Door me bezig te houden met hetgeen waar ik goed in ben en me niet te verdiepen in dit soort zaken. Dat is nu pas aan de orde.quote:Op zondag 6 september 2009 23:13 schreef HunterSThompson het volgende:
Als je dit al of Fok moet vragen, vraag ik me serieus af hoe je aan je geld bent gekomen.
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord van hierboven en hetgeen je hier schrijft.quote:Op zondag 6 september 2009 23:12 schreef LXIV het volgende:
Als je een huis van bijv. 1 miljoen koopt, dan moet je al 5000 euro huur per maand kunnen vragen om het financieel aantrekkelijk te kunnen maken. Ik denk dat die markt niet zo heel groot is hoor!
Ja precies, zulke mensen huren geen huis. Of je krijgt drugsdealers of wapenhandelaren in je huis, net als Katja Schuurman destijds. Wat was dat ook alweer...iets dergelijks in elk geval.quote:Op zondag 6 september 2009 23:29 schreef LXIV het volgende:
Voor iemand die 5000 euro huur kan betalen is het veel aantrekkelijker om te kopen. Dat is voor zo iemand natuurlijk geen enkel probleem. Dat kost hem minder en het huis is van hemzelf.
Die grond kopen. Tja, als je er niks mee mag doen voorlopig... Stel dat het nog 10 jaar duurt voordat het industriegrond wordt. Dat kan heel goed. Wat is je rendement dan over die 10 jaar? Bijna niks. Als je die 570K op de bank zet heb je veel meer.
In jouw geval is gespreid op de bank zetten helemaal niet zo slecht. Het levert een vast rendement op, bij grote bedragen is de rente ook nog behoorlijk hoger. En het risico is heel erg laag. Alleen als NL zelf failliet gaat, dan is het mis.
Je kunt natuurlijk ook spreiden. Dus een deel op de bank, een deel aandelen en een deel OR. Dat geeft niet het hoogste rendement, maar wel veel zekerheid.
Maar hoe koop je die / hoe werkt het? Klinkt wel interessant in elk geval.quote:Op zondag 6 september 2009 23:29 schreef LXIV het volgende:
Staatsobligaties zijn ook nog een mogelijkheid. Die zijn ook zeer zeker en worden altijd terugbetaald, ook boven een ton.
omzetten in goud?quote:Op zondag 6 september 2009 23:02 schreef jollieboer1 het volgende:
Hoi luitjes,
Is het volgens jullie zinvol om een huis te kopen, te verhuren, als zijnde investering?
Of kun je dan beter bijv. een bedrijfspand kopen en verhuren?
Ik heb nogal wat geld op de bank en dat zint me niet, omdat de garantie van Bos bij lange na mijn centen niet dekt. En om nou alles verspreid over meerdere banken te zetten, werkt ook niet echt in mijn geval. En met die luizige rentes van tegenwoordig én die luizige garantie van een ton, ga ik verder kijken.
Ik wil mijn geld dus grotendeels om gaan zetten in stenen, zodat ik zekerheid heb. Sowieso van de grondwaarde, die je behoudt.
Nu heb ik een huis op het oog, waarmee men al 5 ton is gezakt in de vraagprijs. Die vraagprijs kan ik nu contant ophoesten in principe.
Zou zoiets nu wijsheid zijn, om te kopen? Want huizen worden tegenwoordig veel via internetveilingen verkocht, omdat men het niet meer kan bekostigen.
Graag jullie mening, wat wijsheid is om te doen. Op de bank laten staan ga ik niet meer doen in elk geval, daar ben ik echt wel klaar mee. Je geld kan zomaar verdampen, dan praat ik in mijn geval over vele tonnen. Daar heb ik dus geen zin in.
Bedankt!
quote:Op zondag 6 september 2009 23:10 schreef LXIV het volgende:
Tja, vastgoed is de afgelopen 20 jaar een prima belegging gebleken, maar of dat voor de komende 20 jaar ook zo is dat moet nog blijken.
Commercieel vastgoed kan ik je in ieder geval niet aanraden. Er is een enorme leegstand in kantoren en ik betwijfel of deze aantrekt wanneer de economie weer goed gaat. Veel bedrijven werken tegenwoordig met flexplekken en deels thuiswerkers, en hebben dus helemaal niet zoveel bureauruimte meer nodig. Wie weet hebben we nooit meer zoveel kantoorruimte nodig als er nu staat. Niet doen dus.
Dan winkelpanden: die hebben heel veel te leiden onder de crisis, maar ook onder internetwinkels. Een fietskar in de winkel kost 400 euro, in de internetwinkel 290. Dat geeft al aan hoeveel kosten er zijn om die winkel draaiende te houden. Ik zie ook steeds meer winkelpanden leeg staan. Dat lijkt me dus geen goed idee, die internethandel groeit nog altijd sterk.
Café's en overige horeca is allemaal in handen van semi-criminelen. Niet aan beginnen.
Woonhuizen? Tja. Op de lange, lange termijn misschien wel. Maar je rendement is inclusief alle kosten en belastingen nu ook weer niet zo hoog. En je blijft er gedoe mee houden als huurbaas. Bovendien krijg jij geen HRA, en moet je ook nog concurreren met de sociale huurmarkt. Dat is niet zo eenvoudig. De marktprijzen van woonhuizen zijn nog steeds enorm. Dat is een risico dat je er ook bijgooit. Meer dan 3% effectief rendement hoef je niet te verwachten.
Al die slechte marktgegevens zitten nog niet in de vastgoedprijzen verwerkt. Daarvoor is het nog te vroeg, het is een heel illiquide markt. Maar al wel in aandelen van vastgoedfondsen. Daar betaal je nu nog minder dan de helft van wat ze eerst waard waren. En ze hebben een hoger rendement dan wanneer je zelf gaat verhuren. En je hebt er geen omkijken naar. Ze kunnen natuurlijk ook wel in prijs dalen, maar zolang je een vast dividend hebt maakt dat ook niet zoveel uit.
Als het je puur om de veiligheid van je geld gaat kun je het beste nog spreiden over verschillende banken. Dan heb je iedere keer recht op een ton als een bank omvalt. De kans dat dit gebeurt is trouwens niet zo heel groot hoor! Maar als je het geld bij 10 banken zet, dan kun je gewoon 10x een ton krijgen. Dat is eigenlijk nog het veiligste.
Dat lijkt mij absoluut het meest waardevolle adviesquote:Op zondag 6 september 2009 23:29 schreef LXIV het volgende:
...Je kunt natuurlijk ook spreiden. Dus een deel op de bank, een deel aandelen en een deel OR. Dat geeft niet het hoogste rendement, maar wel veel zekerheid.
Omdat die..quote:Op maandag 7 september 2009 09:01 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat lijkt mij absoluut het meest waardevolle advies![]()
TS: zoals je zelf al zegt heb je zelf geen verstand van vermogensbeheer, waarom ga je dan niet langs bij iemand die daar wel verstand van heeft? Met dat soort bedragen lijkt het me wel de moeite waard..
Inderdaad TS, leg dit eens uit. Of heb je in een jaar tonnen verdiend? Vast niet met geschoold werk als ik je topics lees.quote:Op maandag 7 september 2009 11:42 schreef willempjewever het volgende:
Ik vind dat je maar vage topics opent waarin je elke keer stelt dat je heel rijk bent, maar als je wat terugkijkt in je posthistorie zoals hier: uurloon , dan vert el je dat je 1800 bruto per maand verdiend?
Nouja, als je er een goed gevoel van krijgt om je rijker voor te doen dan je bent (en bijv. topics opent dat je auto's van 40.000 euro gewoon af en toe weggeeft aan vriendinnen), ieder zijn vreugde niet?
Een hypotheek (of gedeelte) aflossen met eigen geld is het domste wat je kan doenquote:Op maandag 7 september 2009 18:28 schreef draaijer het volgende:
Waarom kom je voor jezelf niet een ruim en lekker huis. Dan los je al een gedeelte af en zit je met lekker lage lasten in het hok
oja. Waarom? vanwege de HRA?quote:Op maandag 7 september 2009 20:30 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Een hypotheek (of gedeelte) aflossen met eigen geld is het domste wat je kan doen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |