quote:Canadian soldier was killed Thursday in Afghanistan by an improvised explosive device.
The blast injured 11 other soldiers.
The slain soldier was identified as Pte. Jonathan Couturier of the 2nd Battalion, Royal 22nd Regiment, based in Valcartier, Que.
Couturier, 23, is the 131st Canadian soldier to die in Afghanistan since 2002. He is also the fourth soldier killed in September.
quote:Suicide Bombing Kills 6 Italian Soldiers
Six italian soldiers have been killed and 4 wounded during a suicide bombing against an italian military convoy. The terrorist drove a White Toyota loaded with 150 Kg of explosives between the two "VTML Lince" armored vehicles and blew himself off.
The car bomb destroyed completely the first "Lince" killing all passengers, the second vehicle got partially destroyed and one passenger was killed while the rest of the crew was only non-critically injured.
Zabiullah Mujahid, a Taliban spokesman, claimed the suicide bombing with an SMS to Al Jazeera, talibans stated "It was done to show no one is safe in Afghanistan".
Alleen de afgelopen 24 uur al 10 doden.quote:.
Three U.S. soldiers died when their vehicle hit a roadside bomb in southern Afghanistan, a NATO spokesman said Wednesday.
Col. Wayne Shanks, a spokesman for NATO and U.S. forces, released no further details of the deaths, which occurred Tuesday. They increased the death toll this month among American troops to 22
Ik weet dat de Pers soms erg scherp om de hoek kijkt. Maar ik heb nooit van een een zaak gehoord waarbij een militair door een nieuwsbericht om het leven is gekomen..quote:Dit topic is bedoeld om alle soldaten die omkomen of gewond raken in Afghanistan te melden. Door een nieuwsbericht.
quote:Op vrijdag 18 september 2009 01:03 schreef TheThirdMark het volgende:
Ik wil nergens lullig doen hoor maar
[..]
Ik weet dat de Pers soms erg scherp om de hoek kijkt. Maar ik heb nooit van een een zaak gehoord waarbij een militair door een nieuwsbericht om het leven is gekomen..
Maak daar maar je eigen topic over dan.quote:Op vrijdag 18 september 2009 01:04 schreef Meki het volgende:
Hoeveel Afganen zijn er dood gegaan door Westerse vuur ?
TienDuizenden..
Graag dat erbij vermelden..!!!
Op zich is de opmerking valide. De soldaten hebben er voor gekozen om aan deze op zich nutteloze oorlog deel te nemen. Burgers hebben deze keuze nooit gehad. Elk verlies aan mensen levens is triest. Zeker als het onnodig is. Maar dat van een burger telt toch meer dan dat van een beroepssoldaat.quote:Op vrijdag 18 september 2009 01:52 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Maak daar maar je eigen topic over dan.
Ik vind eerder dat iedereen gelijk is..quote:Op vrijdag 18 september 2009 02:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich is de opmerking valide. De soldaten hebben er voor gekozen om aan deze op zich nutteloze oorlog deel te nemen. Burgers hebben deze keuze nooit gehad. Elk verlies aan mensen levens is triest. Zeker als het onnodig is. Maar dat van een burger telt toch meer dan dat van een beroepssoldaat.
Dat verbaast me hooglijk.quote:Op vrijdag 18 september 2009 02:26 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ik vind eerder dat iedereen gelijk is..
Dit is DEF, niet CIV.quote:Op vrijdag 18 september 2009 01:04 schreef Meki het volgende:
Hoeveel Afganen zijn er dood gegaan door Westerse vuur ?
TienDuizenden..
Graag dat erbij vermelden..!!!
http://www.rnw.nl/nl/nede(...)litairen-afghanistanquote:26 juli 2006: Overste Jan van Twist (47 jaar, Hoofd Sectie Operationeel Recht bij de Stafgroep Juridische Zaken van de Luchtmacht). Sergeant Bart van Boxtel (29 jaar, commandant van het Force Protection Team van het Contingentscommando in Kabul. Samen met andere passagiers en bemanningsleden omgekomen bij een helikoptercrash in de provincie Paktika.
31 augustus 2006: de F-16 van kapitein-vlieger Michael Donkervoort stort van grote hoogte neer, terwijl hij onderweg is van Kabul Airfield om luchtsteun te verlenen aan Britse troepen in de provincie Helmand. Om onbekende redenen werkt de schietstoel niet en de jachtvlieger komt om het leven.
11 oktober 2006: een sergeant pleegt met zijn dienstwapen zelfmoord op Kamp Holland in Tarin Kowt.
6 april 2007: Sergeant der eerste klasse Robert Donkers komt om het leven bij een ongeluk met een Patria-pantserwagen. De Patria kantelde als gevolg van een wegverzakking en het slachtoffer kwam bekneld te zitten.
20 april 2007: de 21-jarige korporaal Cor Strik van de Tijgercompagnie van de Luchtmobiele Brigade komt om het leven tijdens een patrouille bij de stad Sangin in de provincie Helmand tijdens de ISAF-operatie 'Achilles'. De korporaal stapte op een explosief en was op slag dood. Hij geldt als de eerste gevechtsdode tijdens de Nederlandse inzet in Afghanistan. Bij de berging van zijn stoffelijk overschot komt een Amerikaanse sergeant met Nederlandse familiewortels, Alex van Aalten, ook om het leven.
15 juni 2007: de 20-jarige soldaat eerste klas Timo Smeehuijzen komt om het leven bij een zelfmoordaanslag met een autobom midden in Tarin Kowt. Vijf Afghaanse kinderen en een aantal volwassenen verliezen ook het leven.
18 juni 2007: de 44-jarige sergeant-majoor Jos Leunissen om het leven gekomen bij gevechten rondom Chora. Drie van zijn collega's van het 13e Infanteriebataljon van 11 Luchtmobiele Brigade raakten gewond. Er zou zich een ongeluk bij het afschieten van een mortiergranaat hebben voorgedaan.
12 juli 2007: Eerste luitenant Tom Krist (24, foto links) overlijdt in het Centraal Militair Hospitaal in Utrecht. Hij raakte dinsdag 10 juli zwaargewond tijdens een zelfmoordaanslag in de Afghaanse plaats Deh Rawod.
26 augustus 2007: Sergeant Martijn Rosier (30) komt om als hij op een bermbom stapt. Een 23-jarige korporaal die bij hem was raakte gewond. De militairen horen bij een genie-compagnie die 12 kilometer ten noorden van Deh Rawood op zoek was naar explosieven.
20 september 2007: Soldaat eerste klasse Tim Hoogland (20) komt om bij een langdurig vuurgevecht op 5 kilometer ten noorden van de Nederlandse basis bij Deh Rawod. Hij is de eerste Nederlandse militair die tijdens de missie in Uruzgan wordt doodgeschoten. Tim Hoogland maakte deel uit van de Bravo Compagnie van het 13e Infanteriebataljon Luchtmobile Brigade uit Assen.
3 november 2007: Korporaal Ronald Groen (21) sneuvelt bij de operatie Spin Gahr. Hij zat in een pantserwagen die bij de patrouillepost Poentjak op een bermbom reed. Groen hoorde bij de 43e gemechaniseerde brigade, gelegerd op de Johannes Post Kazerne te Havelte.
12 januari 2008: Soldaat Wesley Schol (20) en korporaal Aldert Poortema (22) worden gedood door eigen vuur. Tijdens een vuurgevecht was het donker en slecht weer, waardoor de militairen niet doorhadden dat ze op elkaar schoten. Ze zaten bij het 44ste pantserinfanterie-bataljon in Havelte.
18 april 2008: Soldaat Mark Schouwink (22) en eerste luitenant Dennis van Uhm (23) sneuvelen in de buurt van Kamp Holland in Uruzgan. Uhm is de zoon van generaal Peter van Uhm, die een dag eeder Dick Berlijn is opgevolgd als Commandant van de Nederlandse Strijdkrachten. De militairen kwamen om toen ze met hun wagen op een bermbom reden.
7 september 2008: De 21-jarige soldaat eerste klasse Jos ten Brinke komt om het leven in een pantservoertuig, dat op 19 kilometer van Kamp Holland door een bermbom wordt getroffen. Vijf andere militairen raken gewond.
19 december 2008: De 24-jarige sergeant Mark Weijdt komt om tijdens een vuurgevecht. Vermoedelijk stapte hij op een bermbom.
6 april 2009: Bij een beschieting van Kamp Holland sneuvelt soldaat der eerste klasse Azdin Chadli uit Uden. Hij was 20 jaar en nog maar een week verbonden aan een gevechtseenheid in Afghanistan. Het is de eerste keer dat bij een beschieting op Kamp Holland militairen zijn getroffen. Er vallen vijf gewonden.
6 september 2009: Bij een vuurgevecht in Uruzgan wordt de Nederlandse korporaal Kevin van de Rijdt gedood. De 26-jarige militair van het Korps Commandotroepen maakte deel uit van de speciale eenheid Task Force 55.
7 september 2009: Bij een aanslag met een geïmproviseerd explosief (IED) in de Afghaanse provincie Uruzgan komt de 44-jarige sergeant-majoor Mark Leijsen om het leven. Bij de explosie raakten ook drie Nederlandse militairen en een Afghaanse tolk gewond.
En dan nog iets..quote:
En de Nederlandse militairen kiezen er niet zelf voor om daar te gaan vechten, ofzo?quote:Op vrijdag 18 september 2009 02:32 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
En dan nog iets..
de meeste burgers die helaas omkomen zoeken de problemen zelf op. Ze gaan zelf naar de taliban toe om weet ik voor een reden treken ze toch met de taliban op. En dan komt er een luchtaanval op de taliban en dan even later komt Amerika bijvoorbeeld er achter dat er ook nog burgers tussen zaten. Maja dan is dan toch ook hun eigen schuld?
Als je weet dat een bepaald persoon of groep doelwit kan zijn van een aanval dan ga je daar toch niet mee om of naar toe?
Volgens mij heeft de politiek daarvoor gekozen. Het is niet zo dat ze een enquête rond lieten gaan om te vragen of de soldaten "ff wat wilden schieten".quote:Op vrijdag 18 september 2009 02:37 schreef DrDentz het volgende:
[..]
En de Nederlandse militairen kiezen er niet zelf voor om daar te gaan vechten, ofzo?
Ja helaas wel...quote:Op vrijdag 18 september 2009 02:37 schreef DrDentz het volgende:
[..]
En de Nederlandse militairen kiezen er niet zelf voor om daar te gaan vechten, ofzo?
Er is hier geen dienstplicht hoor. Die gasten hebben zich vrijwillig bij het leger aangemeld.quote:Op vrijdag 18 september 2009 02:40 schreef HetUltiemeKonijntjuh het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de politiek daarvoor gekozen. Het is niet zo dat ze een enquête rond lieten gaan om te vragen of de soldaten "ff wat wilden schieten".
Er wel eens aan gedacht dat de Taliban burgers gedwongen of berekend als menselijk schild gebruikt. Een van de redenen dat het westen daar verliest is dat ze daar vechten tegen een meedogenloze vijand, die volledig vrij is en niet gehinderd wordt door een geweten.quote:Op vrijdag 18 september 2009 02:32 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
En dan nog iets..
de meeste burgers die helaas omkomen zoeken de problemen zelf op. Ze gaan zelf naar de taliban toe om weet ik voor een reden treken ze toch met de taliban op. En dan komt er een luchtaanval op de taliban en dan even later komt Amerika bijvoorbeeld er achter dat er ook nog burgers tussen zaten. Maja dan is dan toch ook hun eigen schuld?
Als je weet dat een bepaald persoon of groep doelwit kan zijn van een aanval dan ga je daar toch niet mee om of naar toe?
Het doden van burgers hoort er gewoon bij. Collateral damage hoort daarbij.quote:Op vrijdag 18 september 2009 02:52 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Die gaat over militaire slachtoffers en niet over burger slachtoffers. Vandaar denk ik def, en civ = civilians
Dat hoeft niet natuurlijk. Maar als politici het leger onmogelijke opdrachten geeft. En op tactisch en strategisch gebied volledig incompetent zijn. Is dat helaas vaak het geval.quote:
Oeh, foutje van mij. Ging er even vanuit dat dit het subforum DEF was, kwam hier via de quicklist op de FP. Met civ bedoelde ik idd civielquote:Op vrijdag 18 september 2009 02:52 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Die gaat over militaire slachtoffers en niet over burger slachtoffers. Vandaar denk ik def, en civ = civilians
Wat is er miss met Miss Preponquote:Op vrijdag 18 september 2009 01:51 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
![]()
en haal dat lelijke plaatje van je weg.
Eigenlijk welquote:Op vrijdag 18 september 2009 02:40 schreef HetUltiemeKonijntjuh het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de politiek daarvoor gekozen. Het is niet zo dat ze een enquête rond lieten gaan om te vragen of de soldaten "ff wat wilden schieten".
Het is de eigen keuze van de Nederlandse militairen, niet van de Afghaanse bevolking..quote:Op vrijdag 18 september 2009 05:50 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel zo, het is hun eigen keuze...
Afghanistan wordt al een slordige drie decennia geteisterd door oorlog. Het is maar de vraag in hoeverre je daar één kant de schuld van kan geven en het initiatief bij hun kan neerleggen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 02:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich is de opmerking valide. De soldaten hebben er voor gekozen om aan deze op zich nutteloze oorlog deel te nemen. Burgers hebben deze keuze nooit gehad. Elk verlies aan mensen levens is triest. Zeker als het onnodig is. Maar dat van een burger telt toch meer dan dat van een beroepssoldaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |