Zaakwaarneming? Hoe gaat dat hier op, daar ben ik wel benieuwd naarquote:Op zaterdag 19 september 2009 18:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zaakwaarneming.
[..]
Niet bij elke auto die ze tegenkomen. Misschien gingen ze er wel vanuit dat mevrouw in die auto bij de aanrijding betrokken was, en hadden ze niet geknipt als ze het hadden geweten. De hoofdregel is dat je niet in daken mag knippen, dus ook hulpverleners niet, de uitzondering is de noodzaak. Standaarprocedures staan niet in de weg aan onrechtmatigheid.
Dus het was of noodzakelijk, en dan was mevrouw aansprakelijk voor de kosten ten behoeve van haar gezondheid gemaakt, of het was niet noodzakelijk, en dan is de hulpdienst net zo aansprakelijk als iedereen die ongevraagd in daken gaat knippen.
Zaakwaarneming is een soort opvangbak, als het niet onder de overeenkomst valt of een andere titel en het is in het belang van die ander, dan heb je altijd dat nog. Zo lekt er geen onrecht doorheen, het zou immers tot grote publieke verontwaardiging leiden wanneer iemand grote schade lijdt en die zelf moet dragen door een ander te helpen.quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:29 schreef bijderechter het volgende:
Zaakwaarneming? Hoe gaat dat hier op, daar ben ik wel benieuwd naar
Dat weet ik niet precies, maar ik denk vrij dicht bij de kern van het eigendomsrecht. Als ik in een dak knip dan moet ik de rekening betalen, tenzij ik er iemands gezondheid mee kon redden natuurlijk. Dan mag ik ook in een dak knippen.quote:En wat ik wilde zeggen met 'standaardprocedure' is dat wanneer iemand nekklachten heeft het vrijwel altijd noodzakelijk is het dak er af te knippen. En waar staat die hoofdregel dat je niet in daken mag knippen?
Er is een keten van de schade van die meneer die op vakantie was en zijn auto heeft uitgeleend tot aan de veroorzaker van het ongeluk. Het een is het gevolg van het ander. Tenzij de brandweer niet had moeten knippen natuurlijk. Of de procedures door de brandweer goed zijn uitgevoerd telt natuurlijk wel mee, maar is niet beslissend. Het is niet de brandweer die beslist wanneer ze aansprakelijk zijn en wanneer niet. Maar als de brandweer en de andere hulpverleners wel moesten knippen, dan is het knippen van het dak veroorzaakt door degene die het letsel veroorzaakte.quote:
En als het noodzakelijk was, is mevrouw dus aansprakelijk? Hoor nog steeds niet waarom en op basis van welke wetgeving...
Dat laatste is nog niet bekend. Het enige dat in dat krantenartikel staat is dat een woordvoerder van Centraal Beheer beweert dat zij natuurlijk ruimhartig gaan uitkeren [b]als die vrouw van 96 daar verzekerd zou zijn geweest[b].quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:21 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Dus wat is nu het probleem? De verzekeraar van die kerel betaald niet, maar de verzekeraar van de mummie die schuld heeft aan dit allemaal dus wel gewoon toch?
Weet je hoe dat komt? Alleen in "western capitalist societies" kan iedereen auto rijden.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:38 schreef Zoran1 het volgende:
Dit is echt te ziek voor woorden. Only in western capitalist societies.
Het hele artikel bestaat bij gratie van de mededeling van een "anonieme werknemer van een anonieme verzekeringsmaatschappij". Die verzekeringsmaatschappijen vinden zichzelf nogal belangrijk en mogen graag het beeld de media inslingeren dat ze voor je zorgen, maar dit is gewoon een kwestie van aansprakelijkheidsrecht. Daar gaan verzekeringsmaatschappijen niet over, dus wat het beleid is van een verzekeringsmaatschappij is helemaal niet relevant voor de vraag wie er moet betalen. Er is dan ook niks ruimhartig te wezen, eerst gewoon eens het aansprakelijkheidsrecht volgen.quote:Op zondag 20 september 2009 01:39 schreef freako het volgende:
[..]
Dat laatste is nog niet bekend. Het enige dat in dat krantenartikel staat is dat een woordvoerder van Centraal Beheer beweert dat zij natuurlijk ruimhartig gaan uitkeren [b]als die vrouw van 96 daar verzekerd zou zijn geweest[b].
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |