dat is vrij duur, dus heb ik alleen buig-mdf gebruikt voor de bochten. een nadeel hiervan is, is dat je dan een randje krijgt van de bolling naar recht.

om dit glad te krijgen is echt onmogelijk. je kan dan net doen als ik, het bekleden met vinyl, wat kleine oneffenheden wegwerkt, of helemaal voor buig-mdf gaan. dit is duurder, maar ook sneller en geeft je ook de mogelijkheid de tafel te verven.

achteraf vind ik het vinyl toffer dan verf, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
sjaaksparkzaterdag 14 november 2009 @ 19:11
Vinyl spreekt me ook wel aan. Je hebt dan toch veel minder kans op beschadigingen en krassen lijkt me. Ik zal eens zien of de plaatselijke houtboer hier ook buig-mdf in de handel heeft.
Saisaizondag 15 november 2009 @ 15:17
laat even weten hoe duur het ook alweer was, want ik heb nog een stukje over die ik wil verkopen. ik weet dat het duur was, maar niet hoeveel ik er nu voor moet vragen..
FFnogzondag 15 november 2009 @ 23:53
In wat voor een ruimte maak je die tafel eigenlijk...
Ik zie een fiets, een bank, een kast...
Of is dit gewoon je huiskamer...???

De tafel is wel superwijs geworden trouwens...
Saisaimaandag 16 november 2009 @ 09:52
in een anti-kraakpand van vrienden. thanks, ik ga het vandaag afmaken!
Saisaivrijdag 20 november 2009 @ 16:52
en het einde.. (nog wel een beetje lijmresten verwijderen)

Appelblauwzeegroenvrijdag 20 november 2009 @ 17:08
COOL!!!!
sjaaksparkvrijdag 20 november 2009 @ 21:29
Hij is echt super geworden
Rensjebreemaandag 26 april 2010 @ 17:49
Ik ben van plan om een salontafel te gaan maken met deze look. ( alleen zonder ipod details)



nu zijn de maten van deze tafel, lengte 120 cm, breedte 75 cm, hoogte 35 cm (met poten) 20 cm de opbouw!
de rondingen zijn in de straal van 10cm, en wil ik 16/18mm mdf gaan gebruiken.

Maar van welk materiaal kan ik het beste die ronding maken om die straal van 10 cm te halen?
buig-mdf of met meerder platen buigtriplex?

[ Bericht 47% gewijzigd door Rensjebree op 26-04-2010 19:37:04 ]
Vonkenboermaandag 26 april 2010 @ 17:57
Resultaat is erg netjes !
--
Ik denk dat dit topic een plaats krijgt in het FOK! Klusboek --> Het enige echte FOK K&W Klusboek !
Rensjebreemaandag 26 april 2010 @ 18:00
quote:
Op maandag 26 april 2010 17:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Resultaat is erg netjes !
--
Ik denk dat dit topic een plaats krijgt in het FOK! Klusboek --> Het enige echte FOK K&W Klusboek !
ok, ga ik doen!
Rensjebreemaandag 26 april 2010 @ 18:00
Netjes!
eightone.zaterdag 1 mei 2010 @ 02:38
quote:
Op maandag 26 april 2010 17:49 schreef Rensjebree het volgende:
Ik ben van plan om een salontafel te gaan maken met deze look. ( alleen zonder ipod details)

[ afbeelding ]

nu zijn de maten van deze tafel, lengte 120 cm, breedte 75 cm, hoogte 35 cm (met poten) 20 cm de opbouw!
de rondingen zijn in de straal van 10cm, en wil ik 16/18mm mdf gaan gebruiken.

Maar van welk materiaal kan ik het beste die ronding maken om die straal van 10 cm te halen?
buig-mdf of met meerder platen buigtriplex?
Jezus, wat een werk allemaal, maar goed dat je toch vinyl hebt gekozen. Toffe tafel!
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:52 schreef Saisai het volgende:
en het einde.. (nog wel een beetje lijmresten verwijderen)

[ afbeelding ]
Oooh.
Die tafel heb ik al 's eerder gezien bij DesignMilk en leek mij ook wel iets om te maken, alleen nooit geweten hoe ik hout goed kan buigen, maar ik zal 's een beetje in gaan lezen over buig-mdf.
eightone.maandag 3 mei 2010 @ 03:11
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 02:38 schreef eightone. het volgende:

[..]

Jezus, wat een werk allemaal, maar goed dat je toch vinyl hebt gekozen. Toffe tafel!
[..]

Oooh.
Die tafel heb ik al 's eerder gezien bij DesignMilk en leek mij ook wel iets om te maken, alleen nooit geweten hoe ik hout goed kan buigen, maar ik zal 's een beetje in gaan lezen over buig-mdf.
Die reacties moeten dus omgedraaid zijn. Wat dom dat je je berichten niet kan editen als ze al 48u oud zijn.
#ANONIEMzondag 30 mei 2010 @ 00:41
Moooi! Maar zou je misschien een uitgebreidere omschrijving kunnen geven van het maken van de tafel zelf ?
Saisaizondag 30 mei 2010 @ 00:46
dat is goed, maar dat doe ik morgen hoor, ik ben nu
lekker slapen
#ANONIEMzondag 30 mei 2010 @ 00:56
Top! Slaap lekker
Saisaizondag 30 mei 2010 @ 13:42
quote:
Op maandag 26 april 2010 17:49 schreef Rensjebree het volgende:
Ik ben van plan om een salontafel te gaan maken met deze look. ( alleen zonder ipod details)

[ afbeelding ]

nu zijn de maten van deze tafel, lengte 120 cm, breedte 75 cm, hoogte 35 cm (met poten) 20 cm de opbouw!
de rondingen zijn in de straal van 10cm, en wil ik 16/18mm mdf gaan gebruiken.

Maar van welk materiaal kan ik het beste die ronding maken om die straal van 10 cm te halen?
buig-mdf of met meerder platen buigtriplex?
wat betreft jouw idee zal ik gebruik maken van beide materialen. buig-mdf is duur, maar het meest buigzaam. Aangezien jij zo'n dunne rand wilt, is het geheel wat breekbaarder dan mijn tafel. Ik zou het als volgt doen:

maak eerst een mal, zoals dit:



Vervolgens buig je het buig mdf er omheen, met de goede kant naar binnen. Dat betekend dat de kartels naar buiten staan.

Gebruik twee sjorbanden (aan de zijkanten) om het geheel vast te zetten en te houden. Zorg ervoor dat de metalen sjorgedeeltes naast elkaar liggen. Dit gedeelte ga je namelijk vooralsnog niet bekleden, om de constructie tijdens het maken stevig te houden.

Als je de boel stevig hebt aangetrokken kan je rustig beginnen met het buigtriplex op de kartels plakken. Met véél houtlijm. Vooral niet zuinig zijn. Je kunt de boel aan elkaar vastzetten met véél lijmtangen. Omdat het om ene ronde constructie gaat, is het erg moeilijk te lijmen. Zeker in jouw geval van een zeer scherpte hoek. Ik raad je aan om aan de onderkant te beginnen, dus direct achter of voor de metalen stukken van de sjorbanden. Je gaat namelijk gewoon over de sjorbanden heen plakken.

Tussen het lijmen door veel wachten, de lijm moet goed uitharden. Liever 3 maand over een mooie tafel doen dan een week over ééntje die twee week meegaat.

Als je helemaal rond bent, kom je weer terug bij de metalen sjordingen. Deze snij de nu weg, en je plakt het af.

Nu komt het moment waarop je doorhebt dat je met piepschuim hebt gewerkt.
De mal moet eruit. Als je hout had gebruikt had je daar nogal moeite mee gehad. Gelukkig maak je piepschuim gemakkelijk kapot en is het er zo uit.

Hou er rekening mee dat je het buig-triplex iets breder houdt dan dat je van plan was. Volledig loodrecht lijmen is erg moeilijk. je kunt beter later iets wegzagen dan scheefplakken en een hap uit je tafel hebben.

Mijn eigen tafel heb ik anders gemaakt, maar ik denk dat dit voor jou de beste oplossing is.
(althans, zo zou ik het doen )
Saisaizondag 30 mei 2010 @ 13:45
Om de tafel in zijn geheel wat steviger te maken, kan je ervoor kiezen aan de binnenkant een houten plankje te slaan in de vorm van de mal. Dit gaat het buigen tegen als iemand op de tafel leunt, en in jouw geval zie jet waarschijnlijk niet eens.

Het wordt in ieder geval geen tafel waar je op kunt staan, hou daar rekening mee

Als je klaar bent met de tafel kan je het gaat verven, lamineren of beplakken met wat dan ook. Ik heb zelf vinyl gebruikt. (mega goedkoop, mooi effect)

Als je het gaat verven met hoogglans wat je waarschijnlijk van plan bent, zet de tafel dan op zn kant. zo behoud je de egaalheid.

o ja, vergeet de grondverf niet, dit egaliseert de boel ook nog eens.

[ Bericht 15% gewijzigd door Saisai op 30-05-2010 13:52:17 ]
Saisaizondag 18 juli 2010 @ 22:44
ja joh, graag gedaan.
vigierzondag 18 juli 2010 @ 22:50
quote:
Op zondag 27 september 2009 22:15 schreef waterkip het volgende:

[..]

MDF bevat geen jaaringen is dus ook minimaal onderhevig aan krimp
Dat gaat alleen op als het MDF overal (nagenoeg) dezelfde dichtheid heeft. Bij cheapass MDF wil het missen wel eens een veel lagere dichtheid hebben en dan kan het alsnog gaan scheuren. Als je dan tegen de kopse kant aan kijkt, dan scheurt ie op het dunne stuk Helaas ervaring mee met een project van 4 weken...
Etoilezondag 25 juli 2010 @ 12:26
Erg gaaf gedaan Saisai! ^O^ Hoeveel uur heb je nou uiteindelijk in jouw tafel zitten?

Een tijd geleden heb ik een heel leuk tv meubel/kastje gespot, helaas was hij uitverkocht in de kleur die ik mooi vond. Dat zou met jouw techniek ook zelf te maken moeten zijn volgens mij...

#ANONIEMzondag 25 juli 2010 @ 14:35
quote:
Op zondag 18 juli 2010 22:44 schreef Saisai het volgende:
ja joh, graag gedaan.
:D sorry, ik heb het op de één of andere manier niet mee gekregen. Heel erg bedankt :@!
klusfoobjedinsdag 7 september 2010 @ 01:37
zat nog eens ff naar dit tpopic te kijken en hoe je eindresultaat geworden is.

Mooi gedaan hoor en ik vroeg me af hoe ik zo'n ding zou maken tot ik je uitleg zag.

Is het niet veel eenvoudiger om een zeg maar 1 mal te maken in de vorm van een 0 die je wilt hebben. Die frees je vervolgens een stuk of 20-30 keer uit een plaar mdf en die lijm je vervolgens op elkaar. Dan heb je een muursterk tafeltje denk ik.
Saisaidinsdag 21 september 2010 @ 22:24
Dat kan ook inderdaad, moet je wel écht je mal aanhouden, anders wordt het lelijk. Kan je een frees op een bepaalde manier vastzetten zodat ie er niet vandoor gaat? (of ben ik gewoon een enorme kneus dat ik zo'n ding niet kan houden :@ )
vigierdinsdag 21 september 2010 @ 22:49
Daar heb je kopieerfreesjes voor...
BEdinsdag 21 september 2010 @ 23:30
Supervet die tafel! :Y _O_
klusfoobjedinsdag 21 september 2010 @ 23:34
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:24 schreef Saisai het volgende:
Dat kan ook inderdaad, moet je wel écht je mal aanhouden, anders wordt het lelijk. Kan je een frees op een bepaalde manier vastzetten zodat ie er niet vandoor gaat? (of ben ik gewoon een enorme kneus dat ik zo'n ding niet kan houden :@ )
koipieerring hoeft niet eens. een rechte frees met een volglager is voldoende.