abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72910334
Ik weet dat de laatste tijd het forum bezaaid wordt met topics over ontevredenheden over huisbazen en diens optreden. Helaas zit ik met een dergelijk probleem waar ik graag met jullie over wil praten.

Ik woon nog maar net 2 weken in een onzelfstandige woning (kamer) in Zwolle (westenholte) maar ik merk al een paar dingen op bij de huisbaas waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

De huisbaas had een schriftelijk contract waarbij van alles miste. het viel mij direct op en wij hebben het er meteen met pen bijgeschreven (zijn adres en postcode etc).
het viel me dus op dat het contract slordig gemaakt is.
Een aantal dingen die in het contract staan die ik een beetje vreemd vond zijn:
- er stond geen gesplitste huur, alleen de all-in. die hij terplekke kon invoeren.
- je moet in het weekend naar huis. (kan je wel zoiets in het contract stellen)
- als je huur eindigd en je gaat uit de woning moet je 75 euro betalen.

Dit waren de dingen die mij opvielen. met het eerste punt heb ik niet zo een groot probleem, maar ik zit met het 2e en 3e punt. Kan je wel zulke dingen stellen in het contract? is het niet zo dat wanneer je een woning huurt je hem gewoon hebt voor de hele week? kan de verhuurder wel zeggen dat je in het weekend naar huis moet?
ik heb gevraagd waarom je naar huis moet in het weekend, waarop hij antwoordde:
- anders worden er misschien allemaal feestjes gegeven in huis.
- in het weekend overnachten is niet inbegrepen in de huurprijs, daarom is het ook zo weinig.

kan dat wel?

De huisbaas is een man van 80 jaar die woont in een boerderijtje een klein beetje verderop.
hij is een nogal ouderwetse man die ook naar mijn idee alle regeltjes zelf verzint, vandaar twijfel ik aan het contract en of het wettelijk wel allemaal kan.

Het laatste maar niet het minste waar ik mij over erger is het volgende.
- hij komt zowat dagelijks onaangekondigd in de woning en kijkt wat rond en klopt op deuren en loopt naar binnen en klaagd van alles en nog wat.
- wij mogen de koelkast niet vervangen ( wij willen koelkast met vriesvak, maar de huisbaas vind de koelkast die er nu staat goed genoeg).
- wij mogen geen wasmachine aansluiten.

Wat denken jullie hierover? ik wil binnenkort naar hem toe om over deze dingen te praten, maar ik wil eerst weten wat anderen hiervan vinden en of het kan etc.
Het is een man die altijd gelijk wil hebben en je kunt bijna niks tegen hem zeggen, want hij denkt dat hij alles kan en mag. Daarom vind ik het ook fijn om regels/wetten hierover te zien.
Ik heb veel rondgekeken bij wetten en regels voor verhuurders, maar kon tot nu toe nog niks vinden.
"Muziek is, geen kattenpis"
Zei de vis uit de nis
Die er niet meer is.
pi_72910477
Waarom moet je geld betalen als je eruit gaat? Dat is vreemd, vooropgesteld dat je alles heel en netjes achterlaat.
pi_72910576
Bij een hospita kunnen wel afwijkende regels gelden, of dit allemaal mag weet ik niet.
Maar voor wat betreft het "naar huis moeten" is het simpel: je woont daar dus ga je naar huis!
censuur :O
  zaterdag 19 september 2009 @ 18:20:57 #4
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_72910928
quote:
- er stond geen gesplitste huur, alleen de all-in. die hij terplekke kon invoeren.
Per direct laten splitsen, desnoods door de huurcommissie.
quote:
- je moet in het weekend naar huis. (kan je wel zoiets in het contract stellen)
Nee, mag niet.
quote:
- als je huur eindigd en je gaat uit de woning moet je 75 euro betalen.
Ook onzin, maar daar zou ik me maar niet druk over maken. Hij krijgt gewoon dat geld niet als je eruit gaat, basta.
quote:
- hij komt zowat dagelijks onaangekondigd in de woning en kijkt wat rond en klopt op deuren en loopt naar binnen en klaagd van alles en nog wat.
Huisvredebreuk. Verbied hem onaangekondigd je huis binnen te komen en anders bel je de politie.
quote:
- wij mogen de koelkast niet vervangen ( wij willen koelkast met vriesvak, maar de huisbaas vind de koelkast die er nu staat goed genoeg).
!
quote:
- wij mogen geen wasmachine aansluiten.
!
quote:
- anders worden er misschien allemaal feestjes gegeven in huis.
Ja, en? Zolang dat geen onaanvaardbare overlast oplevert...
quote:
- in het weekend overnachten is niet inbegrepen in de huurprijs, daarom is het ook zo weinig.
Wat is weinig?

En de hospita-situatie is hier niet van toepassing. Dan moet je echt in één en hetzelfde pand als de verhuurder wonen.
pi_72911059
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:20 schreef Zelva het volgende:

-knip-
Waarom zou een huisbaas geen beperkingen in zijn contract mogen zetten? Het is zijn eigendom en per slot van rekening stemt diegene er zelf mee in. Verder geldt, volgens mij, die huisvredebreuk niet voor openbare ruimtes.
pi_72911109
Wat ik me afvraag is waarom ben je hier mee akkoord gegaan?
pi_72911160
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:26 schreef Afvoerput het volgende:

[..]

Waarom zou een huisbaas geen beperkingen in zijn contract mogen zetten? Het is zijn eigendom en per slot van rekening stemt diegene er zelf mee in.
De huurwet gaat altijd voor het contract. Zo kan je prima instemmen met belachelijke eisen (tenslotte is er weinig keus in dit land-van-woningnood), en ze achteraf ongeldig laten verklaren.
pi_72911336
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De huurwet gaat altijd voor het contract. Zo kan je prima instemmen met belachelijke eisen (tenslotte is er weinig keus in dit land-van-woningnood), en ze achteraf ongeldig laten verklaren.
Welke bepalingen verbieden dit dan?
pi_72912324
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:28 schreef MamsX het volgende:
Wat ik me afvraag is waarom ben je hier mee akkoord gegaan?
Dat vraag ik mij ook af...?
pi_72912853
ik zit er ook mee inderdaad.
ik vind het ook allemaal onzin, en ik wil graag geloven dat het niet mag wat hij doet.
maar ik moet wel bewijs hebben om hem te laten zien, of om het contract ongeldig te verklaren.

en ik heb inderdaad ondertekend omdat ik snel ergens een woning moest hebben in Zwolle.
Verder is de huur normaal ( maar in huisbaas ogen is het altijd te goedkoop).

Waar ik het meest over zit is dat ik nite ind e woning mag blijven in het weekend, ik wil graag weten of dit wel echt in een contract mag staan, en/of een huisbaas zo'n regeling mag hebben.

Ik zit in een onafhankelijke woning, niet een hospita.
In de wet zag ik geloof ik staan dat de huisbaas wel in openbare ruimtes mag komen, maar niet in de woning (onaangekondigd), dus ik geloof dat het huisvredebreuk is.
Zei de vis uit de nis
Die er niet meer is.
pi_72913780
Mylode ==> Google eens! "rechten als huurder" bijvoorbeeld.
pi_72913947
al heel veel gedaan. Je krijgt steeds hetzelfde te zien, en ze gaan er nooit echt ver op in.
dat je niet in het weekend in je woning mag blijven heb ik nog niet gezien.
misschien omdat het logisch is dat het wel mag. omdat jij de woning gewoon huurt, of omdat dat nooit tersprake is geweest? geen idee. ik hoop dat iemand het weet en kan vinden.
Zei de vis uit de nis
Die er niet meer is.
  zaterdag 19 september 2009 @ 21:43:38 #13
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_72917302
Misschien zoeken op 'woongenot'? Het lijkt me een aantasting van je woongenot als je in de weekenden je niet in de woning mag bevinden?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zaterdag 19 september 2009 @ 22:47:52 #14
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_72919218
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 19:21 schreef Mylode het volgende:
maar ik moet wel bewijs hebben om hem te laten zien, of om het contract ongeldig te verklaren.
Jij hoeft helemaal niets en het contract al helemaal niet ongeldig laten verklaren. Elke bepaling die tegen de wet ingaat is sowieso al van nul en generlei waarde. Ook al heb je ondertekend, de huisbaas kan je daar nooit aan houden. Dus als je huisbaas komt klagen, steek je gewoon je tong uit. Als hij het anders wil, dan stapt ie maar mooi naar de rechter. Dan kan die hem ook uitlachen.

De 75 euro na afloop mag niet op grond van:
quote:
Artikel 264 | BW7, Boek 7, Titel 4, Afdeling 5, Paragraaf 3
1.
Elk in verband met de totstandkoming van een huurovereenkomst betreffende woonruimte gemaakt beding, niet de huurprijs betreffende, voorzover daarbij ten behoeve van een der partijen een niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig
De wasmachine en de koelkast mogen niet op grond van:
quote:
Artikel 203 | BW7, Boek 7, Titel 4, Afdeling 2
De verhuurder is verplicht de zaak ter beschikking van de huurder te stellen en te laten voor zover dat voor het overeengekomen gebruik noodzakelijk is.
Je huurt een woonruimte. Bij een woonruimte is het heel normaal dat je apparatuur plaatst. In een woning is het nu eenmaal gebruikelijk dat je wast en eet/drinkt. Je huisbaas heeft er gewoon geen zak mee te maken wat voor apparatuur jij in huis plaatst.

Hetzelfde geldt voor een feestje. Het uitnodigen van mensen op huiselijke schaal hoort gewoon bij een woonruimte en dat kan niemand verbieden als dat geen onaanvaardbare overlast oplevert.
quote:
Waar ik het meest over zit is dat ik nite ind e woning mag blijven in het weekend, ik wil graag weten of dit wel echt in een contract mag staan, en/of een huisbaas zo'n regeling mag hebben.
Nee, dat mag niet. Jij hebt, neem ik aan, een contract voor onbepaalde tijd afgesloten. Dat betekent dat je voor onbepaalde tijd in de woning mag verblijven. Als de huurbaas er jou in het weekend uit wil zetten, dan moet hij iedere keer een contract voor vijf dagen voorleggen. Het contract loopt dan immers niet door. De huurcommissie heeft ook helemaal geen staffels voor halve of driekwart huurperiodes. Het puntensysteem levert gewoon een maximaal huurprijs per maand op.

Dan kom je weer uit bij artikel 203:
quote:
Artikel 203 | BW7, Boek 7, Titel 4, Afdeling 2
De verhuurder is verplicht de zaak ter beschikking van de huurder te stellen en te laten voor zover dat voor het overeengekomen gebruik noodzakelijk is.
Je huurt een woonruimte. In een woonruimte wordt je geacht te kunnen wonen. Je kunt niet in het weekend opeens niet wonen en op straat gaan leven. Voor het overeengekomen gebruik van een woonruimte is het noodzakelijk dat je er altijd kunt wonen. Iedere bepaling die stelt dat je bepaalde dagen, bepaalde uren of bepaalde minuten je huis niet in mag, zijn gewoon nietig.
quote:
Ik zit in een onafhankelijke woning, niet een hospita.
In de wet zag ik geloof ik staan dat de huisbaas wel in openbare ruimtes mag komen, maar niet in de woning (onaangekondigd), dus ik geloof dat het huisvredebreuk is.
Ja, is gewoon huisvredebreuk.
pi_72920409
Heel erg bedankt, al mijn vragen in 1 keer beantwoord met artikels erbij. (l)
Ik ben alleen bang, als ik het tegen hem zeg, of dus tegen hem inga dat hij mij uit huis wil zetten, of iig zo snel mogelijk. omdat hij mij dan een lastpak vind etc (het is een 80 jarige knul die denkt dat hij alles mag wat hij wil, en hij luisterd niet naar anderen, als anderen wat doen wat hij niet leuk vind dan wil hij je er al uit).
:S ik kijk morgen nog eens wat er precies in mijn contract staat (alle punten) het is echt een onvolmaakt half ingevuld ding. Contract ligt in Zwolle, en zoals je raad het is nu weekend...dus ik ben niet in mijn woning.
Zei de vis uit de nis
Die er niet meer is.
pi_72920923
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 18:26 schreef Afvoerput het volgende:
Verder geldt, volgens mij, die huisvredebreuk niet voor openbare ruimtes.
Deze opmerking is nogal overbodig (en derhalve irrelevant) aangezien TS duidelijk aangeeft dat de huisbaas "in de woning" binnentreedt.

En als dat zonder toestemming van de huurder gebeurt (wat hier ook het geval is), is dat onmiskenbaar huisvredebreuk.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 20 september 2009 @ 00:17:09 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_72921321
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 23:33 schreef Mylode het volgende:
Heel erg bedankt, al mijn vragen in 1 keer beantwoord met artikels erbij. (l)
Ik ben alleen bang, als ik het tegen hem zeg, of dus tegen hem inga dat hij mij uit huis wil zetten, of iig zo snel mogelijk.
Huurbescherming gaat in Nederland erg ver. Om je uit te zetten zal-ie eerst naar de rechter moeten, en dan zal-ie met verdomd goeie argumenten moeten komen. "TS woont in het weekend in z'n woning" gaat lachwekkend worden...
quote:
... omdat hij mij dan een lastpak vind etc (het is een 80 jarige knul die denkt dat hij alles mag wat hij wil, en hij luisterd niet naar anderen, als anderen wat doen wat hij niet leuk vind dan wil hij je er al uit).
Kan je een ander slot op de deur zetten? Verder is het niet jouw probleem wat hij er van denkt, gewoon negeren, en als-ie je lastigvalt, desnoods de politie bellen. Ook hoogbejaarde huisjesmelkers moeten zich aan de wet houden.
quote:
:S ik kijk morgen nog eens wat er precies in mijn contract staat (alle punten) het is echt een onvolmaakt half ingevuld ding. Contract ligt in Zwolle, en zoals je raad het is nu weekend...dus ik ben niet in mijn woning.
Zorg dat je contract (of een kopie ervan) ook op een andere lokatie ligt, veilig voor je-weet-niet-wat.
pi_72921486
Jullie zijn helden

Wat is verstandig om nu te doen? naar hem toe stappen? wachten tot er een conflict is wat betreft regels. brief schrijven..niks doen..etcetc?

ik heb trouwens nog iets vergeten te melden wat misschien nog relevant is:
de woning waar het omgaat bevind zich boven een winkel van de zoon van de huisbaas.
maakt dat iets uit voor een regel?

[ Bericht 28% gewijzigd door Mylode op 20-09-2009 00:59:56 ]
Zei de vis uit de nis
Die er niet meer is.
pi_72922777
Huur je nou een hele woning, of huur je een kamer?
  zondag 20 september 2009 @ 08:41:55 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_72924941
quote:
Op zondag 20 september 2009 00:25 schreef Mylode het volgende:
Wat is verstandig om nu te doen? naar hem toe stappen? wachten tot er een conflict is wat betreft regels. brief schrijven..niks doen..etcetc?
Je kan er een briefje aan spenderen, dat je de niet-toegestane bepaling in het contract als nietig beschouwd, evt. met wat mooie artikelnummers maar dat zal voor een demente huisjesmelker niet veel uitmaken, en dat je hem niet meer onaangekondigd binnen wilt zien. En verder gewoon je ding doen.
quote:
ik heb trouwens nog iets vergeten te melden wat misschien nog relevant is:
de woning waar het omgaat bevind zich boven een winkel van de zoon van de huisbaas.
maakt dat iets uit voor een regel?
Er wonen duizenden mensen boven winkels, ook in het weekend...
  zondag 20 september 2009 @ 10:25:05 #21
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_72925825
Ik zal mijn vriend vanavond even naar dit topic sturen. Die had ook een huisbaas die elke dag binnen kwam, dingen "op ging ruimen", overal over mekkerde en de boel belazerde. Zij hebben op een gegeven moment de sloten vervangen (niet doen overigens want dat mag niet) en toen kwam het tot een rechtszaak. Die viel uit in het voordeel van mijn vriend en zijn huisgenoten. Hoewel de rechter het niet netjes vond dat zij de sloten zomaar hadden vervangen. Deze moesten dan ook weer terug worden geplaatst. Echter mocht de huisbaas vanaf dat moment nog maar eens per maand binnen komen op afspraak. Nou ja, wellicht kan mijn vriend je nog wat tips geven
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_72925829
Ik heb nog een aantal vragen waar ik mee zit, en hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.

Het huurcontract is voor bepaalde tijd, namelijk tot einde van het schooljaar (30 juni).
Daarom ben ik bang, dat als ik tegen hem in ga (op een vriendelijke manier) dat ik er zoiezo op 30 juni eruit gezet wordt.
maar mag een contract voor een kamer zomaar aflopen? hij gebruikt de woning zelf niet.
heb ik recht op verlenging?
Ik weet niet eens hoe ik het moet aanpakken omdat de huisbaas geen slimme kerel is, en zich van niks aantrekt, en het al jaren zo doet.
hij zegt ook: " als je niet doet zoals ik het goed vind, zijn er voor jou 10 anderen".
mooie uitspraak he....
hij maakt er dus nogal misbruik van.
Zei de vis uit de nis
Die er niet meer is.
pi_72926055
Gast waarom wil je in godsnaam daar blijven het loopt toch uit op een huurder/verhuurder conflict...je contract loopt tot 30 juni, begin nu opnieuw met zoeken wie weet loop je wel ergens tegenaan.
  zondag 20 september 2009 @ 10:45:19 #24
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_72926157
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:25 schreef Mylode het volgende:
Het huurcontract is voor bepaalde tijd, namelijk tot einde van het schooljaar (30 juni).
Voor zover ik weet is ook dit nietig. De enige manier om een tijdelijk contract te hebben, is als de eigenaar wegens "dringend eigen gebruik" de woning na die periode zelf nodig heeft. Oftewel gewoon huur blijven betalen na die datum, ook hier mag-ie weer naar de rechter als-ie je kwijt wil. En dan zal-ie met goeie argumenten moeten komen...
quote:
Daarom ben ik bang, dat als ik tegen hem in ga (op een vriendelijke manier) dat ik er zoiezo op 30 juni eruit gezet wordt.
Realiseer je je nu dat je je bang laat maken door de dreigementen en onwettige hersenspinsels van een bejaarde huisjesmelkert? Verdiep je eens in je rechten als huurder, die zijn gigantisch!
quote:
maar mag een contract voor een kamer zomaar aflopen? hij gebruikt de woning zelf niet.
Nee dat mag niet.
quote:
Ik ga er van uit dat de rechter je contract als een contract voor onbepaalde tijd gaat beschouwen, met van jouw kant waarschijnlijk een opzegtermijn van 1 maand.
quote:
Ik weet niet eens hoe ik het moet aanpakken omdat de huisbaas geen slimme kerel is, en zich van niks aantrekt, en het al jaren zo doet.
Stap anders eens naar een huurcommissie o.i.d., die kunnen je ongetwijfeld helpen en hebben veel vaker met dit bijltje gehakt. Nogmaals: bij huisvredebreuk zal de eerder genoemde instantie uitkomst kunnen bieden.
quote:
hij zegt ook: " als je niet doet zoals ik het goed vind, zijn er voor jou 10 anderen"
mooie uitspraak he....
hij maakt er dus nogal misbruik van.
Huisjesmelker... Vooral niet laten intimideren dus.
pi_72926172
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:25 schreef Mylode het volgende:
Je contrract loopt gewoon door na 30 juni. Die bepaling is niet geldig,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')