abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 september 2009 @ 22:12:41 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72822113
quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)oor_hoger_opgeleiden
Rotterdam krijgt appartementen voor hoger opgeleiden

ANP
Gepubliceerd op 16 september 2009 15:17, bijgewerkt op 16 september 2009 16:27

ROTTERDAM -
Rotterdam krijgt op het Noordereiland zeventig appartementen die alleen worden verhuurd aan jonge hoger opgeleiden. Op die manier hoopt de stad ‘knappe koppen’ aan zich te binden. Woensdag overhandigde PvdA-wethouder Hamit Karakus (Wonen) de sleutel van de eerste woning.
Appartementen in Rotterdam (Martijn Beekman/ de Volkskrant)

Het is al langer bekend dat het Rotterdam moeite kost om hoger opgeleiden aan de stad te binden. Het opleidingsniveau van de Rotterdammer is gemiddeld lager dan in andere steden. De meeste ‘knappe koppen’ verlaten na hun studie, aan bijvoorbeeld de Erasmus Universiteit, de stad weer.

Een van de doelen van het huidige college is om deze groep voor de stad te behouden. De gemeente verkocht de appartementen in het beschermd stadsgezicht daarom aan een vastgoedonderneming met als voorwaarde dat alleen hoger opgeleiden er mochten komen wonen

Ik heb geen idee wat ik hiervan moet vinden.

Terwijl we sommige kinderen onderwijs op niveau misgunnen omdat we ze niet 'apart willen zetten' worden er nu complete speciale huizenblokken voor hoger opgeleiden gebouwd.

Krijgt Nederland langzaam een nieuwe tweedeling? Zoals we eerst adel/volk hadden (en daarna gegoede burgers/arbeiders) krijgen we nu de tweedeling hoger en lageropgeleiden?

En dan bedoel ik dat het verschil tussen die twee hem niet alleen in opleiding zit (duh!), maar dat het twee compleet verschillende sociale klassen zijn. Klassen waar je je leven lang in kan bewegen zonder ooit (veel) contact te hoeven hebben met de andere klasse.

Gaan we die kant op? Is dat slecht? Of juist goed?
  woensdag 16 september 2009 @ 22:14:00 #2
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_72822173
Zolang het niet overal gebeurd
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  woensdag 16 september 2009 @ 22:14:14 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72822183
Adel is van geboorte, dus geen merite en niet toegankelijk voor iedereen. Een hoge opleiding juist wel.
The End Times are wild
pi_72822205
Sociale woningen zijn toch ook voor mindere lui ???
  woensdag 16 september 2009 @ 22:16:58 #5
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72822294
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:14 schreef Chadi het volgende:
Sociale woningen zijn toch ook voor mindere lui ???
Nee hoor iedereen mag daar wonen.
  woensdag 16 september 2009 @ 22:17:44 #6
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_72822322
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Als je maar sociaal bent
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  woensdag 16 september 2009 @ 22:18:53 #7
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_72822384
Verschil is ook dat tijdens het Ancien Regime de adel allerlei privileges had, en vaak amper tot geen belasting hoefde te betalen. Hoger opgeleiden hebben vaak juist last van een hoge belastingdruk...
You know, I've learned something today
pi_72822432
Weird.

Mag je als overheid zomaar allerlei rare voorwaarden verzinnen?
pi_72822474
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Terwijl we sommige kinderen onderwijs op niveau misgunnen omdat we ze niet 'apart willen zetten' worden er nu complete speciale huizenblokken voor hoger opgeleiden gebouwd.

Krijgt Nederland langzaam een nieuwe tweedeling? Zoals we eerst adel/volk hadden (en daarna gegoede burgers/arbeiders) krijgen we nu de tweedeling hoger en lageropgeleiden?

En dan bedoel ik dat het verschil tussen die twee hem niet alleen in opleiding zit (duh!), maar dat het twee compleet verschillende sociale klassen zijn. Klassen waar je je leven lang in kan bewegen zonder ooit (veel) contact te hoeven hebben met de andere klasse.

Stom plan, Rotterdam is net zo goed op weg naar de ideale pvda-samenleving; alle inwoners even arm& dom zonder hoogopgeleiden die voor oneerlijke ongelijkheid zorgen..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_72822483
quote:
verhuurd aan jonge hoger opgeleiden.
Alsof je dan gelijk een megasalaris hebt.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_72822501
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:14 schreef LXIV het volgende:
Adel is van geboorte, dus geen merite en niet toegankelijk voor iedereen. Een hoge opleiding juist wel.
Nee hoor, als je zo dom als een ezel bent kom je echt niet verder dan de middelbare school.
pi_72822641
quote:
Da's het fundamentele verschil. Iedereen kan ervoor kiezen om hogeropgeleid te zijn. Zeker omdat PABO ook al als hogeropgeleid telt; aangeboren intelligentie (als er al zoiets bestaat) speelt hier dus geen enkele rol in.
pi_72822812
PABO zou niet als zo makkelijk gezien moeten worden... deze visie heeft nu juis tene negatieve invloed op het onderwijs omdat veel jonge leraren betweterig zijn...

Daarbij.. kan iemand met Down syndroom pabo doen? of een zwakbegaafde... een hogere opleiding is niet voor iedereen....
  woensdag 16 september 2009 @ 22:30:36 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72822988
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:27 schreef Strawberryjuice het volgende:
PABO zou niet als zo makkelijk gezien moeten worden... deze visie heeft nu juis tene negatieve invloed op het onderwijs omdat veel jonge leraren betweterig zijn...

Daarbij.. kan iemand met Down syndroom pabo doen? of een zwakbegaafde... een hogere opleiding is niet voor iedereen....
Er zit nog heel wat tussen het niveau van een zwakbegaafde en een hogere opleiding. Dat een zwakzinnige de PABO waarschijnlijk nooit zal halen maakt het nog geen hogere opleiding.
The End Times are wild
  woensdag 16 september 2009 @ 22:52:49 #15
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72824177
quote:
Ja. Maar of dit zo zal blijven? Ik denk dat dit bij opleiding ook ooit zo gaat worden, dat het om geboorte gaat en niet om merites.

Heel vaak zie je dat elites gesloten zijn. De hogere burgerij daar kwam je ook niet zomaar tussen. Je kreeg als arbeider de kans niet om merites te verwerven omdat je de hele dag achter de garenspinmachine zat.

Ik denk dat er periodes zijn dat de elite even ' openstond' en even kans bood aan geschikte personen om bij die elite te komen.

De vorming van de adel was zo' n periode. Iedereen die vooraan stond en een grote bek had mocht de koning helpen zijn land te verdedigen. Dit werd beloond met een titel. Die men naar verloop van tijd veilig stelde voor het nageslacht. De adel werd een dichtgetikt clubje.

Der tweede grote periode waarin een slim persoon vermogend kon worden, was na de middeleeuwen, toen de burgerij ontstond. Er viel met handel veel geld te verdienen... als je slim was tenminste. Ook die mensen stelden alles veilig voor hun kinderen. Daar komen de gegoede burgerfamilies vandaan.

De derde periode was de democratisering van het hoger onderwijs toen ook arbeidersjongeren mochten (en konden) studeren. De slimme arbeiders grepen hun kans en volgden een hogere studie.

Nu de meeste slimme arbeiderskinderen gestudeerd hebben zijn ze verdwenen uit de arbeidersklasse. De meeste van hun vrienden en hun partner zijn veelal ook hoger opgeleid. Ze zullen ongetwijfeld hun kinderen stimuleren ook een hogere opleiding te doen, wat in de meeste gevallen ook wel zal lukken. Aangezien de beide ouders slim genoeg waren voor een studie, zal een kind dat vaak ook wel zijn.

Ons huidige onderwijs is gericht is op het kansen geven van talent. Daarom zullen op een gegeven moment bijna alle armeluiskinderen met slimme genen de kans krijgen een hogere studie te doen. Zij zullen dan ook in de hogeropgeleide groep vallen.

Waardoor de arbeidersklasse genetisch ' verarmt' , en een slim kind van laagopgeleide ouders steeds meer een zeldzaamheid wordt. Het steeds minder voorkomen van deze kinderen zal tot steeds minder draagvlak leiden voor het opsporen van talent bij deze kinderen. Het is bijna altijd verspilde moeite. Ze krijgen een stempel, en zullen vooral praktisch gericht onderwijs ontvangen.

Die enkeling die wel talent heeft (genen zijn een loterij, ook 2 Tokkies kunnen een genie voortbrengen) zal ook als dombo benaderd worden en alleen praktijkles krijgen. En dus met een blauwe overall aan het werk gezet worden. Et voila: uw derde elite clubje waar je alleen door geboorte bij kan komen.

Maar goed, ik redeneer nu wel heel erg ver door. Zo ver is het nog lang niet, maar dit soort huizen zijn wel een teken dat er een aparte klasse aan het ontstaan is die gescheiden van de rest leeft.
  woensdag 16 september 2009 @ 22:54:05 #16
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72824237
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:18 schreef ImMaxa het volgende:
Verschil is ook dat tijdens het Ancien Regime de adel allerlei privileges had, en vaak amper tot geen belasting hoefde te betalen. Hoger opgeleiden hebben vaak juist last van een hoge belastingdruk...
Snuggere lui, die adel.
  woensdag 16 september 2009 @ 22:58:11 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72824426
Maar liefst zeventig extra knappe koppen... nee daar win je de oorlog wel mee op een bevolking van 700.000.

Btw, Noordereiland, prima locatie natuurlijk. Ik ga eens informeren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_72824448
Dan is straks 50% van Nederland van adel.
Die hogeropgeleide dat zijn er namelijk een hele hoop dus ook niet meer zo bijzonder.
pi_72824477
BUIG VOOR ME!!

Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_72824589
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Heel veel woningen zijn inkomensafhankelijk. Wanneer je meer dan zoveel verdient kan je niet zo makkelijk goedkope huizen huren.
  woensdag 16 september 2009 @ 23:19:58 #21
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72825273
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:58 schreef HarryP het volgende:
Dan is straks 50% van Nederland van adel.
Die hogeropgeleide dat zijn er namelijk een hele hoop dus ook niet meer zo bijzonder.
Je hebt wel 2 verschillende sociale klassen.

Ook denk ik dat het best mogelijk is dat je binnen die sociale klassen weer subklassen krijgt.

Ik zie de cum-laude University College student ook niet omgaan (en trouwen met) het MBO instromertje dat de PABO maar net aan kon. Ook al zijn ze allebei ' hoger opgeleid'
  woensdag 16 september 2009 @ 23:33:02 #22
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72825799
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:59 schreef bijdehand het volgende:
BUIG VOOR ME!!

Markies Weledel van Bijdehand tot Extrasnugger.
pi_72826220
quote:
Op woensdag 16 september 2009 23:02 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Heel veel woningen zijn inkomensafhankelijk. Wanneer je meer dan zoveel verdient kan je niet zo makkelijk goedkope huizen huren.
Echt niet, dat ben ik hier iig nog nooit tegengekomen. Wel andersom, dat er voor bepaalde woningen een inkomenseis is, maar dat is dus wat je dan minstens moet verdienen.
  donderdag 17 september 2009 @ 00:01:29 #24
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_72826869
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:18 schreef ImMaxa het volgende:
en een opleiding word je niet mee geboren.

prima initiatief dus, maar ze mogen nog wel een paar stadsdelen volbouwen met zulke appartementen als ze echt ook de rest van Rotterdam's gebrek aan intelligentie willen compenseren.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_72826998
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Even relativeren, Rotterdam doet dit met een specifieke reden namelijk om te voorkomen dat ze de stad verlaten en daarmee een toekomstig (hopelijk) hoog inkomen en hoger opgeleiden voor de stad behouden. Rotterdam heeft nu eenmaal teveel mensen die zich in laagste inkomens en opleidingsgroep bevinden en dat doet de stad geen goed.

Je zou overigens inderdaad kunnen stellen dat Nederland meer en meer een meritocratie aan het worden is, status ontleen je niet langer aan de stamboom van je ouders maar aan je eigen opleiding en prestaties. Dat is nog niet altijd het geval maar het gaat die kant op. Lijkt mij op zich geen slechte zaak overigens.

Een goede vriend van mij is financieel directeur bij een grote onderneming terwijl zijn ouders nog niet eens LTS hebben afgemaakt en niet omdat ze te lui waren maar bij gebrek aan intellectueel vermogen. Afkomst zegt niet veel meer in Nederland, het geeft je mischien een klein voordeel mbt. de normen en waarden die je mee krijgt en dat studie meer gestimuleerd wordt maar het is zeker geen noodzaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')