Op vakantie in Midden Amerika (Mexico, Guatemala en Belize) en mijn netbook mee vol met films. Dus tijdens het reizen wat te kijken. De laatste oogst:
Terminator SalvationToen ik een heel stuk jonger was dan ik nu ben, vond ik de Terminator geweldig. Arnold Schwarzenegger was mijn held. Terminator 2 was voor het jonge pikkie dat ik was de beste film ooit. Wie heeft niet de quote "I'll be Back" na de film gezien te hebben nog 100x herhaald? Maar nu zijn de terminator-films totaal niet mijn ding. En deze versie, Terminator 4 volgensmij, zou ik dan ook nooit gekeken hebben, ware het niet dat een jochie van 9 waar ik mee omga deze echt heel heel graag wilde zien ("Vet vet vet, die moet ik zien!"). Oke, het moest dan maar.
De film gaat over David Blane dacht ik die als leider van het verzet zijn vader, die later naar het verleden wordt gestuurd, moet redden. HIervoor moet hij veel robots doden; de terminators. Veel actie, special effects, zoals de eerdere terminators dat ook hebben. Geen bijzonder acteerwerk, geen bijzondere muziek, gewoon hersenloze actie. Ach, ook wel eens leuk om dit een keer te zien.
IMDB: 7.0
Zelf: 7.3
GiganticGigantic werd hier aangeraden. Een soort van feel-good film die eigenlijk over weinig gaat, maar voortkabbelt. Eigenlijk helemaal mijn ding. Niet al te moeilijk, gewoon lekker kijken, niet nadenken. Maar Gigantic is toch niet helemaal mijn ding. Waarom? De film kabbelt ook wel voort, maar gaat nergens over.
Aan de hoofdrolspelers, Paul Dano (bekend van Little Miss Sunshine & There WIll Be Blood ) en het leuke snoetje Zooey Dechanel (bekend van de serie Weeds en de films Yes Man & the Assasination of...etc) ligt het niet. Maar waar dan wel aan? Het acteerwerk? Ook niet. De film gaat gewoon nergens over. Een jongen, verkoper in een beddenzaak, ontmoet tijdens zijn werk een dame en gaat daar mee daten. Daarnaast wordt hij in elkaar geslagen door een zwerver, danwel neergeschoten. Waarom? No fucking clue. Volgensmij zit die vent die hem molesteert alleen maar in zijn hoofd. Maar waarom en hoe heb ik wederom geen idee. Oh, en hij wil een baby adopteren vanuit China. Dus. Dat is het hele verhaal, verder niet. Geen humor, geen boeiende muziek en emotionele danwel grappige momenten. Punt. Niet echt een clou ofzo.
IMDB: 6.2
Zelf: 5.3
A Simple PlanDrie mannen (1 ‘slimme’ man en twee ongeloofelijke hillbillies) vinden ergens in Amerika in een in de sneeuw neergestort vliegtuigje iets van 4,5 miljoen dollar. Wat er dan gebeurt is een verhaal vol met foute danwel domme keuzes om het geld achter te houden en niemand daar iets van te laten weten. Maarja, als ik al schrijf dat het dus hillbillies zijn. Sommige dingen zijn echt TE dom danwel stupid om echt te zijn.
Acteerwerk is drama (hoofacteur Bill Paxton. is zo’n acteur uit Amerikaanse B-films die iedere maandagavond op de ‘true crime’ danwel huisvrouwenavond op RTL4 zijn. Kijk op zijn IMDB en je ziet alleen slechte B-films. Verhaal is niets en al het andere is ook niets. Helemaal ruk dus. Ik snap niet dat de film nog echt zo'n ontzettnd hoog cijfer krijgt op IMDB!
IMDB: 7.6
Zelf; 4.2
A Clockwork Orange,1971Geregisseerd door Stanley Cubrick gaat A Clockwork Orange over een jongeman die van het pad af is, daarvoor opgepakt wordt en na twee jaar in de gevangenis te hebben gezeten en experimenteel resociolisatieprogramma ingaat (leuk scrabblewoord). De hoofdpersoon is de verteller van het hele verhaal en hij doet dat in klassiek engels.
De film zelf is best vaag en freaky. Cubrick-style dus wel te verstaan. Je kijkt echt in het begin van ‘HUH, waar gaat dit over?’. Maar je komt meer en meer in de film zelf te zitten. Acteerwerk is prima, netzoal de muziek, die veelal klassiek is en vooral van “Ludwig Von”. De scenes lijken allemaal in één take opgenomen te zijn; weinig verspringend camerawerk. Film overtuigd zeer zeker, al is het in het begin even doorbijten en is het met iets meer dan twee uur best een lange zit.
En WOW ik zie net pas dat Malcolm MacDowell in zijn ZEER jonge jaren de hoofdrolspeler was. LoL!
IMDB: 8.5
Zelf: 8.1
More to come....!