abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72900007
Ik lees dat Balkenende van zijn eigen optreden vond dat hij zijn dag niet had. Ik vond hem ook niet goed, maar ik vond zijn optreden juist Balkenende de premier ten voeten uit.

Wanneer had hij dan wel zijn dag? Bij een koningshuisdebat jaren geleden toen papa Donner hem alles moest voorzeggen wat hij moest zeggen? Bij het debat over zijn getraineer van een Irak-onderzoek het afgelopen jaar? Toen hij samen met de Hoop-Scheffer op de knieën het witte huis binnen de schuifelde op audientie bij de grote Bush? Als skateboarder? Als vredestichter in zijn kabinetsberaden?

Het is bange, tamelijk luie gladjakker zonder enig intellectueel of persoonlijk overwicht of leiderschapsvaardigheden die van het grote nietsdoen naar grote blunders stuntelt. Stil zitten en niet bewegen en hopen dat al die gemene pestkoppen uit de kamer vanzelf ophouden als hij maar lang genoeg draalt. Ontwijken en in zijn schulp kruipen is zijn tweede natuur. Dus zodra het even moeilijk wordt, dan komt dat naar boven. Een zeer zwak optreden van onze premier is de regel. Het is brokkenpiloot ondanks dat hij al die jaren nooit wat anders heeft gedaan dan taxiën over de landingsbaan.

Of weet iemand een paar situaties waarin hij wel sterk was? Dat hij met zijn volle gewicht een lastige politieke kwestie over de streep wist te trekken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_72917741
Die ene keer toen hij vlak voor de verkiezingen te gast was in De Wereld Draait Door
pi_72918290
Hij weet steeds de verkiezingen te winnen .
pi_72920139
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 22:17 schreef Libereco het volgende:
Nee, het CDA weet telkens andere partijen over te halen om toch met hen te regeren. En toevallig is JP #1 op die lijst
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_72921682
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 22:17 schreef Libereco het volgende:
Sterker nog; na die interne machtstrijd in het CDA door Marnix van Rij, viel Balkenende plotseling uit het niets omhoog, zonder zich als kandidaat lijsttrekker op te stellen.

Een soort 8e wereldwonder dus.
pi_72926509
quote:
Op zondag 20 september 2009 00:36 schreef Bankfurt het volgende:
Sterker nog; na die interne machtstrijd in het CDA door Marnix van Rij, viel Balkenende plotseling uit het niets omhoog, zonder zich als kandidaat lijsttrekker op te stellen.

Een soort 8e wereldwonder dus.
Waarschijnlijk was hij ook bedoeld als offer, iemand die meegesleurd kon worden in de val van de LPF. Je zet je zwakste figuur op een maximaal instabiel kabinet, en je weet dat het zichzelf opblaast zoals gewenst. Omdat hij zo jong en onervaren was zou hij later relatief onbeschadigd kunnen terugkeren.

Hij bleek echter net een stuk uitgekauwde kauwgom, slap en smakeloos, maar wel taai en plakkerig. In dat klimaat werd zijn stunteligheid ineens sympathiek. Afgang na afgang, maar hem werd het vergeven, want al zijn zwakten, en dat zijn er nogal wat, maakten hem juist authentiek.
pi_72926556
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 21:59 schreef Urquhart het volgende:
Die ene keer toen hij vlak voor de verkiezingen te gast was in De Wereld Draait Door
Ja dat heb ik dan weer net gemist. Maar een debat of zo, of daadkrachtig bestuur? Even los van politieke voorkeuren, als je bijvoorbeeld naar Sarkozy kijkt, zijn tegenpool, dan zie je hoe voortvarend een leider ook te werk kan gaan. Die man heeft in zijn eerste maand al meer gedaan dan JPB in zijn hele politieke carriere.
pi_72926763
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 23:23 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Nee, het CDA weet telkens andere partijen over te halen om toch met hen te regeren. En toevallig is JP #1 op die lijst

Wat een onzin. Het CDA heeft al die verkiezingen gewoon gewonnen en dus de MP geleverd.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_72926790
Balkenende was in vorm tegen Fortuyn
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_72927407
Radiodebat voor de verkiezingen van 2006. En het tv-debat won ie ook, meen ik.
pi_72927439
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
Balkenende was in vorm tegen Fortuyn
Fortuyn en Balkenende hadden een niet-aanvalspact
pi_72934080
Bij de algemene beschouwingen van vorig jaar was Balkenende erg sterk. Hij werd zelfs geprezen door de oppositie:

Het beweegt D66-leider Alexander Pechtold tot een compliment. ‘De premier was overduidelijk in vorm. Het is als in het liedje: ze zeggen dat ik niet dansen kan, maar ik kan dansen als een edelman. De premier stond er als nooit te voren, behendig, heel soepel langs de lastige vraagstukken te dansen.’

Bron

Daar komt bij dat hij ook volgens onderzoek van het TNS NIPO, Balkenende was uitgeroepen tot winnaar van de Algemene Beschouwingen 2008.
Bron

Ik begrijp dat je door Balkenende's bekentenis van afgelopen week, van dat hij niet in vorm was, nu je kans schoon ziet om even lekker Balkenende te bashen, maar dan lijkt het me beter dat je eerst de feiten kent voor je er mee begint.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_72935207
quote:
Op zondag 20 september 2009 15:10 schreef Shreyas het volgende:
Bij de algemene beschouwingen van vorig jaar was Balkenende erg sterk. Hij werd zelfs geprezen door de oppositie:

Het beweegt D66-leider Alexander Pechtold tot een compliment. ‘De premier was overduidelijk in vorm. Het is als in het liedje: ze zeggen dat ik niet dansen kan, maar ik kan dansen als een edelman. De premier stond er als nooit te voren, behendig,
heel soepel langs de lastige vraagstukken te dansen.’
Bron

Daar komt bij dat hij ook volgens onderzoek van het TNS NIPO, Balkenende was uitgeroepen tot winnaar van de Algemene Beschouwingen 2008.
Bron
Ja, en? Zus en zoveel procent stemt ook op hem, er zijn zelfs veel mensen die denken dat hij heel intelligent is.
quote:
Ik begrijp dat je door Balkenende's bekentenis van afgelopen week, van dat hij niet in vorm was
Bekentenis? We hebben allemaal kunnen zien dat hij stond te schutteren, hakkelen bij zijn pogingen zich er lafjes onderuit te draaien, iets wat vorig jaar kennelijk beter lukte. Wat hij doet is dat hij stelt dat zijn eigenlijke niveau hoger ligt. Ik moet constateren dat hij wel heel vaak een dergelijk niveau heeft laten zien.
quote:
, nu je kans schoon ziet om even lekker Balkenende te bashen, maar dan lijkt het me beter dat je eerst de feiten kent voor je er mee begint.
Als je met meningen van anderen aan komt zetten moet je niet zeiken over feiten.
pi_72936418
quote:
Op zondag 20 september 2009 15:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, en? Zus en zoveel procent stemt ook op hem, er zijn zelfs veel mensen die denken dat hij heel intelligent is.
[..]
En vast niet zonder reden. Buitendien is heeft hij twee universitaire opleidingen gedaan (rechten en geschiedenis), is hij gepromoveerd en hoogleraar geweest. Maar goed jij mag inderdaad denken dat je dat allemaal kan bereiken zonder intelligent te zijn

Bekentenis? We hebben allemaal kunnen zien dat hij stond te schutteren, hakkelen bij zijn pogingen zich er lafjes onderuit te draaien, iets wat vorig jaar kennelijk beter lukte. Wat hij doet is dat hij stelt dat zijn eigenlijke niveau hoger ligt. Ik moet constateren dat hij wel heel vaak een dergelijk niveau heeft laten zien.
[..]
Ik ben het met je eens, behalve dan die laatste constatering van je. Balkenende is doorgaans niet zwak tegen de oppositie. In 2007 was hij ook erg goed.

Als je met meningen van anderen aan komt zetten moet je niet zeiken over feiten.
Je begrijpt wel wat ik er mee bedoel denk ik, ik geef doe dat het geen feiten zijn inderdaad (verkeerde woordkeus), maar Balkenende is volgens heel veel mensen wel degelijk in vorm geweest en heeft ook wel degelijk sterke optredens gehad. Ik begrijp je punt dus niet helemaal.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_72938390
quote:
Op zondag 20 september 2009 16:11 schreef Shreyas het volgende:
Je begrijpt wel wat ik er mee bedoel denk ik, ik geef doe dat het geen feiten zijn inderdaad (verkeerde woordkeus), maar Balkenende is volgens heel veel mensen wel degelijk in vorm geweest en heeft ook wel degelijk sterke optredens gehad. Ik begrijp je punt dus niet helemaal.
Mijn punt is drieledig:
- Behendig langs lastige kwesties manoeuvreren is wat anders dan je oplossing van lastige kwesties er doorheen slepen. Als je er langs gaat blijven ze namelijk liggen, en dat kenmerkt Balkenende I t/m IV (ook geen toeval dat het er al 4 zijn). En dan kom je ze nog een keer tegen. Alles uit die 100 dagen bedenktijd en het zeer moeizame crisisoverleg van een paar maand geleden ligt er ook nog. Wat is dan de winst van die behendigheid in het langs de moeilijke kwesties gaan?

- Vorm varieert. Topvorm en niet in vorm zitten aan weerszijden van het normale niveau. Met de positieve uitschieters, en de voorbeelden geven zelf al aan dat het uitschieters zijn, kun je weinig duidelijk maken over het normale niveau. Ik zie hem aldoor schutteren als het een moeilijk debat of kwestie is. Ik zag eerder regel dan uitzondering, dus de suggestie van Balkenende dat het een uitzonderlijk slechte dag van hem was lijkt mij onjuist.

- Wie legt welke maat aan? Er zijn altijd gezagstrouwen, en mensen die de persoon vereenzelvigen met het instituut van premier, en die het debat te grof en te persoonlijk zullen hebben gevonden. Dat gaf menig CDA-er en CU-er al aan. Maar dat is dus in de categorie 'zo ga je niet met de premier om', terwijl mijn opvatting is dat iemand die het hoogste ambt in Nederland waardig is daar aanleiding noch gelegenheid voor geeft. Dan heb je ook nog het mechanisme dat mensen geneigd zijn om dingen in te vullen om het aan te passen aan hun beeld. Omdat hij in bepaalde aspecten van het vak absoluut niet goed is, is de gedachte heel snel dat hij dat compenseert met andere kwaliteiten. Het evenwicht wordt voorondersteld, dus die compenserende kwaliteiten worden aanwezig geacht. Ik heb het idee dat er standaard mensen zijn die hem goed bezig vinden, ongeacht wat hij doet.

Ik leg de maat bij eerdere premiers, Lubbers en Kok, verder ga ik niet terug, en zie ook buitenlandse leiders. En die neem je ook de maat in de belangrijke optredens, in de moeilijke situaties. Dus dat hij schittert in DWDD en een keer behendig met een grote boog om lastige kwesties heen loopt op een toch minder belangrijke AB, dat is niet de maat van een premier. Een premier wordt de maat genomen in de meest heikele politieke kwesties: Kabinetscrises bezweren (3x gefaald), koningshuiskwesties (meerdere keren gefaald), de diepste economische crisis sinds de jaren 30, vraagstukken van oorlog en vrede, kwesties aangaande de integriteit van hemzelf en de overheid, gelegenheid genoeg voor hem om zich een goede premier te tonen dus. En precies dan faalt hij, alleen omdat iedereen altijd erger van hem verwacht, ontstaat de indruk dat hij het goed doet als het geen absoluut geblunder is.

Neem hem correct de maat en leg hem dus langs de meetlat van voorgangers of buitenlandse tegenhangers, en het is een beschamende prutser.
pi_72939526
quote:
Op zondag 20 september 2009 17:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Behendig langs lastige kwesties manoeuvreren
betekent dat je qua debateren in vorm bent, en daar ging het over. Als je wilt betogen dat Balkenende gewoon een slechte premier is, moet je je OP beter omschrijven. Over beschamende prutsers gesproken.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_72940963
quote:
Op zondag 20 september 2009 17:34 schreef Argento het volgende:
betekent dat je qua debateren in vorm bent, en daar ging het over.
Je kunt een lastige kwestie natuurlijk ook met een overtuigend verhaal adresseren.
quote:
Als je wilt betogen dat Balkenende gewoon een slechte premier is, moet je je OP beter omschrijven. Over beschamende prutsers gesproken.
O jee, ik heb een autoriteit in twijfel getrokken, dat zet natuurlijk kwaad bloed bij bepaalde geesten.
pi_72941577
quote:
Op zondag 20 september 2009 18:20 schreef Weltschmerz het volgende:
O jee, ik heb een autoriteit in twijfel getrokken
Nee, je slaat aan het schelden, en dat is me iets te makkelijk zo op het internet, maar goed, je kunt het niveau krijgen dat je kennelijk hebben wil.
  zondag 20 september 2009 @ 19:14:05 #19
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_72942723
Geen idee, volgens mij is hij permanent geblesseerd.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_72945484
tvp
pi_72955516
quote:
- Behendig langs lastige kwesties manoeuvreren is wat anders dan je oplossing van lastige kwesties er doorheen slepen. Als je er langs gaat blijven ze namelijk liggen, en dat kenmerkt Balkenende I t/m IV (ook geen toeval dat het er al 4 zijn). En dan kom je ze nog een keer tegen. Alles uit die 100 dagen bedenktijd en het zeer moeizame crisisoverleg van een paar maand geleden ligt er ook nog. Wat is dan de winst van die behendigheid in het langs de moeilijke kwesties gaan?
Wacht, hier ga je de mist in. Dat is politiek. Elke maatregel heeft concequenties en daar zitten altijd nadelige tussen. En de oppositie zou geen oppositie zijn als ze die niet aan zouden stippen. Een minister-president moet zijn beleid dan verdedigen. Natuurlijk bagataliseert 'ie dan de negatieve nadelen of ontkent 'ie dat die er zijn. Dat doet elke politicus. Hij heeft dat altijd heel redelijk gedaan (wat heel iets anders is dan dat je het er mee eens moet zijn), deze keer gaat 'ie de mist in.
Misschien ook wel omdat z'n beleid wat moeilijk te verdedigen is, niks doen is nog altijd moeilijker te verdedigen dan impopulaire maatregelen nemen.
pi_72966296
quote:
Op zondag 20 september 2009 18:41 schreef Argento het volgende:
Nee, je slaat aan het schelden, en dat is me iets te makkelijk zo op het internet, maar goed, je kunt het niveau krijgen dat je kennelijk hebben wil.
Schelden? Ik noem hem een prutser omdat hij prutst, en geef aan waarom hij prutst. Daar raak jij natuurlijk helemaal van in de war, want zonder autoriteiten die slaafs nagepraat moeten worden moet je zelf nadenken. En met die houding haal je nooit het niveau dat ik zou wensen.
pi_72970693
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 21 september 2009 @ 18:00:52 #24
177885 JoaC
Het is patat
pi_72973708
quote:
Op zondag 20 september 2009 15:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

[..]

Balkenende is ook heel intelligent, je wordt niet zo maar hoogleraar. Ik ken mensen die les van hem hebben gehadDie waren zeer over hem te spreken .
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_72978971
quote:
Op maandag 21 september 2009 14:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Schelden? Ik noem hem een prutser omdat hij prutst, en geef aan waarom hij prutst.
Vlei jezelf maar niet hoor. Ik zie je met groot gebaar een beetje in de ruimte kletsen. Concreet word je nergens. Je zou de politiek in moeten gaan. Maar nee, dan loop je de kans dat je het wel één op één tegen Balkenende moet opnemen. Zo vanachter je computertje is toch een stuk veiliger he?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')