quote:Louis van Gaal liet 6 miljoen liggen en weigert de NOS nog te woord te staan
10-06-2008
In een lang profiel van AZ-trainer Louis van Gaal vertelt zijn vrouw Truus hoe haar man bij zijn vertrek bij Barcelona zes miljoen gulden liet liggen.
Citaat:
"Toen de positie van Barcelona-voorzitter Josep Lluís Núñez onhoudbaar werd, vermoedde Van Gaal dat ook zíjn tijd gekomen was. Truus Opmeer: 'Hij zei: "Ik denk dat ik ook opstap. Straks krijg ik een schop onder m'n gat. Daar heb ik geen zin in." Toen was ik echt een beetje verontwaardigd: nou Louis, dan maar een schop onder je gat en een grote zak geld. Je hebt recht op een afkoopsom. Je moet toch niet het sulletje van de voetbalwereld worden? Zo doen je collega's het toch allemaal.' De volgende ochtend om halfzeven zat Van Gaal buiten, op het balkon. '"Truus", zei hij, "ik heb erover nagedacht: ik ga vandaag toch zeggen dat ik wegga." Ik zei nog: Louis, denk aan onze oude dag... Maar hij was onverbiddelijk.'
Hoeveel hij precies aan afkoopsom liet liggen? Opmeer antwoordt merkbaar ongemakkelijk. 'Zes miljoen gulden. Maar ja, zo zit Louis in elkaar.' Daarom was ze ook woedend toen De Telegraaf schreef dat Van Gaal dat geld natuurlijk stiekem naar de Kaaimaneilanden had gesluisd. 'Ze konden zich niet voorstellen dat iemand zes miljoen liet liggen. Dat is ook moeilijk voor te stellen, hoor. Ik denk nog wel eens: zes miljoen... dan hadden we nooit meer hoeven werken.'
In het profiel komt Van Gaal ook terug op het conflict dat hij heeft met de NOS Televisie. Terwijl de spelersgroep van AZ hem ervan had overtuigd dat hij moest aanblijven als hun trainer brachten de media een ander verhaal.
Citaat:
'NOS en RTL berichtten dat de spelersgroep Van Gaal de wacht had aangezegd. Daar was de trainer zeldzaam gegriefd door en hij eiste excuses. Inmiddels is met RTL 'een goed gesprek' gevoerd; de NOS heeft nog geen excuus aangeboden. En dat gaat de omroep merken. 'Ik zal geen enkele vraag van de NOS meer beantwoorden', zegt Van Gaal.
Het profiel, geschreven door Coen Verbraak, kwam tot stand met medewerking van Edwin van der Sar, Patrick Kluivert, de gebroeders De Boer en andere collega's, vrienden en familieleden van Van Gaal die tot dusverre de media op afstand hielden als het ging om de AZ-trainer en voormalig bondscoach.
Het hele profiel staat in Vrij nederland nummer 24 en ligt vanaf 11 juni in de kiosk.
Aan z'n drankneus te zien lukt dat best.quote:Op maandag 5 oktober 2009 11:27 schreef Morpheus2002 het volgende:
Hahaha briljantZou Louis goed kunnen bieren?
quote:
bron: http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=87737quote:Van Gaal: 'De liefde voor Ajax is een beetje bekoeld'
De carrière van Louis van Gaal is nog niet beëindigd, maar toch komt nu al zijn autobiografie uit. De trainer van Bayern München combineert de biografie over zijn leven met een lesboek over zijn visie op voetbal. Van Gaal presenteert zijn boek in de Amsterdam ArenA, maar heeft in zijn biografie niet altijd lovende woorden over voor de club die in dat stadion speelt en waarvoor hij meerdere keren werkzaam was.
"In mijn periode als technisch directeur ben ik niet zo netjes behandeld, dus de liefde voor Ajax is een beetje bekoeld", citeert de NOS. Ook de beschadigde relatie met Ronald Koeman komt ruim aan bod. "Ronald en ik waren vrienden. Maar als de ene vriend zijn baan verliest dankzij de andere vriend, heeft dat vervelende gevolgen."
Koeman koos volgens Van Gaal partij voor Arie van Eijden en dat was het begin van de breuk tussen beide coaches. "Ronald en ik hadden een vrienschapsrelatie. Bartina en Truus waren vriendinnen. Ik had hem destijds naar Barcelona gehaald. Maar nu was hij trainer bij Ajax en moest ik hem gaan beoordelen. Dat was moeilijk. Onze vriendschap werd op de proef gesteld. Later zou hij zeggen: 'Ík heb aan Van Eijden verantwoording af te leggen, niet aan Louis'. Maar dat had hij toch echt verkeerd. Later begreep ik dat Ronald elke vrijdag, op mijn vrije dag, achter mijn rug om naar Arie ging. En dat Ronald uiteindelijk zei: 'Ik eruit of Louis eruit'. Arie koos voor Ronald."
Toch ziet Van Gaal in Koeman een heel redelijke vervanger als trainer van AZ, die aan alle eisen van de club voldoet. Hij geeft aan dat de overgang naar Bayern niet door zou zijn gegaan, als er in Alkmaar geen geschikte opvolger zou kunnen worden aangetrokken. "Ik ben blij dat ze een waardige vervanger voor mij vonden, anders was ik in Alkmaar gebleven", geeft de voormalig bondscoach van Oranje eerlijk toe.
Van Gaal geeft in zijn biografie aan waar de relatie tussen hem en Johan Cruijff is misgelopen. Toen de jonge Van Gaal een week stage liep bij Barcelona, moest hij plotseling vertrekken vanwege het overlijden van zijn zus. "En daarna deed ineens het verhaal de ronde dat ik hem niet bedankt heb. Nou ja, dat zou kunnen."
Andries Jonker is z'n ghostwriter.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 02:50 schreef Horloge het volgende:
Heeft hij een ghostwriter of is het een échte autobiografie?
Conclusie: Louis heeft nog nooit een boekwinkel van binnen gezienquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 02:40 schreef broer het volgende:
Ik zag zonet in het Sportjournaal een stukje over de presentatie van zijn boek. Daarin zei hij dat het 'heel uniek is dat er van iemand die nog leeft, een autobiografie verschijnt'.
Heb er stukje van gelezen en moet je zeggen, je zit er aardig naast. Voor de buitenwereld lijkt hij altijd wel het sulletje , maar hij is een super gevoelig mens.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 17:14 schreef Pedroso het volgende:
Wordt een beetje moe van die van Gaal.
Ik heb het boek (nog) niet gelezen maar je kunt nu al invullen dat hij zo geweldig is en dat zijn zgn. vijanden leugenaars en bedriegers zijn.
Hij is altijd eerlijk, dat vind ik hem enorm sieren. Hij leeft ook erg mee met de prestaties van het elftal dat hij trained, daarom vind ik dit foto in het artikel zo mooi. We kennen dan ook zijn alom bekende karate-trap nog wel.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 17:44 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Heb er stukje van gelezen en moet je zeggen, je zit er aardig naast. Voor de buitenwereld lijkt hij altijd wel het sulletje , maar hij is een super gevoelig mens.
Het zal in ieder geval geen discussie gaan worden. De Vries is een groot fan van v. Gaal dus het zal wel een beetje slijmjurken TV gaan worden vrees ik.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 17:57 schreef Chain_Reaction het volgende:
Vanavond zit de beste man in Pauw en Witteman, samen met Peter R. de Vries o.a.
Kan zeer vermakelijke tv opleveren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |