abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72841503
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:30 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Het is denk ik ook meer wat paddy zegt > de rechter mag nu wellicht wel een paar keer in de maand "leuk" gebruik maken van de diensten van dit beest
Lijkt me eerder dat hij zijn rekeningen even flink heeft lopen spekken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_72841573
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:30 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Het is denk ik ook meer wat paddy zegt > de rechter mag nu wellicht wel een paar keer in de maand "leuk" gebruik maken van de diensten van dit beest
Zou er niet van opkijken. Dit zaakje stinkt op meer dan 1 manier.
Waarom hoeft het Hof geen verantwoording af te leggen? Mogen ze zeggen dat ze 'geen behoefte voelen om hier op in te gaan en geen mededelingen doen'?
pi_72841766
quote:
Justitie had juist gevraagd de crimineel, die als vluchtgevaarlijk bekend stond, niet op vrije voeten te laten komen. "Het OM heeft dit niet gewild en niet verwacht", stelde Hirsch Ballin.
Optyfen met Hirschisis Ballin. .
Hoeveel fouten mag een minister maken voor er gevolgen zijn? Mijn hemel...
-
pi_72841948
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:38 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Optyfen met Hirschisis Ballin. .
Hoeveel fouten mag een minister maken voor er gevolgen zijn? Mijn hemel...
Als je werkzaam bent bij justitie of politiek houdt er altijd iemand een hand boven je hoofd. Het aantal herkansingen is schier oneindig. Zo werkt dat nu eenmaal. Bij een gewoon bedrijf was je na 1 zo'n blunder al op staande voet ontslagen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_72842598
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:43 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Als je werkzaam bent bij justitie of politiek houdt er altijd iemand een hand boven je hoofd. Het aantal herkansingen is schier oneindig. Zo werkt dat nu eenmaal. Bij een gewoon bedrijf was je na 1 zo'n blunder al op staande voet ontslagen.
Ja, en terecht.
Echt ongelofelijk dit. Kan 'het Hof' niet aangeklaagd worden? Of de betreffende rechter wiens naam we niet mogen weten? Nee zeker?
pi_72842645
quote:
Op donderdag 17 september 2009 16:00 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, en terecht.
Echt ongelofelijk dit. Kan 'het Hof' niet aangeklaagd worden? Of de betreffende rechter wiens naam we niet mogen weten? Nee zeker?
Geloof dat ze niet mogen worden "beoordeeld" over dit soort zaken. Wel gewone strafzaken maar niet over dit soort verlofregelingen.

The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72842779
quote:
Op donderdag 17 september 2009 16:01 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Geloof dat ze niet mogen worden "beoordeeld" over dit soort zaken. Wel gewone strafzaken maar niet over dit soort verlofregelingen.

Dus in feite kan zo'n rechter álles doen?
Gerust gevoel geeft dat
pi_72842841
quote:
Op donderdag 17 september 2009 16:04 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus in feite kan zo'n rechter álles doen?
Gerust gevoel geeft dat
In dit soort gevallen wel ja.

Daar zouden ze wat aan moeten doen.
Mr. Prolapse 2009
pi_72843228
Echt he, hoe simpel, naief en goedgelovig ben je als rechter als je besluit, tegen het advies van justitie in, om zo iemand vrij te laten.
Iemand die nota bene eerder al probeerde te vluchten..
What's next? Geven ze zijn broer verlof zodat ie z'n broer en neefje/nichtje op kan zoeken? .
-
pi_72843273
quote:
Op donderdag 17 september 2009 16:19 schreef Dr.Daggla het volgende:
Echt he, hoe simpel, naief en goedgelovig ben je als rechter als je besluit, tegen het advies van justitie in, om zo iemand vrij te laten.
Iemand die nota bene eerder al probeerde te vluchten..
What's next? Geven ze zijn broer verlof zodat ie z'n broer en neefje/nichtje op kan zoeken? .
Dat ligt wel in de lijn der verwachtingen
Kunnen we die ook zwaaien.
pi_72864181
quote:
Brute pooier door gerechtsblunder vrij

AMSTERDAM - Leider Saban B. (38) van de zeer gewelddadige bende Turks-Duitse vrouwenhandelaars die tientallen prostituees achter de ramen van onder meer de Wallen dwong, heeft door een gerechtelijke blunder kunnen vluchten.

Dit meldt Het Parool.

Saban B., die zijn slachtoffers met honkbalknuppels bewerkte als ze niet deden wat hij van ze eiste, is in de gevangenis getrouwd met één van die slachtoffers, die hij had 'ingepalmd'. Hij heeft een kind bij haar verwekt, dat in de zomer is geboren.

Om dat kind te kunnen zien, is hij vorige week maandag 'op humanitaire gronden' een week vrijgelaten. Het hof wist dat de vrouwenhandelaar eerder al had geprobeerd naar Turkije te vluchten toen hij er achter was gekomen dat de politie hem in beeld had. Toen kon een arrestatieteam hem net op tijd klemrijden, op weg naar een Duits vliegveld.

De Nationale Recherche kreeg vorige week na zijn vrijlating al snel informatie binnen dat B. weer naar het buitenland zou vluchten, waarna hij opnieuw is opgepakt.

Het gerechtshof in Arnhem oordeelde echter dat de aanwijzingen voor vluchtgevaar onvoldoende waren en liet hem donderdag wéér vrij, onder de voorwaarde dat hij zich dagelijks zou melden op een politiebureau in Alkmaar, waar hij toen verbleef.

Sinds zaterdag heeft Saban B. zich niet meer gemeld en is hij spoorloos. De recherche is er van overtuigd dat hij is gevlucht. Mogelijk is hij nu in zijn geboorteland Turkije, dat geen onderdanen uitlevert en dus als ideaal toevluchtsoord geldt voor gezochte Turken.

''Nu is hij definitief pleite en zit hij waarschijnlijk met een vals paspoort in Turkije,'' zegt een bron die is betrokken bij het onderzoek naar B.'s groepering, onder codenaam Sneep. ''Na jaren van grootschalig onderzoek, dat vele miljoenen heeft gekost en ontzettend veel capaciteit van de recherche en justitie, geven ze een gevaarlijke hoofdverdachte van wie je kunt verwachten dat hij vlucht, zomaar toestemming weg te wandelen.''

Saban B. kreeg in juli vorig jaar van de Almelose rechtbank 7,5 jaar cel, na een strafeis van twaalf jaar, omdat hij de groep pooiers leidde en ook zelf extreem geweld had toegepast op slachtoffers. Na de klappen met knuppels, schoppen of stompen dwong hij ze soms in koud water te springen om de zwellingen en blauwe plekken te beperken.

Justitie hoopte in hoger beroep op een veel zwaardere straf voor B., omdat de 7,5 jaar cel in de ogen van het Openbaar Ministerie bepaald niet in verhouding staat tot hetgeen de rechtbank bewezen heeft verklaard.

Bovendien loopt inmiddels nog een nieuwe strafzaak tegen hem. Hij zou met zijn eveneens zeer gewelddadige medeverdachte Bekir I. in de Jan Evertsenstraat in stadsdeel De Baarsjes betrokken zijn geweest bij een steekpartij met een rivaliserende groep.

Op een nieuwe zitting besloot het gerechtshof gisteren dat B. weer moet worden vastgezet. Politie en justitie zijn daarop een internationale zoektocht begonnen. Woordvoerder Wim de Bruin van het landelijk parket: ''Wij willen meneer B. zo snel mogelijk weer in de cel hebben en doen er alles aan hem te vinden.''

Advocaat Jan-Hein van Dijk van B. erkent dat zijn cliënt 'zich niet meer heeft gemeld'. Hij voelt zich 'niet vrij' te zeggen of hij op de hoogte is van diens verblijfplaats. ''Wat ik ervan weet, is dat het Openbaar Ministerie mijn cliënt op humanitaire gronden verlof heeft toegestaan, omdat zijn echtgenote onlangs een kind heeft gekregen.''

De jonge prostituee met wie B. is getrouwd, ontkent zelf slachtoffer van vrouwenhandel te zijn. De rechtbank zag voldoende bewijs dat zij door B. is 'ingepalmd', waarna ze jarenlang door hem achter de ramen is gedwongen en geregeld is mishandeld.

In elk geval van 1 oktober 2000 tot en met 31 december 2004 zou hij ook haar met geweld, bedreigingen of zijn 'overwicht' voor steeds vele uren achtereen achter het raam hebben gedwongen en de opbrengsten voor een groot deel hebben ingepikt.

De rechtbank achtte bewezen dat hij haar 'meermalen' met een 'ijzeren of metalen honkbalknuppel' heeft geslagen. Dat ze toch bij hem bleef terugkomen, wijten deskundigen aan het syndroom waaraan slachtoffers van vrouwenhandel of mishandelde vrouwen vaak lijden: dat ze ondanks alles toch weer terugverlangen naar hun onderdrukker.
en
quote:
6 rechters akkoord met verlof vrouwenhandelaar

AMSTERDAM - In totaal zes rechters hebben ingestemd met het verlof van de beruchte mensenhandelaar Saban B., die tijdens zijn vrijaf de benen nam. Dat zei zijn advocaat Gerard Spong donderdag in het tv-programma Nova.

Volgens Jan-Hein van Dijk, eveneens advocaat van B., waren de rechters bekend met het dossier. Daarin stonden onder meer details over de extreme gewelddadigheid van B. jegens zijn slachtoffers, die de vrouwen onder meer sloeg met honkbalknuppels. Ook drie advocaten-generaal hebben volgens Van Dijk ingestemd met het verlof.

In juni hadden de advocaten van B. al een verzoek ingediend voor een begeleid incidenteel verlof. Dat werd afgewezen omdat de crimineel als vluchtgevaarlijk werd beschouwd. De tweede keer lukte het wel. B. kreeg zeven dagen verlof. ,,Onbegeleid'', aldus Spong, die een week een zeer royaal gebaar had gevonden. ,,Het Openbaar Ministerie verzette zich niet.'' (ANP/DVDH)
Het wordt godverdomme tijd dat er bij het openbaar ministerie en de rechterlijke macht koppen gaan rollen. Dit land begint steeds meer op een grote grap te lijken, als we het over een veilige samenleving hebben. Er wordt wat afgeblunderd en de heren en dames overbetaalde nietsnutten blijven lekker zitten of worden gepromoveerd.

Laten ze beginnen met het publiekelijk ontslaan van de 6 rechters.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 18 september 2009 @ 01:37:49 #192
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_72864191
Dit is nieuws, niet gisteren.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  vrijdag 18 september 2009 @ 01:38:52 #193
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72864204
word er weer een wakker..
heb je onder een steen gelegen.
pi_72864209
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 01:37 schreef cerror het volgende:
Dit is nieuws, niet gisteren.
Het tweede artikel ook?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 18 september 2009 @ 01:41:29 #195
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72864231
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 01:39 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het tweede artikel ook?
dat had toch ook gekund in die andere topic die al liep.
pi_72864237
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 01:37 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

en
[..]

Het wordt godverdomme tijd dat er bij het openbaar ministerie en de rechterlijke macht koppen gaan rollen. Dit land begint steeds meer op een grote grap te lijken, als we het over een veilige samenleving hebben. Er wordt wat afgeblunderd en de heren en dames overbetaalde nietsnutten blijven lekker zitten of worden gepromoveerd.

Laten ze beginnen met het publiekelijk ontslaan van de 6 rechters.
Je hebt wel een punt, het is erg vreemd dat deze man verlof kreeg.
Maar alvorens die rechters ontslagen worden, zou ik toch willen weten wat de exacte motivatie daarbij was, kan me bijna niet indenken dat ze op de hoogte waren van zijn dossier.
Iig betreurt het openbaar ministerie deze gang van zaken.
I´m back.
pi_72864318
Natuurlijk waren die rechters wel op de hoogte van het dossier, dat doet trouwens niet eens terzake.

1. Ze waren niet op de hoogte van het dossier en lieten de verdachte desondanks vrij? Ontslag!
2. Ze waren wel op de hoogte van het dossier en lieten de verdachte desondanks vrij? Ontslag!

Het is dat er meerdere rechters zich met deze vrijlating bemoeit hebben, anders zou je kunnen gaan denken aan omkoping, maar 6 rechters en 3 advocaten-generaal zijn wel wat duur lijkt me..

Dit is echt onbegrijpelijk! Wat moet je wel niet doen om wél als vluchtgevaarlijk te boek te staan (volgens rechters dan).

Het OM treft volgens mij geen blaam trouwens, rechters en OM zijn twee hele verschillende dingen.
  vrijdag 18 september 2009 @ 01:53:47 #198
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_72864342
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 01:50 schreef bijderechter het volgende:
Natuurlijk waren die rechters wel op de hoogte van het dossier, dat doet trouwens niet eens terzake.

Het OM treft volgens mij geen blaam trouwens, rechters en OM zijn twee hele verschillende dingen.
Het OM heeft anders geen bezwaar gemaakt tegen de vrijlating. Dus die hebben ook zitten slapen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_72864372
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 01:53 schreef Megumi het volgende:

[..]

Het OM heeft anders geen bezwaar gemaakt tegen de vrijlating. Dus die hebben ook zitten slapen.
Hmm, dacht dat dat bij een vorige keer was, is wat onduidelijk neergezet..
Dan nog, taak van de rechters om dit te beslissen..
pi_72865335
Krijg je he met steeds meer vrouwelijke rechters ....
  vrijdag 18 september 2009 @ 08:30:16 #201
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_72865663
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 01:50 schreef bijderechter het volgende:

1. Ze waren niet op de hoogte van het dossier en lieten de verdachte desondanks vrij? Ontslag!
2. Ze waren wel op de hoogte van het dossier en lieten de verdachte desondanks vrij? Ontslag!

Het is dat er meerdere rechters zich met deze vrijlating bemoeit hebben, anders zou je kunnen gaan denken aan omkoping, maar 6 rechters en 3 advocaten-generaal zijn wel wat duur lijkt me..

Dit is echt onbegrijpelijk! Wat moet je wel niet doen om wél als vluchtgevaarlijk te boek te staan (volgens rechters dan).

Een rechter doet niet anders dan kijken welke wettelijke bepalingen van toepassing zijn. Als 6 rechters beslissen dat er geen (wettelijke) reden is om het verlof niet toe te staan, kun je je afvragen of het aan die 6 rechters ligt, of dat de wetgeving tekort schiet.
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_72865882
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 08:30 schreef MrTorture het volgende:

[..]

Een rechter doet niet anders dan kijken welke wettelijke bepalingen van toepassing zijn. Als 6 rechters beslissen dat er geen (wettelijke) reden is om het verlof niet toe te staan, kun je je afvragen of het aan die 6 rechters ligt, of dat de wetgeving tekort schiet.
Hulde voor dit rationeel antwoord.
Ik was ook onwijs verbijsterd over het besluit van de rechters, maar blijkbaar hadden ze geen keus en moest men de rechtsgang volgen.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  vrijdag 18 september 2009 @ 08:57:13 #203
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_72866086
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 08:44 schreef Djarum het volgende:

[..]

Hulde voor dit rationeel antwoord.
Ik was ook onwijs verbijsterd over het besluit van de rechters, maar blijkbaar hadden ze geen keus en moest men de rechtsgang volgen.
Ik vind rechters ontslaan omdat de wet tekort schiet echt zo'n populistenmaatregel
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  Moderator vrijdag 18 september 2009 @ 09:01:39 #204
8781 crew  Frutsel
pi_72866169
Ze hadden dus een tip ontvangen dat hij wilde vluchten?
pi_72866191
Onder het volk is al lang bekend dat tussen rechters de zwaarst geperverteerden personen lopen. Het zou natuurlijk kunnen dat die niet graag een stukje mals vrouwenvlees aan zich voorbij zien gaan en dat ze daarom die pooier weer teruggezet hebben in het veld.
pi_72866262
Nou ja...eigenlijk moet ik meer als ik dit soort berichten dan weer lees.

Het kan gewoon niets anders zijn dan diepgewortelde maffiapraktijken, als zes rechters + die advocaten-generaal, met de voor hun beschikbare info deze man akkoord geven.

Wanneer kun je zoiets weigeren? Als dit beest op eigen houtje had opgebiecht dat ie vluchtplannen heeft? Of krijgt ie zelfs dan het voordeel van de twijfel
Mr. Prolapse 2009
  vrijdag 18 september 2009 @ 09:08:47 #207
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72866285
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:01 schreef Frutsel het volgende:
Ze hadden dus een tip ontvangen dat hij wilde vluchten?
Ja, maar die tip bleek dus (deels) niet betrouwbaar. Achteraf klopte het natuurlijk wat het vluchten betreft, maar op het moment zelf leek het misschien niet voldoende te kloppen.

Ik weet niet wat de ‘missers’ waren van die tip, dat moet je natuurlijk wel weten om die tip als geheel te kunnen inschatten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72866512
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja, maar die tip bleek dus (deels) niet betrouwbaar. Achteraf klopte het natuurlijk wat het vluchten betreft, maar op het moment zelf leek het misschien niet voldoende te kloppen.

Ik weet niet wat de ‘missers’ waren van die tip, dat moet je natuurlijk wel weten om die tip als geheel te kunnen inschatten.
Tuurlijk..volkomen terecht dat deze man een week zonder begeleiding weg mocht..
Je kunt zo bij Britta beginnen
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  vrijdag 18 september 2009 @ 09:28:49 #209
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_72866687
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:20 schreef qonmann het volgende:

[..]

Je kunt zo bij Britta beginnen
Britta Böhler die zet alle burgers mooi weg als domme mensen die vooral niet mogen oordelen. Geen wonder dat mensen de beslissingen zo niet begrijpen.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_72866750
Alle 6 die rechters mogen per direct ophoepelen.
  vrijdag 18 september 2009 @ 09:33:49 #211
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72866794
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:20 schreef qonmann het volgende:
Nee, dat zeg ik niet. Het is alleen nogal gemakkelijk om zo’n tip achteraf als betrouwbaar te zien. Achteraf heeft Nostradamus ook altijd gelijk. Ik denk dat die man überhaupt geen verlof had moeten krijgen, maar als hij het dan krijgt dan is er natuurlijk ook een mogelijkheid dat iemand die hem dat niet gunt maar een ‘tip’ indient dat hij vluchtgevaarlijk is.

Als dan blijkt, wat Spong zegt, dat die tip het mis heeft op twee (wezenlijke?) punten, en je pakt zo’n man op basis van zo’n tip op? Dan tekent-ie toch direct beroep aan, toont aan dat die tip niets waard is, dat z’n verlof ten onrechte is onderbroken, en hij heeft zo wéér verlof.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72866866
De rechters kunnen niet anders dan de wet toepassen. Als er blijkbaar zulke grote gaten in de wet zitten, zal de minister van Justitie keihard aan de slag moeten om deze te dichten. Het is niet aan de rechters om het wetboek te herschrijven.

Desondanks blijft het bizar! De minister moet NU ingrijpen om nog enigszins het vertrouwen in de rechterlijke macht te kunnen herstellen.
pi_72866875
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet. Het is alleen nogal gemakkelijk om zo’n tip achteraf als betrouwbaar te zien. Achteraf heeft Nostradamus ook altijd gelijk. Ik denk dat die man überhaupt geen verlof had moeten krijgen, maar als hij het dan krijgt dan is er natuurlijk ook een mogelijkheid dat iemand die hem dat niet gunt maar een ‘tip’ indient dat hij vluchtgevaarlijk is.

Als dan blijkt, wat Spong zegt, dat die tip het mis heeft op twee (wezenlijke?) punten, en je pakt zo’n man op basis van zo’n tip op? Dan tekent-ie toch direct beroep aan, toont aan dat die tip niets waard is, dat z’n verlof ten onrechte is onderbroken, en hij heeft zo wéér verlof.
Maar los van de tip was wel het een en ander al bekend van hem. Hij was toen al vluchtgevaarlijk. En gezien de aard van zijn misdaden, kun je stellen dat recidive een bjina 100% zekerheid is.

De tip (al dan niet correct) staat hier dan los van natuurlijk. Iemand die zijn slachtoffers bedreigd heeft m.b.t. "wanneer ik vrijkom pak ik jullie" mag nooit op verlof
Mr. Prolapse 2009
pi_72866890
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat dus, vind het wel knap hoe de aandacht weer wordt verlegd naar iets anders.
Er zal dus triest genoeg, een wet moeten komen om de maatschappij te beschermen tegen dit soort rechters.

Ik heb Britta gisteren geszein bij P&W en het is toch knap hoe ze de de zaal omkeerde.
Nu had ze ook weinig weerstand, de vp van Amsterdam, wat die er deed
  vrijdag 18 september 2009 @ 09:39:00 #215
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72866920
Dit lijkt toch op een beslissing genomen door mensen die het zicht op de werkelijkheid zijn kwijtgeraakt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 18 september 2009 @ 09:39:02 #216
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72866921
Hier nog een stuk uit Trouw, waar ik het overigens niet mee eens ben, maar dat de discussie wel voedt:
quote:
’Verlof Saban B. begrijpelijk’
Hoogleraar Buruma: Hof had geen bewijs voor vluchtgevaar crimineel

De beslissing om de beruchte mensenhandelaar Saban B. verlof te verlenen is begrijpelijk, meent rechtswetenschapper Ybo Buruma.

Als rechter zou hij de gevluchte Turkse vrouwenhandelaar Saban B. misschien ook wel verlof hebben gegeven. Ofwel: strafrechtsgeleerde Ybo Buruma begrijpt de beslissing van het gerechtshof in Arnhem om deze beruchte crimineel vrij te geven voor bezoek aan zijn pasgeboren kind.

Het gaat volgens de hoogleraar straf- en strafprocesrecht van de Radboud Universiteit in Nijmegen om de informatie waarover het gerechtshof beschikte tijdens de behandeling van het verlofverzoek. „Daaruit bleek namelijk nog niet dat B. vluchtgevaarlijk was”, zegt Buruma. Bovendien, stelt de rechtswetenschapper, vond het Openbaar Ministerie het in eerste instantie ook niet erg dat B. één of twee dagen vrij zou krijgen. „Pas toen politie en justitie het bericht kregen dat hij mogelijk zou vluchten, hebben ze B. opnieuw gearresteerd en het gerechtshof verzocht om het verlof helemaal in te trekken.”

Het gerechtshof heeft dat verzoek vervolgens afgewezen, omdat ze het geen bewezen feit achtte dat B. vluchtgevaarlijk was, ondanks de later binnengekomen inlichtingen van justitie.

De onrust die ontstond over de beslissing van het hof vindt Buruma ’alleszins begrijpelijk’, maar dan is wel belangrijk te weten wat meespeelt bij zo’n beslissing. „De cruciale vraag is of we een rechter willen die vijf dagen na een eerdere beslissing over dezelfde kwestie terugkomt van dat besluit op grond van een inschatting. Als rechters dat zouden doen, lopen ze het risico een farce van de rechtszekerheid te maken.”

Een bericht van justitie als ’volgens ons gaat hij ontsnappen’ was voor het hof onvoldoende. „Er moest eerst een hard feit worden ingebracht”, stelt Buruma, die zelf ook plaatsvervangend rechter is bij het gerechtshof in Arnhem.

Wat verder van belang is, is dat het hoger beroep in oktober ook dient bij hetzelfde hof, zegt Buruma. „In theorie kan B. zelfs in oktober worden vrijgesproken. Dan moet je je afvragen of je die man, die zich kennelijk normaal gedroeg in de gevangenis, niet één weekje vrij kan geven om zijn kind te bezoeken. Bovendien speelt ook nog mee dat hij na zijn straf ook weer terug moet in de maatschappij en dat zo’n verlof ook bedoeld is om de gedetineerde daaraan te laten wennen.”

Volgens Buruma moeten we niet vergeten dat B. een ’normale’ gevangene is – die net als alle andere gedetineerden moet worden behandeld – en geen tbs’er van wie duidelijk is dat hij meteen iemand vermoordt zodra hij op straat staat.
Bron: Trouw.

Het pijnlijkste vind ik eigenlijk de uitspraak ‘Als rechters dat zouden doen, lopen ze het risico een farce van de rechtszekerheid te maken.’ terwijl ze nu natuurlijk een farce maken van de rechtstaat überhaupt (althans, in ongeveer de ogen van 95% van de Nederlanders).
  vrijdag 18 september 2009 @ 09:41:46 #217
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72866979
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:37 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Maar los van de tip was wel het een en ander al bekend van hem. Hij was toen al vluchtgevaarlijk. En gezien de aard van zijn misdaden, kun je stellen dat recidive een bjina 100% zekerheid is.

De tip (al dan niet correct) staat hier dan los van natuurlijk. Iemand die zijn slachtoffers bedreigd heeft m.b.t. "wanneer ik vrijkom pak ik jullie" mag nooit op verlof
Klopt, maar dat verlof had hij op dat moment in z’n binnenzak. Daar was al beroep tegen aangetekend volgens mij, maar op het moment dat de politie of het OM zo’n tip binnenkrijgt is dat verlof wél de situatie waar je vanuit moet gaan.
pi_72867007
quote:
die zelf ook plaatsvervangend rechter is bij het gerechtshof in Arnhem
Tsja, heel lief en leuk dat deze man alles en nog wat is, maar je gaat natuurlijk ook niet je eigen nest bevuilen.

Op papier is hij wellicht een "gevangene zoals alle anderen" maar qua daden en dreigementen...
Mr. Prolapse 2009
pi_72867061
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:43 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Tsja, heel lief en leuk dat deze man alles en nog wat is, maar je gaat natuurlijk ook niet je eigen nest bevuilen.

Op papier is hij wellicht een "gevangene zoals alle anderen" maar qua daden en dreigementen...
Klopt, hij heeft gisteren 0.0 gezegd, dus waarom ze hem uitgenodigd hadden ?
  vrijdag 18 september 2009 @ 09:47:58 #220
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_72867094
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:39 schreef Iblis het volgende:
Hier nog een stuk uit Trouw, waar ik het overigens niet mee eens ben, maar dat de discussie wel voedt:
[..]

Bron: Trouw.

Het pijnlijkste vind ik eigenlijk de uitspraak ‘Als rechters dat zouden doen, lopen ze het risico een farce van de rechtszekerheid te maken.’ terwijl ze nu natuurlijk een farce maken van de rechtstaat überhaupt (althans, in ongeveer de ogen van 95% van de Nederlanders).
Op basis van dergelijke berichten neemt het onbegrip van de gemiddelde burger alleen maar meer toe. Op de een of andere manier ziet men dat niet in en blijft men, wellicht ook deels terecht, achter die beslissing staan.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_72867098
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:46 schreef qonmann het volgende:

[..]

Klopt, hij heeft gisteren 0.0 gezegd, dus waarom ze hem uitgenodigd hadden ?
Het is gewoon jammer dat er niet een keer (als begin ) toegegeven wordt dat men gefaald heeft hierin. En dat men dus strenger gaat toezien hierop. Als er redelijke tot gegronde reden is dat een verlof gevaar oplevert, dat het dan niet door moet gaan.
Mr. Prolapse 2009
pi_72867122
http://www.telegraaf.nl/b(...)_huis_rechter__.html

Dit soort berichten met suggestieve titels helpen trouwens ook niet in de "positievere beeldvorming' van onze Rechterlijke Macht

(en de Telegraaf is vrij populair in Nederland.... )
Mr. Prolapse 2009
pi_72867185
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:48 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Het is gewoon jammer dat er niet een keer (als begin ) toegegeven wordt dat men gefaald heeft hierin. En dat men dus strenger gaat toezien hierop. Als er redelijke tot gegronde reden is dat een verlof gevaar oplevert, dat het dan niet door moet gaan.
Dat is typerend voor deze mensen die al 40 jaar in het vak zitten en gewend zijn elkaar beroepshalve de hand boven het hoofd te houden, het is nu ff pech dat het grote publiek weet van deze fout krijgt.
Het verschilt niet zoveel van wat specialisten doen als een andere specialist in de fout gaat.
  vrijdag 18 september 2009 @ 10:04:41 #224
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72867461
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 09:47 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Op basis van dergelijke berichten neemt het onbegrip van de gemiddelde burger alleen maar meer toe. Op de een of andere manier ziet men dat niet in en blijft men, wellicht ook deels terecht, achter die beslissing staan.
Het is een beslissing die alleen maar redeneert of deze ‘conform de wet’ is. Niet of ze juist of onjuist is in een ethisch besef, maar of ze juist of onjuist volgens de maatstaf van de wet.

En in dit geval liggen die twee behoorlijk ver uit elkaar. Iemand die ervan verdacht wordt zoveel vrouwen te hebben mishandeld, ze tot abortus heeft gedwongen, slachtoffers bedreigd heeft en nog bedreigt, dat is gewoon onverenigbaar. Die man heeft een reputatie dat hij zijn nu opeens geliefde vrouw & kind als het zou uitkomen als een zeehondje een knuppeltje in de nek zou leggen.

Uiteindelijk keek hij ook niet naar ze om, hij nam de benen.
pi_72867542
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:04 schreef Iblis het volgende:

[..]
Hoe weet je dat hij niet naar hen omkeek. ?
Misschien krijgen ze wel een hoge maandelijkse toelage of laat hij ze overkomen naar zijn Vaderland
pi_72867741
Wat ik echt niet begrijp, als ze dan zonodig toestemming willen geven dat deze crimineel even naar huis mag, waarom dan geen enkelband om? Is toch een stuk moeilijker vluchten. Of andere begeleiding?
pi_72867777
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:17 schreef Lavenderr het volgende:
Wat ik echt niet begrijp, als ze dan zonodig toestemming willen geven dat deze crimineel even naar huis mag, waarom dan geen enkelband om? Is toch een stuk moeilijker vluchten. Of andere begeleiding?
knip ..weg enkelband of zie ik dat verkeerd ?
pi_72867790
En die Britta Böhler iedereen schofferen die kritiek had op de rechter. Tja, we weten zo langzamerhand wel voor wat voor mensen zij pleit.
pi_72867820
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:18 schreef qonmann het volgende:

[..]

Dan enkelband én begeleiding en handboeien. Je kunt toch wel íets verzinnen? Of zijn die rechters nu echt zo naïef? Dat ze zo'n schoft zomaar laten lopen?
pi_72867825
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:18 schreef qonmann het volgende:

[..]

Een beetje fatsoenlijke enkelband voor dit soort zaken is massief, en bij doorknippen zou dan een alarm moeten afgaan
Mr. Prolapse 2009
pi_72867869
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:20 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Een beetje fatsoenlijke enkelband voor dit soort zaken is massief, en bij doorknippen zou dan een alarm moeten afgaan
En op Schiphol gaat er dan zeer zeker een alarm af.
pi_72867906
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dan enkelband én begeleiding en handboeien. Je kunt toch wel íets verzinnen? Of zijn die rechters nu echt zo naïef? Dat ze zo'n schoft zomaar laten lopen?
Ben het helemaal met je eens hoor, ze moeten hem sowieso geen verlof geven, kan ie ook niet weglopen..
Wsl is daar een wet voor nodig, want sommige rechters zijn te dom.
  vrijdag 18 september 2009 @ 10:24:03 #233
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_72867917
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:04 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het is een beslissing die alleen maar redeneert of deze ‘conform de wet’ is. Niet of ze juist of onjuist is in een ethisch besef, maar of ze juist of onjuist volgens de maatstaf van de wet.

En in dit geval liggen die twee behoorlijk ver uit elkaar. Iemand die ervan verdacht wordt zoveel vrouwen te hebben mishandeld, ze tot abortus heeft gedwongen, slachtoffers bedreigd heeft en nog bedreigt, dat is gewoon onverenigbaar. Die man heeft een reputatie dat hij zijn nu opeens geliefde vrouw & kind als het zou uitkomen als een zeehondje een knuppeltje in de nek zou leggen.

Zover ik weet is het krijgen van dergelijk verlof geen recht en hoeft dus ook niet getoetst te worden of zijn aanvraag conform de wet is. Er waren aanwijzingen dat hij de benen zou nemen maar nog veel meer zou mee moeten tellen dat dat varken al die vrouwen heeft gedreigd op te zoeken zodra hij vrij kwam. Hij zou dus sowieso niet eens verlof mogen krijgen en met zulke uitspraken is tbs wat mij betreft ook op zijn plaats.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_72867966
En het Hof hult zich nog steeds in stilzwijgen?
In het kader van: wie geschoren wordt moet stilzitten?
pi_72868003
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:25 schreef Lavenderr het volgende:
En het Hof hult zich nog steeds in stilzwijgen?

Ze doen een subtiele poging met die hoogleraar, maar die zit zelf gelieerd aan het hof daar.

Ik verwacht iig geen antwoord of opmerking hierover. En reken ook maar niet dat de minister hierop aangesproken wordt, tenminste, niet met duidelijk gevolg. Hij onderneemt zelf ook geen enkele actie.
Mr. Prolapse 2009
pi_72868110
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:27 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ze doen een subtiele poging met die hoogleraar, maar die zit zelf gelieerd aan het hof daar.

Ik verwacht iig geen antwoord of opmerking hierover. En reken ook maar niet dat de minister hierop aangesproken wordt, tenminste, niet met duidelijk gevolg. Hij onderneemt zelf ook geen enkele actie.
Goh, nou, dan maar hopen dat er snel iets anders schokkends gebeurt, dan is de aandacht weer even op iets anders gericht.
Doodziek wordt je er van.
En rechter ben je voor het leven, dus hem aanpakken kan ook niet
pi_72868173
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Goh, nou, dan maar hopen dat er snel iets anders schokkends gebeurt, dan is de aandacht weer even op iets anders gericht.
Soms stappen er een paar vrijwillig op omdat ze zichzelf onmogelijk hebben gemaakt..
Maar deze 6 zijn daar, gezien deze beslissing, te dom voor
pi_72868198
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:34 schreef qonmann het volgende:

[..]

Soms stappen er een paar vrijwillig op omdat ze zichzelf onmogelijk hebben gemaakt..
Maar deze 6 zijn daar, gezien deze beslissing, te dom voor
6 arrogante stommelingen dus.
pi_72868222
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Bestaat er niet iets als een Rechtelijke Tuchtcommissie? Zoals je dat ook hebt in de medische wereld?
Mr. Prolapse 2009
  vrijdag 18 september 2009 @ 10:38:03 #240
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72868266
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:27 schreef Dragorius het volgende:
Dat de minister in ieder geval aan deze zaak niets kan doen is duidelijk, want rechters zijn onafhankelijk. Er is natuurlijk wel heel goede reden om niet de politiek in staat te willen kunnen stellen rechters te wippen met rechtzaken als Fred Spijkers of Willem Oltmans in het achterhoofd.

Maar er zou eindelijk wel eens besloten kunnen worden in een soort van tuchtraadsysteem. Dat kan redelijk politiek onafhankelijk, maar zelfs dát ligt (onbegrijpelijk) gevoelig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')