Vraag het hem zou ik zeggenquote:Op zaterdag 12 september 2009 11:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hoe weten we dat hij echt een voormalig Vrijmetselaar is?
Bij deze dus, mijn ervaring in het kort:quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:06 schreef ToT het volgende:
Welkom hier!
Misschien zou je zelf vast het één en ander van je ervaringen willen vertellen?
Dat kun je niet weten.. Ja, ik heb mijn schootsvel en handschoenen nog en mijn meestersdiploma.. en ergens in een oud nummer van 'Ken Uzelve' (tijdschrift voor Vrijmetselaren) staat mijn naam genoemd in het kader van een toneelspel, in feite een oud inwijdingsritueel, waar ik ooit aan meewerkte..quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hoe weten we dat hij echt een voormalig Vrijmetselaar is?
Een soort van schort, (meestal) gemaakt van leer. Gezien de onstaansgeschiedenis (en de naam) zal het wel een soort van reliek zijn wat vroeger deel uitmaakte van het uniform/werkkleding.quote:
Dat dus!quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:24 schreef Niesl het volgende:
Kan je iets meer vertellen over de rituelen? En wat deden jullie op bijeenkomsten?
Iets wat ik mij al lange tijd afvraag is of ik het moet zien als een 'old boys network'?
Hehehe zo voordehandliggend he!quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Een schootsvel is een soort van schort of voorschoot, in de middeleeuwen werden die door bouwvakkers gedragen.
Nu dus door Vrijmetselaren, tijdens een ritueel.
Op welke wrok is deze persoonlijke sneer gebaseerd?quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:24 schreef HunterSThompson het volgende:
Je negatieve ervaringen zijn in mijn ogen wel erg gebaseerd op je persoonlijke wrok tegen de Vrijmetselarij. Je praat echt als een gekwetst arbeidertje die zijn boze baas wil aanpakken.
Grappig dat je dit zegt. Ik ben verleden jaar oktober samen met een vriend eens in een kroeg in gesprek geraakt met twee gepensioneerde mannen die naar eigen zeggen lid waren van de vrijmetselarij, en er nogal totalitaire en racistische denkbeelden op nahielden. Het was vlak voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, en ze vonden het maar niks dat een neger wel eens president zou kunnen worden van het machtigste land ter wereld. Dat zouden 4 jaren van afgrijselijke rampspoed worden. De neger was immers maar een inferieur ras, en dat bleek wel uit het feit dat de blanke mens de neger eeuwenlang heeft geslaafd. Hoe zou een neger dan in godsnaam invloed uit kunnen oefenen over blanken en aziaten? Dat zou alleen maar kunnen leiden tot chaos, anarchie en de val van het Amerikaanse Rijk, waarna de islam de verzakte VS en Europa zou veroveren. Een gedenkwaardige avond was dat. Het kan natuurlijk dronkenmansgelal geweest zijn, maar het geeft toch te denken.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:17 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Daarbij hadden de oudere leden soms nazistische sympathieën en dat stond me absoluut niet aan.
Het is zo dat Hitler een geweldige fascinatie had voor de Vrijmetselarij en inwijdingsgenootschappen in het algemeen.
Hij adopteerde er een heleboel symboliek uit, tbv. de SS, maar heeft de Vrijmetselarij wel naderhand verboden.
Later zinspeelden sommige oudere leden erop dat Hitler toch wel goede dingen had gedaan enzo. Ik vraag me ook af -maar dat is een zeer persoonlijke opvatting, die ik absoluut niet kan staven- of er niet oud-SS leden of mensen met nazistische sympathieën later Vrijmetselaar zijn geworden.
Zij delen wel diezelfde fascinatie voor symboliek.
Wekelijks hadden we een comparitie. Eén van de leden leverde een zg. 'bouwstuk' op. Dat is een soort van korte lezing met een levensbeschouwelijk onderwerp. Soms hadden we ook gastsprekers.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:24 schreef Niesl het volgende:
Kan je iets meer vertellen over de rituelen? En wat deden jullie op bijeenkomsten?
Iets wat ik mij al lange tijd afvraag is of ik het moet zien als een 'old boys network'?
quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:35 schreef vosss het volgende:
Hoe kom je bvij zoiets terecht? Kan je je gewoon ergens aanmelden? Zijn er introductiedagen of zo? Of moet je worden voorgesteld door iemand die er al bij is?
Erg interessant.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
De rituelen drukken symbolisch belangrijke gebeurtenissen in het leven uit. geboorte, leven, dood, begin van de zomer, begin van de winter en als er een lid overlijdt is er ook een ritueel. Ik weet niet zo heel goed wat ik daar verder over moet vertellen, eigenlijk..
Je kunt lid worden door je aan te melden bij een loge bij je in de buurt. Vaak zijn er ook introductiedagen voor belangstellenden.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:35 schreef vosss het volgende:
Hoe kom je bvij zoiets terecht? Kan je je gewoon ergens aanmelden? Zijn er introductiedagen of zo? Of moet je worden voorgesteld door iemand die er al bij is?
Ja, er is een inwijdingsritueel, en die is voor ieder nieuw lid gelijk hoewel ritualen per loge- binnen een bepaalde marge- kunnen verschillen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:34 schreef Dragorius het volgende:
Enneacanthus_Obesus is er een inwijdingsritueel? Is die voor iedereen gelijk? Kun je die eens omschrijven?
Zo gek is die vraag idd. niet.. Er zijn clubs waar je alleen op voordracht binnenkomt.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:46 schreef vosss het volgende:
Ja watWe mochten toch vragen stellen en ik vroeg me dat af. Het lijkt mij een normale vraag hoor
Misschien heb ik wat gemist, maar hoe kwam jij zelf in aanraking met de Vrijmetselarij?quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je kunt lid worden door je aan te melden bij een loge bij je in de buurt. Vaak zijn er ook introductiedagen voor belangstellenden.
Je kunt ook eens kijken op www.vrijmetselarij.nl
Als je je hebt aangemeld volgt er een nadere kennismaking. Vroeger had je een toelatingscommissie, en moest je ook nog een referentie opgeven. Dat is nu allemaal veel minder streng.
Moeilijke vraag.. Ik weet nl. niets van Gerald Gardner..quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:41 schreef ToT het volgende:
Enneacanthus_Obesus, er wordt gezegd dat de oprichter van wicca (Gerald Gardner ?) een vrijmetselaar was en de ideologieën en symbolen van de vrijmetselarij in wicca verwerkt zou hebben. Daarnaast zouden andere vrijmetselaars ook hun symboliek en energie in andere spirituele stromingen waaronder zelfs Reiki hebben verwerkt.
Zit hier volgens jou ook maar enige vorm van waarheid in?
Ik, ook als iemand die voorheen in de Koninlijke Kunst arbeide, kan dit inderdaad beamen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:24 schreef HunterSThompson het volgende:
Je negatieve ervaringen zijn in mijn ogen wel erg gebaseerd op je persoonlijke wrok tegen de Vrijmetselarij. Je praat echt als een gekwetst arbeidertje die zijn boze baas wil aanpakken.
Ik sprak erover met een Amerikaanse chatvriend, indertijd.. Ik kreeg steeds meer belangstelling en ben uiteindelijk gaan zoeken op het internet.. Tot mijn verbazing waren er 3 loges in de buurt, nooit gewetenquote:Op zaterdag 12 september 2009 12:04 schreef Dennehy het volgende:
[..]
Misschien heb ik wat gemist, maar hoe kwam jij zelf in aanraking met de Vrijmetselarij?
Klopt, het komt uit Japan, maar er zijn roddels over dat toen het hier werd geïntroduceerd, de Vrijmetselarij er het één en ander aan had aangepast.quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Moeilijke vraag.. Ik weet nl. niets van Gerald Gardner..
Voor zover ik weet wordt er in de Vrijmetselarij niet met 'energie' gewerkt zoals dat bij Reiki gebeurt.
Daar weet ik ook weinig van, maar dat heeft toch zijn wortels in Japan? (Hou me ten goede hoor.. )
Lijkt me idd. onzin..quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:12 schreef ToT het volgende:
[..]
Klopt, het komt uit Japan, maar er zijn roddels over dat toen het hier werd geïntroduceerd, de Vrijmetselarij er het één en ander aan had aangepast.
Mij persoonlijk lijkt dat bullshit, maar dit leek een leuke gelegenheid om wat inside info te krijgen!
Nu doe je alsof ik hier post uit persoonlijke wrok jegens de Vrijmetselarij. Dat is niet het geval. eea. Is al 5 jaar geleden en ik heb nooit wraak gezocht. Bovendien is mij gevraagd hier te posten.quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:06 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ik, ook als iemand die voorheen in de Koninlijke Kunst arbeide, kan dit inderdaad beamen.
Als jullie evenwichtigere antwoorden willen op bepaalde vragen, dan wil ik deze best beantwoorden.
Let wel: alhoewel ik ook gebroken heb wil dit niet meteen zeggen dat ik meteen met van-alles-en-nog-wat uit de schoobankenl ga klappen.
Ik houd me vooralsnog op de achtergrond hierover, tenzij er echt een vraag aan mij gericht wordt.
Waarom kom je hier in dit forum er zo mee naar voren?quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:21 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Nu doe je alsof ik hier post uit persoonlijke wrok jegens de Vrijmetselarij. Dat is niet het geval. eea. Is al 5 jaar geleden en ik heb nooit wraak gezocht. Bovendien is mij gevraagd hier te posten.
Er is mij ook gevraagd waarom ik ben weggegaan, cq. wat mijn negatieve ervaringen waren. Dat is een persoonlijk verhaal en kun je gewoon voor kennisgeving aannemen.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:26 schreef ToT het volgende:
Is het trouwens niet zo dat je verschillende graden van lidmaatschap hebt? Misschien dat de hogere graden allerlei geheimen weten die de lagere graden niet weten?
Omdat me dat gevraagd is. Er zouden veel veel vreemde ideeënover het onderwerp heersen hier, zonder dat die uit de eerste hand geverifieerd kunnen worden.quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:45 schreef huhggh het volgende:
[..]
Waarom kom je hier in dit forum er zo mee naar voren?
Dat is gebeurd op mijn verzoek. Om wat meer toelichting te geven over de Vrijmetselaarij.quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:45 schreef huhggh het volgende:
[..]
Waarom kom je hier in dit forum er zo mee naar voren?
Dat is een zeer interessant schootsvel! Tegenwoordig zijn ze meer rechthoekig, met een driehoekige 'flap'.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:16 schreef merlin693 het volgende:
Het Schort 'Apron' van George Washington
[ afbeelding ]
Gerald Gardner ,de grondlegger van Wicca ,is de broer van Laurence Gardner welke zich in vrij hoge kringen begeeft
quote:Gerald Brosseau Gardner (Blundellands nabij Liverpool, 13 juni 1884 - voor de Tunesische kust, 13 februari 1964) was een Brits koloniaal ambtenaar, amateur antropoloog, schrijver en occultist. Hij publiceerde enkele toonaangevende teksten betreffende Wicca, waaronder Witchcraft Today uit 1954 dat Wicca onder de belangstelling van een ruim publiek bracht.
Ik denk omdat mensen die zoekende zijn en nadenken over het spirituele en actief geïnteresseerd zijn in symboliek in het algemeen ook meer kunnen steken over hun loopbaan en dergelijke dingen in het leven?quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:30 schreef mediaconsument het volgende:
Owja, waarom bekleden de hogere vrijmetselaars, meestal hoge posities binnen de maatschappij?
...
Ik denk dat mensen die hoge functies bekleden hiervoor minder concentratie hebben. Hoe hoger de functie, hoe meer verantwoordelijkheden, oftewel verdiensten, en dus minder tijd voor zichzelf.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik denk omdat mensen die zoekende zijn en nadenken over het spirituele en actief geïnteresseerd zijn in symboliek in het algemeen ook meer kunnen steken over hun loopbaan en dergelijke dingen in het leven?
Dat ben ik niet met je eens. Misschien hebben ze die hoge functie wel omdat ze juist ontzettend veel kunnen netwerken en sociale dingen doen naast hun functie. Ik heb zelden een hoge piet gezien die zichzelf opsloot in zijn slaapkamer standaard na het werk omdat zijn concentratie "op" wasquote:Op zaterdag 12 september 2009 13:40 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen die hoge functies bekleden hiervoor minder concentratie hebben. Hoe hoger de functie, hoe meer verantwoordelijkheden, oftewel verdiensten, en dus minder tijd voor zichzelf.
...
Het blijven mensen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:46 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Misschien hebben ze die hoge functie wel omdat ze juist ontzettend veel kunnen netwerken en sociale dingen doen naast hun functie. Ik heb zelden een hoge piet gezien die zichzelf opsloot in zijn slaapkamer standaard na het werk omdat zijn concentratie "op" was
Van de loge?quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik ga straks verder met het beantwoorden van vragen.. Zometeen krijg ik visite
quote:
Wie kent 'm nog? "En daar word ik voor behandeldquote:Op zaterdag 12 september 2009 14:03 schreef ToT het volgende:
[..]Kan ook iemand met macht zijn: "Ja mam, nee mam, doe ik mam, is goed mam, zal ik aan denken mam!"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |