ja zag ik net ook.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:31 schreef DrWolffenstein het volgende:
De TS haalt de EU en Europa door elkaar.
Nee, handeldrijven met de grenzen intact dat is efficient.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nog een extra overheidslaag is niet wenselijk.
Ehm, het zijn juist meestal overheden die grenzen intact houden. De transportondernemer in de Rotterdamse haven heeft het liefst helemaal geen grenzen. Net als de windmolenproducent in Denemarken of de salamimaker in Italië. Het ligt dan ook niet voor de hand dat zij voor gesloten grenzen zullen pleiten, het zijn juist overheden die de grenzen gesloten houden en handelsbarrières opwerpen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:45 schreef Sam_Raimi het volgende:
Nee, handeldrijven met de grenzen intact dat is efficient.
je zegt dat inzichten veranderen door het toenemen van de ontwikkeling van de mens. Maar hoe denk je dat dat komt. Economische groei is beter onderwijs en beter onderwijs betekent een hoger opgeleide bevolking. Wat oorlog op zich weet voorkomt.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik betwijfel sterk of het voorkomen van oorlog in Europa wel een verdienste is van de EU. Inzichten zijn veranderd door toenemend ontwikkeling van de mensheid. Men ziet, in landen met een goed opgeleide bevolking, tegenwoordig veel beter het belang van samenwerking in dan vroeger. Oorlogen zijn ronduit desastreus voor de economie, veel beter is het samen te werken door te handelen met elkaar, een boodschap die gelukkig aan lijkt te slaan bij velen.
Ik ben tegen de EU, ik zie niks in nog een overheidslaag, en ik vind het centraliseren van macht in een Europese overheid ook zeer onverstandig. Het centraliseren van macht zorgt er voor dat je vatbaarder wordt voor organisaties die die gecentraliseerde macht voor hun eigen doeleinden te gebruiken, lobbygroepen, pressiegroepen en actiegroepen illustreren dat effect. Ook zorgt het centraliseren van macht dat het mogelijk is dat inwoners van Europa zeggenschap krijgen over gebieden waar zij geen enkele band mee hebben. De enige oplossing daarvoor is om toe te gaan naar kleinere overheidsorganen, daarom wijs ik de EU af, net als het grootste deel van de Nederlandse overheid.
Waarom zou daar een EU voor nodig zijn?quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:50 schreef dopy14 het volgende:
je zegt dat inzichten veranderen door het toenemen van de ontwikkeling van de mens. Maar hoe denk je dat dat komt. Economische groei is beter onderwijs en beter onderwijs betekent een hoger opgeleide bevolking. Wat oorlog op zich weet voorkomt.
Eet smakelijk.quote:Maari ik ga nu ff eten.
Daarom moeten we die provincies er ook maar eens uitgooienquote:Op dinsdag 8 september 2009 17:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nog een extra overheidslaag is niet wenselijk.
Nee, niet omdat anders Duistland ons aanvalt, maar omdat samenwerking nou eenmaal een goed middel is om meningsverschillen op te lossen. Zonder die samenwerking kan er inderdaad wel eens oorlog ontstaan.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus we moeten bij de EU blijven omdat Duitsland ons anders aanvalt? Heb je geen beter argument?!
Er is in Europa trouwens wel degelijk oorlog geweest niet zo lang geleden: Bosnie, Joegoslavie, Kosovo, ik noem even wat namen uit het nieuws...
Los daarvan proberen de grote EU-landen nu op politiek niveau de macht te grijpen, i.p.v. via oorlog...
Mensen die de EU en Europa door elkaar halen om tegen de PVV te agerenquote:Op dinsdag 8 september 2009 17:25 schreef dopy14 het volgende:
Hoe kan je nou tegen europa zijn. Geef mij eens 1 goed argument.
De PVV bijvoorbeeld. Die gaan naar brussel om de E.U. kapot te maken. De internationale samenleving zal wel denken. Nederland is er alleen maar op vooruitgegaan sinds het ontstaan van de E.U. en nu zijn er mensen die het kapot willen maken. Sinds de EGKS (1951) is er geen oorlog meer geweest in Europa. (op terroristische organisaties na) Dat is 58 jaar vrede. Mensen die de EU kapot willen hebben mogen mij een periode in west Europa van 58 jaar vrede aanwijzen. Kan je lang zoeken denk ik.
Dit alles zag men na de eerste wereldoorlog ook in. Die oorlog werd niet voor niks "the war to end all wars " genoemd. Resultaat: de Tweede Wereldoorlog.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik betwijfel sterk of het voorkomen van oorlog in Europa wel een verdienste is van de EU. Inzichten zijn veranderd door toenemend ontwikkeling van de mensheid. Men ziet, in landen met een goed opgeleide bevolking, tegenwoordig veel beter het belang van samenwerking in dan vroeger. Oorlogen zijn ronduit desastreus voor de economie, veel beter is het samen te werken door te handelen met elkaar, een boodschap die gelukkig aan lijkt te slaan bij velen.
Daar zijn uitstekende argumenten voor, maar eerst wil ik je wijzen op het feit dat je een nogal domme vergissing begaat: de afgelopen 58 jaar is er voor het grootste deel van de tijd een beperkte vorm van samenwerking geweest en vrede, dit betekent niet dat a) het een causaal verbonden is met het andere en b) dat een verdere evolutie van het samenwerken in de richting van een federale superstaat europa een garantie is voor nog eens 58 jaar vrede, er zijn nl ook voorbeelden van unies met lange periodes van interne vrede en voorspoed die daarna des te bloederig uiteenvallen (bv joegoslavie).quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:25 schreef dopy14 het volgende:
De PVV bijvoorbeeld. Die gaan naar brussel om de E.U. kapot te maken. De internationale samenleving zal wel denken. Nederland is er alleen maar op vooruitgegaan sinds het ontstaan van de E.U. en nu zijn er mensen die het kapot willen maken. Sinds de EGKS (1951) is er geen oorlog meer geweest in Europa. (op terroristische organisaties na) Dat is 58 jaar vrede. Mensen die de EU kapot willen hebben mogen mij een periode in west Europa van 58 jaar vrede aanwijzen. Kan je lang zoeken denk ik.
Noem een internationaal probleem dat door de EU is opgelost...quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:13 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
De enige manier om vele internationale problemen op te lossen.
Omdat de EU de supranationale rechtsorde is die het de lidstaten oplegt dat ze haar grenzen openhoudt voorzover dat in het belang is van Europese interne markt.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou daar een EU voor nodig zijn?
Noem een internationaal probleem dat door één enkel land is opgelost.quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Noem een internationaal probleem dat door de EU is opgelost...
Torenhoge handelskosten met al die douane's om maar eens wat te noemen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Klopt, maar niet samenwerken lost ook niets opquote:Op dinsdag 8 september 2009 18:21 schreef sepulep het volgende:
[..]
Daar zijn uitstekende argumenten voor, maar eerst wil ik je wijzen op het feit dat je een nogal domme vergissing begaat: de afgelopen 58 jaar is er voor het grootste deel van de tijd een beperkte vorm van samenwerking geweest en vrede, dit betekent niet dat a) het een causaal verbonden is met het andere en b) dat een verdere evolutie van het samenwerken in de richting van een federale superstaat europa een garantie is voor nog eens 58 jaar vrede, er zijn nl ook voorbeelden van unies met lange periodes van interne vrede en voorspoed die daarna des te bloederig uiteenvallen (bv joegoslavie).
Nee, De ministers zijn ook gewoon door democratische processen in die machtspositie gekomen.quote:nu de redenen:
1) Europa is ondemocratisch.
Het is de raad van ministers en europese commissie die de dienst uit maken, in eigen land wijzen de ministers schijnheilig naar europa om besluiten tegen de wil van de meerderheid door te drukken . Het europese parlement staat zover van de burger af, dat is een lobbyisten paradijs
Is geen argument, wederom de meerderheid bepaalt. In Nederland zijn geen substantiële etnische groepen > 10%. Zodoende kennen wij slechts beperkt waarden problematiek. De laatste keer dat we dat hadden was in 1830 en toen scheidde België zich uiteindelijk af. Als onze waarden te ver vervreemden van de EU standaard/ grosso modo dan zal ook hier de roep tot uittreding toe nemen.quote:2) Europa is geen politieke eenheid.
We hebben een ander systeem van waarden als bv Polen, Griekenland of (in de toekomst) turkije. Waarom zouden we dezelfde wetten moeten hebben?
Helaas, ook dit is een universeel probleem. Zuid-Limburg en Drenthe zijn nu ook niet de even krachtige economieën als de Randstad. Ook al kijk je naar je eigen stad, dorp, straat. Er is altijd een economisch verschil. Het collectief verarmen van een deel van het geheel is volgens mij geen goede oplossing.quote:3) Europa is economisch niet homogeen.
Het is fijn dat we een monetaire unie hebben met spanje of italie, maar dit betekent ook dat we vast zitten aan hetzelfde monetaire beleid, bv het zou nu veel beter zijn als deze landen zouden kunnen devalueren. Zoals het nu is hebben we de keuze om meegesleurt te worden, of te betalen om ze overeind te houden.
Oh ja en na de zeer verwoestende 1e wereldoorlog leefde het besef dat oorlog desastreus is niet? Toen was de nooit meer oorlog gedachte nog veel sterker dan na WO2. Toen nog decennia lang een conflict met de Sovjet Unie vlakbij was.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er zijn zat handelsbedrijven die erg voor protectionistische maatregelen zijn om hun eigen positie te beschermen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ehm, het zijn juist meestal overheden die grenzen intact houden. De transportondernemer in de Rotterdamse haven heeft het liefst helemaal geen grenzen. Net als de windmolenproducent in Denemarken of de salamimaker in Italië. Het ligt dan ook niet voor de hand dat zij voor gesloten grenzen zullen pleiten, het zijn juist overheden die de grenzen gesloten houden en handelsbarrières opwerpen.
Vervelende grenscontroles en een nieuwe munt elke 300 KMquote:Op dinsdag 8 september 2009 18:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom moet er zonodig een bal in te brengen zijn? Buiten dat is het niet alsof Nederland nu opeens meer in te brengen heeft nu het onderdeel van de EU is. De macht van het kleine landje wordt bij elke EU verschuiving alleen maar minder.quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:42 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind de verhalen tegen europa meestal nogal kortzichtig. Ja het kost geld en ja het is allemaal betrekkelijk nieuw en heeft kinderziektes.
Maar ik zie op lange termijn geen alternatief om bestuurlijk gezien greep te kunnen houden op internationale vraagstukken. De wereld houd al lang niet meer op bij de grens.
Face it, we zijn een klein landje dat bijlange na niet opbokst tegen grootmachten. Dan kun je beter onderdeel uitmaken van een grootmacht. Zonder Europa zouden we sowieso geen bal in te brengen hebben.
Voorstanders van de Europese Unie houden er nogal van om op angstgevoelens in de onderbuik in te spelen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:42 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik zie op lange termijn geen alternatief om bestuurlijk gezien greep te kunnen houden op internationale vraagstukken. De wereld houd al lang niet meer op bij de grens.
Face it, we zijn een klein landje dat bijlange na niet opbokst tegen grootmachten. Dan kun je beter onderdeel uitmaken van een grootmacht. Zonder Europa zouden we sowieso geen bal in te brengen hebben.
Een paar minuten minder wachttijd en heel veel extra inflatie is wel 139 miljard waard ja.quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Vervelende grenscontroles en een nieuwe munt elke 300 KM
Elke vrachtwagen die sneller op bestemming is levert nogal wat op inderdaad. Net als het verdwijnen van koersrisico's en eenvoudiger handel. We houden er als Europa vermoedelijk een veelvoud van dat bedrag aan over.quote:Op dinsdag 8 september 2009 22:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een paar minuten minder wachttijd en heel veel extra inflatie is wel 139 miljard waard ja.
Hou is op met je dikke winst door overheid verhaal. Het is zielig.quote:Op dinsdag 8 september 2009 22:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Elke vrachtwagen die sneller op bestemming is levert nogal wat op inderdaad. Net als het verdwijnen van koersrisico's en eenvoudiger handel. We houden er als Europa vermoedelijk een veelvoud van dat bedrag aan over.
Het is echter wel waar in tegenstelling tot jouw dagelijkse gehuil hierquote:Op dinsdag 8 september 2009 22:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hou is op met je dikke winst door overheid verhaal. Het is zielig.
Aangezien we hoe dan ook met die vraagstukken te maken krijgenquote:Op dinsdag 8 september 2009 22:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waarom moet er zonodig een bal in te brengen zijn?
Het is dit of gewoon je schikken naar wat machtige landen opleggen.quote:Buiten dat is het niet alsof Nederland nu opeens meer in te brengen heeft nu het onderdeel van de EU is.
Er worden nog steeds nieuwe features gebouwd als het warequote:En zo nieuw is de EU niet.
1. De EU is een vrij machteloos apparaat doordat alle grote landen hun politieke invloed proberen te vergroten via de EU en alles veto-en wat hun niet bevalt.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:25 schreef dopy14 het volgende:
Dat is een probleem dat inherent is aan iedere grote organisatie waarbij iedereen medezeggenschap moet hebben. De Unie is dan ook primair een samenwerkingsverband.quote:Op dinsdag 8 september 2009 22:48 schreef boofer het volgende:
1. De EU is een vrij machteloos apparaat doordat alle grote landen hun politieke invloed proberen te vergroten via de EU en alles veto-en wat hun niet bevalt.
De kosten/baten analyse ligt wat gecompliceerder dan de losse uitspraak dat het 'hartstikke veel geld kost'.quote:2. In het verlengde van 1. De EU kost ons hardstikke veel geld door de extra diplomatieke, bureaucratische rompslomp die zo'n grote staat oplevert waarin iedereen zijn eigen belangen zo hard mogelijk probeert door te drukken en zo'n beetje alleen Nederland alleen weer overal "ja" op zegt of overruled word door een blok van grotere landen
Vreemd om dit argument op te nemen in een lijst van tegenargumenten. Ik neem niet aan dat je wil betogen dat de lidstaten juist op minder terreinen zelf besluiten zouden mogen nemen. Hoe dan ook, het subsidiariteitsbeginsel staat daaraan in de weg.quote:3. Geen uniformiteit van regels in de gehele EU. Landen mogen nog steeds alle dingen bepalen op belangrijke gebieden. Zo kan een illegale nederland makkelijk binnen komen via Belgie, Spanje of een oost-europees land
Uiteindelijk wordt dat weer rechtgetrokken. Wij hebben goedkoop, goedkope arbeid, die Polen hebben een relatief goede prijs voor hun arbeid. Dat is marktwerking en dat de markt zo werkt, is niet de schuld van de Unie.quote:4. Arbeiders van lage lonen landen krijgen toegang tot de nederlandse markt. Hier is de loon gewoon hoger dan dat in een oost europees land. Zij komen hier naartoe om hier goed geld te verdienen, wat ze dan weer doorsluizen naar het eigen land. Het geld verdwijnt hier dus uit de roulatie. Omdat hun arbeiders hierzo zitten, is er juist weer een tekort ontstaan in de oost-europese landen aan werkkrachten, waardoor hun ontwikkeling weer achterloopt... en het ons dus weer extra geld aan subsidie kost
Wat is er fundamenteel tegen privatisering? Alles wat beter of net zo goed privaat geregeld kan worden, als vanuit de overheid, moet natuurlijk privaat geregeld worden. De overheid dient alleen een vinger in de pap te hebben als dat aantoonbare voordelen biedt.quote:5. Alles wordt geprivatiseerd. Toch een van de peilers van de EU is privatisering van zo'n beetje alle nationale bedrijven. Dit gebeurd natuurlijk niet overal in dezelfde mate, waardoor sommige bedrijven juist weer een voorsprong hebben op vroeg geprivatiseerde bedrijven (kijk maar naar het opengooien van de postmarkt, Alitalia wat nog steeds subsidies ontvangt van de italiaanse overheid)
Dat was 2002. We zijn inmiddels bijna 8 jaar verder. We hebben sinds die tijd economisch voor- en tegenspoed meegemaakt. Wat denk je dat de Euro nu nog voor gevolgen gaat hebben?quote:6. De euro... Een munt welk ons door de strot heen is gedrukt. Het moment van de introductie van de euro is aangegrepen om alle prijzen te verhogen en de lonen te halveren. Het kan niet anders dan dat dit een impact heeft/gaat hebben op de economie. Er is immers minder te besteden...
Ik heb daar geen last van hoor. Jij wel?quote:7. Er is geen belemmering meer op de valuta-markten en speculanten vernielen de economie voor hun eigen winstbejag. Door de EU zijn er alleen maar minder regels gekomen voor de speculanten-markt.
Er zijn tal van rechtshulpverdragen gesloten. In het kader van de EU en daarbuiten. Op grond van die verdragen vindt uitlevering plaats en wordt de tenuitvoerlegging van een vonnis van land tot land overgedragen. Je bent slecht geinformeerd.quote:8. Er is nog geen goed werkende europese politiemarkt. Een crimineel kan nog een hit-en-run roofoverval plegen in nederland en dan weer snel verdwijnen in een of ander corrupt oost-europees land. Niemand die hem daar vind, met juiste connecties word je daar wel beschermd.
Dat gaat om de buitengrenzen en die worden uiteraard gecontroleerd. Er bestaat geen enkel concreet aanknopingspunt om met recht aan te nemen dat dat zwakke grenzen zijn en dat daar bovendien veel misbruik van wordt gemaakt.quote:9. Smokkel van drugs en andere illegale dingen (bv mensensmokkel) is alleen maar simpeler geworden doordat we een veel grotere grens hebben gekregen. Met geen mogelijkheid kun je de gehele grens van de EU volledig waterdicht controleren. De kans dat je nu gepakt word is alleen maar kleiner geworden
Dat sommige problemen (blijven) bestaan, betekent nog niet dat de EU daar helemaal niks aan doet. En je kunt nog steeds niet tegen de EU zijn maar tegelijkertijd klagen dat de EU zich ergens níet mee bezig houdt.quote:10. Dat er geen oorlog meer is geweest in de EU heeft niks te maken met de vorming van de EU. Denk je nou echt serieus dat als de EU er niet was geweest, dat we dan nu in een derde wereldoorlog hadden gezeten? De (bevolking van de )landen waren gewoon helemaal oorlogsmoe na de twee wereldoorlogen, dit uitte zich in de hippietijd, punk, de massaprotesten in de jaren 80 etc. Het moraal van de westerse mens in gewoon veranderd.
Plus de EU gaat zo'n beetje elk conflict binnen de grenzen uit de weg. Noord-ierland en Ierland zijn nog steeds een heet hangijzer, er gebeuren nog steeds aanslagen in baskenland, griekenland/bulgarije bezetten nog steeds het grootste deel van Macedonie, Zigeuners worden nog steeds in ghetto's onderdrukt in roemenie etc. etc. etc. en de EU doet hier helemaal niks aan...
Een beetje? Je geeft er in ieder geval blijk van niet echt thuis te zijn in de materie. En dat is niet erg. Ik ben ook geen autoriteit op het gebied van de EU, maar als je dan zo hoog van de toren wilt blazen, doe dan ieder geval een beetje huiswerk. Dit is borreltafelniveau.quote:Ik zal vast het een en ander een beetje fout zien/fout uitgedrukt hebben, maar kom dan met goede argumenten waarom.
Fout, de naam zegt het al: Europese Unie. Een unie is geen los samenwerkingsverbandje zoals jij zegt, maar een verbond van staten en daar zit toch echt wel verschil tussen. Het samenwerken schiet trouwens ook al niet echt op. In al die jaren hebben ze nog maar een paar keer een gezamelijke vuist kunnen maken tegen een probleem, in de meeste andere gevallen is het alleen nog maar gekibbel geweest tussen de verschillende landen om hun eigenbelang te beschermen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld nog niet eens een hoofdkantoor uitkiezen, maar moeten ze elk half jaar tussen straatsburg en brussel heen en weer reizen!!! Wat ons ruwweg 200miljoen per jaar kost... en dat alleen maar omdat frankrijk zijn zetel in straatsburg niet wil laten gaan... Zo zijn er nog vele andere voorbeelden (stierenvechten, subsidies voor verouderde industrie, milieuvervuiling etc. )te noemen waar het eigenbelang voorop staat en de samenwerking echt totaal niet.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:55 schreef Argento het volgende:
Dat is een probleem dat inherent is aan iedere grote organisatie waarbij iedereen medezeggenschap moet hebben. De Unie is dan ook primair een samenwerkingsverband.
Ja, ik had inderdaad een typo...quote:De kosten/baten analyse ligt wat gecompliceerder dan de losse uitspraak dat het 'hartstikke veel geld kost'.
Neen, dat wil ik niet betogen. Gewoon letterlijk lezen wat er staat. Er is geen uniformiteit aan regels en wetgeving in de EU en dit wordt ook tegengehouden door de afzonderlijke lidstaten omdat eigenbelang nog steeds voorop komt. Op belangrijke gebieden mag een afzonderlijk land nog steeds zijn eigen wetgeving uitdragen, waardoor je dus een lappendeken aan regels krijgt. Maar ondertussen profiteert de illegale of de crimineel (om mijn voorbeelden maar weer te gebruiken) van de mazen in de wet in het ene land om vrij rond te lopen in europa en te profiteren in het andere land. Zolang er dus geen gezamelijke besluiten genomen kunnen worden is de EU een machteloze, geldverslindende bestuurlijke (in naam dus) organisatie die geen recht van bestaan heeft!quote:Vreemd om dit argument op te nemen in een lijst van tegenargumenten. Ik neem niet aan dat je wil betogen dat de lidstaten juist op minder terreinen zelf besluiten zouden mogen nemen. Hoe dan ook, het subsidiariteitsbeginsel staat daaraan in de weg.
Dat is inderdaad de marktwerking, maar die wordt dus gecreeerd door de EU. Alle regels op dat gebied zijn versoepeld en de grenzen zijn open gesteld, er staat dus niks meer de zogenaamde marktwerking in de weg.... vandaar dat onze lonen nu dus de nul-lijn moeten houden en dat de kosten van levensonderhoud stijgen in oost-europaquote:Uiteindelijk wordt dat weer rechtgetrokken. Wij hebben goedkoop, goedkope arbeid, die Polen hebben een relatief goede prijs voor hun arbeid. Dat is marktwerking en dat de markt zo werkt, is niet de schuld van de Unie.
Inderdaad, alles wat beter of net zo goed privaat geregeld kan worden, als vanuit de overheid, moet natuurlijk privaat geregeld worden. Daar geef ik je gelijk in. Helaas word alles geprivatiseerd en heeft geen enkele privatisatie tot nu toe nog voordeel gehad voor het gewone belastingbetalende werkvolk... Noem is een bedrijf wat na privatisatie niet is gaan inkrimpen om de kosten te drukken? Waar de leiding niet is gaan graaien met hun mega-bonussen, terwijl het gewone klootvolk de nullijn moet houden om te concureren met goedkopere werkkrachten? Waar het ook daadwerkelijk voor de klant goedkoper is geworden door concurrentie? Nergens dus...quote:Wat is er fundamenteel tegen privatisering? Alles wat beter of net zo goed privaat geregeld kan worden, als vanuit de overheid, moet natuurlijk privaat geregeld worden. De overheid dient alleen een vinger in de pap te hebben als dat aantoonbare voordelen biedt.
Nee, je hebt weer gelijk. De lonen zijn iets meer dan gehalveerd, mijn fout inderdaadquote:Dat was 2002. We zijn inmiddels bijna 8 jaar verder. We hebben sinds die tijd economisch voor- en tegenspoed meegemaakt. Wat denk je dat de Euro nu nog voor gevolgen gaat hebben?
Overigens zijn de lonen niet gehalveerd. Met een koers van 2,21 gulden voor iedere Euro (of zoiets) lijkt dat maar zo. En het verhogen van de prijzen (als dat al zo is) is toch echt iets van al die private ondernemers. Dat moet je niet bij de Unie neerleggen.
Ja, en jij waarschijnlijk ook maar hebt het blijkbaar niet door. De prijzen van veel producten worden kunstmatig hoog gehouden doordat speculanten goederen vast houden. Ook logisch, ik zou ook geen verlies willen lijden... Kijk, nu de benzineprijs laag is, maar eens buiten de haven van rotterdam, het ligt daar vol met olietankers. En waarom? De benzineprijs is op het moment te laag en ze zullen pas binnenvaren als die stijgt, of als het echt niet meer anders kan (verlies word te groot)quote:Ik heb daar geen last van hoor. Jij wel?
Er zijn inderdaad tal van verdragen afgesloten, daar is de EU wel goed in... de hele politieke ambtenarij eigenlijk wel... Helaas schort het aan de uitvoering. Geloof je nu echt daadwerkelijk dat, wanneer de EU wat beslist, dat er ineens geen corruptie meer bestaat? Kom even van die roze wolk af en kijk eens om je heenquote:Er zijn tal van rechtshulpverdragen gesloten. In het kader van de EU en daarbuiten. Op grond van die verdragen vindt uitlevering plaats en wordt de tenuitvoerlegging van een vonnis van land tot land overgedragen. Je bent slecht geinformeerd.
De buitengrenzen zijn nu doodgewoon te groot en de bewaking van het grootste stuk daarvan is dan ook nog eens in handen van corrupte landen in oost-europa. Dat je in je veilige omgeving van je woonkamer er niks erover hoort, hoeft nog niet te betekenen dat het niet gebeurd...quote:Dat gaat om de buitengrenzen en die worden uiteraard gecontroleerd. Er bestaat geen enkel concreet aanknopingspunt om met recht aan te nemen dat dat zwakke grenzen zijn en dat daar bovendien veel misbruik van wordt gemaakt.
volgens mij kan ik best wel tegen de EU zijn en klagen dat er niks gebeurd.... sterker nog, ik denk dat het zelfs verband met elkaar houd!quote:Dat sommige problemen (blijven) bestaan, betekent nog niet dat de EU daar helemaal niks aan doet. En je kunt nog steeds niet tegen de EU zijn maar tegelijkertijd klagen dat de EU zich ergens níet mee bezig houdt.
Eeerrmmm.... ik heb van jou ook nog niet echt veel feiten gehoord, alleen maar aannames en propaganda die elke 6-jarige nu zo onderhand wel kan uitspuwen. Ik heb niet hoog van de toren geblazen, weet je eigenlijk wel wat dat betekend? Ik zeg toch duidelijk dat ik wel het een en ander fout zal hebben? Dat hoor ik de echte hoog-van-de-toren-blazers als Wilders, Balkenende en Verhagen nog niet zo snel zeggen hoor. Kom eerst even met wat feiten en dan borrelen we gezellig verderquote:Een beetje? Je geeft er in ieder geval blijk van niet echt thuis te zijn in de materie. En dat is niet erg. Ik ben ook geen autoriteit op het gebied van de EU, maar als je dan zo hoog van de toren wilt blazen, doe dan ieder geval een beetje huiswerk. Dit is borreltafelniveau.
Natuurlijk is het niet waar. Het is de grootst mogelijke nonsens.quote:Op dinsdag 8 september 2009 22:18 schreef du_ke het volgende:
Het is echter wel waar in tegenstelling tot jouw dagelijkse gehuil hier.
Nee, natuurlijk pleit ik niet voor handelsbelemmeringen. Nog een reden om tegen de EU te zijn, tenzij je in eoa. corporatistisch bedrijf werkt, of een boerenbedrijf die, als een van de weinige, belang hebben bij protectionisme.quote:Maar leuk om te horen dat jij pleit voor extra handelsbelemmeringen...
Heb er nog weinig zinnige argumenten tegen kunnen ontdekken van jouw kant.quote:Op woensdag 9 september 2009 09:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Natuurlijk is het niet waar. Het is de grootst mogelijke nonsens.
[..]
Je geeft net aan dat je weinig ziet in open grenzen en 1 munt...quote:Nee, natuurlijk pleit ik niet voor handelsbelemmeringen.
Je kan ook prima pleiten voor een EU die de landbouwsubsidies verder afbouwt (en daar zijn ze al druk mee bezig)quote:Nog een reden om tegen de EU te zijn, tenzij je in eoa. corporatistisch bedrijf werkt, of een boerenbedrijf die, als een van de weinige, belang hebben bij protectionisme.
De EU pakt geld weg bij alle leden om vervolgens landbouwproducten van eigen bodem 'goedkoop' te houden en heeft allerlei importheffing en invoersystemen die producten van buiten Europa duurder maken. (vaak zijn ze dan nog steeds redelijk goedkoop overigens). Pleit je dus voor de EU, dan pleit je voor protectionisme en voor extra handelsbelemmeringen buiten de EU.
Je kan met zo ontzettend veel overhead (en Europa als nog een extra overheid) nooit dikke winst maken voor de burgers waarbij je ook nog eens iets van 40-50% van tijd en geld van die burgers opeist. Hier en daar en sommige landen zullen flink kunnen incasseren, natuurlijk, maar over het geheel is het gewoon onmogelijk dat er een plus is, laat staan een dikke plus.quote:Op woensdag 9 september 2009 18:34 schreef du_ke het volgende:
Heb er nog weinig zinnige argumenten tegen kunnen ontdekken van jouw kant.
Ik ben tegen Europa, tegen grenzen in het algemeen en tegen afgedwongen valuta. Als je tegen Europa bent kan je nog steeds voor open grezen zijn. Sterker, zoals je wellicht bekend is ben ik tegen overheden (joh) en overheden zijn de enige die eigendom van anderen als arbitraire landsgrens kunnen afdwingen.quote:Je geeft net aan dat je weinig ziet in open grenzen en 1 munt...
Dat zou kunnen en het is een stap in de goede richting, maar denk je in alle eerlijkheid dat bv. EU-budget af zal nemen als landbouwsubsidies afgebouwd worden? (wat ik overigens voorlopig nog niet zie gebeuren)quote:Je kan ook prima pleiten voor een EU die de landbouwsubsidies verder afbouwt (en daar zijn ze al druk mee bezig)
Dat is nog ingewikkelder dan de kosten of opbrengsten van de gemiddelde immigrant berekekenquote:Op woensdag 9 september 2009 18:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je kan met zo ontzettend veel overhead (en Europa als nog een extra overheid) nooit dikke winst maken voor de burgers waarbij je ook nog eens iets van 40-50% van tijd en geld van die burgers opeist. Hier en daar en sommige landen zullen flink kunnen incasseren, natuurlijk, maar over het geheel is het gewoon onmogelijk dat er een plus is, laat staan een dikke plus.
Ik zie graag het rekensommetje tegenmoet hoeveel dikke winst de burger in zijn zak krijgt door de EU of overheden in het algemeen.
[..]
Echter jouw verhaal is niet voorzien van enig realisme. In Europa hebben we al 1000 jaar natiestaten en valuta en dat zal nog wel even doorzetten. Dan kan je beter zorgen dat die landen zo goed mogelijk samenwerken ten behoefte van de burgers in die landen.quote:Ik ben tegen Europa, tegen grenzen in het algemeen en tegen afgedwongen valuta. Als je tegen Europa bent kan je nog steeds voor open grezen zijn. Sterker, zoals je wellicht bekend is ben ik tegen overheden (joh) en overheden zijn de enige die eigendom van anderen als arbitraire landsgrens kunnen afdwingen.
[..]
De landbouwsubsidies worden al een aantal jaren afgebouwd. Op suiker zijn ze volgens mij bijna verdwenen en ook de melkquota worden afgeschaft.quote:Dat zou kunnen en het is een stap in de goede richting, maar denk je in alle eerlijkheid dat bv. EU-budget af zal nemen als landbouwsubsidies afgebouwd worden? (wat ik overigens voorlopig nog niet zie gebeuren)
quote:Op dinsdag 8 september 2009 22:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Elke vrachtwagen die sneller op bestemming is levert nogal wat op inderdaad. Net als het verdwijnen van koersrisico's en eenvoudiger handel. We houden er als Europa vermoedelijk een veelvoud van dat bedrag aan over.
Kalfsham, apartquote:Op woensdag 9 september 2009 19:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Juist, nu kunnen we een kalf geboren laten worden in Nederland, vetmesten in Engeland, laten slachten in Spanje om vervolgens in Italie tot Parma ham bereid te worden zodat wij hem duur mogen betalen. En dat alles zonder grenscontroles
Eigenlijk zijn het juist de landsoverheden die door de Europese overheid overbodig worden.quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:10 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Daarom moeten we die provincies er ook maar eens uitgooien
Europa is sterk geworden door conflicten en verdeeldheid. Een verenigd Europa is alsof een man zichzelf castreert, wij hebben oorlog en verdeeldheid nodig om te groeien.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:25 schreef dopy14 het volgende:
Juist zaken als het milieu moet je internationaal proberen aan te pakken aangezien dat een grensoverschrijdend probleem is, te beginnen bij Europa.quote:Op woensdag 9 september 2009 15:11 schreef Resistor het volgende:
Een argument van mij TEGEN Europa zijn de milieuregels.
In grote landen zijn die makkelijker te handhaven dan in een klein land als Nederland, wij moeten opeens minder hard rijden als we een snelweg gaan verbreden (A2), of goede landbouwgrond opofferen als compensatie (Wieringermeer, Hedwigpolder) omdat 'we' een of andere door Europa opgelegde norm overschrijden.
Zit een deel van waarheid in... als je kijkt hoe de voormalig kolonies ervoor staan!quote:Op zondag 20 september 2009 03:50 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Europa is sterk geworden door conflicten en verdeeldheid. Een verenigd Europa is alsof een man zichzelf castreert, wij hebben oorlog en verdeeldheid nodig om te groeien.
Kijk wat die kut Amerikanen hebben gedaan, al onze kolonien weg en Afrika is een fucking chaos. Willen wij als Europa sterk zijn dan kappen we met dat poppenspel in Brussel en nemen wij onze kolonien terug en heroveren we onze plek op het wereld toneel. Weg met die 3e wereld dictators en we vervangen het door stabiele regeringen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |