Als de rente over de lening gelijk is of lager dan de rente die je over spaargeld krijgt dan is het helemaal geen geld weggooien. Op dezelfde manier als dat het op dit moment interessanter is een hypotheek aan te gaan dan het huis met spaargeld te betalen.quote:Op woensdag 16 september 2009 06:04 schreef Stoomhamer het volgende:
Leningen die rentedragend zijn altijd zo snel mogelijk aflossen: rente betalen is geld weggooien en een lening is een blok aan je been.
Met de rentes die aardig onder druk zijn gekomen het afgelopen jaar is het nog best lastig om een hogere spraarrente te vinden. De IBG is (nog) niet naar beneden gegaan en volgens mij waren ze tegenwoordig ook niet meer van plan om flink onder de markt te gaan zitten. Die tijd is een beetje voorbij.quote:Op woensdag 16 september 2009 06:52 schreef Croga het volgende:
Zeker bij het IBG is het over het algemeen slimmer om gewoon de maandelijkse termijnen te blijven betalen. De gerekende rente is minder dan je kunt krijgen op een goede spaarrekening (desnoods zet je het geld 10 jaar vast).
quote:De IB-Groep berekent rente over de studieschuld. Voor 2009 is de rente 3,58 procent op jaarbasis
Als je eenmaal goed terecht gekomen bent moet je niet meer zeuren over je studieschuld iddquote:Op woensdag 16 september 2009 09:20 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Via de route, mavo, mbo hbo (halen) en dna nadenken. Dit is niet wat ik wil en dan switchen naar een zware technische opleiding, wiskunde bijspijkeren naar vwo niveau, alvast beginnen en dan wel gewoon doorknallen. DAN wordt het een uur geintje. Ben nu wel promovendus in m'n eigen vakgebied, extern zelfs. Dus het is wel een goede keuze geweest.
Alle quantitaieve berekeningen negerend, zou ik bovenstaande doen:quote:Op woensdag 16 september 2009 10:16 schreef Nijns het volgende:
Ik zou de helft van mijn spaargeld gebruiken om af te lossen, al was het alleen maar om iets te doen aan het feit dat ik dan een schuld had..
2 studies na elkaar doen helpt een stukquote:Op woensdag 16 september 2009 09:18 schreef ReWout het volgende:
Omg? Hoe kunnen jullie allemaal zo'n hoge schuld hebben!?! Ik wil niet zeggen dat studeren goedkoop is maar met prestatiebeurs en gewoon een baantje kun je makkelijk ieder studie betalen... tenzij je van plan bent om even 3 jaar langer te doen over je studie...
Hmnee. Als het om geld en schulden gaat moet je juist je gevoel even opzij zetten en kijken of een keuze die tegen je eerste reflex ingaat niet meer geld oplevert.quote:Op woensdag 16 september 2009 10:16 schreef Nijns het volgende:
Ik zou de helft van mijn spaargeld gebruiken om af te lossen, al was het alleen maar om iets te doen aan het feit dat ik dan een schuld had..
Goeie berekening.quote:Op woensdag 16 september 2009 10:22 schreef hydra77 het volgende:
Welk rentepercentage betaal je op dit moment aan IBG?
Mijn overweging:
Rente op mijn IBG lening = 3,7%
Rente op mijn spaarrekening = 3,5%
Heb ik 0,2% per jaar aan renteverlies over om flexibel te zijn met het geld?
Ja: In het geval van een schuld van 24000 'verlies' je 48 euro per jaar door IBG niet af te lossen.
Voor 48 euro per jaar heb ik liever een buffer beschikbaar om noodgevallen op te vangen.
Je weet dat de rentes op deposito's nog nooit zo laag zijn geweest? Zoals ik hierboven ook al heb gezegd: je gaat spaargeld vastzetten tegen een lage rente terwijl je de rente op de schuld (met een variabele rente) eigenlijk alleen maar omhoog kan. Niet echt slim als je flexibel wilt zijn met aflossen of in wilt springen op de ontwikkelingen op de rentemarkt.quote:Op woensdag 16 september 2009 21:22 schreef mgerben het volgende:
Als je dat niet wilt kun je het geld vastzetten in een deposito. Dan kun je er ook niet aankomen (net als wanneer je je schuld ermee zou aflossen), maar het levert je méér op, met dezelfde vaste zekerheid.
De rente is afhankelijk van het jaar van afstuderen, en wordt steeds voor een periode van 5 jaar vastgezet. Dat kan heel rendabel zijnquote:Op woensdag 16 september 2009 07:11 schreef Godtje het volgende:
[..]
Met de rentes die aardig onder druk zijn gekomen het afgelopen jaar is het nog best lastig om een hogere spraarrente te vinden. De IBG is (nog) niet naar beneden gegaan en volgens mij waren ze tegenwoordig ook niet meer van plan om flink onder de markt te gaan zitten. Die tijd is een beetje voorbij.
[..]
boven de 20k moet je betaling over het fictief rendement berekenen. Netto krijg je dan ongeveer 1,5% minderquote:Op woensdag 16 september 2009 10:22 schreef hydra77 het volgende:
Welk rentepercentage betaal je op dit moment aan IBG?
Mijn overweging:
Rente op mijn IBG lening = 3,7%
Rente op mijn spaarrekening = 3,5%
Heb ik 0,2% per jaar aan renteverlies over om flexibel te zijn met het geld?
Ja: In het geval van een schuld van 24000 'verlies' je 48 euro per jaar door IBG niet af te lossen.
Voor 48 euro per jaar heb ik liever een buffer beschikbaar om noodgevallen op te vangen.
1,2%, om precies te zijn.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:46 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
boven de 20k moet je betaling over het fictief rendement berekenen. Netto krijg je dan ongeveer 1,5% minder
Ja en bij mij zit het volgens mij tegen of net boven de 4%. Niet al te gunstig dusquote:Op woensdag 16 september 2009 22:10 schreef Light het volgende:
[..]
De rente is afhankelijk van het jaar van afstuderen, en wordt steeds voor een periode van 5 jaar vastgezet. Dat kan heel rendabel zijn
IB schuld gaat er van af, dus pas vanaf 46k op de spaarrekening.quote:Op woensdag 16 september 2009 22:46 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
boven de 20k moet je betaling over het fictief rendement berekenen. Netto krijg je dan ongeveer 1,5% minder
Tsja, ook de deposito's zijn snel gekelderd. Je kunt ze nog wel vinden, 4% voor 5 jaar vast. Is mij persoonlijk te lang, en ookvoor een kortere periode zou ik hooguit een deel vastzetten.quote:Op woensdag 16 september 2009 21:53 schreef ManAtWork het volgende:
Je weet dat de rentes op deposito's nog nooit zo laag zijn geweest? Zoals ik hierboven ook al heb gezegd: je gaat spaargeld vastzetten tegen een lage rente terwijl je de rente op de schuld (met een variabele rente) eigenlijk alleen maar omhoog kan. Niet echt slim als je flexibel wilt zijn met aflossen of in wilt springen op de ontwikkelingen op de rentemarkt.
Allereerst gaat het om een paar tientjes per jaar, dan mag je je gevoel zeker een rol laten spelen.quote:Op woensdag 16 september 2009 21:22 schreef mgerben het volgende:
[..]
Hmnee. Als het om geld en schulden gaat moet je juist je gevoel even opzij zetten en kijken of een keuze die tegen je eerste reflex ingaat niet meer geld oplevert.
Zoals:
[..]
Goeie berekening.
De percentages liggen zelfs gunstiger dan dat. Met beleggen mag je een hoger rendement verwachten (6-8% is niet onredelijk).
Als je dat niet wilt kun je het geld vastzetten in een deposito. Dan kun je er ook niet aankomen (net als wanneer je je schuld ermee zou aflossen), maar het levert je méér op, met dezelfde vaste zekerheid.
Zoals ik hierboven ook al zeg, de gedachte dat je sowieso een rendement haalt uit beleggen in deze tijden is redelijk achterhaald. Ik zou eerst maar eens een paar maanden/jaar wachten voordat duidelijk is wat er nou allemaal precies gaat gebeuren.quote:Op donderdag 17 september 2009 03:42 schreef Onno_81 het volgende:
Iedereen ontzettend bedankt voor de adviezen, tips en meningen.
De uiteenlopende ideeen die hierboven gespost zijn en het ontbreken van een algemene consensus geven maar aan dat het best een complexe situatie is. Ik kan niet zeggen dat ik er nu helemaal uit ben, al ben ik wel van het idee af om in 1x 20k terug te betalen.
Ik betaal nu betaal 3.70% per jaar (in 2006 afgestudeerd, sinds 1 jan 2009 aan het afbetalen) en naar mijn idee kan ik zelfs met een redelijk defensieve beleggingsstrategie dat bedrag minimaal evenaren, dus dat pleit voor het spreiden van de terugbetaling (over 15 jaar inderdaad). Het idee om een aanzienlijk bedrag (10k bijvoorbeeld) alvast af te lossen om lagere maandlasten te krijgen klinkt trouwens ook niet slecht.
Nogmaals bedankt voor alle bijdragen!
Mijn post was een reactie op iemand die postte een flink deel af te lossen voor het gevoel. 'Een flink deel', dan heb je het over vijf tot tienduizend euro die je uit je vrij besteedbare middelen verwijderd tegen een vast rendement van 3.75%.quote:Op donderdag 17 september 2009 08:24 schreef Blik het volgende:
Allereerst gaat het om een paar tientjes per jaar, dan mag je je gevoel zeker een rol laten spelen.
Heb jij een pensioen? Dan beleg je.quote:En verder vind ik je rendement op beleggen erg leuk, maar in de huidige tijd absoluut onrealistisch. Niemand weet wat er de komende maanden gaat gebeuren op de aandelen markt.
10.000 euro waar je aan de andere kant weer 3.5% rente over moet betalen. Dan blijft er niks tot nauwelijks wat over aan "winst". Als je een beter gevoel hebt bij optie 1, maar je houdt er 20euro minder per jaar aan over, dan lijkt mij dat de beste keuze. Niet altijd alles draait om centen, pas bij een bepaald extra voordeel lijkt me dat belangrijkquote:Op donderdag 17 september 2009 10:25 schreef mgerben het volgende:
[..]
Mijn post was een reactie op iemand die postte een flink deel af te lossen voor het gevoel. 'Een flink deel', dan heb je het over vijf tot tienduizend euro die je uit je vrij besteedbare middelen verwijderd tegen een vast rendement van 3.75%.
[..]
Volgens mij hebben we het niet over pensioenen. Ik reageer op jouw opmerking dat je een rendement van 6-8% mag verwachten als je gaat beleggen. Dat is in de huidige tijd gewoon absoluut onwaar, en dus gewoon een slecht advies.quote:Op donderdag 17 september 2009 10:25 schreef mgerben het volgende:
Heb jij een pensioen? Dan beleg je.
En de opmerking 'niemand weet wat er de komende maanden gaat gebeuren op de aandelen markt' is echt te flauw.
Ok, da's een mening.quote:Op donderdag 17 september 2009 10:31 schreef simmu het volgende:
wat anderen al zeggen. ik zou alleen nu niet gaan beleggen. een particulier heeft in deze tijden geen zak te zoeken op de aandelenmarkten. (zie het BB&B topic).
oh, sure mag ts meer mogelijkheden horen. maar wees dan wel realistisch en ga niet tijdens/na een gigantische suckerrally roepen dat het een fantastisch instapmoment is. dan kan je onderhand beter 30 staatsloten kopen. of aandelen ing ofzoquote:Op donderdag 17 september 2009 11:00 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ok, da's een mening.
Ik heb een andere mening.
Eerst hebben volgens mij hebben particulieren prima het recht om te denken 'de beurs kan niet meer lager, the only way is up'.
En daar komt bij dat iedereen die voor een pensioen spaart, via het pensioenfonds toch belegt. Dus vind ik het een beetje flauw om aan de voordeur te roepen dat een particulier 'geen zak' op de aandelenmarkt heeft te zoeken, terwijl zijn geld via de achterdeur doodleuk op diezelfde aandelenmarkt belegd wordt.
Bottomline: Er zijn gewoon méér manieren om met 20K om te gaan dan a) aflossen of b) sparen.
Juist omdat in dit topic alleen maar deze twee wegen werden uitgediept vind ik het belangrijk om in ieder geval op de hoogte te zijn van andere mogelijkheden, zodat TS daar in elk geval bewust niet voor kiest.
Dat is prima, maar dan moet je niet zeggen dat een rendement van 6-8% realistisch is in de huidige tijdquote:Op donderdag 17 september 2009 11:00 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ok, da's een mening.
Ik heb een andere mening.
Eerst hebben volgens mij hebben particulieren prima het recht om te denken 'de beurs kan niet meer lager, the only way is up'.
En daar komt bij dat iedereen die voor een pensioen spaart, via het pensioenfonds toch belegt. Dus vind ik het een beetje flauw om aan de voordeur te roepen dat een particulier 'geen zak' op de aandelenmarkt heeft te zoeken, terwijl zijn geld via de achterdeur doodleuk op diezelfde aandelenmarkt belegd wordt.
Bottomline: Er zijn gewoon méér manieren om met 20K om te gaan dan a) aflossen of b) sparen.
Juist omdat in dit topic alleen maar deze twee wegen werden uitgediept vind ik het belangrijk om in ieder geval op de hoogte te zijn van andere mogelijkheden, zodat TS daar in elk geval bewust niet voor kiest.
al zeker niet via een standaardfonds.quote:Op donderdag 17 september 2009 11:56 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat is prima, maar dan moet je niet zeggen dat een rendement van 6-8% realistisch is in de huidige tijd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |