Om ook wat tegenwoordige hyperintelligente kampioenen van geloof in een persoonlijke God te noemen: Michael Dummett, Bas van Fraassen, Saul Kripke. Als we het over overleden grootheden hebben, is de lijst eindeloos.quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:44 schreef Dastan het volgende:
[..]
De grote filosoof Pascal, zonder meer een intelligente persoon, schreef ooit over het geloven in God. Als je erin gelooft en God bestaat, dan win je, bestaat God niet, dan verlies je niets. Geloof je niet in God en hij bestaat, verlies je, bestaat hij wel, win je. Volgens zijn redenering kun je het beste in God geloven aangezien je dan niets te verliezen hebt. Ook wel "de weddenschap van Pascal" genoemd.
Verder ben ik zelf niet religieus hoor, ik denk sowieso als je op zo'n manier met het geloof omgaat, je het toch niet echt meent, en dat is toch wel de essentie van geloven.
Onzin, deze discussie hadden de oude griekse filosofen..quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:09 schreef koningdavid het volgende:
Wie wordt er niet gek van?
Steeds vaker in discussies of goede gesprekken komt er iemand vroeg of laat met de uitspraak: "Ja, maar de waarheid bestaat niet". Of: "Jij hebt jouw waarheid, ik heb mijn waarheid!"
Waar slaat dat op?![]()
Hoe werkt dat precies? Iedereen zijn eigen waarheid? Is voor jou de lucht groen en voor mij blauw? Is het voornaamste ingrediënt van appeltaart voor jou aardbeien en voor mij appel?
Lariekoek. Een typisch verschijnsel van de doorgeschoten, geforceerde, 'quasi-tolerante', postmoderne tijdgeest die steeds dominanter wordt. Iedereen heeft zogenaamd zijn eigen waarheid, alles wordt geaccepteerd, behalve als je zegt dat er één waarheid is. Ze hebben dan zelf niet door als je zegt dat "de waarheid niet bestaat" je eigenlijk ook "één waarheid" claimt.
Klacht lijkt me duidelijk.
Je hebt helemaal gelijk. Goed voorbeeld vooral van die appeltaart. Da's een hele sterke.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:09 schreef koningdavid het volgende:
Steeds vaker in discussies of goede gesprekken komt er iemand vroeg of laat met de uitspraak: "Ja, maar de waarheid bestaat niet". Of: "Jij hebt jouw waarheid, ik heb mijn waarheid!"
Waar slaat dat op?![]()
Hoe werkt dat precies? Iedereen zijn eigen waarheid? Is voor jou de lucht groen en voor mij blauw? Is het voornaamste ingrediënt van appeltaart voor jou aardbeien en voor mij appel?
Lariekoek. Een typisch verschijnsel van de doorgeschoten, geforceerde, 'quasi-tolerante', postmoderne tijdgeest die steeds dominanter wordt. Iedereen heeft zogenaamd zijn eigen waarheid, alles wordt geaccepteerd, behalve als je zegt dat er één waarheid is. Ze hebben dan zelf niet door als je zegt dat "de waarheid niet bestaat" je eigenlijk ook "één waarheid" claimt.
Klacht lijkt me duidelijk.
Waarom win je als je in God gelooft en Hij bestaat? En wat win je dan?quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:44 schreef Dastan het volgende:
[..]
De grote filosoof Pascal, zonder meer een intelligente persoon, schreef ooit over het geloven in God. Als je erin gelooft en God bestaat, dan win je, bestaat God niet, dan verlies je niets. Geloof je niet in God en hij bestaat, verlies je, bestaat hij wel, win je. Volgens zijn redenering kun je het beste in God geloven aangezien je dan niets te verliezen hebt. Ook wel "de weddenschap van Pascal" genoemd.
[...]
quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:17 schreef Appletree het volgende:
Terechte klacht en goed omschreven.
quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Iblis het volgende:
[...]
Cognitief relativisme aanvallen om cultureel relativisme onderuit te schoppen, nee, heel sterk is dat niet.
Je PI.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:30 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
Ik begrijp niet helemaal welk punt TS probeert te maken.
Je bedoelt "suggereer". Een tekst impliceert iets; een persoon suggereert iets (een tekst kan wel iets suggereren maar een persoon kan volgens mij niets impliceren).quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat is misschien wat jij ermee bedoelt Iblis, niet wat de personen in kwestie ermee bedoelen. Hoe vaak ik wel niet gehoord hebt dat 'de waarheid niet bestaat'. En daaruit volgend dat het arrogant is van mij om te geloven dat het wel bestaat.
Ten eerste is een dergelijk statement 'selfrefuting', ten tweede is het in zijn ogenschijnlijke tolerantie juist zeer intolerant, ten derde is het aantoonbaar lariekoek.
[..]
Ik snap je punt niet, Iblis. Impliceer je nou dat 'geloven in één waarheid' gelijk staat aan een soort intellectuele 'struisvogelpolitiek'? [...]
Dat is hoe het is KD, heb je geen beter argument dan dat? Want je bent toch niet zo simpel dat je met zo'n linkje en zo'n zwak argument een punt maakt? Omdat jij dat in geen enkel woordenboek tegenkomt is het niet waar? Dit is simpelweg hoe het is, of ga jij beweren dat waarheden die mensen de wereld in brengen altijd gelijkstaat aan de realiteit? Als jij dat werkelijk gelooft dan heb je echt iets verkeert gedaan in je leven.quote:Op zaterdag 12 september 2009 10:45 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Aha. Is dat zo? Dus de enige correcte definitie van waarheid is volgens jou:
"informatie over een situatie of incident zoals de persoon die de informatie naar buiten bracht dat werkelijk ervaren heeft."
Ik heb deze definitie werkelijk nog nooit gehoord. Ik kom het ook in geen enkel woordenboek tegen: http://www.encyclo.nl/begrip/waarheid
Veel van die definities lijken eerder mijn, volgens jouw 'foutieve' definitie, te ondersteunen. Je praat dus onzin volgens mij.
Serieus, ik hoop dat je een grapje maakt door "de grote filosoof Pascal" te citerenquote:Op zaterdag 12 september 2009 12:44 schreef Dastan het volgende:
[..]
Verder ben ik zelf niet religieus hoor, ik denk sowieso als je op zo'n manier met het geloof omgaat, je het toch niet echt meent, en dat is toch wel de essentie van geloven.
Haha... zeggen dat mijn argument niet 'sterk is' en dan met zo'n ad hominem antwoord komen. Klasse.quote:Op zondag 13 september 2009 02:49 schreef DogTown het volgende:
[..]
Dat is hoe het is KD, heb je geen beter argument dan dat? Want je bent toch niet zo simpel dat je met zo'n linkje en zo'n zwak argument een punt maakt? Omdat jij dat in geen enkel woordenboek tegenkomt is het niet waar? Dit is simpelweg hoe het is, of ga jij beweren dat waarheden die mensen de wereld in brengen altijd gelijkstaat aan de realiteit? Als jij dat werkelijk gelooft dan heb je echt iets verkeert gedaan in je leven.
Als je met niks beters komt ga ik geen moeite meer steken in dit topic, want dan ben jij blijkbaar te zwakzinnig om simpele zaken te begrijpen.
Ik ben geen fan van 'Pascal's wager', maar Pascal wegzetten als een dom 'trekpaard' is wel echt het meest domme wat je kan doen ongeveer.quote:Op zondag 13 september 2009 03:01 schreef DogTown het volgende:
[..]
Serieus, ik hoop dat je een grapje maakt door "de grote filosoof Pascal" te citeren.
Wat hij kan kan ik ook, maar dan beter.
De grote filosoof DogTown, niet een bijster intelligent persoon, schreef ooit over het geloven in God.
Als je erin gelooft om te winnen ben jij bij voorbaat een verliezer, waarom jezelf beperken in je denken als God vergevensgezind is?
Waarom maar één signaal ontvangen? Geloven geeft je zekerheid, niet geloven geeft je vrijheid.
De filosoof Pascal is een laffe flikker met het verstand van een middeleeuws trekpaard.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaise_Pascalquote:Zijn belangrijkste prestaties zijn:hij legde de grondslag voor de waarschijnlijkheidsrekening (samen met Fermat die van mening was dat Pascal willekeurig welk wiskundig probleem zou kunnen oplossen). Pascal legde eveneens de basis voor de integraalleer en gaf betekenis aan het begrip oneindigheid (wat Leibnitz als één van weinigen begreep). hij bouwde één van de eerste mechanische rekenmachines (optelling en aftrekking) (1642), de pascaline hij droeg bij aan de projectieve meetkunde (kegelsneden, stelling van Pascal), hydrostatica, hydrodynamica en combinatoriek (driehoek van Pascal). Isaac Newton schrijft dat hij Pascal veel te verdanken had hij ontdekte de naar hem genoemde Wet van Pascal: De druk die op een vloeistof wordt uitgeoefend, plant zich in alle richtingen met dezelfde grootte voort
Ik gebruik ’m niet vaak, maarquote:Op zondag 13 september 2009 03:01 schreef DogTown het volgende:
De filosoof Pascal is een laffe flikker met het verstand van een middeleeuws trekpaard.
Luister, hij kan zoveel bereikt hebben als hij wil, als hij dat beweerd is het gewoon een klein denkend, achterlijk figuur. Hoe je het ook wendt of keert.quote:Op zondag 13 september 2009 08:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik gebruik ’m niet vaak, maar_! is nu écht wel op z’n plaats. Iemand die eigenhandig twee nieuwe wiskundige vakgebieden, waaronder de kansrekening heeft ontgonnen, al op z’n 16e publiceerde (Stelling van Pascal), een mechanische rekenmachine bouwde (op z’n 18e), het bestaan van een vacuüm heeft aangetoond, belangrijke bijdragen aan de stromingsleer heeft geleverd: Wet van Pascal, die moet je toch wel iets meer verstand toeschrijven dan een middeleeuws trekpaard.
[edit]
Ah, Koningdavid was me voor.
Jouw claim van ware intelligentie kan ik niet terug vinden in je manier van discussiëren. Je stelt je elitair, arrogant en onvriendelijk op. Laat geen ruimte voor andere interpretaties, en verheft je duidelijk boven andere mensen.quote:Op zondag 13 september 2009 12:34 schreef DogTown het volgende:
[..]
Luister, hij kan zoveel bereikt hebben als hij wil, als hij dat beweerd is het gewoon een klein denkend, achterlijk figuur. Hoe je het ook wendt of keert.
En KD ik zal onderbouwen waarom mijn visie van "de waarheid" de enige is die enigszins logisch is.
Als wat jij zegt waar is, dus dat de waarheid altijd parallel is aan de realiteit dan zou dat betekenen dat wij instaat zijn te begrijpen hoe ALLES werkt, je kan namelijk niet een deel van de werkelijkheid begrijpen en een ander deel niet, het is simpel.
De waarheid is ALTIJD wat wij voor correct aannemen, terwijl de realiteit gewoon is, of wij nou snappen hoe het zit of niet.
Dus de heer Pascal kan in zijn eigen tijd blijven met zijn ongekend trieste uitspraak.
En jouw manier van discussiëren KD is ronduit kinderachtig, ik hoop dan ook dat je ooit WERKELIJK het licht zal zien en zal groeien. Dan ben je ook niet zo gefrustreerd omdat mensen je dan niet meer afzetten als een gelovig, klein denkend en arrogante zak.
Je zal nooit je gelijk krijgen wat betreft dit onderwerp, mijn visie is logischer en beter.
Ik ga ook niet meer reageren op een van je kinderachtigereacties waarop je naar alle waarschijnlijkheid weer een of andere dwaas citeert die in feite niks zegt.
Het is jammer KD, want ik dacht dat je meer was dan dit.
"You can't fathom the truth, cause you don't hear me"
Ik heb daar zo'n verschrikkelijke hekel aan. "ik heb mijn waarheid" vertaalt zich in mijn brein altijd automatisch naar "gelet op mijn enorme gebrek aan levenservaring en mijn natuurlijke beperking van de realiteit is dit mijn waarheid".quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:09 schreef koningdavid het volgende:
Inhoudelijk: ik ben het met je eens dat realiteit en waarheid zéker niet parallel aan elkaar staan, maar dit betekent niet dat Pascal opeens een grote faalhaas is. Dit is een schijnverband wat je probeert te leggen. De oudere filosofen hebben ook theorieën, waar nu in deze tijd ook andere ideeën over bestaan. Dat betekent niet dat deze filosofen zijn afgedaan, er schijnt slechts een ander licht op.quote:Op zondag 13 september 2009 12:34 schreef DogTown het volgende:
[..]
Luister, hij kan zoveel bereikt hebben als hij wil, als hij dat beweerd is het gewoon een klein denkend, achterlijk figuur. Hoe je het ook wendt of keert.
En KD ik zal onderbouwen waarom mijn visie van "de waarheid" de enige is die enigszins logisch is.
Als wat jij zegt waar is, dus dat de waarheid altijd parallel is aan de realiteit dan zou dat betekenen dat wij instaat zijn te begrijpen hoe ALLES werkt, je kan namelijk niet een deel van de werkelijkheid begrijpen en een ander deel niet, het is simpel.
De waarheid is ALTIJD wat wij voor correct aannemen, terwijl de realiteit gewoon is, of wij nou snappen hoe het zit of niet.
Dus de heer Pascal kan in zijn eigen tijd blijven met zijn ongekend trieste uitspraak.
En jouw manier van discussiëren KD is ronduit kinderachtig, ik hoop dan ook dat je ooit WERKELIJK het licht zal zien en zal groeien. Dan ben je ook niet zo gefrustreerd omdat mensen je dan niet meer afzetten als een gelovig, klein denkend en arrogante zak.
Je zal nooit je gelijk krijgen wat betreft dit onderwerp, mijn visie is logischer en beter.
Ik ga ook niet meer reageren op een van je kinderachtigereacties waarop je naar alle waarschijnlijkheid weer een of andere dwaas citeert die in feite niks zegt.
Het is jammer KD, want ik dacht dat je meer was dan dit.
"You can't fathom the truth, cause you don't hear me"
Begrijp je wel wat hij zegt? Je overdrijft namelijk nogal.quote:Op zondag 13 september 2009 12:34 schreef DogTown het volgende:
[..]
Hoezo is dat de enige logische definitie? Ik vind de definitie 'waarheid is datgene wat overeenkomt met de werkelijkheid' zelf een betere definitie.quote:Op zondag 13 september 2009 12:34 schreef DogTown het volgende:
http://www.asa3.org/ASA/education/views/reality.htmquote:In the traditional correspondence definition of truth, truth is determined by reality, and a truth-claim is true if it corresponds to the actual state of reality, either now or (for a statement about history) in the past, if it matches the way the world is or was.
Ach, dit neem ik met een korrel zout. Bij jou is het 'ad hominem' na 'ad hominem', ik reageer gewoon normaal.quote:Op zondag 13 september 2009 12:34 schreef DogTown het volgende:
quote:Op zondag 13 september 2009 13:26 schreef Xebrozius het volgende:
Let op dames en heren. Ver plassen voor intellectueel gevorderden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |