Ik heb geen idee wat ik hiervan moet vinden.quote:http://www.volkskrant.nl/(...)oor_hoger_opgeleiden
Rotterdam krijgt appartementen voor hoger opgeleiden
ANP
Gepubliceerd op 16 september 2009 15:17, bijgewerkt op 16 september 2009 16:27
ROTTERDAM -
Rotterdam krijgt op het Noordereiland zeventig appartementen die alleen worden verhuurd aan jonge hoger opgeleiden. Op die manier hoopt de stad ‘knappe koppen’ aan zich te binden. Woensdag overhandigde PvdA-wethouder Hamit Karakus (Wonen) de sleutel van de eerste woning.
Appartementen in Rotterdam (Martijn Beekman/ de Volkskrant)
Het is al langer bekend dat het Rotterdam moeite kost om hoger opgeleiden aan de stad te binden. Het opleidingsniveau van de Rotterdammer is gemiddeld lager dan in andere steden. De meeste ‘knappe koppen’ verlaten na hun studie, aan bijvoorbeeld de Erasmus Universiteit, de stad weer.
Een van de doelen van het huidige college is om deze groep voor de stad te behouden. De gemeente verkocht de appartementen in het beschermd stadsgezicht daarom aan een vastgoedonderneming met als voorwaarde dat alleen hoger opgeleiden er mochten komen wonen
Nee hoor iedereen mag daar wonen.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:14 schreef Chadi het volgende:
Sociale woningen zijn toch ook voor mindere lui ???
quote:Op woensdag 16 september 2009 22:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Nee hoor iedereen mag daar wonen.
Stom plan, Rotterdam is net zo goed op weg naar de ideale pvda-samenleving; alle inwoners even arm& dom zonder hoogopgeleiden die voor oneerlijke ongelijkheid zorgen..quote:Op woensdag 16 september 2009 22:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat ik hiervan moet vinden.![]()
Terwijl we sommige kinderen onderwijs op niveau misgunnen omdat we ze niet 'apart willen zetten' worden er nu complete speciale huizenblokken voor hoger opgeleiden gebouwd.
Krijgt Nederland langzaam een nieuwe tweedeling? Zoals we eerst adel/volk hadden (en daarna gegoede burgers/arbeiders) krijgen we nu de tweedeling hoger en lageropgeleiden?
En dan bedoel ik dat het verschil tussen die twee hem niet alleen in opleiding zit (duh!), maar dat het twee compleet verschillende sociale klassen zijn. Klassen waar je je leven lang in kan bewegen zonder ooit (veel) contact te hoeven hebben met de andere klasse.
Gaan we die kant op? Is dat slecht? Of juist goed?
Alsof je dan gelijk een megasalaris hebt.quote:verhuurd aan jonge hoger opgeleiden.
Nee hoor, als je zo dom als een ezel bent kom je echt niet verder dan de middelbare school.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:14 schreef LXIV het volgende:
Adel is van geboorte, dus geen merite en niet toegankelijk voor iedereen. Een hoge opleiding juist wel.
Da's het fundamentele verschil. Iedereen kan ervoor kiezen om hogeropgeleid te zijn. Zeker omdat PABO ook al als hogeropgeleid telt; aangeboren intelligentie (als er al zoiets bestaat) speelt hier dus geen enkele rol in.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:14 schreef LXIV het volgende:
Adel is van geboorte, dus geen merite en niet toegankelijk voor iedereen. Een hoge opleiding juist wel.
Er zit nog heel wat tussen het niveau van een zwakbegaafde en een hogere opleiding. Dat een zwakzinnige de PABO waarschijnlijk nooit zal halen maakt het nog geen hogere opleiding.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:27 schreef Strawberryjuice het volgende:
PABO zou niet als zo makkelijk gezien moeten worden... deze visie heeft nu juis tene negatieve invloed op het onderwijs omdat veel jonge leraren betweterig zijn...
Daarbij.. kan iemand met Down syndroom pabo doen? of een zwakbegaafde... een hogere opleiding is niet voor iedereen....
Ja. Maar of dit zo zal blijven? Ik denk dat dit bij opleiding ook ooit zo gaat worden, dat het om geboorte gaat en niet om merites.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:14 schreef LXIV het volgende:
Snuggere lui, die adel.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:18 schreef ImMaxa het volgende:
Verschil is ook dat tijdens het Ancien Regime de adel allerlei privileges had, en vaak amper tot geen belasting hoefde te betalen. Hoger opgeleiden hebben vaak juist last van een hoge belastingdruk...
Heel veel woningen zijn inkomensafhankelijk. Wanneer je meer dan zoveel verdient kan je niet zo makkelijk goedkope huizen huren.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Nee hoor iedereen mag daar wonen.
Je hebt wel 2 verschillende sociale klassen.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:58 schreef HarryP het volgende:
Dan is straks 50% van Nederland van adel.
Die hogeropgeleide dat zijn er namelijk een hele hoop dus ook niet meer zo bijzonder.
Echt niet, dat ben ik hier iig nog nooit tegengekomen. Wel andersom, dat er voor bepaalde woningen een inkomenseis is, maar dat is dus wat je dan minstens moet verdienen.quote:Op woensdag 16 september 2009 23:02 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Heel veel woningen zijn inkomensafhankelijk. Wanneer je meer dan zoveel verdient kan je niet zo makkelijk goedkope huizen huren.
en een opleiding word je niet mee geboren.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:18 schreef ImMaxa het volgende:
Verschil is ook dat tijdens het Ancien Regime de adel allerlei privileges had, en vaak amper tot geen belasting hoefde te betalen. Hoger opgeleiden hebben vaak juist last van een hoge belastingdruk...
Even relativeren, Rotterdam doet dit met een specifieke reden namelijk om te voorkomen dat ze de stad verlaten en daarmee een toekomstig (hopelijk) hoog inkomen en hoger opgeleiden voor de stad behouden. Rotterdam heeft nu eenmaal teveel mensen die zich in laagste inkomens en opleidingsgroep bevinden en dat doet de stad geen goed.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat ik hiervan moet vinden.![]()
Terwijl we sommige kinderen onderwijs op niveau misgunnen omdat we ze niet 'apart willen zetten' worden er nu complete speciale huizenblokken voor hoger opgeleiden gebouwd.
Krijgt Nederland langzaam een nieuwe tweedeling? Zoals we eerst adel/volk hadden (en daarna gegoede burgers/arbeiders) krijgen we nu de tweedeling hoger en lageropgeleiden?
En dan bedoel ik dat het verschil tussen die twee hem niet alleen in opleiding zit (duh!), maar dat het twee compleet verschillende sociale klassen zijn. Klassen waar je je leven lang in kan bewegen zonder ooit (veel) contact te hoeven hebben met de andere klasse.
Gaan we die kant op? Is dat slecht? Of juist goed?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |