abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72721595
quote:
De 8000 inwoners van een gemeente in de Spaanse regio Catalonië hebben zich in een referendum uitgesproken voor onafhankelijkheid. In Arenys de Munt ten noorden van Barcelona stemde 96 procent van de kiezers voor een onafhankelijk Catalonië. De opkomst was 41 procent.

De rechter had het referendum verboden op verzoek van de Spaanse regering. De gemeente liet het referendum doorgaan, maar hield zich buiten de organisatie.

De regering vreest dat de stemming een precedent schept. De welvarende regio Catalonië geniet verregaande autonomie, maar veel Catalanen vinden dat niet genoeg.
Bron

Na Schotland is het nu roerig in Catalonië. Ik zie een trend ontstaan

[ Bericht 6% gewijzigd door Frutsel op 14-09-2009 09:45:15 (bron toegevoegd) ]
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  maandag 14 september 2009 @ 08:46:08 #2
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_72721969
Het is al eeuwen roerig in Catalonië. Ze willen al eeuwen zelfstandigheid (vroeger was het "een einde aan de onderdrukking") Da's dus niks nieuws.
En net als Baskenland zal Catalonië niet onafhankelijk mogen worden.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_72721999
is al een hele lange tijd zo volgens een aantal spaanse collega`s.
pi_72722660
Heel Spanje? Nou ja, op één klein dorpje na...
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 14 september 2009 @ 09:37:47 #5
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_72722702
quote:
Op maandag 14 september 2009 09:35 schreef spijkerbroek het volgende:
Als er maar everzwijn is!
Ik ben lelijk.
pi_72722868

Catalonië onafhankelijk?
Beetje competitievervalsing. Barca wordt dan elk jaar op zijn sloffen kampioen van de Primera Catalona Division
pi_72722951
quote:
Op maandag 14 september 2009 09:35 schreef spijkerbroek het volgende:

[ Bericht 14% gewijzigd door henkway op 14-09-2009 13:09:54 ]
pi_72723533
Catalonië loopt toch ook nog een stukje door in Zuid Frankrijk ?

Volgens mij ben ik vroeger in de stad Perpignan in Frankrijk nog een keertje in een Catalaans paleis geweest. Weet niet of dat nog steeds zo is met de huidige landsgrenzen van Frankrijk en Spanje.
Hondenpis en kattenstront
Vind men beide op de grond
Vogelschijt dat is berucht
Want dat komt vallend uit de lucht
pi_72723563
quote:
Op maandag 14 september 2009 08:02 schreef EricT het volgende:

[..]

Bron

Ja klopt is echt iets van de laatste tijd
pi_72724348
De geschiedenis leert vaak dat je afscheiding van landen niet kunt voorkomen; hooguit uitstellen. Kijk naar Europa de laatste 20-30 jaar en maak de balans op. Duitsland, van oudsher één land, maar na de Tweede Wereldoorlog gesplistst, is herenigd tot één land.

Verder zijn er alleen maar splitsingen geweest: kijk naar Tsjechoslowakije (Tsjechië en Slowakije), kijk naar het voormalige Joegoslavië (Servië, Bosnië-Herzegovina, Kroatië, Macedonië, Montenegro, Kosovo, Slovenië) en kijk naar het uiteenvallen van de Sovjet-Unie (met staten als Oekraïne, Wit-Rusland, Estland, Letland, Litouwen, Moldavië, Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Kazachstan, Kirgizië, Oezbekistan, Tadzjikistan en Turkmenistan).

Die ene hereniging (Duitsland) staat in schril contrast met de vele splitsingen en uiteengevallen landen. En wat je verder in Europa ziet, zijn ook alleen bewegingen die tot splisting moeten leiden. Groenland wordt steeds onafhankelijker van Denemarken, in Noord-Italië willen nationalisten zich afscheiden en laten we het maar helemaal niet over België hebben.
pi_72725480
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:03 schreef isogram het volgende:
De geschiedenis leert vaak dat je afscheiding van landen niet kunt voorkomen; hooguit uitstellen. Kijk naar Europa de laatste 20-30 jaar en maak de balans op. Duitsland, van oudsher één land, maar na de Tweede Wereldoorlog gesplistst, is herenigd tot één land.

Verder zijn er alleen maar splitsingen geweest: kijk naar Tsjechoslowakije (Tsjechië en Slowakije), kijk naar het voormalige Joegoslavië (Servië, Bosnië-Herzegovina, Kroatië, Macedonië, Montenegro, Kosovo, Slovenië) en kijk naar het uiteenvallen van de Sovjet-Unie (met staten als Oekraïne, Wit-Rusland, Estland, Letland, Litouwen, Moldavië, Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Kazachstan, Kirgizië, Oezbekistan, Tadzjikistan en Turkmenistan).

Die ene hereniging (Duitsland) staat in schril contrast met de vele splitsingen en uiteengevallen landen. En wat je verder in Europa ziet, zijn ook alleen bewegingen die tot splisting moeten leiden. Groenland wordt steeds onafhankelijker van Denemarken, in Noord-Italië willen nationalisten zich afscheiden en laten we het maar helemaal niet over België hebben.
Zolang het vreedzaam gaat, prima.
Maar volgens mij is dat in de meeste gevallen niet zo.

En ik ben ook wel benieuwd hoe dat zal gaan met in dit topic over Catalonie, maar ook hoe dat met Belgie zal gaan. Politiek, economisch etc. Wat gaan wij er positief en negatief van merken...
Hondenpis en kattenstront
Vind men beide op de grond
Vogelschijt dat is berucht
Want dat komt vallend uit de lucht
pi_72726246
quote:

[..]

Bron

Catalonië gedraagt zich in veel aspecten al lang als semi-onafhankelijk. Dat is niks nieuws. Daar is in de jaren 30 ook fors slag over geleverd. De sterke onderdrukking van de Catalaanse identiteit door Franco heeft niks veranderd, sterker nog, heeft de Catalanen alleen maar gesterkt.
pi_72726579
Petoria.
-
pi_72727642
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:47 schreef Appelperenstroop het volgende:

[..]

Zolang het vreedzaam gaat, prima.
Maar volgens mij is dat in de meeste gevallen niet zo.

En ik ben ook wel benieuwd hoe dat zal gaan met in dit topic over Catalonie, maar ook hoe dat met Belgie zal gaan. Politiek, economisch etc. Wat gaan wij er positief en negatief van merken...
Als je leest hoe men nu al praat over de consequenties bij het verdelen bij de staatsschuld dan wordt er toch ernstig rekening mee gehouden
pi_72728588
quote:
Op maandag 14 september 2009 13:11 schreef henkway het volgende:

[..]

Als je leest hoe men nu al praat over de consequenties bij het verdelen bij de staatsschuld dan wordt er toch ernstig rekening mee gehouden
België bedoel je? Dat zal wel meevallen. Vanwege de aandacht die Nederlandse media schenken aan Vlaams Belang en separatistische bewegingen is hier een beetje het beeld ontstaan dat Vlaanderen op het punt staat de onafhankelijkheid uit te roepen. In werkelijkheid staat slechts één van de drie coalitiepartijen in de huidige Vlaamse regering een onafhankelijke Vlaamse staat voor. De andere coalitiepartijen hebben een (con)federale toekomst van België voor ogen.
  maandag 14 september 2009 @ 19:53:21 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72739006
quote:

[..]

Bron

Waarom? Omdat meer dan 60% van de bevolking in dit dorpje niét voor onafhankelijkheid heeft gestemd?

Overigens hebben Spaanse autonome provincies als Baskenland en Catalonië al zoveel autonomie, dat onafhankelijkheid weinig verschil voor hen gaat maken.
  maandag 14 september 2009 @ 19:58:38 #17
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_72739200
quote:

[..]

Bron

"nu"

Het schijnt ook dat de Islam nu ineens sterk in opkomst is in Saoedi Arabie. Nog zo'n trend.
* drijfhout springt van flatgebouw
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_72739360
Catalonia
당신을 사랑합니다
pi_72739414
De Catalaanse drang naar onafhankelijkheid is de afgelopen 10 jaar sterk gestegen. 10 jaar geleden waren alle naambordjes nog alleen in het Castilliaans, nu zijn ze meestal in het Catalaans en soms tweetalig.

Catalaans is erkend als officiele landstaal en het Catalaanse parlement heeft verregaande verzelfstandiging ondergaan.

Catalunya is verreweg het rijkste gedeelte van Spanje (Madrid buiten beschouwing gelaten) en ook erg toeristisch. Zelfs qua grondstoffen hebben ze nog wat (wat olie en gas offshore Tarragona).

De manier waarop de Catalanen onafhankelijkheid nastreven (die op het platteland veel sterker is dan in Barcelona stad) is wel ff een stukje anders dan de mafiose praktijken die de Baskische afscheidingsbeweging ETA erop nahoudt.

Ik vind het Catalaanse separatisme wel wat hebben, al hoop ik niet dat ze ooit onafhankelijk worden.

Oh en Visca Barca!
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_72739712
quote:
Wat is de reden van deze landen?. De drang naar onafhankelijkheid begrijp ik maar zit er ook iets
als behoud van eigen identteit oid achter? (neem aan van wel)
Mijn vraag ivm het opdringen van de EU tot een grote meltingpot en of dat wenselijk is en
of wij dat in de toekomst ook kunnen verwachten.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  maandag 14 september 2009 @ 20:14:19 #21
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_72739757
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:12 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Wat is de reden van deze landen?. De drang naar onafhankelijkheid begrijp ik maar zit er ook iets
als behoud van eigen identteit oid achter? (neem aan van wel)
Mijn vraag ivm het opdringen van de EU tot een grote meltingpot en of dat wenselijk is en
of wij dat in de toekomst ook kunnen verwachten.
Sorrie, jij doet niet meer mee.
pi_72739791
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:14 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Sorrie, jij doet niet meer mee.
Ken ik jou?
  maandag 14 september 2009 @ 20:18:14 #23
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_72739930
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:15 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Ken ik jou?
Leuk geprobeerd, maar je doet echt niet meer mee.
pi_72739995
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:18 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Leuk geprobeerd, maar je doet echt niet meer mee.
Maar niet auf wiedersehen dan.
  maandag 14 september 2009 @ 20:21:58 #25
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_72740088
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:19 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Maar niet auf wiedersehen dan.
Shit, waterlanders, daar kan ik niet tegen.
Misschien moeten we de regels veranderen.
pi_72740261
quote:

Je vergeet Italië http://nl.wikipedia.org/wiki/Risorgimento
  maandag 14 september 2009 @ 20:27:44 #27
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72740307
quote:
Op maandag 14 september 2009 10:25 schreef Appelperenstroop het volgende:
Catalonië loopt toch ook nog een stukje door in Zuid Frankrijk ?
Klopt, het is ruwweg het huidige departement Pyrenées-Orientales. Tot 1659 was het Spaans.
quote:
Volgens mij ben ik vroeger in de stad Perpignan in Frankrijk nog een keertje in een Catalaans paleis geweest. Weet niet of dat nog steeds zo is met de huidige landsgrenzen van Frankrijk en Spanje.
Volgens mij beschouwt het departement zich als Noord-Catalonië. Een kwart van de bevolking spreekt nog Catalaans, en er wordt ook samengewerkt met Catalonië. De drang naar autonomie en onafhankelijkheid zal echter minder zijn dan in Spaans-/Zuid-Catalonië, omdat het verregaand verfranst is.
pi_72740479
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:27 schreef freako het volgende:

[..]

Klopt, het is ruwweg het huidige departement Pyrenées-Orientales. Tot 1659 was het Spaans.
[..]

Volgens mij beschouwt het departement zich als Noord-Catalonië. Een kwart van de bevolking spreekt nog Catalaans, en er wordt ook samengewerkt met Catalonië. De drang naar autonomie en onafhankelijkheid zal echter minder zijn dan in Spaans-/Zuid-Catalonië, omdat het verregaand verfranst is.
Perpinya hoort inderdaad tot het historische Catalunya.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 14 september 2009 @ 20:40:50 #29
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72740852
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:26 schreef kamustra het volgende:

[..]

Je vergeet Italië http://nl.wikipedia.org/wiki/Risorgimento
quote:
quote:
Risorgimento (herrijzenis) is een periode in de Italiaanse geschiedenis tussen het Congres van Wenen (1815) en de inlijving van de Kerkelijke Staat bij Italië in 1870 en staat in het teken van de eenwording van Italië.
.
  maandag 14 september 2009 @ 21:10:32 #30
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72742274
quote:

Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië zijn beide landen die het volgehouden hebben van 1918 t/m begin jaren negentig, het waren al kunstmatige staten.

Veel voormalige Sovjetrepublieken zijn eigenlijk per ongeluk zelfstandig geworden, dat geldt vooral voor Wit-Rusland en de Centraal-Aziatische republieken (de "-stans").
pi_72742387
Mischien kunnen ze vriendjes worden met de ETA en samen te strijden gaan.

Waarom gaan ze niet lekker met ze alle naar de Sahara, dan hebben ze een eigen stukje land.
  maandag 14 september 2009 @ 21:25:47 #32
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72743062
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:27 schreef freako het volgende:

[..]

Nog een aanvulling hierop. Op het kaartje van Catalonië dat Frutsel gepost heeft, een eindje hierboven, is nog net te zien dat in het noorden een kleine Spaanse/Catalaanse enclave in Frankrijk ligt, vlak over de reguliere Spaans/Franse grens. Dit is het stadje Llívia. Eigenlijk was het de bedoeling dat dit ook mee zou gaan in het verdrag waarmee Noord-Catalonië Frans werd, maar er zat een foutje in het verdrag. Er stond namelijk in dat alle dorpen in een bepaald district door Frankrijk geannexeerd zou worden, met de bedoeling dat daarmee het hele district Frans werd. Llivia was echter geen dorp meer, het had al een eeuw stadsrechten. Oeps. . Het is sindsdien Spaans gebleven.
pi_72743727
Oke mijn verwoording dat het een trend is is niet helemaal juist. Beter was misschien dat veel regio's die al eeuwen voor onafhankelijkheid strijden steeds dichter bij hun doel komen.
pi_72743853
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:37 schreef EricT het volgende:
Oke mijn verwoording dat het een trend is is niet helemaal juist. Beter was misschien dat veel regio's die al eeuwen voor onafhankelijkheid strijden steeds dichter bij hun doel komen.
Dichter bij hun doel? Dit referendum is:
- ongeldig verklaard door de rechter
- in slechts één gemeente gehouden
- met een opkomst van maar 41%

Het heeft geen enkele waarde.
pi_72747283
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:40 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dichter bij hun doel? Dit referendum is:
- ongeldig verklaard door de rechter
- in slechts één gemeente gehouden
- met een opkomst van maar 41%

Het heeft geen enkele waarde.
Dat is idd wel waar
pi_72749220
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:10 schreef freako het volgende:

[..]

Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië zijn beide landen die het volgehouden hebben van 1918 t/m begin jaren negentig, het waren al kunstmatige staten.

Veel voormalige Sovjetrepublieken zijn eigenlijk per ongeluk zelfstandig geworden, dat geldt vooral voor Wit-Rusland en de Centraal-Aziatische republieken (de "-stans").
Een ander deel (en juist dat deel waar de onafhankelijkheidsgevoelsens het sterkst waren) is pas vorige eeuw bezet.
  maandag 14 september 2009 @ 23:18:00 #37
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_72750254
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:32 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Perpinya hoort inderdaad tot het historische Catalunya.
Tot de Paisos Catalans ja, niet tot Catalunya.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')