quote:
quote:In 2005 koos de redactie van weekblad Elsevier Groenink tot 'Nederlander van het Jaar 2005' vanwege de overname van de Italiaanse bank Antonveneta. Volgens Elsevier toonde 'lefgozer' Groenink een "ondernemingsgeest die doet denken aan het Nederland van de Vereenigde Oostindische Compagnie: een gewaagd initiatief gepaard aan de durf om onbegaande paden te betreden". In het zelfde blad (interview met Hugo Camps 1 september 2001) liet Pim Fortuyn zich minder vleiend over Groenink uit: "Zo'n man als Rijkman Groenink die eigenlijk achter de tralies had moeten zitten, komt weg met al zijn affaires. Hij trekt zich van de kritiek niets aan. Groenink weet zich onaantastbaar. Hij heeft dezelfde uitstraling als Prins Bernhard vlak voor de Lockheed-affaire. Volkomen losgezongen van de samenleving. Ik durf te voorspellen dat Groenink binnen het jaar keihard omvalt."
"Rijkman Groenink manifesteert zich als een comeback-kid. Was al bijna afgeschreven als topman van ABN Amro maar kwam, zag en overwon in Italië na een ongekend potje catenaccio met niet de meest betrouwbare figuren in de Italiaanse financiële wereld." (Het Financieele Dagblad 30 december 2005)
"Wat ik echt niet kan begrijpen, is dat een directeur die er in zeven jaar tijd in geslaagd is van zijn werk een enorme puinhoop te maken, toch met een kapitaal het zinkende schip mag verlaten. (...) Ik heb zelf één keer met deze Rijkman Groenink gesproken en ik had het eigenlijk meteen met die man gehad." (Johan Cruijff 23 april 2007)[13]
Rijkman Groenink toont weinig emoties. Dat heeft hem naar de buitenwereld, maar ook binnen de bank, het imago bezorgd van een harde, zelfs arrogante bankier. Iemand die zelden complimentjes uitdeelt, hard onderhandelt en weinig mededogen heeft. „Groenink is geen people’s manager”, zegt Aarnout Loudon, tot een jaar geleden president-commissaris van de bank. „Hij is een creatieve en deskundige bankier, maar zijn empathie en menselijke omgang zijn minder.” (NRC 23 april 2007)[14]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |