abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72576581
Van nu.nl:
quote:
AMSTERDAM – Het Amerikaanse Ministerie van Transport heeft een subsidie toegekend aan een bedrijf dat wegen wil bouwen van zonnepanelen.

Het bedrijf Solar Roadways heeft speciale zonnepanelen ontworpen van ongeveer 3,5 bij 3,5 meter, die het asfalt op autowegen zouden kunnen vervangen. De panelen bestaan uit zonnecellen en glas en kunnen naar schatting 7,6 kilowattuur aan energie per dag leveren. Solar Roadways heeft van de Amerikaanse regering 100.000 dollar ontvangen om een eerste prototype van een ‘zonneweg’ te bouwen, zo meldt nieuwssite Physorg.com.

Vierbaansweg
Een vierbaansweg die wordt opgebouwd uit de speciale zonnepanelen zou volgens de uitvinders ongeveer 500 huizen van stroom kunnen voorzien. Als het hele Amerikaanse wegennetwerk wordt uitgerust met de zonnepanelen, kan in theorie zelfs worden voldaan aan de totale energievraag in de Verenigde Staten.

Lampjes
De ‘zonnewegen’ bevatten volgens het ontwerp ook lampjes, waarmee lijnen en verkeerstekens op de panelen kunnen worden 'getekend'. Verder kan de weg met behulp van verwarmingselementen worden verhit om problemen met ijzel en sneeuwval te voorkomen.

In de toekomst zou het zelfs mogelijk zijn om elektrische auto’s op te laden op de ‘zonnewegen’.

Brandstoffen
“Dit systeem zal uitgroeien tot een intelligente snelweg die ook dienst kan doen als een stroomnetwerk”, aldus directeur Scott Brusaw van Solar Roadways. “Het zal ons helpen om langzaam afstand te nemen van fossiele brandstoffen.”
Ik zie nog wel wat mitsen en maren, zo staat nergens hoe lang die weg moet zijn om 500 huizen van stroom te kunnen voorzien, maar het is een mooie ontwikkeling.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_72576641
Sneeuw en ijsvrijmaken lijkt me ook een leuke feature

Onder ons appartement word de inrit naar de garage ook met warmte ijsvrij gehouden. (Besefte ik pas toen na een regenbui bij vrij koud weer opeens damp er vanaf kwam
  † In Memoriam † woensdag 9 september 2009 @ 11:16:05 #4
264940 8108139dpths
pi_72576646
Goed idee, mooie ontwikkeling, maar... een weg van o.a. glas?

[ Bericht 4% gewijzigd door 8108139dpths op 09-09-2009 11:23:13 ]
pi_72576724
Ik geloof dat door water door het wegdenk te pompen dat er al behoorlijk wat energie aan het verwarmen van water gewonnen kan worden.
pi_72576825
quote:
Op woensdag 9 september 2009 11:19 schreef Keiichi het volgende:
Ik geloof dat door water door het wegdenk te pompen dat er al behoorlijk wat energie aan het verwarmen van water gewonnen kan worden.
In de zomer wel, maar ik denk dat het wegdek dan in de winter kapot zal vriezen. En holle ruimtes in asfalt komen de duurzaamheid ook niet echt ten goede..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_72576836
Hmm, ik had even niet op gelet, dan kan deze wel dicht..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')