Dit ziet er zeer goed uit. Ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen.quote:Amerikaan ontwerpt baanbrekende zonnepanelen waar je kan over rijden.
Het Amerikaanse Ministerie van Transport heeft een - weliswaar kleine - subsidie toegekend aan een bedrijf dat wegen wil bouwen van zonnepanelen. Solar Roadways heeft speciale zonnepanelen ontworpen van ongeveer 3,5 bij 3,5 meter, die het asfalt op autowegen zouden kunnen vervangen.
De panelen bestaan uit zonnecellen en glas en kunnen naar schatting 7,6 kilowattuur (kWh) aan energie per dag leveren. Bedenker Scott Brusaw gelooft dat zijn uitvinding global warming stoppen en de wereld redden.
Drie lagen
Solar Roadways bestaan uit drie lagen, met in de middelste laag zonnecellen en elektronica. Ze worden geassembleerd zoals je dat met kliklaminaat doet.
Licht
De andere twee lagen van deze zonneweg-tegels zijn een slijtvaste toplaag met een doorzichtig antislipoppervlak, en een grondlaag die aan de randen voorzien is van elektrische leidingen. In de middenlaag zitten naast zonnecellen ook leds, waarmee onder meer lichtgevende wegbelijning gemaakt kan worden, en elektronische sturing voor de tegel.
Alle kabels in de weg
De tegels dienen vooral om stroom te maken met zonnecellen. Die stroom moet ergens blijven, en daarvoor had Scott Brusaw ingebouwde super- of ultracondensatoren gedacht. Leidingen in de onderlaag verbinden de tegels met elkaar, en met stroomverbruikers. En als je al stroomdraden hebt, dan kunnen die meteen wel dienen als signaaldraden voor telefonie, kabel-tv en internet. De tegels kunnen hun zelf opgewekte energie gebruiken om zich te verwarmen. Gevolg: geen zout strooien in de winter, nooit meer ijsgladde wegen.
Niet duurder
De Solar Road-tegels gaan volgens hun uitvinder 21 jaar mee. De kostprijs zou niet meer zijn dan de aanleg van gewone asfaltwegen. Volgens Brusaw produceert elke Solar Road-tegel gemiddeld 7,6 kWh per dag.
91 procent
Voor één mijl Amerikaanse snelweg van vier rijbanen breed (3,6 meter breedte per rijbaan) wordt een opbrengst becijferd van 4,8 miljoen kWh per jaar. Als alle Amerikaanse verharde oppervlakten (wegen, parkeerplaatsen, opritten) belegd wordt met hun zonnetegels dan geeft dat 13,4 miljard kWh stroom per jaar of zowat 91% van het stroomverbruik in de hele wereld.
4 uur zon per dag
Dat impliceert dan weer dat de VS (en andere landen die tegels leggen) geen conventionele energiecentrales meer nodig hebben, en ook verlost zouden zijn van de afhankelijkheid van geïmporteerde energie. De berekeningen zijn gebaseerd op 4 uur zon per dag.
Dat lijkt me stug, maar alle beetjes helpen.quote:Bedenker Scott Brusaw gelooft dat zijn uitvinding global warming stoppen en de wereld redden.
Reken dit nog maar eens naquote:dan geeft dat 13,4 miljard kWh stroom per jaar of zowat 91% van het stroomverbruik in de hele wereld.
Fijn dat je erg gesteld bent op patrouilleren.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:29 schreef MarkyMarkx het volgende:
Poep aan alles dat op licht loopt, ik ben een patrolhead...
Petrolheadquote:Op dinsdag 8 september 2009 16:36 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Fijn dat je erg gesteld bent op patrouilleren.
24 * 365 = 13140 h. * 500 = 6,5 miljoen kwh per jaar.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Reken dit nog maar eens na![]()
Een kleine dieselgenerator (500 kW) levert al 13.4 miljard kWh per jaar. Kunnen journalisten nou niet eens doen alsof ze ook maar weten waar ze het over hebben?
Het is warm... Punt blijft: die getallen slaan nergens op.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:38 schreef Gareelloper het volgende:
[..]
24 * 365 = 13140 h. * 500 = 6,5 miljoen kwh per jaar.
13,4 miljard / 4,8 miljoen = 2791 mijl.quote:91 procent
Voor één mijl Amerikaanse snelweg van vier rijbanen breed (3,6 meter breedte per rijbaan) wordt een opbrengst becijferd van 4,8 miljoen kWh per jaar. Als alle Amerikaanse verharde oppervlakten (wegen, parkeerplaatsen, opritten) belegd wordt met hun zonnetegels dan geeft dat 13,4 miljard kWh stroom per jaar of zowat 91% van het stroomverbruik in de hele wereld.
Dan nog, 95% van de automobilisten heeft helemaal niks met de techniek. Laat die lekker in een opgevoerde haardroger rijden. Elektrische auto's zijn een zegen voor de liefhebbers van echte auto's.quote:
Dan nog, dan zou je met 2000 dieselgeneratoren de wereld kunnen voorzien van stroomquote:Op dinsdag 8 september 2009 16:38 schreef Gareelloper het volgende:
[..]
24 * 365 = 13140 h. * 500 = 6,5 miljoen kwh per jaar.
Oh alstublieft niet, ik walg al van de 'auto' dat ze Prius noemen, zit geen geluid aan. Walgelijke milieuvriendelijke misbaksels die de naam 'auto' niet verdienen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:41 schreef MASD het volgende:
Als ze een beetje aan nieuwe auto's knutselen zou je je jeugd kunnen herleven.
[ afbeelding ]
quote:
Eneco rekent 22 ct per kWh. Door heel de USA te bestraten met die dingen win je dus 2,95 miljard euro?quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:40 schreef DJKoster het volgende:
[..]
13,4 miljard / 4,8 miljoen = 2791 mijl.
Dat kan niet kloppen
Dat leek me ook al,zo'n metalen goot erin zodat de auto meteen de elektriciteit kan afnemen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:41 schreef MASD het volgende:
Als ze een beetje aan nieuwe auto's knutselen zou je je jeugd kunnen herleven.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan nog, 95% van de automobilisten heeft helemaal niks met de techniek. Laat die lekker in een opgevoerde haardroger rijden. Elektrische auto's zijn een zegen voor de liefhebbers van echte auto's.
Als die zonnepanelen dan werkgelegenheid in Nederland zouden opleveren... Helaas zal het in de praktijk uit het buitenland komen, en dan is het heel veel geld voor heel weinig energie...quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:41 schreef EdvandeBerg het volgende:
Momenteel is de overheid flink bezig de aannemerij en de bouw overeind te houden door allerlei projecten naar voren te trekken. Als ze bij al die projecten de beschikbare dakruimte met zonnepanelen laat bedekken, kom je ook een heel eind. Kan je die zut groot inkopen en hele wijken tegelijk ermee uitrusten
Ik geloof niet zo in die hele global warming, maar besparing op fossiele brandstoffen kn nooit kwaad.
Kom op, auto's die met 1000 kilometer per uur nog nauwelijks op de baan blijven en ondertussen een paar loopings nemen. Lijkt mij de auto van de toekomst.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Oh alstublieft niet, ik walg al van de 'auto' dat ze Prius noemen, zit geen geluid aan. Walgelijke milieuvriendelijke misbaksels die de naam 'auto' niet verdienen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |