abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 september 2009 @ 18:18:08 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72847239
Mijn lapo:
quote:
Op donderdag 17 september 2009 18:17 schreef Viking84 het volgende:
Succes met de ouderavond vanavond, Razz.

Ik heb trouwens ook een -geval op mijn school. Een leerling die vorig jaar al is gezakt voor z'n havo doet dit jaar opnieuw niks omdat hij bang is om de 'grote boze wereld' in te gaan en het liefst zo lang mogelijk op deze school blijft. Vandaag is 'ie na 2 waarschuwingen de les uitgestuurd en vervolgens was 'ie spoorloos. De docenten weten ook niet goed wat ze met hem moeten (hij gaat al naar een psycholoog, heb ik begrepen). Nu werd aan mij gevraagd of ik iets weet om hem aan het werk te krijgen, maar ja, dat weet ik ook niet zo 1, 2, 3 natuurlijk. Volgende week maar eens bespreken tijdens de intervisiebijeenkomst.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 17 september 2009 @ 20:54:54 #2
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72853460
Als ik zo iemand in de klas zou hebben, zou ik proberen om een band op te gaan bouwen met die leerling en hem dan door middel van gesprekjes in elk geval op school te houden. "Docenten weten niet goed wat ze met hem moeten", daar kan die leerling dus ook niet bij terecht. Wanneer hij iemand heeft die hij vertrouwt, of iemand die in elk geval wél nog iets positiefs in hem ziet, dan heeft hij tenminste wat houvast. Mja, ik ken de situatie niet, maar iets in deze geest zou ik dan doen.

Die psycholoog zal natuurlijk ook wel zijn werk doen, maar vindt er een terugkoppeling plaats?
quote:
Op donderdag 17 september 2009 17:37 schreef ErikT het volgende:
Er kunnen vervelende ouders zijn, maar dat is dan altijd weer zo lachwekkend dat het het ook weer waard is.
Nou... als je echt van die azijnpissers hebt, is dat niet fijn hoor...
.
  Redactie Sport donderdag 17 september 2009 @ 23:01:44 #3
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_72859790
tvp
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_72866026
Jeumig, het werd even half elf gisteravond voordat ik weer naar huis kon. Wel gezellig hoor, maar ik ben echt gesloopt. Moet er denk ik voor waken dat ik niet teveel toezeggingen doe aan ouders, die kan ik natuurlijk nooit allemaal nakomen. Gelukkig ben ik mentor samen met iemand die al heel veel ervaring heeft, dus daar kan ik altijd bij terecht. De ouders waren OK, soms kritisch maar wel vriendelijk en vooral heel nieuwsgierig naar wat wij van hun kind vinden, want ze horen thuis echt nauwelijks wat er op school speelt arme mensen.

Vandaag nakijkdag, leuk zo'n examenklas maar welke idioot in onze sectie heeft bedacht dat die elke week (....) een oefenbrief moeten schrijven die ik dan na moet kijken . Dat zijn tot het SE 18 brieven ofzo dude.
pi_72877397
Net terug van schoolkamp.
Kapot!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72943515
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 15:39 schreef -J-D- het volgende:
Net terug van schoolkamp.
Kapot!
Waar ben je geweest?

Ik moet soms wel een beetje grinniken over mijn 5H PWS kids. Onderzoek doen is best lastig, ik merk dat veel leerlingen er te gemakkelijk over denken. Zelfs met het opstellen van simpele deelvragen. Maar ja, ik help ze nu maar een beetje op weg voordat het straks tegen de kerst aanloopt en ze helemaal vast zitten...een beetje op weg helpen kan geen kwaad
pi_72969875
Ja PWS begeleiden is een vak apart. Als geschiedenisdocent heb ik er inmiddels al behoorlijk wat ervaring mee, want geschiedenis is een geliefd vak voor een PWS. Soms zitten leerlingen zo te worstelen, dat ik geneigd ben alles voor te kauwen. Dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Ook vind ik het wel lastig om echt goede feedback te geven als ze voor het eerst hun PWS inleveren. Er zitten meestal heel veel verbeterpunten in, maar hoe ver ga je? Wanneer is het 'goed genoeg'. Als er mensen zijn die precies weten hoe je dat aanpakt, dan houd ik me aanbevolen. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 24 september 2009 @ 15:31:54 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73071400
Vandaag eerste lessen gegeven op het doveninstituut. Ging prima! Alleen liep m'n powerpointpresentatie in de soep omdat ik had opgeslagen in .pptx ipv in .ppt en daar werken ze met Office 2003. Een andere docent heeft het kunnen omzetten, maar toen was het al te laat . Nu ga ik die les morgen geven. Zo zonde van de voorbereiding anders. Maar ik heb ze toen gewoon zelfstandig aan het werk gezet, dus ik ging er heel flexibel mee om. Ik was best nerveus, maar toch rustig! . Het ging niet helemaal perfect natuurlijk (kon niet de hele klas aan het werk houden), maar voor een eerste les: mwah, niet slecht. Morgen wordt het heel druk en ik moet dan ook nog heel veel voorbereiden! .
Niet meer actief op Fok!
pi_73073515
Vik, wat klink je goed zeg leuk! Technische onhandigheden zijn altijd lastig. (Luistertoets moeten geven, CD wordt niet herkend door CD-speler. Beamer stuk. Kind gaat presenteren - PowerPoint loopt steeds vast, dat soort dingen). Ik probeer altijd een plan-B te hebben voor dat soort situaties, maar meestal is 't ook gewoon improviseren.

Minder leuk nieuws; Ik werd vanmorgen wakker zonder stem er kwam alleen nog wat gepiep uit, dus heb me maar ziek gemeld vandaag. Grmbl, morgenochtend even naar dokter om te kijken wat het is, maar zonder stem ben ik feitelijk arbeidsongeschikt, geloof ik . Het is al wat verbeterd vandaag trouwens, maar het is nog niet op voor-de-klas niveau.
pi_73108904
Ah hier zijn we.
Zonet mijn aanstelling gehad, in een ander formaat. En het lijkt erop alsof ik in schaal LB1 ben gestopt. Terwijl ik al 2 jaar voor de klas heb gestaan, en op mijn vorige school LB2 had. Ook dat met die 11 maanden is nog niet opgelost, ik was nogal ziek de afgelopen weken.
Volgende week ga ik maar eens praten over dit alles. Lachwekkend wordt het onderhand.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73127325
Tot nu toe gaat het wel redelijk goed hier, uiteraard met de bekende ups en downs. Ik zat donderdag mijn 4VWO klas te observeren. Als ik even snel telde waren 22 leerlingen keihard bezig met werken (sommigen druk bladerend in BiNaS) en waren er een stuk of 7 die met achterbuurmannen/vrouwen discussies aan het houden waren. Die moest ik even melden waarom ze in de les zaten. Maar ik dacht ook 'zo slecht doe ik het volgensmij niet' Moeten ze bij jullie echt muisstil aan het werk zijn? Bij mij mogen ze best fluisteren, zolang het maar over biologie gaat.

En ik moest hard lachen toen een 4H leerling me trots foto's liet zien op d'r camera waarop ze met een vriendin te zien was bij een kinderboerderij...op de foto met een ezel: "dat is echt biologie meneer!"
pi_73137924
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 16:28 schreef Hippos het volgende:
Moeten ze bij jullie echt muisstil aan het werk zijn? Bij mij mogen ze best fluisteren, zolang het maar over biologie gaat.
Nee. Daar kan ik zelf helemaal niet tegen.
Ik sta voor de klas omdat ik me achter een bureau verveel. Als ze allemaal stil zijn verveel ik me ook. Kan ik net zo goed achter een bureau gaan zitten.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73218545
Razztwizzle, ik hoorde vandaag van iemand dat er iets heerst waardoor je je stem kwijtraakt. Kennelijk waart er een of ander virusje rond. Ik begreep ook dat het maar kort duurt, dus wellicht ben je inmiddels weer in orde?

Ik heb daarnet even het programma gekeken van de Dag van de Leraar a.s. zondag in Arnhem. Geweldig tof zeg, daar moet je echt bij zijn:

"Stort je in de opbouwkunst
Schilderproject voor leraren. Iedere enthousiasteling krijgt een stuk karton met spleten erin. Daarop schilder je aan beide kanten jezelf. Het hoeft niet te lijken en gebruik je fantasie! Zo maak je jezelf onderdeel van het grote geheel."

"Praktisch communiceren: wat is jouw stijl?
Communiceren doe je als leraar de hele dag. Met leerlingen, ouders en collega’s; zowel klassikaal, individueel, als via e-mail. Door het laatste wordt het werk makkelijker en efficiënter, maar kan het soms ook complexer maken. Want waar ligt de grens tussen werk en privé? Wat is hierin jouw stijl?"

"Het onbewuste in beeld
De rijk geïllustreerde Crowley tarot kaarten geven een specifiek beeld dat aansluit op een in jou levende vraag. Het onbewuste komt dan in beeld. Interpretatie daarvan leidt tot inzichten en/of bevestiging waardoor je je gesteund voelt op je levensweg."

"Passie voor kinderen en jongeren
Wil jij kinderen en/of jongeren helpen met het ontdekken en leven van hun Passie vanuit je eigen Passie? Dat kan, ieder mens kent namelijk minstens onbewust z’n Passie. ‘Ont-dek’ en ervaar deze vanuit de aan-vliegroute van methode Passionair. En, geef het door..."

"Stress en geluk bij ler(ar)en : een levendige stoelendans op 4 stoelen om elke situatie die je meemaakt van beperking naar verruiming te transformeren ! Een stoelendans om van probleemgericht naar ontwikkelingsgericht denken,voelen en handelen te komen! Tantra in de klas ! Hoe doe je dat ?! (tantra = sanskriet voor verruiming)"
  dinsdag 29 september 2009 @ 19:58:06 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73219932
Ik heb inmiddels 2 dagen lesgegeven.
Bepaalde dingen gaan goed, andere minder. Eigenlijk ben ik iets te snel voor de klas gaan staan, maar goed, al doende leert men hè? .

Lesvoorbereiding gaat goed en ik weet wat ik wil doen in de les, maar ze zijn steeds sneller klaar dan ik voorzien had en ik heb dan niets voor hen te doen waardoor ze gaan klieren.

Orde houden is ook nog een probleem en dat hebben ze door: ze doen lekker rustig aan bij mij in de les, gaan rustig op YouTube, lopen door de klas etc etc.

Ik heb dan ook een rijtje regels opgesteld waar ze zich aan moeten houden bij mij in de les en waar ik streng op toe zal zien. En ik zal ze deze week hard aan het werk zetten .
Niet meer actief op Fok!
pi_73220979
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 19:10 schreef ShadyLane het volgende:
Razztwizzle, ik hoorde vandaag van iemand dat er iets heerst waardoor je je stem kwijtraakt. Kennelijk waart er een of ander virusje rond. Ik begreep ook dat het maar kort duurt, dus wellicht ben je inmiddels weer in orde?

Ik heb daarnet even het programma gekeken van de Dag van de Leraar a.s. zondag in Arnhem. Geweldig tof zeg, daar moet je echt bij zijn:
Ik zou bijna denken dat je dit in een heel melige bui zelf hebt zitten bedenken. Niet te geloven zeg.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73221186
De werkelijkheid is zwarter dan in je ergste angstdroom, mane.
pi_73221292
Ik heb dit jaar een clustergroep geschiedenis, vijfde klas gymnasium. Dezelfde leerlingen heb ik, verdeeld over een aantal andere klassen, ook bij maatschappijleer.

Nu zijn er klassen in de vijfde bij die levendig, enthousiast zijn. Erg leuk om mee te werken bij maatschappijleer. Maar in de clustergroep geschiedenis zitten op de één of andere manier nogal brave, tamme types. Je zou kunnen denken: lekker makkelijk. Toch is het niet erg leuk. Ik houd ervan om ze te prikkelen, dat er iets 'gebeurt' in de les en dat ze reacties geven op mijn verhaal, of fragmenten uit films/documentaires die ik laat zien. Ze blijven echter timide.

Nu weet ik inmiddels wel dat je bij gymnasium leerlingen vaak een 'kat-uit-de-boom-kijk houding aantreft. Deze leerlingen kennen mij nog niet, dus dat zal wel meespelen. Maar ik zou graag willen dat ze wat losser werden, wat minder braaf en ingehouden. Het wordt alleen ook een beetje pijnlijk als ik maar overenthousiast allerlei dingen ga verzinnen, en als een malloot voor die klas sta te springen (bij wijze van spreken) terwijl zij denken: 'ja ja'.

Oplossingen, iemand?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73221405
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:34 schreef ShadyLane het volgende:
De werkelijkheid is zwarter dan in je ergste angstdroom, mane.
Zullen we erheen om een beetje te zieken?

Tantra, tarot kaarten. Mijn god.

(Er is trouwens een documentaire gemaakt over gymnasia in Nederland op tv, gister ging het bij Nova ook daarover..wel interessant: http://www.novatv.nl/page(...)%3A+een+wit+bastion)
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73221450
Heel herkenbaar is het iig wel. Vooral het gedeelte van 'als een idioot op en neer springen' en dat zij dat dan met hooguit een flauwe glimlach aanschouwen.

Doe je weleens iets met een debatsetting?
pi_73221688
Bij maatschappijleer doe ik dat wel. Ook maak ik zelf in één van eerste lessen van het jaar een nieuwsquiz. Beetje ludiek, ga ik met snoepjes door de klas gooien als ze een antwoord goed hebben. Dat vinden ze dan helemaal te gek. . De weken daarna moeten steeds twee andere leerlingen zo'n nieuwsquiz maken. Vandaag hadden twee leerlingen dat gedaan en die hadden bijvoorbeeld foto's van politici uitgeknipt en op bordjes geplakt en dan moesten de anderen raden wie dat waren. Grote hilariteit. Dan zit de sfeer er goed in.

Maar zulke dingen werken vooral goed bij een klas waar al uitgesproken, lossere types inzitten. Geef je verlegen, heel brave kinderen zo'n opdracht, dan komt er doorgaans ook weinig uit. Is mijn ervaring in ieder geval. En dat vind ik dus het moeilijkste om mee om te gaan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73222093
Ja. Aan de dooddoener "in de loop van het jaar komen ze vast wel wat meer los" heb je nu ook niks, en het enige wat ik verder kan verzinnen is dat een leerling die nooit een stom woord zegt soms bij een niet-mondelinge opdracht tot mooie dingen, interessante werkstukken of grappige stripjes komt. Omdat veel van die kinderen wel gewoon slimme inzichten en/of briljante humor hebben.

Als het niet 'live' hoeft helpt dat vaak al veel, ik heb weleens een onopvallende leerling gehad die de absolute ster werd in het filmpje dat hij met een groepje thuis gemaakt had.

Intussen belde ik daarnet iemand om te melden dat ik lijd aan het hierboven genoemde euvel van 'geen stem meer hebben'. Het blijkt best lastig om iemand telefonisch te melden dat je geen stem meer hebt.
pi_73222700
Ja, ik ben weer beter. Of, nouja, ik heb weer een stem, laten we het daar op houden. Ik had vandaag wel even een flinke inzinking waar ik gelukkig door lieve collega's wel weer uit ben getrokken, maar ik ben van de studiemiddag (... feest) naar huis gestuurd om even bij te komen.

Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas, lesdagen van 8:30 tot 16:20 zonder tussenuren en ook nog een mentorklas en twee projectgroepen m'n lessen nog kwalitatief goed kan houden, zeker met nieuwe methodes in 4 leerjaren. En toen had ik nog precies 1 uur tussen m'n laatste les en de studiemiddag om de hele woensdag van 9 lesuren achter elkaar voor te bereiden en nog 18 examenbrieven na te kijken, en toen ging het even van *krak* en boehoe . En het ergste? Dat collega's mij wisten te melden dat dat ook niet kan, dat ik veel minder tijd in m'n onderbouwlessen moet stoppen omdat de bovenbouw me al genoeg werk kost, en dat ik de lat minder hoog moet leggen.

Maar is dat dan de oplossing? Accepteren dat ik met een baan van 0,9 FTE niet mijn vak kan geven zoals ik dat het liefst zou willen? Omdat ik simpelweg geen tijd heb en mezelf over de kop werk als ik het wel allemaal zo goed zou willen doen als ik van mezelf eis?



[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2009 21:22:11 ]
pi_73223002
Ja, accepteren. En dan een keuze maken: of (bijna) fulltime werken en afraffelen, of wat minder werken en minder afraffelen. Ik heb de afgelopen twee jaar fulltime gewerkt en ben nu teruggegaan naar 0,8 FTE. Het is eigenlijk idioot, want je levert 20% van je salaris in om kwaliteit te kunnen leveren, maar mijn werkplezier is merkbaar groter nu ik van mijn lessen meer kan maken dan "na tekst 13B komt tekst 13C". Salaris inleveren om een veel leukere baan te hebben vind ik acceptabel.

Ik liep toen oppervlakkig door m'n werk heen te jakkeren, totaal onbevredigend. En als een collega even iets wilde vragen over een klas, of even iets kwijt wilde over een voorval in een les, kreeg ik meteen een gejaagd gevoel en probeerde het af te kappen. Ik ben nu een stuk socialer, dus mijn salarisoffer vergroot ook nog eens het werkplezier van m'n collega's .

Accepteren natuurlijk trouwens alleen maar omdat het nu nou eenmaal nog zo is he. En je verder intussen aansluiten bij Leraren in Actie, want die willen naar een fulltime baan van 20 lesuren, vergelijkbaar met de rest van Europa.
pi_73223100
En! Zorg volgend jaar als de wiedeweerga voor een urenverdeling die iedereen voorziet van een stel parallelklassen. En zo nu en dan eens een jaartje geen mentoraat doen maakt ook een wereld van verschil.

En die projectgroepen, is het bij allebei strikt noodzakelijk dat jij daarin zit? En wat bezielt een vaksectie om in vier leerjaren tegelijkertijd met een nieuwe methode te gaan werken?
pi_73223303
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas, lesdagen van 8:30 tot 16:20 zonder tussenuren en ook nog een mentorklas en twee projectgroepen m'n lessen nog kwalitatief goed kan houden, zeker met nieuwe methodes in 4 leerjaren.
Bij de verdeling van de uren is dat iets om goed over na te denken: is het haalbaar? Dat lijkt me dus belangrijk voor in de toekomst. Denk goed na over hoeveel uren je wilt maar ook: wat voor uren, in welke klassen. Bepaal je strategie.

Als je echt denkt dat je dit niet gaat trekken een schooljaar lang (en het feit dat je je nu al zo voelt, lijkt me wel een teken...) dan zou ik maar eens een echt gesprek aangaan met iemand uit de schoolleiding en je sectievoorzitter. Kijken of er iets kan veranderen aan die uren, of misschien kun je een projectgroep laten vallen, je mentoraat? Trek aan de bel voordat je echt onderuit gaat.

Een baan van 0,9 moet echt wel te doen zijn, zolang je maar een redelijk aantal parallelklassen hebt en je al wat ervaring hebt in bepaalde leerjaren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')