abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72793085
Ik heb al langer mijn twijfels over dit kabinet. Of die doemverhalen wel kloppen. Allereerst moet geconstateerd worden dat deze crisis de rechtse agenda wel erg goed uit komt. Partijen als het CDA en VVD willen al langer flink snijden in de staat en daar hebben ze nu een mooi excuus voor gekregen omdat hun vrindjes bij de banken er een puinhoop van hebben gemaakt. Bovendien weet ik nog van het kabinet Balkenende II dat toen ook allemaal doemverhalen over ons uit werden gestrooid, er voor 20 miljard bezuinigd werd (VVD wreef in zijn handjes!), ze daarmee het herstel frustreerden, en eigenlijk beide partijen (CDA en VVD) dat achteraf wel goed vonden dat een crisisje voorbij is geweest.

Nu las ik vandaag en gisteren dit:
http://www.intermediair.n(...)tsschuld.html#118126
http://www.nrc.nl/opinie/(...)ek,_nu_te_paniekerig
http://www.nrc.nl/binnenl(...)baseerd_op_drijfzand

Mijn vraag: maakt dit calvinistisch-rechtse kabinet niet bewust misbruik van deze crisis om hun plannetjes door te voeren?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_72793306
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:15 schreef Klopkoek het volgende:
Mijn vraag: maakt dit calvinistisch-rechtse kabinet niet bewust misbruik van deze crisis om hun plannetjes door te voeren?
Eerlijk gezegd denk ik van niet.

Ondanks alle paniek doet het kabinet namelijk in feite niks. Ja, een aantal commissies benoemen, maar daar blijft het tot nu toe bij.
pi_72793778
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Ondanks alle paniek doet het kabinet namelijk in feite niks. Ja, een aantal commissies benoemen, maar daar blijft het tot nu toe bij.
1. Balkenende heeft zich nu wel bewezen als volstrekt visieloos bestuurder
2. Balkenende en Bos kunnen elkaar niet luchten of zien, dus worden het nooit ergens over eens. Gezien het feit dat beiden geen vervroegde verkiezingen willen blijven ze tot mekaar veroordeeld. Gevolg is wel dat er tot 2011 niks gebeurd. (behalve het instellen van commissies dan )
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_72793876
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:15 schreef Klopkoek het volgende:
dit calvinistisch-rechtse kabinet
Afgezien van de terechte vragen, hoe kom je bij deze betiteling?

In mijn ogen is dit kabinet niet Calvinistisch, hoe zou dat ook kunnen met zo'n shitload aan katholieken en overige verre van Calvinistische protestanten, met een (in mijn ogen dus) stevige linkse saus er overheen.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  † In Memoriam † woensdag 16 september 2009 @ 09:54:55 #5
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72793927
Is minder krijgen voor meer rechts KK? Want dan snap ik misschien je definitie een keertje.
Carpe Libertatem
pi_72797022
Ik denk niet dat het kabinet de problemen overdrijft. Bij ongewijzigd beleid gaat de staatsschuld enorm oplopen en leggen we een enorme erfenis neer bij de volgende generatie. Het hypocriete aan partijen als CDA en VVD is dat ze altijd aandringen op verminderde overheidsuitgaven, maar tot dusver niks wilden weten van versobering van de AOW of stapsgewijze afschaffing van de hypotheekrenteaftrek; zaken die al jaren geleden hadden moeten gebeuren. Nu staan deze partijen met hun rug tegen de muur.

Nederland staat aan de vooravond van een fundamentele keuze: We moeten hoe dan ook bezuinigen, maar gaan we rijken ontzien of gaan we armen ontzien? CDA en VVD hebben al partij gekozen voor het ontzien van rijken. Mensen in villa's van 8 ton of schatrijke ouderen hoeven niet te vrezen voor hun HRA of voor een belasting over hun AOW. Om straks toch inkomsten in de schatkist te krijgen, zal Jan Modaal de rekening betalen via verhoogde belastingen, zoals een hogere BTW of torenhoge benzineprijs. Bovendien is het ontzien van rijken een soort beleid dat precies lijkt op wat Bush in de VS deed. Juist dat beleid vormde de opmaat voor de economische crisis.

Ik heb dan liever partijen die eerlijk zeggen waar het op staat (zoals de PvdA al vóór de verkiezingen in 2006 deed) en heb ook liever dat we lasten dragen naar draagkracht.
pi_72798712
TS weet dat de VVD niet in dit kabinet zit?
Het is de linkse PvdA en de centrum CDA die flink moet snijden. (nou ja als ze ooit iets gaan doen).
pi_72828462
wanneer gaan mensen nu eens echt de ogen openen? voor of nadat het te laat is... zeg t maar
pi_72829272
In ben niet onder de indruk van je posting, immers dat pingpong effect heeft ieder zittend kabinet. Ik heb gisteren niet alles gezien van de discussie in den Haag, maar ik heb het idee dat Balkenende helemaal niets heeft gezegd, figuurlijk en letterlijk.

Als ik de moraliteit afzet van het nl en het dk kabinet is er een groot verschil, hier zeggen en doen ze de dingen.

Balkenende en cs zijn meer window dressers dan bekwame bestuurders.

Sterkte daar !
nothing will change without a rebel
pi_72829475
Sweder van Wijnbergen:
quote:
Nu schieten we op dezelfde manier door, maar dan naar de andere kant. De krimp is permanent, niet alle begrotingsposten krimpen mee, et voilà: een structureel tekort van bijna 6 procent.

Het spoor naar de oorzaak van dit rampspoedverhaal is te vinden in het recente boek van het CPB over de crisis. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de bankencrisis in Finland, begin jaren negentig, waar een langdurig lager bbp op volgde. Gemakshalve wordt verzwegen dat de krimp daar (die inderdaad lang duurde) weinig te maken had met de banken, en alles met het feit dat tegelijkertijd de Russische economie, waar Finland toen de facto deel van uitmaakte, met zo’n 60 procent in elkaar stortte na de implosie van de Sovjetunie. Vervolgens krijgen we de resultaten van een econometrisch vluggertje te zien (de onderliggende analyse is niet vrijgegeven) waaruit zou blijken dat in Nederland de klap ook permanent is. Econometristen aan de Universiteit van Amsterdam, die dezelfde analyse wat serieuzer hebben gedaan, komen met praktisch het tegengestelde resultaat. De paniek is dus op drijfzand gebaseerd.
Wie vertrouwt er nou op 't CPB .
pi_72830277
De bezittingen van banken zijn trouwens niet eens in de begroting opgenomen. De kosten die het met zich mee brengt, inclusief de rente, natuurlijk wel.

Resultaat is dat straks elke euro die de banken op leveren zal worden gezien als een meevallertje en zal worden uitbetaald als een belastingverlaging

Dit hele land gaat gewoon langzamerhand naar de knoppen. Er wordt alleen maar bezuinigd en belastingen verlaagd. Ontzettend rechts wordt dit land.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_72837380
Deze probematiek is al langer bekend maar wordt niks aan gedaan...

Wie komt er naar De Vrijheidsparade Den Haag op de 26ste, om met zijn allen een daad te stellen?
pi_72837698
quote:
Op donderdag 17 september 2009 13:28 schreef DeniSzZz het volgende:

De Vrijheidsparade
.
pi_72838436
is dan een ja?
  donderdag 17 september 2009 @ 14:06:39 #15
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_72838650
Er wordt altijd gebruik gemaakt van de situatie waarin men verkeerd.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_72838678
quote:
Op donderdag 17 september 2009 13:59 schreef DeniSzZz het volgende:

is dan een ja?
Ik wilde 'Nee, absoluut niet, wat een onzin' stemmen, maar dat mag niet van jullie poll.
  donderdag 17 september 2009 @ 14:13:17 #17
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72838847
Wat me stoort is dat onze huidige regering pas rond volgend jaar klaar gaat zijn met het "onderzoek" waar nu precies geld bespaard gaat worden. De koersen beginnen nu al weer te stijgen, er zijn genoeg signalen dat het allemaal wel mee valt, maar die zwarte kraaien in de regering moeten d'r nog even een jaar goed overna denken.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_72838981
het gaat nu even goed ja, athans zo doet het lijken, maar achter de schermen staat het huidige geldsysteem op wankelen en ondertussen worden wij verder en verder kaal geplukt!

Daarom dus de vrijheidsparade!

en inderdaad je kan geen Nee stemmen, omdat de meeste van de 16 miljoen toch niet komen, we willen graag weten wie wel komt en opkomt voor de toekomst van ons en onze kinderen....
  donderdag 17 september 2009 @ 14:25:22 #19
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72839234
Tok nou eens op met die kutsite van je aap.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_72842223
volgens mij is iedereen vergeten dat het vorige kabinet Balkenelende precies hetzelfde deed, toen gingen nog 300.000 mensen de straat op!

http://www.tweedekamer.nl(...)tie_voeren/index.jsp
pi_72866736
Toen overdrijfden ze ook de problemen ja.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 18 september 2009 @ 09:49:23 #22
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_72867123
quote:
Op donderdag 17 september 2009 14:13 schreef Catbert het volgende:
Wat me stoort is dat onze huidige regering pas rond volgend jaar klaar gaat zijn met het "onderzoek" waar nu precies geld bespaard gaat worden. De koersen beginnen nu al weer te stijgen, er zijn genoeg signalen dat het allemaal wel mee valt, maar die zwarte kraaien in de regering moeten d'r nog even een jaar goed overna denken.
En waarom stijgen de koersen nu in ene? Bezuinigingen zijn nog wel aan de orde en die moeten!
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  vrijdag 18 september 2009 @ 09:50:15 #23
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_72867137
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:31 schreef Klopkoek het volgende:
Toen overdrijfden ze ook de problemen ja.
En waaorm overdriven ze de problemen dan, alleen omdat de koersen tsijgen?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  vrijdag 18 september 2009 @ 10:18:40 #24
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72867789
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:49 schreef Schenkstroop het volgende:
En waarom stijgen de koersen nu in ene? Bezuinigingen zijn nog wel aan de orde en die moeten!
Integendeel. Een recessie als dit is een goed moment om eens goed te kijken naar dood vlees in je organisatie om te zorgen dat je geen onnodige kosten maakt, maar voor de economie is het veel beter geld uit te geven dan het zoveel mogelijk op te potten. Oppotten en bezuinigen zorgt voor een vicieuze cirkel waarbij krimp en bezuinigingen elkaar in stand houden.

Kijk, ik ben er allerzins voor dat er eens in het ambtenarenapparaat gesneden gaat worden, maar op het moment dat bezuinigen ten koste gaat van handel en innovatie doet het op de lange termijn vooral veel schade.
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:50 schreef Schenkstroop het volgende:
En waaorm overdriven ze de problemen dan, alleen omdat de koersen tsijgen?
Dat de koersen gestaag stijgen (in de VS overigens harder dan hier) is een goeie indicatie dat de economie zich aan het herstellen is. Dat onze regering pas eind 2010 klaar is met de 'onderzoeken' (waarvan Pechtold al prachtig heeft laten zien dat er daarvan wel genoeg zijn) zodat we pas ergens in 2011 actie kunnen ondernemen is gewoon bizar. Of nouja, bizar, laat dat nu net toevallig het jaar zijn waarin we naar de stembus mogen voor de 2e-kamerverkiezingen.
pi_72869921
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:18 schreef Catbert het volgende:

[..]

Integendeel. Een recessie als dit is een goed moment om eens goed te kijken naar dood vlees in je organisatie om te zorgen dat je geen onnodige kosten maakt, maar voor de economie is het veel beter geld uit te geven dan het zoveel mogelijk op te potten. Oppotten en bezuinigen zorgt voor een vicieuze cirkel waarbij krimp en bezuinigingen elkaar in stand houden.

Kijk, ik ben er allerzins voor dat er eens in het ambtenarenapparaat gesneden gaat worden, maar op het moment dat bezuinigen ten koste gaat van handel en innovatie doet het op de lange termijn vooral veel schade.
Voor een gezonde economie heb je ook een gezonde spaarquota nodig. Die is de afgelopen jaren (vooral in de VS) compleet de verkeerde kant op geschoten. Daar is 'ie namelijk een tijdlang negatief geweest. Wat betekent dat mensen structureel meer uitgaven dan er binnenkwam. Een dergelijke situatie is onhoudbaar.

De Nederlandse regering doet nu precies hetzelfde. Leuk, een crisispakket. Tot op zekere hoogte heeft het positieve effecten. Maar de effecten op de lange termijn kunnen echt desastreus uitpakken. Obama zit met een gruwelijk begrotingstekort. Officieel leent de VS dat geld. Het probleem is alleen dat er niet veel mensen en landen meer zijn die het Amerikaanse schuldpapier willen kopen. Daarom koopt de FED het op. En die doen dat met versgedrukte dollars. Geld dat dus uit het niets wordt bedacht. Gevolg is dat de dollar inmiddels onder druk staat, China (met gigantische dollarreserves) nerveus begint te worden en de kans op een serieuze dollarcrash met de dag groter wordt. De gevolgen voor de Amerikaanse economie zijn dermate, dat je dan beter dat begrotingstekort niet had kunnen hebben (op de lange termijn komt het gewoon neer op de correctie die er al lang had moeten komen, trouwens). Overigens: Bush was ook bezig met uitgeven en heeft dit kaartenhuis grotendeels veroorzaakt.

Ook de euro kan dergelijke risico's gaan lopen. Wat we nu proberen te doen is de crisis wegkopen met geleend en gedrukt geld. Dat moet een keer fout gaan. Het niet hebben van een geloofwaardig plan om de begroting om te buigen vergroot de risico's onnodig.
quote:
Dat de koersen gestaag stijgen (in de VS overigens harder dan hier) is een goeie indicatie dat de economie zich aan het herstellen is. Dat onze regering pas eind 2010 klaar is met de 'onderzoeken' (waarvan Pechtold al prachtig heeft laten zien dat er daarvan wel genoeg zijn) zodat we pas ergens in 2011 actie kunnen ondernemen is gewoon bizar. Of nouja, bizar, laat dat nu net toevallig het jaar zijn waarin we naar de stembus mogen voor de 2e-kamerverkiezingen.
De koersen stijgen niet 'gestaag', maar irrationeel snel. Beleggers weten het even niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')