Omdat je wss te dom bent om te begrijpen waar je je er druk om zou moet maken. Zet overigens maar een slotje op dit topic. Parels voor de zwijnen, zo blijktquote:
Dank je wel.quote:Op vrijdag 18 september 2009 12:59 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Omdat je wss te dom bent om te begrijpen waarom je je er druk om moet maken. Zet overigens maar een slotje op dit topic. Parels voor de zwijnen, zo blijkt
Wat heb ik nou weer fout gedaan?quote:Op vrijdag 18 september 2009 12:59 schreef G.Fawkes het volgende:
Zet overigens maar een slotje op dit topic. Parels voor de zwijnen, zo blijkt
De discussie heeft een tijdje geleden best geleefd, weet niet meer waar het topic toen stond. Misschien dat mensen zich schuldig voelen omdat ze niets gedaan hebben en er nu niet meer over willen praten... ben zelf ook laf geweest en het is al bijna te laat. Ik twijfel nu heel erg of ik naar het gemeentehuis moet om nog snel een nieuwe ID aan te vragenquote:Op vrijdag 18 september 2009 11:48 schreef G.Fawkes het volgende:
het leef niet zo heel erg blijkbaar. Bizar, toch wel....
Niets, maar een zwaluw maakt nog geen zomer.quote:
Ik heb em vanochtend aangevraagd. Niet omdat ik kosten wat kost niet traceerbaar wil zijn maar als protest. Ik hoop idd dat meer mensen het gaan doenquote:Op vrijdag 18 september 2009 13:12 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
De discussie heeft een tijdje geleden best geleefd, weet niet meer waar het topic toen stond. Misschien dat mensen zich schuldig voelen omdat ze niets gedaan hebben en er nu niet meer over willen praten... ben zelf ook laf geweest en het is al bijna te laat. Ik twijfel nu heel erg of ik naar het gemeentehuis moet om nog snel een nieuwe ID aan te vragen
Ja leuk, doeiquote:Op vrijdag 18 september 2009 13:17 schreef msnk het volgende:
Ik verwacht niet dat veel mensen hetzelfde zullen doen.
Het leeft bij mij wel degelijk. Er gaat bijna geen dag voorbij of ik denk er wel een keer aan. Hier vind je gelijkgestemden http://www.vrijbit.nl/quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:48 schreef G.Fawkes het volgende:
het leef niet zo heel erg blijkbaar. Bizar, toch wel....
Het is niet alleen zo dat de generatie die zoveel aanspraak maakte op onze vrijheden verdwijnt. Het lijkt alsof de nieuwe generatie een aversie heeft tegen diezelfde verworvenheden. Het is een nieuwe politieke correctheid die zegt dat je een hippie bent als je op de dam staat op te protesteren. Raar maar waar...quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:28 schreef keesjeislief het volgende:
Eens met de OP, het is ongelooflijk in wat voor tempo de afbraak van de privacy is gegaan. Het lijkt samen te gaan met het einde van een tijdperk: met het langzaam terugtreden van de over het algemeen met behoorlijk linkse idealen opgegroeide babyboomers uit de maatschappelijke arena verdwijnen ook hun gedeelde principes blijkbaar razendsnel. De aspecten die NL de afgelopen decennia hebben gekenmerkt, door het buitenland zelfs als vrij uniek aangeduid, zoals een hoge mate van persoonlijke vrijheid, een relatief slappe sterke arm van de wet, tolerantie, gedoogbeleid op het gebied van drugs en seks om er een paar te noemen, worden sneller de deur uitgewerkt dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.
We gaan een nieuw tijdperk in. Het is niet anders, maar ik zie op tegen de gevolgen..
Bedankt voor de link. Ik ga eens neuzenquote:Op vrijdag 18 september 2009 13:32 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Het leeft bij mij wel degelijk. Er gaat bijna geen dag voorbij of ik denk er wel een keer aan. Hier vind je gelijkgestemden http://www.vrijbit.nl/
Ieder volk krijgt de regering (en daarmee de shit) die ze verdient. Schijnbaar is het merendeel van de Nederlanders dommer dan dom, fantasieloos, heeft men geen kennis van geschiedenis en ga zo maar door.quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:35 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Het is niet alleen zo dat de generatie die zoveel aanspraak maakte op onze vrijheden verdwijnt. Het lijkt alsof de nieuwe generatie een aversie heeft tegen diezelfde verworvenheden. Het is een nieuwe politieke correctheid die zegt dat je een hippie bent als je op de dam staat op te protesteren. Raar maar waar...
Het gaat ook sluipenderwijs, stap voor stap kom je in een keurslijf terecht. Koppelen van databases en slimme software die zoekt naar afwijkingen binnen patronen en je bent zomaar opeens verdacht.quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:42 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de meesten het gevoel hebben dat het toch niet tegen te houden valt.
De nieuwe generatie heeft geen idee. Die hebben niet hoeven ontsnappen uit een verstikkende na-oorlogse jaren-50-sfeer. Ze werden geboren in een rijk land met nauwelijks sociale onrechtvaardigheid. Het gespreide bedje heeft ze doen opgroeien tot luie, kortzichtige, narcistische individualisten continu alleen maar op zoek naar in godsnaam een béétje spanning in hun kantoorleven. Nu schoppen ze de fundamenten onder hun eigen bestaan (en die van toekomstige generaties) vandaan. [/Youp van het Hek].quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:35 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Het is niet alleen zo dat de generatie die zoveel aanspraak maakte op onze vrijheden verdwijnt. Het lijkt alsof de nieuwe generatie een aversie heeft tegen diezelfde verworvenheden. Het is een nieuwe politieke correctheid die zegt dat je een hippie bent als je op de dam staat op te protesteren. Raar maar waar...
Ik heb een jaar of zeven geleden gewerkt met iemand die er een sport van maakte in zo min mogelijk databases terecht te komen. Dat vonden we toen vooral erg grappig (en we haalden met alle liefde koffie voor 'm omdat hij dat zelf niet kon, bij gebrek aan chippas), maar tegelijkertijd kregen we door hem wel door hoeveel van die databases er wel niet zijn.quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:51 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Mensen hebben bijvoorbeeld ook niet door dat die AH kortingskaart voor bijvoorbeeld zorgverzekeraars goud waard is.
quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:53 schreef ethiraseth het volgende:
Er was zo'n (audio only) filmpje op youtube die perfect liet zien waar die opslag van allerlei gegevens in databases toe kon leiden. Dan mocht een man niet eens meer een pizza bestellen omdat de pizzeria kon zien dat de man hoog cholesterol had oid. Heeft iemand de link daarvan?
quote:Het zal je maar overkomen!
Telefoniste: "Pizza Hut, goede morgen."
Klant: "Goede morgen, ik wil een paar pizza's bestellen."
Telefoniste: "Mag ik uw identificatienummer van het Rijksregister, meneer?"
Klant: "Dat is JJ.12.06-425.36"
Telefoniste: "Dank U, meneer Jan Vandersloot. Uw adres is Haagstraat 256 en uw vaste telefoonnummer is 000- 26 54 22. Uw telefoon op uw werk bij Xyz is 00 - 451 89 65 en uw GSM 0000 - 58 25 32. Vanuit welke locatie belt U ons?"
Klant: "Euh.... ik ben thuis. Vanwaar haalt u al deze info over mij?"
Telefoniste: "Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer."
Klant: (zucht diep) "Goed dan! Mag ik twee pizza's met ham, mozzarella en..."
Telefoniste: "Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer."
Klant: "Hoezo?"
Telefoniste: "U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en u hebt ook een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval van problemen. Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren ervan."
Klant: "Oei! Wat raadt u mij dan aan?"
Telefoniste: "Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden."
Klant: "Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?"
Telefoniste: "Uw vrouw heeft onlangs het boek 'Lekkere recepten met soja ' in de lokale bibliotheek geleend."
Klant: "OK?... stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn vrouw."
Telefoniste: "Goed. Dat kost samen dertig euro."
Klant: "Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is...."
Telefoniste: "Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al overschreden. U zult cash moeten betalen."
Klant: "Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger arriveert."
Telefoniste: "Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw bankrekening."
Klant (boos): "Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza's en ik zorg wel dat ik het geld heb. Hoelang duurt het?"
Telefoniste: "U krijgt de pizza's over een uur bij u thuis. Hebt u haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza's per motor vervoeren is niet aan te raden, meneer."
Klant (getergd): "Hoe weet u dat ik een motor heb?"
Telefoniste: "Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt."
Klant: "@#%/$@&?#!"
Telefoniste: "Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent al eens veroordeeld geweest wegens belediging van een wetsdienaar. Een tweede aanklacht zou niet best zijn."
Klant: (Sprakeloos)
Telefoniste: "Nog iets anders, meneer?"
Klant: "Neen... Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee liter Cola te leveren zoals in uw folder staat."
Telefoniste: "Sorry, meneer, een uitsluitingclausule in onze vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan diabetici te geven.... wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer? Die moet u natuurlijk wel betalen, maar..."
Klant: hangt op.
quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:53 schreef ethiraseth het volgende:
Er was zo'n (audio only) filmpje op youtube die perfect liet zien waar die opslag van allerlei gegevens in databases toe kon leiden. Dan mocht een man niet eens meer een pizza bestellen omdat de pizzeria kon zien dat de man hoog cholesterol had oid. Heeft iemand de link daarvan?
Emigreren is zinloos, de wereld is met gemak een dorp en er zijn straks drie-vier machtsblokken die allemaal hetzelfde doen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 14:10 schreef beeer het volgende:
De leugen die democratie heet leidt nou eenmaal onvermijdelijk naar het totalitarisme. Leer ermee te leven, emigreer of stop met het verlenen van autoriteit die je niet hebt aan de overheid
Je hebt maar 2 zinnen nodig om aan te geven hoe slecht het eigenlijk allemaal wel niet gesteld is....quote:Op vrijdag 18 september 2009 14:10 schreef beeer het volgende:
De leugen die democratie heet leidt nou eenmaal onvermijdelijk naar het totalitarisme. Leer ermee te leven, emigreer of stop met het verlenen van autoriteit die je niet hebt aan de overheid
GMTA.quote:Op vrijdag 18 september 2009 14:28 schreef teknomist het volgende:
Zijn er geen pijnloze mogelijkheden om je vingerafdruk te verpesten?
Veilen of branden vind ik iets te ver gaan...
Zou je niet een dun laagje van een goed vloeibare en makkelijk oplosbare lijm oid over je vinger kunnen uitsmeren bijv.?quote:Op vrijdag 18 september 2009 14:28 schreef teknomist het volgende:
Zijn er geen pijnloze mogelijkheden om je vingerafdruk te verpesten?
Veilen of branden vind ik iets te ver gaan...
Als het niet opvalt is dat een goed idee ja.quote:Op vrijdag 18 september 2009 14:44 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Zou je niet een dun laagje van een goed vloeibare en makkelijk oplosbare lijm oid over je vinger kunnen uitsmeren bijv.?
Net terug van de gemeente, ook een nieuwe aangevraagd. Het is natuurlijk puur een symboolmaatregel en het brengt afschaffen van dit plan geen stap dichterbij maar het voelt iig beter dan thuiszitten tot de klok op 5 uur staat (en het gemeenteloket sluit). Daarniest liep mijn huidige ID in november af dus slechts 2 maanden voor niets betaald.quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Ik heb em vanochtend aangevraagd. Niet omdat ik kosten wat kost niet traceerbaar wil zijn maar als protest. Ik hoop idd dat meer mensen het gaan doen
Je kunt ook nog hier terecht om je ongenoegen te uiten op mensen die het geen groot probleem vinden. Sorry, ik bedoel mensen die dom zijnquote:
Helemaal geen goed idee, want dan matcht in toekomst je id niet meer met je echte vingerafdruk.quote:Op vrijdag 18 september 2009 14:52 schreef teknomist het volgende:
[..]
Als het niet opvalt is dat een goed idee ja.
Ik denk dat het ook niet heel raar is als een gemiddelde scanner door lijm heen leestquote:Op vrijdag 18 september 2009 15:08 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Helemaal geen goed idee, want dan matcht in toekomst je id niet meer met je echte vingerafdruk.
Dankje.quote:
Join the club!quote:Op vrijdag 18 september 2009 15:13 schreef Moweeno het volgende:
Bedankt dat je me helpt herinneren, heb dus net nieuw ID+paspoort aangevraagd.
quote:Op vrijdag 18 september 2009 15:09 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook niet heel raar is als een gemiddelde scanner door lijm heen leest
quote:Afhalen reisdocument
Bij het ophalen van uw nieuwe reisdocument kan de chip uitgelezen worden. In dat geval zullen de vingerafdrukken die in de chip zijn opgeslagen worden gecontroleerd. Zo wordt vastgesteld of uw vingerafdrukken overeenkomen met de vingerafdrukken die in de chip zijn opgeslagen.
Onderschat het simplisme van de mensen niet. Geef ze wat materieel bezit om mee te pronken, wat sterren om te adoreren en emuleren en je hebt geen last meer van ze.quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:20 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik kan mij herinneren dat ik zo'n 6 a 7 jaar geleden op de Havo zat. Elke week hadden we een andere discussieleider en moesten we debatteren over een onderwerp. Zo ook over het spanningsveld tussen privacy en veiligheid.
Als het voorbeeld van een database vol met gegevens van onschuldige burgers dan aan werd gehaald wist iedereen dat dat een grens was die nooit overschreven diende te worden.
Tekenend is dan het artikel wat ik vandaag op NRC.Next lees: http://www.nrcnext.nl/blo(...)-een-nieuw-paspoort/
De wet is er, nu de technische implementatie nog
Inclusief de politiek hè. Die liep te hoop tegen die energiemeters die op afstand uit te lezen waren. Met die kilometerheffing gaan ze dan zonder problemen akkoord, terwijl dat eigenlijk nog drie tandjes erger is. Dat wordt tevens mijn volgend probleem, want ik weiger dat de overheid achter mijn voordeur en in mijn auto apparatuur plaatst.quote:Op vrijdag 18 september 2009 15:19 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Onderschat het simplisme van de mensen niet. Geef ze wat materieel bezit om mee te pronken, wat sterren om te adoreren en emuleren en je hebt geen last meer van ze.
Het nieuwe tijdperk kan de pot op. De nieuwe generatie conservatieve snotneuzen ook. Stakkers.quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:28 schreef keesjeislief het volgende:
Eens met de OP, het is ongelooflijk in wat voor tempo de afbraak van de privacy is gegaan. Het lijkt samen te gaan met het einde van een tijdperk: met het langzaam terugtreden van de over het algemeen met behoorlijk linkse idealen opgegroeide babyboomers uit de maatschappelijke arena verdwijnen ook hun gedeelde principes blijkbaar razendsnel. De aspecten die NL de afgelopen decennia hebben gekenmerkt, door het buitenland zelfs als vrij uniek aangeduid, zoals een hoge mate van persoonlijke vrijheid, een relatief slappe sterke arm van de wet, tolerantie, gedoogbeleid op het gebied van drugs en seks om er een paar te noemen, worden sneller de deur uitgewerkt dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.
We gaan een nieuw tijdperk in. Het is niet anders, maar ik zie op tegen de gevolgen..
Je kunt ook nu vast een nieuw paspoort aanvragen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 15:17 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Mijn paspoort verloopt volgend jaar, id-kaart heb ik niet. Volgend jaar zit ik dus simpelweg zonder. Identificeren binnen Nederland mag ook met rijbewijs, dus ik kom er voorlopig nog even mee weg. Binnen de Schengen landen wordt je nauwelijks gecontroleerd, die gok neem ik gewoon. Buiten de EU kan ik na volgend jaar niet meer komen, so be it!
De 'progressieven' zijn net zo schuldig aan het inperken van vrijheden als de conservatieven. De een doet het meer op persoonlijk gebied en de ander meer op economisch gebied waarbij ze over het hoofd zien dat deze vrijheden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn als individuele vrijheden.quote:Op vrijdag 18 september 2009 15:48 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Het nieuwe tijdperk kan de pot op. De nieuwe generatie conservatieve snotneuzen ook. Stakkers.
Toch gewoon gezamenlijk bezwaar maken en blijven maken. Daarnaast zou men gezamenlijk een hacker kunnen inhuren die keer op keer die database om zeep helpt.quote:Op vrijdag 18 september 2009 18:19 schreef Asgard het volgende:
Ik ben hier ook zwaar op tegen, maar wat kunnen we nu nog doen?
Een massale opstand gaat er niet komen, dat is al eerder gezegd, maar wat kunnen we wel doen?
Wanneer iemand om overheidsingrijpen roept zijn mannelijkheid in twijfel trekken en hem vragen waarom hij niet mans genoeg is om zijn eigen problemen op te lossen in plaats van zich achter de ruggen van die slappe zaadlozingen in Den Haag te verschuilen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 18:19 schreef Asgard het volgende:
Ik ben hier ook zwaar op tegen, maar wat kunnen we nu nog doen?
Een massale opstand gaat er niet komen, dat is al eerder gezegd, maar wat kunnen we wel doen?
Het zal ooit (over honderd jaar of zo) wel weer goed komen, maar daar gaat geheid een hoop ellende aan vooraf.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
Vroeger, toen er nog geen commercieel televisie was en de Publieken nog de missie hadden om high-culture televisie te maken, werden politici gewoon veel meer op de huid gezeten. De tijden zijn veranderd, helaas. De maatschappij is veranderd.
Zo even een paar feiten:quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
Vroeger, toen er nog geen commercieel televisie was en de Publieken nog de missie hadden om high-culture televisie te maken, werden politici gewoon veel meer op de huid gezeten. De tijden zijn veranderd, helaas. De maatschappij is veranderd.
Ik vind RTL (vooral Frits Wester) vaak een spreekbuis van de politiek. Ferry is toch vaak wat kritischer (zo ook vanavond bij het wekelijks gesprek met Balkenende)quote:Op zaterdag 19 september 2009 00:16 schreef justanick het volgende:
Overigens worden ze in Den Haag nerveuzer van RTL dan van de NOS.
Ze worden nerveus van de hoeveelheid scoops die ze bij RTL hebben. Ze hebben een team zitten dat zich bij tijd en wijle nog wel eens vast wil bijten en WOB-verzoeken c.q. juridische procedures niet direct schuwt. Die instelling zorgt ervoor dat ze regelmatig gegevens in handen krijgen die nieuwswaardig zijn, waarmee ze de regering tot nu toe harder op de huid hebben gezeten dan de NOS. Irak-affaire, Catshuisbrand, declaraties, zo maar even wat voorbeelden.quote:Op zaterdag 19 september 2009 00:21 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Ik vind RTL (vooral Frits Wester) vaak een spreekbuis van de politiek. Ferry is toch vaak wat kritischer (zo ook vanavond bij het wekelijks gesprek met Balkenende)
quote:Op vrijdag 18 september 2009 20:34 schreef superworm het volgende:
Ik ben ook te laat ermee, hoorde vandaag op de radio dat het maandag zou zijn en toen was ons gemeentehuis al dicht. Mijn paspoort is geldig tot december.
Een FOK!user en ik gaan niet komende week maar die daarop in zijn gemeente een paspoort aanvragen, maar het afgeven van vingerafdruk weigeren. Hierover zal ik met m'n zjoernaliestieke skills een verhaal op de FP en het forum schrijven.
De vloek van iedere te ver doorgevoerde democratie: populisme.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
Het gaat niet om 100% vrijheid. Die is helaas onbereikbaar.quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:48 schreef beeer het volgende:
[..]
De 'progressieven' zijn net zo schuldig aan het inperken van vrijheden als de conservatieven. De een doet het meer op persoonlijk gebied en de ander meer op economisch gebied waarbij ze over het hoofd zien dat deze vrijheden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn als individuele vrijheden.
Je zou bijna denken dat het over bier gaatquote:Op zaterdag 19 september 2009 11:47 schreef G.Fawkes het volgende:
Zeer bemoedigend ook: 'Justitie tapt te veel'
quote:Eerst maar het laatse helaas niet positieve nieuws van deze week, het Europese hof voor de Rechten van de mens heeft het schorsingsverzoek van Vrijbit voor de centrale opslag van onze vingerafdrukken niet-ontvankelijk verklaard. Helemaal vreemd is dit niet omdat het Hof alleen wetgeving toetst die al in intvoering is. In dit geval gebeurt dat natuurlijk pas vanaf aanstaande maandag als minister ter Horst in Almelo de eerste burger met enig ceremonieel de vingerafdruk zal afnemen.
De bodem procedure gaat gewoon door, er blijft dus hoop.
Ander vingerafdruk nieuws is eigenlijk wel grappig, het blijkt dat de grensbewaking nog niet over de apparatuur beschikt om al die nieuwe data in de RFID van het paspoort uit te lezen. Daarnaast is de centrale database nog niet ingericht waardoor de opslag voorlopig decentraal plaats zal moeten vinden.
De Socialistische Partij wil dat er geen gezichtsherkennende camera's in supermarkten in Amsterdam worden ingezet tot wettelijk is vastgelegd op wat voor manier de camerabeelden gebruikt mogen worden. De motivatie erachter is de kans op mismatches waardoor onschuldigen de toegang wordt ontzegd. Ik hoop dat de SP ook direkt het delen van die gegevens door verschillende winkels aan banden legt want dat kan de volgende stap zijn die de detailhandel wil zetten.
Ander binnenlands nieuws komt uit de telecom hoek, er blijkt een soort van on-line telefoonboek te bestaan met real time data van ruim 50 miljoen telefoonnummers en 31 miljoen gegevens van internetgebruikers. Binnen 10 minuten heeft één medewerker gegevens op zijn/haar scherm staan.
Een ‘keur’ aan veiligheidsambtenaren hebben inzicht in die gegevens alleen blijkt de controle daarop te rammelen. Weliswaar vindt er jaarlijks een audit plaats op de de rechtmatigheid van de informatie aanvragen maar alleen de oorsprong van de aanvraag valt onder deze audit. Wat de aanvragen weten wil is niet opgeslagen. Maw een terechte aanvrager kan om heel verkeerde redenen inzage hebben in deze gegevens zonder dat dit later boven tafel komt.
Hoezo ‘we zullen misbruik van de overheids data-bases scherp bewaken ?’
Ook Europa dreigt de privacy weer eens verder te beperken, het EU-parlement heeft kritische vragen gesteld nav de wens om bank gegevens van de Eu-burgers inzichtelijk te maken voor ambtenaren van de USA. De macht van dit parlement kennende geeft mij dit weinig vertrouwen dat deze data-deling niet door zal gaan. Als motivatie zal terrorisme en misdaadbestrijding wel weer van stal gehaald worden om het erdoor te drukken.
Tot slot het EKD dat in 2010 volledig ingevoerd moet zijn, er is 15 miljoen voor gereserveerd.
Volgens het ministerie wordt in 2010 het Landelijk Schakel Punt (LSP) voor veilige overdracht van dossiers afgerond dan wordt de digitaliseringsplicht van kracht.
Juist niet.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:42 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De vloek van iedere te ver doorgevoerde democratie: populisme.
Populisme zorgt voor Wilders en zijn cabareteske opvoeringen. Populisme zorgt voor sbs6-niveau van broddeljournalistiek welke het belangrijker vindt wie Yolanthe deze week een beurt geeft dan wat er fout ging bij de besluitvorming rondom Irak.quote:
Tvp, ik ben heel erg benieuwd wat er dan gebeurt.quote:Op vrijdag 18 september 2009 20:34 schreef superworm het volgende:
Ik ben ook te laat ermee, hoorde vandaag op de radio dat het maandag zou zijn en toen was ons gemeentehuis al dicht. Mijn paspoort is geldig tot december.
Een FOK!user en ik gaan niet komende week maar die daarop in zijn gemeente een paspoort aanvragen, maar het afgeven van vingerafdruk weigeren. Hierover zal ik met m'n zjoernaliestieke skills een verhaal op de FP en het forum schrijven.
quote:DEN HAAG - Binnen het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) is een ernstige vorm van fraude met dna-profielen ontdekt.
Een medewerkster van het NFI wordt ervan beschuldigd dat zij het dna-profiel van haar eigen partner, die verdachte is in een geweldsmisdrijf, met opzet heeft vernietigd en bovendien dna van een onschuldige als bewijsmateriaal heeft ingebracht. Dit alles om haar partner uit de wind te houden. Het NFI bevestigt de zaak.
Niets, hij krijgt gewoon geen paspoort. das al. Die medewerkers achter die loketten voeren gewoon opdrachten uit en volgen wetgeving, daar kun je niets mee.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:31 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Tvp, ik ben heel erg benieuwd wat er dan gebeurt.
Ik neem aan dat dit een gefingeerd bericht is. Het is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat een insider deze informatie écht zou misbruiken om zo een onschuldige verdacht te makenquote:Op zaterdag 19 september 2009 14:32 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nog maar even het gevaar van één en ander.
Bron: Telegraaf
[..]
Het gebeurt vaker, waarom zou men zoiets verzinnen?quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:52 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit een gefingeerd bericht is. Het is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat een insider deze informatie écht zou misbruiken om zo een onschuldige verdacht te maken
Irrelevant aangezien het makkelijk na te gaan is of dit waar is of niet.quote:Op zaterdag 19 september 2009 15:05 schreef beeer het volgende:
Waarom zou men zoiets verzinnen? Om zo'n prachtige database die beheerd wordt door engelen in een kwaad daglicht te stellen natuurlijk
Ik moet het iets anders zeggen: het 'volk' (verschrikkelijk woord vind ik dat trouwens) erbij betrekken is niet hetzelfde als populisme.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:03 schreef miljaar het volgende:
[..]
Je maakt je er wel gauw van af, leg eens uit waarom niet dan?
Mooie analyse!quote:Op zaterdag 19 september 2009 17:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik moet het iets anders zeggen: het 'volk' (verschrikkelijk woord vind ik dat trouwens) erbij betrekken is niet hetzelfde als populisme.
In de jaren '60 en '70 was 'het volk' (of beter gezegd: de opkomende middenklasse) ook erg betrokken bij de politiek. Meer dan voorheen. Tot midden jaren '80 werd de politiek en de machten daarachter op de huid gezeten. Dat vond men niet altijd even leuk. Dat je in Nederland je kop niet boven het maaiveld mag uitsteken werd toen ook in dat kader gezegd.
Voor die tijd waren pers en politiek twee handen op één buik. De pers sprak de politici en machtige bestuurders in het bedrijfsleven aan met excellentie en diende als spreekbuis voor die machten. De betrokkenheid van 'het volk' was toen bijna nihil. Het ging zelfs zo ver dat de politici van hogerhand alle redacteuren van de kranten bij elkaar konden roepen (exclusief De Waarheid) en die hoofdredacteuren nog luisterden ook! Dat is echt geen grapje van mij!
De huidige betrokkenheid van 'het volk' is geen teken van te ver doorgeschoten democratie maar van een afbrokkelende democratie. De media is er niet meer op uit om grote misstanden aan de kaak te brengen of de machthebbers op de huid te zitten maar om relletjes te creeeren. Het gaat om de sfeer, de sensatie en niet om de waarheidsvinding. De Journaals en kranten worden tevens steeds meer gevuld met randzaken. Bosbrandjes, omgewaaide prullenbakken, Jan Smit... je kunt het zo gek niet bedenken. Ik zie dat als afleidingsmanouvres, als brood en spelen.
De burgers zijn slechts nog betrokken op een zeer indirecte manier. Er wordt steeds minder de krant gelezen, steeds minder naar informatieve programma's gekeken. Men schreeuwt maar wat van de zijlijn. Het type mensen dat in hun vrije tijd actief is in besturen, politieke partijen, inspraakavonden etcetera versmald ook steeds meer tot de aristocratische burgerheren. Ik kan nog wel even door gaan.
Dat alles is geen teken van een te ver doorgeschoten democratie maar van een afbrokkelende democratie. Net zoals de participatie van de burgers niet te ver is doorgeschoten. Integendeel zelfs.
Zomaar even een vraag: wat is de oorzaak van de dalende oplage van kranten? Misschien een open deur hoor, maar zou het internet er iets mee te maken kunnen hebben? En zou de opkomst van bijvoorbeeld YouTube een effect kunnen hebben op de kijkcijfers van informatieve programma's? (Overigens zijn die kijkcijfers doorgaans helemaal niet zo slecht, helemaal niet als je het in verhouding zet tot het compleet versnipperde media-aanbod).quote:Op zondag 20 september 2009 14:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mooie analyse!
Alleen het "Jan Smit"-effect dient leuk voer te zijn voor sociologen
Geen inhoudelijke reactie dus? OK.quote:Op zondag 20 september 2009 16:46 schreef Klopkoek het volgende:
Je past nu een tautologische redenering toe justanick
Het onderuit halen van een belangrijk element in je analyse is geen reactie in jouw ogen? OK, weten we dat ook weer.quote:
quote:Op vrijdag 18 september 2009 18:57 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Daarnaast zou men gezamenlijk een hacker kunnen inhuren die keer op keer die database om zeep helpt.
En dat vind ik nog wel het meest kwalijk. Die leugens die worden verkondigd om dit soort maatregelen erdoor te drukken.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:09 schreef Isegrim het volgende:
Alles onder het mom van 'terrorismebestrijding'...
Met al die biometrische databases wordt identiteitsdiefstal natuurlijk veel lucratief.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Das wel heel erg gechargeerd natuurlijk.
quote:Op vrijdag 18 september 2009 20:34 schreef superworm het volgende:
Waarschijnlijk niet veel, je krijgt dan gewoon geen paspoort. Het is te hopen dat de gevestigde media het oppikken en dat het op die manier nog een discussie losmaaktquote:Op zaterdag 19 september 2009 14:31 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Tvp, ik ben heel erg benieuwd wat er dan gebeurt.
De gevestigde media pakken dit niet op.quote:Op maandag 21 september 2009 16:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet veel, je krijgt dan gewoon geen paspoort. Het is te hopen dat de gevestigde media het oppikken en dat het op die manier nog een discussie losmaakt
Tsja. Je kunt ook wachten tot een hacker die voor een ander werkt, of de overheid zelf, de gegevens verloren laat gaan. Dan liggen ze in ieder geval zeker op straat.quote:
Dan is het dus een idealistisch maar vruchteloos initiatief.quote:Op maandag 21 september 2009 16:18 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De gevestigde media pakken dit niet op.
De gevestigde media heeft geen oog voor alle privacy schendende maatregelen die over ons uit worden gestort. Waarom? Ik snap er geen bal van!
Een jaar geleden had dit al in het nieuws moeten zijn, maar de gevestigde media bleef stil.... tot vandaag.
Moeten media uberhaupt wel iets hebben van privacy? Het lijkt me alleen maar lastig werken voor henquote:Op maandag 21 september 2009 16:18 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De gevestigde media heeft geen oog voor alle privacy schendende maatregelen die over ons uit worden gestort. Waarom? Ik snap er geen bal van!
Een jaar geleden had dit al in het nieuws moeten zijn, maar de gevestigde media bleef stil.... tot vandaag.
Ja, want dan kunnen zij in het geheim opereren. In een systeem van volledige transparantie wint degene met het meeste geld en machtsmidellen, en dat zijn meestal niet de journalisten die hun vak serieus nemen.quote:Op maandag 21 september 2009 16:21 schreef beeer het volgende:
[..]
Moeten media uberhaupt wel iets hebben van privacy? Het lijkt me alleen maar lastig werken voor hen
Je kunt hier trouwens de media voor verantwoordelijk houden, maar ik denk dat dit vooral te wijten is aan het steeds grotere draagvlak voor blind conservatisme onder de bevolking. En dat wordt alleen maar erger. Normaal gesproken zou de nieuwe generatie nog voor verfrissing en opschudding moeten zorgen, maar zelfs die groep wordt alleen maar behoudender en kortzichtiger. Idealisme is nog steeds het toejuichen waard, maar ik bang dat het gewoon geen zin meer heeft. De lichtpuntjes doven een voor een uit.quote:Op maandag 21 september 2009 16:18 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De andere leugen is dat het moet van de EU. vingerafdrukken op de documenten zelf 'moet' inderdaad van de EU maar alles opslaan in een centrale database die justitie later kan gaan gebruiken voor opsporing hoeft helemaal niet van Brussel. Daarnaast is deze verplichting dusdanig hard dat Duitsland er wat betreft de ID-kaarten vanafwijkt. Zoals ik heb begrepen hier op Fok! is het bij onze oosterburen alleen voor de paspoorten verplicht.quote:Op maandag 21 september 2009 15:44 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
En dat vind ik nog wel het meest kwalijk. Die leugens die worden verkondigd om dit soort maatregelen erdoor te drukken.
Niet allemaal, zie de OP van dit topic. NRC Next was nog net optijd want dankzij hun artikel en dit topic ben ik vrijdag nog snel even langsgeweest voor een nieuwe ID-kaart.quote:Op maandag 21 september 2009 16:18 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Naief om dat denken. De geschiedenis heeft al vaker bewezen dat als mensen de mogelijkheid krijgen om macht / controle uit te oefenen dat ze deze met beide handen aanpakken.quote:Op maandag 21 september 2009 17:35 schreef GoodGovernance het volgende:
Ik weet het. Ik kan het nog steeds niet geloven. Hopelijk is mijn generatie wetgevers en bestuurders niet zo fucking achterlijk.
Wat eigenlijk best wel raar is, de herkenningspunten van bijvoorbeeld die vingerafdruk wordt gedaan aan de hand van nu 'handige' techniek. Die handige techniek gaat echter uit van een beperkt aantal herkenningspunten, waardoor de foutmarge redelijk hoog ligt. En dat terwijl er al lang en breed apparatuur is die meer herkenningspunten aankan, en dus in theorie minder fouten oplevert. Evenzo voor irisscans en gezichtsherkenning. Waarom dan zo goedkoop?quote:Op maandag 21 september 2009 20:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Naief om dat denken. De geschiedenis heeft al vaker bewezen dat als mensen de mogelijkheid krijgen om macht / controle uit te oefenen dat ze deze met beide handen aanpakken.
Tevens is het zo dat een overheid nooit maatregelen zal afschaffen waardoor dezelfde overheid minder macht / controle kan uitoefenen.
Zet je maar schrap want er staan de komende jaren nog veel meer van dit soort maatregelen klaar. Nu is het je vingerafdruk over 10 jaar je DNA en over 15 jaar ben je op iedere te traceren door intelligente camera's
Maar je moet ook niet vergeten dat veel van deze recente ontwikkelingen velen boven de pet gaan. De gemiddelde burger is totaal niet op de hoogte. Mogelijk uit een gebrek aan interesse, maar ik denk ook voor een groot deel vanwege een gebrek een inzicht en kennis. De drogreden "ik heb niets te verbergen" is een lachertje voor mensen die zich bewust zijn van de implicaties, maar veel burgers zien werkelijk de gevaren niet.quote:Op maandag 21 september 2009 16:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je kunt hier trouwens de media voor verantwoordelijk houden, maar ik denk dat dit vooral te wijten is aan het steeds grotere draagvlak voor blind conservatisme onder de bevolking. En dat wordt alleen maar erger. Normaal gesproken zou de nieuwe generatie nog voor verfrissing en opschudding moeten zorgen, maar zelfs die groep wordt alleen maar behoudender en kortzichtiger. Idealisme is nog steeds het toejuichen waard, maar ik bang dat het gewoon geen zin meer heeft. De lichtpuntjes doven een voor een uit.
Dat denk ik ook, hoe een verwerpelijk schrikbeeld dat scenario ook moge zijn. Controle is macht en de mogelijkheden van controle ontwikkelen zich momenteel explosief. Het is naar mijn idee ondenkbaar dat er een informatiemaatschappij kan bestaan zonder dat machthebbers hun controle trachten te maximaliseren door middel van informatietechnologie. De prijs van de inventieve geest van de mens wordt betaald met zijn zucht naar macht.quote:Op maandag 21 september 2009 20:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Naief om dat denken. De geschiedenis heeft al vaker bewezen dat als mensen de mogelijkheid krijgen om macht / controle uit te oefenen dat ze deze met beide handen aanpakken.
Tevens is het zo dat een overheid nooit maatregelen zal afschaffen waardoor dezelfde overheid minder macht / controle kan uitoefenen.
Zet je maar schrap want er staan de komende jaren nog veel meer van dit soort maatregelen klaar. Nu is het je vingerafdruk over 10 jaar je DNA en over 15 jaar ben je op iedere te traceren door intelligente camera's
Ik ben het met je eens dat er een gebrek aan kennis over dit soort onderwerpen heerst onder de gemiddelde bevolking. Maar ik denk dat je de gemiddelde mens onderschat als je zegt dat die de voors en tegens niet zou kúnnen begrijpen. Het is mijns inziens vooral een gebrek aan interesse. En juist hier laten de media een belangrijke taak liggen. De meeste mensen gaan niet actief en uit eigen beweging op zoek naar de stand van zaken zaken rond hun privacy, die moeten er eerst mee geconfronteerd en in geïnteresseerd worden. De media voldoen echter liever aan de directe wensen van de burger, en daar hoort educatie over zaken van belang vaak niet bij.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:06 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Maar je moet ook niet vergeten dat veel van deze recente ontwikkelingen velen boven de pet gaan. De gemiddelde burger is totaal niet op de hoogte. Mogelijk uit een gebrek aan interesse, maar ik denk ook voor een groot deel vanwege een gebrek een inzicht en kennis. De drogreden "ik heb niets te verbergen" is een lachertje voor mensen die zich bewust zijn van de implicaties, maar veel burgers zien werkelijk de gevaren niet.
Volgens mij bedoel je 1984 van Orwell daar lijkt het veel meer opquote:Op dinsdag 22 september 2009 19:32 schreef Revolution-NL het volgende:
En weer een stapje dichterbij een brave new world
EU subsidieert Big Brother-software
Dat maakt je net zo goed tot een false positivequote:Op woensdag 23 september 2009 19:39 schreef spoor4 het volgende:
Het gevaar van zo'n systeem is meer 'false positives' en daardoor mogelijk vaker gerechtelijke dwalingen waarbij mensen ten onrechte veroordeeld worden. Ik stel het halen van een nieuw paspoort dan ook zo lang mogelijk uit. Zolang ik namelijk nog niet in het systeem sta kan ik ook niet ten onrechte ergens van verdacht worden.
Ok, maar geen concrete match.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:05 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Dat maakt je net zo goed tot een false positive
Je kaart daar trouwens wel het goede punt aan. False positives en daarnaast admistratieve afhandeling van zaken doordat beeld/geluid en data automatisch wordt gedetecteerd. Ik voorzie voor tig zaken een zelfde soort afhandeling als bij bijvoorbeeld te hard rijden. En ik voorzie steeds meer dat er sprake zal zijn van omgekeerde bewijslast.quote:
Je hoeft niet bang te zijn voor nieuwe media. Het verleden heeft uitgewezen dat het onzin is. De opkomst van radio en later de televisie heeft niet de maatschappijen ontwricht, ook al riepen bepaalde cultuurpessimisten dat nog zo hard. Essentieel is hoe de mens ermee om gaat, wat de mens doet met de mogelijkheden die het medium biedt, en dan blijkt dat niet de technologie maar basale menselijke processen ten grondslag liggen aan wat er gebeurt. Soms volstaat slechts een kleine technische verandering om van problemen af te zijn.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:14 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, hoe een verwerpelijk schrikbeeld dat scenario ook moge zijn. Controle is macht en de mogelijkheden van controle ontwikkelen zich momenteel explosief. Het is naar mijn idee ondenkbaar dat er een informatiemaatschappij kan bestaan zonder dat machthebbers hun controle trachten te maximaliseren door middel van informatietechnologie. De prijs van de inventieve geest van de mens wordt betaald met zijn zucht naar macht.
Hoewel het ook vele voordelen heeft geboden, kun je dat toch niet zo makkelijk stellen. Hoe makkelijk werd het bijv. dankzij de media om meer propaganda te verspreiden? En de grootste revoluties in Europa, hadden die er geweest zonder dat het veel makkelijker werd om 'nieuwe ideeën' te verspreiden?quote:Op woensdag 23 september 2009 20:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je hoeft niet bang te zijn voor nieuwe media. Het verleden heeft uitgewezen dat het onzin is. De opkomst van radio en later de televisie heeft niet de maatschappijen ontwricht, ook al riepen bepaalde cultuurpessimisten dat nog zo hard.
quote:Essentieel is hoe de mens ermee om gaat, wat de mens doet met de mogelijkheden die het medium biedt, en dan blijkt dat niet de technologie maar basale menselijke processen ten grondslag liggen aan wat er gebeurt. Soms volstaat slechts een kleine technische verandering om van problemen af te zijn.
Anderzijds zijn dit groeipijnen van een nieuw medium en moeten regeringen er nog steeds mee om leren gaan. Er wordt veelvuldig gesproken over de 'democratisering' van de media door internet, maar het is natuurlijk veel breder.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:23 schreef sneakypete het volgende:Wijze woorden. Maar het is dan dus ook nog geen vaststaand feit dat mensen er wel goed mee om zullen gaan. Neem internet: de mogelijkheden zijn eindeloos en dat heeft veel voordelen (ik heb veel te danken aan het internet, mijn vriendin bijv. en heel wat kennis die ik anders niet of moeilijker had verkregen), maar pedofielen en oplichters kunnen ook makkelijker aan hun gerief komen; en dan is het probleem weer dat het steeds moeilijker is om zulke media onder controle te stellen zonder dat het civiele recht teveel in gevaar is.
Het zou me daarnaast ook niet verbazen als de komende eeuw, mede dankzij bijv. het internet weer voor nieuwe (grote) problemen gaat zorgen. Maarja ik ben dan ook wel een beetje zo'n 'cultuurpessimist'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |