abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72504873
Hoi luitjes,

Is het volgens jullie zinvol om een huis te kopen, te verhuren, als zijnde investering?
Of kun je dan beter bijv. een bedrijfspand kopen en verhuren?

Ik heb nogal wat geld op de bank en dat zint me niet, omdat de garantie van Bos bij lange na mijn centen niet dekt. En om nou alles verspreid over meerdere banken te zetten, werkt ook niet echt in mijn geval. En met die luizige rentes van tegenwoordig én die luizige garantie van een ton, ga ik verder kijken.

Ik wil mijn geld dus grotendeels om gaan zetten in stenen, zodat ik zekerheid heb. Sowieso van de grondwaarde, die je behoudt.
Nu heb ik een huis op het oog, waarmee men al 5 ton is gezakt in de vraagprijs. Die vraagprijs kan ik nu contant ophoesten in principe.
Zou zoiets nu wijsheid zijn, om te kopen? Want huizen worden tegenwoordig veel via internetveilingen verkocht, omdat men het niet meer kan bekostigen.

Graag jullie mening, wat wijsheid is om te doen. Op de bank laten staan ga ik niet meer doen in elk geval, daar ben ik echt wel klaar mee. Je geld kan zomaar verdampen, dan praat ik in mijn geval over vele tonnen. Daar heb ik dus geen zin in.

Bedankt!
  zondag 6 september 2009 @ 23:10:55 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72505367
Tja, vastgoed is de afgelopen 20 jaar een prima belegging gebleken, maar of dat voor de komende 20 jaar ook zo is dat moet nog blijken.

Commercieel vastgoed kan ik je in ieder geval niet aanraden. Er is een enorme leegstand in kantoren en ik betwijfel of deze aantrekt wanneer de economie weer goed gaat. Veel bedrijven werken tegenwoordig met flexplekken en deels thuiswerkers, en hebben dus helemaal niet zoveel bureauruimte meer nodig. Wie weet hebben we nooit meer zoveel kantoorruimte nodig als er nu staat. Niet doen dus.

Dan winkelpanden: die hebben heel veel te leiden onder de crisis, maar ook onder internetwinkels. Een fietskar in de winkel kost 400 euro, in de internetwinkel 290. Dat geeft al aan hoeveel kosten er zijn om die winkel draaiende te houden. Ik zie ook steeds meer winkelpanden leeg staan. Dat lijkt me dus geen goed idee, die internethandel groeit nog altijd sterk.

Café's en overige horeca is allemaal in handen van semi-criminelen. Niet aan beginnen.

Woonhuizen? Tja. Op de lange, lange termijn misschien wel. Maar je rendement is inclusief alle kosten en belastingen nu ook weer niet zo hoog. En je blijft er gedoe mee houden als huurbaas. Bovendien krijg jij geen HRA, en moet je ook nog concurreren met de sociale huurmarkt. Dat is niet zo eenvoudig. De marktprijzen van woonhuizen zijn nog steeds enorm. Dat is een risico dat je er ook bijgooit. Meer dan 3% effectief rendement hoef je niet te verwachten.

Al die slechte marktgegevens zitten nog niet in de vastgoedprijzen verwerkt. Daarvoor is het nog te vroeg, het is een heel illiquide markt. Maar al wel in aandelen van vastgoedfondsen. Daar betaal je nu nog minder dan de helft van wat ze eerst waard waren. En ze hebben een hoger rendement dan wanneer je zelf gaat verhuren. En je hebt er geen omkijken naar. Ze kunnen natuurlijk ook wel in prijs dalen, maar zolang je een vast dividend hebt maakt dat ook niet zoveel uit.

Als het je puur om de veiligheid van je geld gaat kun je het beste nog spreiden over verschillende banken. Dan heb je iedere keer recht op een ton als een bank omvalt. De kans dat dit gebeurt is trouwens niet zo heel groot hoor! Maar als je het geld bij 10 banken zet, dan kun je gewoon 10x een ton krijgen. Dat is eigenlijk nog het veiligste.
The End Times are wild
  zondag 6 september 2009 @ 23:12:05 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72505446
Als je een huis van bijv. 1 miljoen koopt, dan moet je al 5000 euro huur per maand kunnen vragen om het financieel aantrekkelijk te kunnen maken. Ik denk dat die markt niet zo heel groot is hoor!
The End Times are wild
  zondag 6 september 2009 @ 23:13:04 #4
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_72505497
Als je dit al of Fok moet vragen, vraag ik me serieus af hoe je aan je geld bent gekomen.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_72505699
quote:
Op zondag 6 september 2009 23:13 schreef HunterSThompson het volgende:
Als je dit al of Fok moet vragen, vraag ik me serieus af hoe je aan je geld bent gekomen.
Door me bezig te houden met hetgeen waar ik goed in ben en me niet te verdiepen in dit soort zaken. Dat is nu pas aan de orde.
Wel eens van expertise gehoord?
Beetje jammer dat mensen gelijk afgeschilderd moeten worden als zijnde 'dom' terwijl iemand op 1 gebied of meerdere gebieden een expert kan zijn.
Sorry maar dat snap ik dus niet, zo'n directe conclusie.
pi_72506038
quote:
Op zondag 6 september 2009 23:12 schreef LXIV het volgende:
Als je een huis van bijv. 1 miljoen koopt, dan moet je al 5000 euro huur per maand kunnen vragen om het financieel aantrekkelijk te kunnen maken. Ik denk dat die markt niet zo heel groot is hoor!
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord van hierboven en hetgeen je hier schrijft.
Ik had eigenlijk wel de intentie om dan ooit in dat huis te gaan wonen, wat ik op het oog heb.
Dat huis is trouwens getaxeerd 2,5 ton meer, dan de 'vanaf biedprijs' die men nu met die veiling vraagt.
En ze vroegen dus eerst 5 ton meer dan nu.

Maar 5000 / maand zal niet gaan lukken nee. Daar zou dus huis wel op gaan komen qua huur.

Maar fijn dat ik nu ook meer weet omtrent winkels en bedrijfspanden, dat vermoedde ik al wel, dat zoiets ook niet echt geweldige investeringen zijn.

Ik heb ook nog de mogelijkheid om de grond van mijn buren te kopen alhier. Alleen dat huis is een bouwval en het is van hout. En het staat zo beschreven, dat als het instort / afbrandt of noem maar op, je er niet opnieuw mag bouwen.
Optrekken in steen mag ook niet. Dus dan zou je het puur voor de grond moeten kopen en dan is de vraagprijs nu te hoog. Máár, de kans is zeer groot dat de grond hier en bij de buren, industriegrond gaat worden. En volgens mijn bron is industriegrond zo'n 200 euro / m2 waard, die grond zou dan zo'n 6,5 ton waard zijn. Men vraagt nu 570.
Zou dat een betere optie zijn in mijn geval, om dat te kopen? Het grenst aan mijn grond in elk geval.
  zondag 6 september 2009 @ 23:29:11 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72506508
Voor iemand die 5000 euro huur kan betalen is het veel aantrekkelijker om te kopen. Dat is voor zo iemand natuurlijk geen enkel probleem. Dat kost hem minder en het huis is van hemzelf.

Die grond kopen. Tja, als je er niks mee mag doen voorlopig... Stel dat het nog 10 jaar duurt voordat het industriegrond wordt. Dat kan heel goed. Wat is je rendement dan over die 10 jaar? Bijna niks. Als je die 570K op de bank zet heb je veel meer.

In jouw geval is gespreid op de bank zetten helemaal niet zo slecht. Het levert een vast rendement op, bij grote bedragen is de rente ook nog behoorlijk hoger. En het risico is heel erg laag. Alleen als NL zelf failliet gaat, dan is het mis.

Je kunt natuurlijk ook spreiden. Dus een deel op de bank, een deel aandelen en een deel OR. Dat geeft niet het hoogste rendement, maar wel veel zekerheid.
The End Times are wild
  zondag 6 september 2009 @ 23:29:43 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72506544
Staatsobligaties zijn ook nog een mogelijkheid. Die zijn ook zeer zeker en worden altijd terugbetaald, ook boven een ton.
The End Times are wild
pi_72506818
quote:
Op zondag 6 september 2009 23:29 schreef LXIV het volgende:
Voor iemand die 5000 euro huur kan betalen is het veel aantrekkelijker om te kopen. Dat is voor zo iemand natuurlijk geen enkel probleem. Dat kost hem minder en het huis is van hemzelf.

Die grond kopen. Tja, als je er niks mee mag doen voorlopig... Stel dat het nog 10 jaar duurt voordat het industriegrond wordt. Dat kan heel goed. Wat is je rendement dan over die 10 jaar? Bijna niks. Als je die 570K op de bank zet heb je veel meer.

In jouw geval is gespreid op de bank zetten helemaal niet zo slecht. Het levert een vast rendement op, bij grote bedragen is de rente ook nog behoorlijk hoger. En het risico is heel erg laag. Alleen als NL zelf failliet gaat, dan is het mis.

Je kunt natuurlijk ook spreiden. Dus een deel op de bank, een deel aandelen en een deel OR. Dat geeft niet het hoogste rendement, maar wel veel zekerheid.
Ja precies, zulke mensen huren geen huis. Of je krijgt drugsdealers of wapenhandelaren in je huis, net als Katja Schuurman destijds. Wat was dat ook alweer...iets dergelijks in elk geval.

Ze zijn er al jaren mee bezig, 'de provincie' en het ziet er naar uit, dat het nu wel binnen afzienbare tijd doorgedrukt gaat worden. Ik ben ook bezig met een artikel 19 procedure, om mijn eigen grond versneld als industriegrond te krijgen. Ziet er naar uit dat het gaat lukken binnenkort.
Dus op zich zou dat wel snel gerealiseerd kunnen worden, dat de buren ook industrie worden.

Ja ik moet dan 10 betrouwbare banken vinden, waar vind je die? En dan beur je per saldo / per bank dus, minder dan dat je in 1 keer 6 nullen weg zet.
Hoewel ik nu ook niet veel beur (3,6 bi j ABN) en dat loopt eerdaags af. Word mogelijk nog minder.

Aandelen vind ik een beetje tricky in mijn geval, ik heb er de ballen verstand van. Voor de grap destijds wel een rekening geopend bij Binck, in maart ofzo. Maar ja, 100 aandeeltjes van ING gekocht toen ze 3,30 waren, ik had er gelijk duizend of een paar duizend moeten kopen, stomkop dat ik er ben.
pi_72506944
Ik ga nu trouwens ff maffen, paar uurtjes want dan gaat m'n wekker weer.
Hoop dat ik eventueel morgen of van de week nog een beroep mag doen op je expertise
pi_72507024
quote:
Staatsobligaties zijn ook nog een mogelijkheid. Die zijn ook zeer zeker en worden altijd terugbetaald, ook boven een ton.
Maar hoe koop je die / hoe werkt het? Klinkt wel interessant in elk geval.
  zondag 6 september 2009 @ 23:51:20 #12
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_72507572
Blijkbaar heb je een dusdanig groot budget (aangezien het om een huis gaat waar al 5 ton van de oorspronkelijke vraagprijs af is gehaald) dat het wellicht ook interessant kan zijn om meerdere goedkopere huizen/beleggingspanden in verschillende regio's te kopen.

Je geld op één huis in één regio zetten in een -waarschijnlijk- specifieke kostbare niche lijkt mij zo op het eerste gezicht meer risico hebben dan je geld te spreiden over meerdere panden in meerdere regio's. Komt dan uiteraard wel meer rompslomp bij kijken.

En/of denk eens aan nieuwbouw. Dan heb je ook geen kosten koper.
pi_72507726
quote:
Op zondag 6 september 2009 23:02 schreef jollieboer1 het volgende:
Hoi luitjes,

Is het volgens jullie zinvol om een huis te kopen, te verhuren, als zijnde investering?
Of kun je dan beter bijv. een bedrijfspand kopen en verhuren?

Ik heb nogal wat geld op de bank en dat zint me niet, omdat de garantie van Bos bij lange na mijn centen niet dekt. En om nou alles verspreid over meerdere banken te zetten, werkt ook niet echt in mijn geval. En met die luizige rentes van tegenwoordig én die luizige garantie van een ton, ga ik verder kijken.

Ik wil mijn geld dus grotendeels om gaan zetten in stenen, zodat ik zekerheid heb. Sowieso van de grondwaarde, die je behoudt.
Nu heb ik een huis op het oog, waarmee men al 5 ton is gezakt in de vraagprijs. Die vraagprijs kan ik nu contant ophoesten in principe.
Zou zoiets nu wijsheid zijn, om te kopen? Want huizen worden tegenwoordig veel via internetveilingen verkocht, omdat men het niet meer kan bekostigen.

Graag jullie mening, wat wijsheid is om te doen. Op de bank laten staan ga ik niet meer doen in elk geval, daar ben ik echt wel klaar mee. Je geld kan zomaar verdampen, dan praat ik in mijn geval over vele tonnen. Daar heb ik dus geen zin in.

Bedankt!
omzetten in goud?
pi_72511161
Volgens mij is er nog steeds een behoorlijke vraag naar studentenkamers in de diverse studentensteden. Als je daar enkele panden kunt kopen, die opdelen en verhuren, dan kun je misschien nog wel 'n aardig rendement halen. (13 jaar geleden HFL300/mnd voor 'n hokje van 3x4 en gedeelde keuken en douche in Utrecht) Maarja, als je er studenten inzet is de waardevastheid natuurlijk ook 'n stuk onzekerder

Ik heb trouwens pas ergens e.e.a. gelezen dat je mogelijk geen recht meer hebt op HRA als je een woning eerst verhuurd hebt gehad en daarna zelf gaat bewonen. Deze opmerking kan 'n gevalletje klok en klepel zijn, maar misschien wel zinvol om uit te zoeken (als je ueberhaupt 'n hypotheek nodig hebt natuurlijk)
pi_72511218
quote:
Op zondag 6 september 2009 23:10 schreef LXIV het volgende:
Tja, vastgoed is de afgelopen 20 jaar een prima belegging gebleken, maar of dat voor de komende 20 jaar ook zo is dat moet nog blijken.

Commercieel vastgoed kan ik je in ieder geval niet aanraden. Er is een enorme leegstand in kantoren en ik betwijfel of deze aantrekt wanneer de economie weer goed gaat. Veel bedrijven werken tegenwoordig met flexplekken en deels thuiswerkers, en hebben dus helemaal niet zoveel bureauruimte meer nodig. Wie weet hebben we nooit meer zoveel kantoorruimte nodig als er nu staat. Niet doen dus.

Dan winkelpanden: die hebben heel veel te leiden onder de crisis, maar ook onder internetwinkels. Een fietskar in de winkel kost 400 euro, in de internetwinkel 290. Dat geeft al aan hoeveel kosten er zijn om die winkel draaiende te houden. Ik zie ook steeds meer winkelpanden leeg staan. Dat lijkt me dus geen goed idee, die internethandel groeit nog altijd sterk.

Café's en overige horeca is allemaal in handen van semi-criminelen. Niet aan beginnen.

Woonhuizen? Tja. Op de lange, lange termijn misschien wel. Maar je rendement is inclusief alle kosten en belastingen nu ook weer niet zo hoog. En je blijft er gedoe mee houden als huurbaas. Bovendien krijg jij geen HRA, en moet je ook nog concurreren met de sociale huurmarkt. Dat is niet zo eenvoudig. De marktprijzen van woonhuizen zijn nog steeds enorm. Dat is een risico dat je er ook bijgooit. Meer dan 3% effectief rendement hoef je niet te verwachten.

Al die slechte marktgegevens zitten nog niet in de vastgoedprijzen verwerkt. Daarvoor is het nog te vroeg, het is een heel illiquide markt. Maar al wel in aandelen van vastgoedfondsen. Daar betaal je nu nog minder dan de helft van wat ze eerst waard waren. En ze hebben een hoger rendement dan wanneer je zelf gaat verhuren. En je hebt er geen omkijken naar. Ze kunnen natuurlijk ook wel in prijs dalen, maar zolang je een vast dividend hebt maakt dat ook niet zoveel uit.

Als het je puur om de veiligheid van je geld gaat kun je het beste nog spreiden over verschillende banken. Dan heb je iedere keer recht op een ton als een bank omvalt. De kans dat dit gebeurt is trouwens niet zo heel groot hoor! Maar als je het geld bij 10 banken zet, dan kun je gewoon 10x een ton krijgen. Dat is eigenlijk nog het veiligste.

100% mee eens, of de laatste alinea volledig is weet ik echter niet. Als je je geld stalt bij 2 banken die onderdeel zijn van hetzelfde bedrijf. Bijvoorbeeld de Fortis Bank den ABN Amro (overgenomen door Fortis, inmiddels eigendom staat maar ik heb even geen beter voorbeeld). Als Fortis omvalt en ABN meeneemt in de val dan zou het kunnen dat je maar één bankgarantie hebt.
pi_72511308
quote:
...Je kunt natuurlijk ook spreiden. Dus een deel op de bank, een deel aandelen en een deel OR. Dat geeft niet het hoogste rendement, maar wel veel zekerheid.
Dat lijkt mij absoluut het meest waardevolle advies

TS: zoals je zelf al zegt heb je zelf geen verstand van vermogensbeheer, waarom ga je dan niet langs bij iemand die daar wel verstand van heeft? Met dat soort bedragen lijkt het me wel de moeite waard..
pi_72512057
quote:
Op maandag 7 september 2009 09:01 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat lijkt mij absoluut het meest waardevolle advies

TS: zoals je zelf al zegt heb je zelf geen verstand van vermogensbeheer, waarom ga je dan niet langs bij iemand die daar wel verstand van heeft? Met dat soort bedragen lijkt het me wel de moeite waard..
Omdat die..

-veel geld kosten
-bij elk bedrijf wat je komt, zul je andere dingen horen
-het maar de vraag is hoeveel je je van je inleg terug krijgt ..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_72512268
Geen vertrouwen in de bank, maar wel in Fok!

Apart

[ Bericht 38% gewijzigd door MarkyMarkx op 07-09-2009 11:50:41 ]
  maandag 7 september 2009 @ 11:18:27 #19
268084 Weekdier
Formerly known as Nachtdier
pi_72513747
Ga eens met een bank praten?

Als jij aankomt met een flink bedrag krijg je wel wat meer dan de rente dan normaal het geval is als je het voor een tijdje vastzet.
Gewijzigde nickname! Is zo'n hack toch nog ergens goed voor geweest :)
Mijn dank gaat uit naar:
pi_72514369
Ik vind dat je maar vage topics opent waarin je elke keer stelt dat je heel rijk bent, maar als je wat terugkijkt in je posthistorie zoals hier: uurloon , dan vert el je dat je 1800 bruto per maand verdiend?

Nouja, als je er een goed gevoel van krijgt om je rijker voor te doen dan je bent (en bijv. topics opent dat je auto's van 40.000 euro gewoon af en toe weggeeft aan vriendinnen ), ieder zijn vreugde niet?
  maandag 7 september 2009 @ 17:53:40 #21
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_72524623
quote:
Op maandag 7 september 2009 11:42 schreef willempjewever het volgende:
Ik vind dat je maar vage topics opent waarin je elke keer stelt dat je heel rijk bent, maar als je wat terugkijkt in je posthistorie zoals hier: uurloon , dan vert el je dat je 1800 bruto per maand verdiend?

Nouja, als je er een goed gevoel van krijgt om je rijker voor te doen dan je bent (en bijv. topics opent dat je auto's van 40.000 euro gewoon af en toe weggeeft aan vriendinnen ), ieder zijn vreugde niet?
Inderdaad TS, leg dit eens uit. Of heb je in een jaar tonnen verdiend? Vast niet met geschoold werk als ik je topics lees.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_72525756
Waarom kom je voor jezelf niet een ruim en lekker huis. Dan los je al een gedeelte af en zit je met lekker lage lasten in het hok
pi_72530302
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:28 schreef draaijer het volgende:
Waarom kom je voor jezelf niet een ruim en lekker huis. Dan los je al een gedeelte af en zit je met lekker lage lasten in het hok
Een hypotheek (of gedeelte) aflossen met eigen geld is het domste wat je kan doen
pi_72530337
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:30 schreef MarkyMarkx het volgende:

[..]

Een hypotheek (of gedeelte) aflossen met eigen geld is het domste wat je kan doen
oja. Waarom? vanwege de HRA?
pi_72531273
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:31 schreef draaijer het volgende:

[..]

oja. Waarom? vanwege de HRA?
Doe niet zo interessant man wannabe kutkakker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')