lulkoek.quote:Op vrijdag 11 september 2009 10:05 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Het kan veel langer duren. Om geld bij je te claimen moet je 2 keer gesommeert worden. Dus je moet 2 brieven gehad hebben dat ze geld van je willen zien. Als je die gehad hebt, dan zit er een grote kans in dat de volgende brief die je ontvangt een dagvaarding is.
Hier kan best een tijd tussen zitten. Het gaat waarschijnlijk niet om een kort geding, dus wordt bij de rechtbank eerst alles aan materiaal verzameld, dan een datum geprikt en daarna krijg je een dagvaarding.
Zoals al eerder gezegd: niet reageren is niet in je voordeel.
lulkoekquote:Op vrijdag 11 september 2009 11:08 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Aanmaningen zijn NIET verplicht
..
Kort geding kan alleen als er een dringende noodzaak is de zaak snel af te handelen, voor wat euros is dat niet het geval.
Ik meen toch dat jij voor dat taxi-gedoe al gekort was op je salaris?quote:Op vrijdag 11 september 2009 09:40 schreef Memo2008 het volgende:
In een eerder topic van mij had ik al verteld over het taxi ongeluk in juni 2008.
Nu heb ik bericht gehad van DAS RECHTBIJSTAND de advocaat die mijn oude taxi baas heeft ingehuurd hiervoor.
Ik kreeg begin juli bericht dat ik een bepaald bedrag moet overmaken binnen een bepaald aantal weken en zou ik dit niet doen dan zou er een gerechtelijke procedure tegen mij worden aangespannen, hierbij zouden buitengerechtelijke kosten en proceskosten eveneens voor mijn rekening komen.
Ik twijfelde en heb het toch even nagezocht, maar dit is sowieso pertinente Lulkoek met een hoofdletter L!quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:08 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Aanmaningen zijn NIET verplicht. Er mag direct een stap naar een rechter (of incasso) gemaakt worden.
Dan hoeft de schuldenaar niet altijd in gebreke te zijn gesteld. In gebreke stellen is puur een stap om verzuim te laten intreden, maar is niet altijd nodig, soms treedt verzuim in zonder ingebrekestelling.quote:Op vrijdag 11 september 2009 16:36 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Ik twijfelde en heb het toch even nagezocht, maar dit is sowieso pertinente Lulkoek met een hoofdletter L!
Als jij naar de rechter wilt met een vordering op iemand, dan móet de schuldenaar eerst "in gebreke" gesteld zijn. Ofwel, je moet dan eerst de schuldenaar laten weten dat hij zijn verplichting niet na komt, "in verzuim" is, en hem/haar de mogelijkheid geven alsnog aan de vordering te voldoen.
Drie keer raden hoe je dat doet.. Heel goed! Aanmaning sturen heet dat!Pas daarna mag je naar een rechter.
Ja, dat klopt. Ingebrekestelling hoeft niet altijd via een aanmaning te gebeuren. Als een huurder bijvoorbeeld de huur niet betaald op een voorafgesproken termijn dan is de huurder in gebreke zonder aanmaning.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:02 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Dan hoeft de schuldenaar niet altijd in gebreke te zijn gesteld. In gebreke stellen is puur een stap om verzuim te laten intreden, maar is niet altijd nodig, soms treedt verzuim in zonder ingebrekestelling.
Hoe het hier zit is mij in ieder geval onduidelijk, kan iemand eens een samenvatting geven?
Verzuim zonder ingebrekestelling is artikel 6:83 burgerlijk wetboek. Dat artikel zegt inderdaad het volgende:quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:02 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Dan hoeft de schuldenaar niet altijd in gebreke te zijn gesteld. In gebreke stellen is puur een stap om verzuim te laten intreden, maar is niet altijd nodig, soms treedt verzuim in zonder ingebrekestelling.
Hoe het hier zit is mij in ieder geval onduidelijk, kan iemand eens een samenvatting geven?
Hier bedoelt men een zogenaamde "fatale termijn" mee. En als er een jurist in de zaal is die nu eens precies kan uitleggen wanneer hier nu wel of geen sprake van is gaarne uitleg!quote:a. wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |