Per direct laten splitsen, desnoods door de huurcommissie.quote:- er stond geen gesplitste huur, alleen de all-in. die hij terplekke kon invoeren.
Nee, mag niet.quote:- je moet in het weekend naar huis. (kan je wel zoiets in het contract stellen)
Ook onzin, maar daar zou ik me maar niet druk over maken. Hij krijgt gewoon dat geld niet als je eruit gaat, basta.quote:- als je huur eindigd en je gaat uit de woning moet je 75 euro betalen.
Huisvredebreuk. Verbied hem onaangekondigd je huis binnen te komen en anders bel je de politie.quote:- hij komt zowat dagelijks onaangekondigd in de woning en kijkt wat rond en klopt op deuren en loopt naar binnen en klaagd van alles en nog wat.
quote:- wij mogen de koelkast niet vervangen ( wij willen koelkast met vriesvak, maar de huisbaas vind de koelkast die er nu staat goed genoeg).
quote:- wij mogen geen wasmachine aansluiten.
Ja, en? Zolang dat geen onaanvaardbare overlast oplevert...quote:- anders worden er misschien allemaal feestjes gegeven in huis.
Wat is weinig?quote:- in het weekend overnachten is niet inbegrepen in de huurprijs, daarom is het ook zo weinig.
Waarom zou een huisbaas geen beperkingen in zijn contract mogen zetten? Het is zijn eigendom en per slot van rekening stemt diegene er zelf mee in. Verder geldt, volgens mij, die huisvredebreuk niet voor openbare ruimtes.quote:
De huurwet gaat altijd voor het contract. Zo kan je prima instemmen met belachelijke eisen (tenslotte is er weinig keus in dit land-van-woningnood), en ze achteraf ongeldig laten verklaren.quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:26 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
Waarom zou een huisbaas geen beperkingen in zijn contract mogen zetten? Het is zijn eigendom en per slot van rekening stemt diegene er zelf mee in.
Welke bepalingen verbieden dit dan?quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De huurwet gaat altijd voor het contract. Zo kan je prima instemmen met belachelijke eisen (tenslotte is er weinig keus in dit land-van-woningnood), en ze achteraf ongeldig laten verklaren.
Dat vraag ik mij ook af...?quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:28 schreef MamsX het volgende:
Wat ik me afvraag is waarom ben je hier mee akkoord gegaan?
Jij hoeft helemaal niets en het contract al helemaal niet ongeldig laten verklaren. Elke bepaling die tegen de wet ingaat is sowieso al van nul en generlei waarde. Ook al heb je ondertekend, de huisbaas kan je daar nooit aan houden. Dus als je huisbaas komt klagen, steek je gewoon je tong uit. Als hij het anders wil, dan stapt ie maar mooi naar de rechter. Dan kan die hem ook uitlachen.quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:21 schreef Mylode het volgende:
maar ik moet wel bewijs hebben om hem te laten zien, of om het contract ongeldig te verklaren.
De wasmachine en de koelkast mogen niet op grond van:quote:Artikel 264 | BW7, Boek 7, Titel 4, Afdeling 5, Paragraaf 3
1.
Elk in verband met de totstandkoming van een huurovereenkomst betreffende woonruimte gemaakt beding, niet de huurprijs betreffende, voorzover daarbij ten behoeve van een der partijen een niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig
Je huurt een woonruimte. Bij een woonruimte is het heel normaal dat je apparatuur plaatst. In een woning is het nu eenmaal gebruikelijk dat je wast en eet/drinkt. Je huisbaas heeft er gewoon geen zak mee te maken wat voor apparatuur jij in huis plaatst.quote:Artikel 203 | BW7, Boek 7, Titel 4, Afdeling 2
De verhuurder is verplicht de zaak ter beschikking van de huurder te stellen en te laten voor zover dat voor het overeengekomen gebruik noodzakelijk is.
Nee, dat mag niet. Jij hebt, neem ik aan, een contract voor onbepaalde tijd afgesloten. Dat betekent dat je voor onbepaalde tijd in de woning mag verblijven. Als de huurbaas er jou in het weekend uit wil zetten, dan moet hij iedere keer een contract voor vijf dagen voorleggen. Het contract loopt dan immers niet door. De huurcommissie heeft ook helemaal geen staffels voor halve of driekwart huurperiodes. Het puntensysteem levert gewoon een maximaal huurprijs per maand op.quote:Waar ik het meest over zit is dat ik nite ind e woning mag blijven in het weekend, ik wil graag weten of dit wel echt in een contract mag staan, en/of een huisbaas zo'n regeling mag hebben.
Je huurt een woonruimte. In een woonruimte wordt je geacht te kunnen wonen. Je kunt niet in het weekend opeens niet wonen en op straat gaan leven. Voor het overeengekomen gebruik van een woonruimte is het noodzakelijk dat je er altijd kunt wonen. Iedere bepaling die stelt dat je bepaalde dagen, bepaalde uren of bepaalde minuten je huis niet in mag, zijn gewoon nietig.quote:Artikel 203 | BW7, Boek 7, Titel 4, Afdeling 2
De verhuurder is verplicht de zaak ter beschikking van de huurder te stellen en te laten voor zover dat voor het overeengekomen gebruik noodzakelijk is.
Ja, is gewoon huisvredebreuk.quote:Ik zit in een onafhankelijke woning, niet een hospita.
In de wet zag ik geloof ik staan dat de huisbaas wel in openbare ruimtes mag komen, maar niet in de woning (onaangekondigd), dus ik geloof dat het huisvredebreuk is.
Deze opmerking is nogal overbodig (en derhalve irrelevant) aangezien TS duidelijk aangeeft dat de huisbaas "in de woning" binnentreedt.quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:26 schreef Afvoerput het volgende:
Verder geldt, volgens mij, die huisvredebreuk niet voor openbare ruimtes.
Huurbescherming gaat in Nederland erg ver. Om je uit te zetten zal-ie eerst naar de rechter moeten, en dan zal-ie met verdomd goeie argumenten moeten komen. "TS woont in het weekend in z'n woning" gaat lachwekkend worden...quote:Op zaterdag 19 september 2009 23:33 schreef Mylode het volgende:
Heel erg bedankt, al mijn vragen in 1 keer beantwoord met artikels erbij. (l)
Ik ben alleen bang, als ik het tegen hem zeg, of dus tegen hem inga dat hij mij uit huis wil zetten, of iig zo snel mogelijk.
Kan je een ander slot op de deur zetten? Verder is het niet jouw probleem wat hij er van denkt, gewoon negeren, en als-ie je lastigvalt, desnoods de politie bellen. Ook hoogbejaarde huisjesmelkers moeten zich aan de wet houden.quote:... omdat hij mij dan een lastpak vind etc (het is een 80 jarige knul die denkt dat hij alles mag wat hij wil, en hij luisterd niet naar anderen, als anderen wat doen wat hij niet leuk vind dan wil hij je er al uit).
Zorg dat je contract (of een kopie ervan) ook op een andere lokatie ligt, veilig voor je-weet-niet-wat.quote::S ik kijk morgen nog eens wat er precies in mijn contract staat (alle punten) het is echt een onvolmaakt half ingevuld ding. Contract ligt in Zwolle, en zoals je raad het is nu weekend...dus ik ben niet in mijn woning.
Je kan er een briefje aan spenderen, dat je de niet-toegestane bepaling in het contract als nietig beschouwd, evt. met wat mooie artikelnummers maar dat zal voor een demente huisjesmelker niet veel uitmaken, en dat je hem niet meer onaangekondigd binnen wilt zien. En verder gewoon je ding doen.quote:Op zondag 20 september 2009 00:25 schreef Mylode het volgende:
Wat is verstandig om nu te doen? naar hem toe stappen? wachten tot er een conflict is wat betreft regels. brief schrijven..niks doen..etcetc?
Er wonen duizenden mensen boven winkels, ook in het weekend...quote:ik heb trouwens nog iets vergeten te melden wat misschien nog relevant is:
de woning waar het omgaat bevind zich boven een winkel van de zoon van de huisbaas.
maakt dat iets uit voor een regel?
Voor zover ik weet is ook dit nietig. De enige manier om een tijdelijk contract te hebben, is als de eigenaar wegens "dringend eigen gebruik" de woning na die periode zelf nodig heeft. Oftewel gewoon huur blijven betalen na die datum, ook hier mag-ie weer naar de rechter als-ie je kwijt wil. En dan zal-ie met goeie argumenten moeten komen...quote:Op zondag 20 september 2009 10:25 schreef Mylode het volgende:
Het huurcontract is voor bepaalde tijd, namelijk tot einde van het schooljaar (30 juni).
Realiseer je je nu dat je je bang laat maken door de dreigementen en onwettige hersenspinsels van een bejaarde huisjesmelkert? Verdiep je eens in je rechten als huurder, die zijn gigantisch!quote:Daarom ben ik bang, dat als ik tegen hem in ga (op een vriendelijke manier) dat ik er zoiezo op 30 juni eruit gezet wordt.
Nee dat mag niet.quote:maar mag een contract voor een kamer zomaar aflopen? hij gebruikt de woning zelf niet.
Ik ga er van uit dat de rechter je contract als een contract voor onbepaalde tijd gaat beschouwen, met van jouw kant waarschijnlijk een opzegtermijn van 1 maand.quote:heb ik recht op verlenging?
Stap anders eens naar een huurcommissie o.i.d., die kunnen je ongetwijfeld helpen en hebben veel vaker met dit bijltje gehakt. Nogmaals: bij huisvredebreuk zal de eerder genoemde instantie uitkomst kunnen bieden.quote:Ik weet niet eens hoe ik het moet aanpakken omdat de huisbaas geen slimme kerel is, en zich van niks aantrekt, en het al jaren zo doet.
Huisjesmelker... Vooral niet laten intimideren dus.quote:hij zegt ook: " als je niet doet zoals ik het goed vind, zijn er voor jou 10 anderen"
mooie uitspraak he....
hij maakt er dus nogal misbruik van.
Je contrract loopt gewoon door na 30 juni. Die bepaling is niet geldig,quote:Op zondag 20 september 2009 10:25 schreef Mylode het volgende:
Het huurcontract is voor bepaalde tijd, namelijk tot einde van het schooljaar (30 juni).
Daarom ben ik bang, dat als ik tegen hem in ga (op een vriendelijke manier) dat ik er zoiezo op 30 juni eruit gezet wordt.
maar mag een contract voor een kamer zomaar aflopen? hij gebruikt de woning zelf niet.
heb ik recht op verlenging?
Je kunt hem dwingen de wet na te leven, je kunt je aan zijn regels houden of je zoekt een andere woning. Dwarsliggen kan altijd, maar het recht aan jouw kant hebben betekent niet dat je fijn woont. Kies de optie waardoor jij fijn woont.quote:Op zondag 20 september 2009 10:25 schreef Mylode het volgende:
Ik heb nog een aantal vragen waar ik mee zit, en hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.
Daarom ben ik bang, dat als ik tegen hem in ga (op een vriendelijke manier) dat ik er zoiezo op 30 juni eruit gezet wordt.
maar mag een contract voor een kamer zomaar aflopen? hij gebruikt de woning zelf niet.
heb ik recht op verlenging?
Ik weet niet eens hoe ik het moet aanpakken omdat de huisbaas geen slimme kerel is, en zich van niks aantrekt, en het al jaren zo doet.
hij zegt ook: " als je niet doet zoals ik het goed vind, zijn er voor jou 10 anderen".
mooie uitspraak he....
hij maakt er dus nogal misbruik van.
Je hebt het steeds over 'de woning', maar je huurt toch geen woning? Je huurt een kamer? Dat maakt namelijk wel enig verschil.quote:Op zondag 20 september 2009 12:31 schreef Mylode het volgende:
bedankt voor al jullie hulp, ik sta weer wat steviger in de schoenen.
Ik wil niet uit de woning omdat hij goedkoop is, en dichtbij, en alles is aanwezig (supermarkt enzo)
verder spaar ik ondertussen voor een zelfstandige woning (punten), ik houd niet van verhuizen de hele tijd.
Gaan jullie hier met z'n allen achteraan? Dus gewoon even allemaal klaarstaan als de beste man weer ongevraagd langskomt, hem vertellen dat dat niet op prijs gesteld wordt, en wat de consequentie is als het weer gebeurt.quote:Op zondag 20 september 2009 12:31 schreef Mylode het volgende:
... medebewoners ...
Dat maakt verschil omdat jij een kamer huurt, niet de hele woning (ik neem aan dat je huisgenoten "eigen" kamers hebben, waar jij niets te zoeken hebt)..quote:Op zondag 20 september 2009 13:28 schreef Mylode het volgende:
Wat is de consequenti? de politie bellen?
ik heb het over een woning inderdaad, omdat het een woning is.. (onzelfstandige woning=kamer)
ik hoop dat dat duidelijk is, en in welk opzicht maakt dat verschil uit dan?
Punt 10 is inderdaad verstandig, maar hetzelfde geldt voor het bezoek aan de tandarts. Neemt niet weg dat het niets met huurcontracten te maken heeft.quote:Op dinsdag 22 september 2009 22:08 schreef Afvoerput het volgende:
Punt 10 is voor jezelf zeer verstandig en het geeft hem ook een waarborg.
Hooguit onwettigquote:Verder vind ik dat er geen clausules in staan die onredelijk (bezwarend) zijn.
Volgens mij moet er rente worden berekend. Eventueel maandelijks verrekend met de huur, maar dan moet het wel gespecificeerd zijn.quote:Op dinsdag 22 september 2009 22:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Uit m'n hoofd (en ik ben geen jurist; wellicht kan je mijn "nietig" vervangen door "vernietigbaar" maar het gaat om de grote lijnen):
-1 zal geen probleem zijn (ook voor jou niet)
-2: nietig. Wat wil-ie doen, in het weekend je spullen doorzoeken?
-3: nietig. Een huurcontract kan niet jaarlijks verbroken worden. Een opzegtermijn van verhuurder is vrijwel onmogelijk. Opzegtermijn van 2 maanden lijkt me lang (1 maand is standaard), maar ik weet niet of dit al dan niet toegestaan is. 75 euro kosten is nietig, en tegen die tijd vertrek je gewoon (tenzij je borg tegoed hebt?) en mag-ie naar de rechter om z'n 75 euro te krijgen (wat-ie niet krijgt)
-4: prima. Houd rekening met de maximale huurstijging (elk jaar juli), dit is wettig vastgelegd. Laat je huur ook splitsen in huur en servicekosten, de max. stijging van servicekosten staat namelijk los van de huur, en voor evt. huurtoeslag (of zelfs verrekening mocht het energieverbruik hoger uitvallen, als dat al kan in dit geval) is dat ook relevant
-5: nietig
-6: lijkt me mogen, hoewel verhuurder dus standaard 75 euro van de borg gaat inpikken, m.a.w. als er geen 150 euro schade is (koelkast meenemen?) ga jij een probleem hebben je borg terug te krijgen!
De huurder is verantwoordelijk voor binnenschilderwerk (dus ook de muren). Dus punt 8 lijkt me grote onzin. Een bepaling dat de muren bij oplevering in 1 keer overschilderbaar naar wit moeten zijn, lijkt me wel stand houden. Dan zul je dus wel zelf aan de slag moeten om te zorgen dat die zwarte muren weer wit worden.quote:-7: lijkt me prima
-8: wellicht (ik twijfel) nietig. Als je alle muren zwart verft, kan je wel verplicht worden het weer in een neutrale kleur te schilderen bij vertrek
Nouja, er is geen WA-verzekerning voor personen, dus is het onmogelijk aan dat punt te voldoen.quote:-9: ik vind dit erg vreemd in een huurcontract, dat lijkt me een onderlinge afspraak
-10: nietig. WA-verzekeringen zijn alleen verplicht voor auto's (. Wellicht bedoelt de bejaarde man een AVP-verzekering (AansprakelijkheidsVerzekering Particulieren), maar dat staat er niet, en daarbij is het totaal irrelevant in een huurcontract. Een beetje in de trant van: "huurders moeten jaarlijks naar de tandarts"
Uiteraard nodig je ze in het weekend uitquote:Op dinsdag 22 september 2009 22:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Bel sowieso even die huurcommissie, wellicht kunnen ze iets voor je betekenen.
En anders: neem motorrijles, nodig half motor-forum.nl uit, film de reactie van je huisbaas als-ie binnenkomt, en zet dat op Youtube.
Uiteraard.quote:Op dinsdag 22 september 2009 22:40 schreef Light het volgende:
[..]
Uiteraard nodig je ze in het weekend uit
Ja. http://www.huurcommissie.nl/quote:Op dinsdag 22 september 2009 23:16 schreef Mylode het volgende:
maar inderdaad, de huurcomissie erbij laten betrekken is wel verstandig
ga ik daar morgen even een belletje naar plegen.
heeft de huurcomissie een site etc?
Probleem is vooral dat 'ie het van de borg in gaat houden waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:20 schreef Zelva het volgende:
Ook onzin, maar daar zou ik me maar niet druk over maken. Hij krijgt gewoon dat geld niet als je eruit gaat, basta.
http://74.125.77.132/search?q=cache:RVYhiiAMtfkJ:www.normalehuur.nl/info/Over%2520huren/Alle%2520praktische%2520zaken/Rechten%2Ben%2Bplichten+huisbaas+toegang+gemeenschappelijke+ruimte&cd=14&hl=en&ct=clnk&gl=nl&client=firefox-a zegt:quote:Q8. WAT DOE IK ALS MIJN 'WOONGENOT' WORDT VERSTOORD?
Antwoord
Een van de hoofdverplichtingen van de verhuurder is het bieden van een rustig woongenot aan de huurder. Een rustig woongenot wordt bijvoorbeeld verstoord als de verhuurder de woonruimte binnendringt of je op andere manieren lastig valt. Vooral bij kamerverhuur ontstaan snel onduidelijkheden over wat huurder en verhuurder wel en niet mogen. Rechters houden de volgende regels aan:
* De verhuurder kan in geen geval absoluut de toegang tot de woonruimte worden ontzegd, de huurder mag de verhuurder ook niet verhinderen binnen te komen.
* De verhuurder dient aan te bellen en te wachten tot hem wordt opengedaan.
* De verhuurder moet een welomschreven doel voor zijn bezoek hebben.
* De verhuurder mag zich niet zonder meer toegang verschaffen tot gemeenschappelijke ruimte van verschillende huurders.
* De verhuurder mag alleen binnenkomen in de uitoefening van zijn 'verhuurderstaak'.
* Een huurder heeft het recht om een nieuw slot op de deur te zetten, mits de verhuurder zich in een noodsituatie toegang tot het gehuurde kan verschaffen.
Wat zei de huurcommissie trouwens toen je ze belde?quote:Rechten en plichten
Zodra je een huurovereenkomst met de verhuurder hebt getekend, gelden er voor beide partijen rechten en plichten:
1. Je moet de huur op tijd betalen.
2. De verhuurder en jijzelf hebben recht op privacy en jullie mogen elkaar geen hinder of overlast bezorgen.
3. Je hebt als huurder recht op huurbescherming.
4. De verhuurder heeft recht op schadevergoeding als je schade veroorzaakt aan de woning of inboedel.
5. De verhuurder mag niet zo maar je kamer betreden, tenzij
6. De voorzieningen behorende bij jouw kamer moet je dag en nacht kunnen gebruiken.
7. Als huurder mag je je kamer zelf inrichten en verven. Voor sommige wijzigingen heb je wel toestemming nodig.
8. Je moet de kamer aan het einde van de huurperiode in dezelfde staat opleveren als je ‘m betrokken hebt.
9. Jij en je verhuurder zijn beiden verantwoordelijk voor het onderhoud.
Het klopt dat de verhuurder niet zomaar het contract op kan zeggen, ook niet op de einddatum van een tijdelijk contract. Wat hier echter ook staat is dat de huurder gedurende het jaar op mag zeggen met een opzegtermijn van 2 maanden. Dit biedt dus extra rechten aan de huurder tov de minimale wettelijke regels. Enige voorwaarde is dat er dan wel 75,- euro betaald moet worden, maar dat lijkt me niet onrechtmatig.quote:Op dinsdag 22 september 2009 22:14 schreef RemcoDelft het volgende:
-3: nietig. Een huurcontract kan niet jaarlijks verbroken worden. Een opzegtermijn van verhuurder is vrijwel onmogelijk. Opzegtermijn van 2 maanden lijkt me lang (1 maand is standaard), maar ik weet niet of dit al dan niet toegestaan is. 75 euro kosten is nietig, en tegen die tijd vertrek je gewoon (tenzij je borg tegoed hebt?) en mag-ie naar de rechter om z'n 75 euro te krijgen (wat-ie niet krijgt)
Die 75,- euro is alleen verschuldigd bij opzeggen binnen het jaar, niet als je op 30 juni vertrekt, zie ook mijn eerste commentaar.quote:-5: nietig
[/quotte]
Ik vind het lastig. Aan de ene kant ben je vrij om je kamer in te richten, aan de andere kant mag de verhuurder wel bepaalde eisen stellen ivm (brand)veiligheid.
[quote]
-6: lijkt me mogen, hoewel verhuurder dus standaard 75 euro van de borg gaat inpikken, m.a.w. als er geen 150 euro schade is (koelkast meenemen?) ga jij een probleem hebben je borg terug te krijgen!
Vind ik ook een lastig punt. Op zich heeft de verhuurder er wel belang bij, want laag op laag aan verf wordt op een gegeven moment ook lelijk.quote:-8: wellicht (ik twijfel) nietig. Als je alle muren zwart verft, kan je wel verplicht worden het weer in een neutrale kleur te schilderen bij vertrek
De term WA en AVP zijn beide gebruikelijk: zie bijvoorbeeld wikipedia. Of een WA afgedwongen kan worden weet ik niet. Het is wel gebruikelijk dat een inboedelverzekering verplicht wordt gesteld, en dat is zover ik weet niet onrechtmatig.quote:-10: nietig. WA-verzekeringen zijn alleen verplicht voor auto's. Wellicht bedoelt de bejaarde man een AVP-verzekering (AansprakelijkheidsVerzekering Particulieren), maar dat staat er niet, en daarbij is het totaal irrelevant in een huurcontract. Een beetje in de trant van: "huurders moeten jaarlijks naar de tandarts"
Ja tuurlijk. Het gaat me er om dat jij gelijk hebt, maar hij dat kennelijk denkt te hebben, en zie dat er bij zo'n ouwe knar maar eens uit te krijgen. Dat hele contract rammelt aan alle kanten en dat 'ie je kamer in komt is belachelijk.quote:Op woensdag 23 september 2009 14:53 schreef Mylode het volgende:
maar die 75 euro is een ongeldige regel, en die borg niet.
dus hij is verplicht mij die 150 terug te betalen natuurlijk.
zal hij niet doen, maar dan ga ik daar aanspraak op maken.
Wat zegt je huurcontract over aanwezig meubilair? Grote kans dat je zelfs gatloze muren mag verlangen.quote:Op woensdag 23 september 2009 17:00 schreef Mylode het volgende:
wat ik nou niet weet nog,
- ik heb bijvoorbeeld 2 rails hangen in me kamer (je weet, om planken aan te doen) die wil ik weghalen, hij wil dat niet, omdat er dan gaten achter blijve, en als iemand weer nodig heeft krijg je hem er nooit meer goed in... ik mag ze toch gewoon weg halen? ze staan ind e weg.
Het lijkt me dat hier genoeg over is gezegd... Je weet wat je opties zijn, er wonen meerdere mensen, lijkt me eenvoudig om hem de toegang te ontzeggen.quote:-de verhuurder komt echt dagelijks langs in de woning om over alles en nog wat te zeuren, (nu heb ik het alleen even om de ruimtes behalve mijn kamer) dus..in toilet,gangen, keuken. ongewenst uiteraard..wie wil er nou zo'n zeurpiet..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |