Grappig. Mijn ervaring (jarenlang praktika gegeven en vrienden die wiskunde studeren) is dat veel wiskundigen juist moeite hebben met natuurkunde, omdat je op een hele andere manier om moet gaan met wiskunde. Het is in zekere zin ook creatiever en pragmatischer; niet alles wat wiskundig klopt is fysisch relevant.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:50 schreef RutgerDV het volgende:
Bij wiskunde heeft iedereen 550 gehaald als cito-score en hebben de meeste studenten een klas overgeslagen.
Bij mijn studie volgen drie mensen er nog een studie naast. (Natuurkunde, economie en L&R)
En ze vinden alledrie dat die andere studie's vele malen gemakkelijker zijn.
(Ik zal het maar niet over sociale capaciteiten hebben, want die ontbreken bij de meeste studenten helaas wel)
Mijn tip is doe wat je leuk vind. Het maakt niet zoveel uit wat je doet, als jij het maar leuk vindt en er van leert, daar gaat het om. Het hoeft niet per se commissie/bestuurswerk gerelateerd aan de universiteit te zijn, je kunt ook vrijwilligerswerk gaan doen, of politiek actief worden, een eigen bedrijfje opstarten, etc, etc. Ik ben er echt voor om te doen wat je leuk vindt en niet te veel na te denken over hoe dat dan op je CV zal staan.quote:Op donderdag 14 april 2011 23:26 schreef RutgerDV het volgende:
Wat zou ik als nevenactiviteiten nog kunnen doen?
Vier kleine commissies, was bij een studievereniging en studentenvereniging
En half jaar buitenland.
Wat voor nevenactiviteiten kan ik/ had ik kunnen doen? Heb je nog tips?
(Voor bestuur zal ik nergens gevraagd worden)
doe wat extra vakken bij de economische faculteit, heb ik zelf erg veel aan gehadquote:Op donderdag 14 april 2011 23:26 schreef RutgerDV het volgende:
[..]
Wat zou ik als nevenactiviteiten nog kunnen doen?
Universiteit Maastricht heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen eindexamencijfers en studiekeuze. Beta studenten hadden geen betere cijfers voor wiskunde dan economie/econometrie studenten.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:50 schreef RutgerDV het volgende:
[..]
Oke, jij hebt wiskunde A en zit op de middelbare school. Je vindt een 7 niet echt hoog zeg je voor een studie Wiskunde.
Ik kan je vertellen dat mijn middelbare school, (waar ik 3 profielen volgde!) uiteraard met de moeilijkste wiskunde, minstens 10x zo gemakkelijk is als een studie wiskunde.
Bij wiskunde heeft iedereen 550 gehaald als cito-score en hebben de meeste studenten een klas overgeslagen.
Bij mijn studie volgen drie mensen er nog een studie naast. (Natuurkunde, economie en L&R)
En ze vinden alledrie dat die andere studie's vele malen gemakkelijker zijn.
(Ik zal het maar niet over sociale capaciteiten hebben, want die ontbreken bij de meeste studenten helaas wel)
Link/titel/author ervan in scientific journal?quote:Op zaterdag 16 april 2011 13:32 schreef Physics het volgende:
[..]
Universiteit Maastricht heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen eindexamencijfers en studiekeuze. Beta studenten hadden geen betere cijfers voor wiskunde dan economie/econometrie studenten.
Geen idee, heb ik half jaar geleden gelezen, staat bij UM voorprogramma wiskunde dat ze hebben ontwikkeld ergens, ik was zelf ook redelijk verbaasd hoor.quote:Op zaterdag 16 april 2011 13:54 schreef Zith het volgende:
[..]
Link/titel/author ervan in scientific journal?
Dit, het wiskunde niveau bij economie studies staat in geen verhouding tot econometrie en andere beta studies, zeker als je dan ook nog naar het slagingspercentage kijkt bij economie...quote:Op zaterdag 16 april 2011 15:09 schreef JohnSpek het volgende:
econometrie studenten kan ik begrijpen, economie studenten...vind ik wat minder voor de hand liggend.
Is dit op bachelor niveau of master niveau of over het algemeen? Ik doe zelf een vorm van economie op bachelor niveau en heb verschillende econometrie vakken gevolgd waar wiskunde klanten het behoorlijk moeilijk mee hadden.quote:Op zaterdag 16 april 2011 21:36 schreef Fingon het volgende:
[..]
Dit, het wiskunde niveau bij economie studies staat in geen verhouding tot econometrie en andere beta studies, zeker als je dan ook nog naar het slagingspercentage kijkt bij economie...
De meeste bachelor studies "economie/bedrijfseconomie" in Nederland hebben wellicht 2 wiskunde vakken met wat differentiaalvergelijkingen en integralen, en nog 2-3 statistiek vakken. (6 ecst elk)quote:Op zaterdag 16 april 2011 22:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Is dit op bachelor niveau of master niveau of over het algemeen? Ik doe zelf een vorm van economie op bachelor niveau en heb verschillende econometrie vakken gevolgd waar wiskunde klanten het behoorlijk moeilijk mee hadden.
En wat betreft de pure economics studie, een vriend van me doet MSc Economics op UCL, en de wiskunde die je daar krijgt doet niet onder voor de wiskunde op een MSc Quantitative Finance bijvoorbeeld. Al zit er natuurlijk wel wat verschil tussen een BA Economics en een BSc Economics.
Ik heb het dan over de Bachelor, aangezien het mij lijkt dat dit onderzoek daar over ging.quote:Op zaterdag 16 april 2011 22:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Is dit op bachelor niveau of master niveau of over het algemeen? Ik doe zelf een vorm van economie op bachelor niveau en heb verschillende econometrie vakken gevolgd waar wiskunde klanten het behoorlijk moeilijk mee hadden.
En wat betreft de pure economics studie, een vriend van me doet MSc Economics op UCL, en de wiskunde die je daar krijgt doet niet onder voor de wiskunde op een MSc Quantitative Finance bijvoorbeeld. Al zit er natuurlijk wel wat verschil tussen een BA Economics en een BSc Economics.
Ik denk dat de bachelors economie hier ook veel wiskundiger zijn dan in Nederland. De reden hier achter is omdat de MSc Economics hier op wiskundig niveau best pittig zijn (bij sommige top scholen is toelating tot een MSc economie zelfs een vereiste dat je bepaalde wiskunde hebt gehad). Bij ons deden de BSc wiskunde klanten vroeger nog mee met de econometrie vakken voor BSc Economie maar dat was afgeschaft omdat die volgens de prof. beduidend meer moeite hadden met de stof dan de economie klanten.quote:Op zaterdag 16 april 2011 23:16 schreef Fingon het volgende:
[..]
Ik heb het dan over de Bachelor, aangezien het mij lijkt dat dit onderzoek daar over ging.
De link tussen examencijfer en Bachelor cijfers onderzoeken is logischer dan het verband tussen examencijfer en MSc cijfers. MSc ken ik niet uit eigen ervaring/vrienden dus daar kan ik geen uitspraken over doen
Wat betreft de wiskunde op die masters denk ik dat nederlandse economie studenten het daar dan veel moeilijker mee hebben omdat die veel minder en minder moeilijke wiskunde krijgen in de Bachelor.
Ter illustratie, ik heb in 1 vak in het eerste blok vrijwel alles gehad wat ze bij economie verdeeld over bijna 3 vakken deden en dan heb ik ook nog eens vrijwel alleen maar wiskunde vakken, bij economie is dat hoogstens 1 per blok. (5 blokken in een jaar)
Ik doe dus zelf Econometrie.
Ik weet niet 'wat' je tests? Vaak heb je van te voren al wel een idee wat voor antwoord je grofweg zult krijgen.quote:Op zondag 17 april 2011 09:51 schreef Walkerr het volgende:
Mijn zus studeert in Engeland en het tempo ligt daar inderdaad vele malen hoger. Het collegejaar is daar ook een stukje korter; zij begint in oktober met colleges, en eind mei/ begin juni is zij met alles klaar.
Een vraagje voor de econometristen en bekenden van Eviews:
Ik moet toetsen op autocorrelatie van de 1 2 3 orde.
Alpha = 5%.
Lag = 3 : p(Chi-Square ) = 0.1691 > 0.05. H0 verwerpen: geen autocorrelatie.
Lag = 2 : p(Chi-Square ) = 0.1060 > 0.05. H0 verwerpen: geen autocorrelatie.
Lag = 1 : p(Chi-Square ) = 0.0399 < 0.05. H0 niet verwerpen: wel autocorrelatie.
H0: autocorrelatie lag x is gelijk aan 0 geen autocorrelatie
H1: autocorrelatie lag x is niet gelijk aan 0. wel autocorrelatie
Klopt dit?? Ik heb het idee dat mijn antwoorden van wel en geen autocorrelatie niet overeenkomen met de hypotheses??:S
Alvast bedankt.
Econometrie is dan ook maar een combi van wiskunde en statistiekquote:
Werkelijk idioot om McKinsey daarvoor in te huren, dat is ten eerste niet echt hun specialiteit en ten tweede zijn de kosten daarvan de hoog voor hun budget. Je hebt het over kosten die het verlies per jaar nog even met minimaal 20% verhogenquote:Op woensdag 20 april 2011 14:13 schreef Kaas- het volgende:
Las vandaag in nrc.next dat adviesbureau McKinsey momenteel een klus doet voor voetbalclub PSV om die organisatie dusdanig te verbeteren dat ze uit de financiele problemen komen. Dat zijn wel onwijs toffe opdrachten om te mogen doen zeg!
Alleen beetje jammer dat PSV het zelf niet kan oplossen en dan peperdure adviseurs moet inhuren, terwijl ze al zo weinig geld hebben.
Daarentegen heb ik wel vaker het idee dat voetbalclubs door een stel megalomane debiele cowboys gerund word en dat er qua efficiency heel veel te behalen valt. Eigenlijk bewijst deze actie misschien mijn eerdere vermoedens?quote:Op woensdag 20 april 2011 14:20 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Werkelijk idioot om McKinsey daarvoor in te huren, dat is ten eerste niet echt hun specialiteit en ten tweede zijn de kosten daarvan de hoog voor hun budget. Je hebt het over kosten die het verlies per jaar nog even met minimaal 20% verhogen
Deze zomer ga ik bij een van de MBB stage lopen. Voor zover ik weet accepteren ze alles tussen de 2-4 maanden. Van een contactpersoon uit Brussel heb ik zelfs vernomen dat 6 weken ook mogelijk is, mits ze het echt in je zien zitten. Verder is het zo dat het aantal interview rondes vaak per land en/of kantoor verschillen. In Nederland is de selectie voor interns geheel gelijk aan die van starters.quote:Op donderdag 21 april 2011 23:54 schreef Greci het volgende:
Ik ben van plan om volgend jaar te solliciteren voor een stage bij een consultancy bureau tijdens de zomer. Het enige is dat ik mijn studie dan nog niet heb afgerond en ik niet zeker weet of de bureau's wel happig zijn op stages van drie maanden. Ik heb een beetje rondgekeken, maar het verschilt nogal per bureau. Kan iemand hier wat meer uitleg over geven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |