Ik eigenlijk ook , maar het tennis en doping kennende ...quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 03:25 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik ben echt benieuwd wat de uitkomsten van deze zaak worden...
Wat is doping volgens jou? Volgens de regels van toen, die van nu of over anderhalf jaar in het lab? Mart Smeets had het gister in DWDD over een geeffend pad. Gesink moet daar ook langs, al kun je soms best veilig afsteken, zoals Armstrong deed. Het is aan de keurmeesters om alsmaar te meten wat fair is, vind ik dan. Ik denk wel dat Gesink op het midden rijdt, geen zorgen daarmee.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:14 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik betwijfel ten zeerste dat Gesink aan de dope zit, dan zijn er waarschijnlijkere namen (ook binnen het Nederlands peloton, als ik zelf zou moeten gokken toch)
quote:
Trouwens niet de eerste keer dat er dergelijke klachten komen over dat ADAMS-systeem.quote:Wickmayer voor dopingtribunaal: 'Groot misverstand'
De reden waarom Yanina Wickmayer binnen drie weken voor het Vlaams Doping Tribunaal (VDT) moet verschijnen, berust op een 'grotesk misverstand'. Dat verklaarde Rudi Kuyl, de woordvoerder van de 19-jarige tennisster, donderdagavond in een persmededeling.
"Yanina heeft nog nooit een dopingcontrole gemist en de 3 aangehaalde "verzuimen" hebben alles te maken met de administratieve mallemolen. Het niet functioneren van een paswoord, het sturen van aangetekende zendingen naar een atlete die 40 weken op 52 in het buitenland verblijft en het totaal gemis aan humane communicatie staan centraal in dit grotesk misverstand", aldus woordvoerder Rudi Kuyl.
"Toen Yanina medio april wel kon inloggen is ze onmiddellijk buiten competitie zonder gevolg gecontroleerd. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat deze zaak na de zitting van het Vlaams Doping Tribunaal van 22 oktober zal geklasseerd worden", klonk het.
Eerder op de dag maakte het Vlaams Doping Tribunaal (VDT) bekend dat Wickmayer gehoord zal worden door het VDT omdat ze drie keer haar verblijfsgegevens niet had ingevuld in het ADAMS-systeem, waar atleten hun 'whereabouts' moeten doorgeven.
Dat er ook nog echte talenten zijn maar misschien ben ik wat dat betreft naief.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 19:59 schreef Modus het volgende:
Dekker, Neerlands grootste talent in tijden. Wat kunnen we dan nog van Gesink denken he. Daar denk ik dan meteen aan.
Toch vreemd dat zulke verhalen altijd pas naar buiten komen als er problemen dreigen. Als je een keer, of zelfs 2 keer problemen hebt met een controle dan breng je dat toch even naar buiten of dan onderneem je op z'n minst zelf actie om het geen derde keer te laten gebeuren. Of als een wachtwoord niet werkt ga je er toch meteen achteraan. Ze zal ook heus niet de enige atlete zijn die nauwelijks thuis is.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 10:56 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
[..]
Trouwens niet de eerste keer dat er dergelijke klachten komen over dat ADAMS-systeem.
Ik vermoed dat, indien je een derde waarschuwing wil vermijden, je wel op de hoogte moet zijn van de vorige 2 of van het feit dat er uberhaupt iets van je wordt verwacht. Van zodra dat duidelijk was, heeft Wickmayer geprobeerd haar shit door te geven en toen het wachtwoord niet werkte, heeft ze een nieuw aangevraagd en gekregen (via mail), waarna ze alles is beginnen doorgeven. Blijkbaar komen al die "verzuimen" uit de periode daarvoor. Allemaal via aangetekende brieven die nog ergens op een postkantoor liggen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:25 schreef wimderon het volgende:
[..]
Toch vreemd dat zulke verhalen altijd pas naar buiten komen als er problemen dreigen. Als je een keer, of zelfs 2 keer problemen hebt met een controle dan breng je dat toch even naar buiten of dan onderneem je op z'n minst zelf actie om het geen derde keer te laten gebeuren. Of als een wachtwoord niet werkt ga je er toch meteen achteraan. Ze zal ook heus niet de enige atlete zijn die nauwelijks thuis is.
quote:
Malisse, Wickmayer... wie volgt?
Zijn (Vlaamse) dopingjagers te ijverig? Wielermanager Jef Van Den Bosch luidt de alarmbel
De tennissers Xavier Malisse en Yanina Wickmayer, in de knoei met hun whereabouts - de dagelijkse meldplicht voor topsporters over hun verblijfplaats - en ter verantwoording geroepen bij de Vlaamse dopingrechtbank, zijn slechts het topje van de ijsberg. 'Binnenkort duiken de volgende sporters met zogezegd gemiste dopingcontroles en foute verblijfsgegevens op', zegt Jef Van Den Bosch, wielermanager.
Stel: een renner, om Kurt Hovelynck niet te noemen, krijgt een brief van de UCI met een waarschuwing. Dat hij zijn verblijfsgegevens niet goed heeft ingevuld. Detail: op dat ogenblik ligt Hovelynck in coma na een val. Reactie van de UCI: sorry, vergissing.
Stel: een atleet krijgt een aangetekende brief van de Vlaamse Gemeenschap in de bus. De boodschap: hij is positief. In paniek belt hij naar de Vlaamse Gemeenschap. Daar geven ze toe dat ze een 'foutje' hebben gemaakt, en hij niet positief blijkt. Oeps.
Stel: een renner wordt in extremis opgeroepen voor een buitenlandse wielerronde, die hij eerst niet zou rijden. In alle heisa vergeet hij zijn verblijfsgegevens aan te passen. Tijdens de rittenkoers staan de dopingjagers van de Vlaamse Gemeenschap bij hem thuis. Resultaat: een gemiste dopingcontrole.
'Terwijl iedereen weet dat de renners in een wielerronde sowieso wordt gecontroleerd en hij dus niet de intentie heeft om te knoeien. Terwijl de UCI perfect weet dat hij in die ronde zit.' Drie fictieve verhalen uit dopingland? Neen, zegt wielermanager Jef Van Den Bosch, een van de grotere spelers in het Belgische wielerlandschap. 'Deze, en nog veel meer feiten typeren de onredelijkheid van de dopingjagers.'
Voor alle duidelijkheid: Van Den Bosch is niet tegen dopingcontroles. 'De whereabouts en de onaangekondigde dopingcontroles moeten er zijn. Het kan niet dat een sporter zegt dat hij traint in Zwitserland maar in feite in Italië anoniem traint en zich dopeert. Om dat misbruik op te sporen, zijn de whereabouts in het leven geroepen. Maar nu worden carrières onderuitgehaald door het systeem van whereabouts te misbruiken in plaats van ze te gebruiken waarvoor ze werden opgericht.'
Tsunami
Van Den Bosch voorspelt na het schokgolfje Malisse-Wickmayer een tsunami van topsporters die met drie inbreuken tegen de whereabouts naar het Vlaams Dopingtribunaal zullen worden verwezen. 'Binnenkort duiken de volgende sporters met zogezegd gemiste dopingcontroles en foute verblijfsgegevens op. Het gaat telkens weer over inbreuken die er geen hadden moeten zijn. Dat vind ik schrijnend. De topsporters durven hun mond niet open te doen, omdat ze schrik hebben dat de dopingjagers hen zullen terugpakken, dat ze zullen worden gezocht. Ze moeten ondergaan en kunnen niet anders. Er leeft een grote ongerustheid. Zo van: de dopingjagers hebben mij toch niet gebeld vandaag? Ben ik wel bereikbaar genoeg? Wat als ik 's avonds beslis om bij mijn vriendin te blijven slapen?'
De aanklacht van Van Den Bosch is terug te voeren naar vergissingen en pesterijen. 'De dopingjagers hebben er een handje van weg om net tegen deadline op controlebezoek te komen. Een voorbeeld. Iedereen die de sport een beetje volgt, weet dat een renner de dag voor een klassieker op hotel zit. Stel dat je bij je whereabouts ingeeft dat je thuis bent van negen uur 's ochtends tot vier uur 's namiddags. De renner ziet dat er file is, vertrekt om half vier naar het hotel. Wel, de controlearts staat om vijf voor vier aan de deur. Resultaat: de renner moet terugkomen of hij heeft een gemiste controle aan zijn broek. Dat gebeurt dikwijls. Terwijl een atleet zijn rust nodig heeft de dag voor de klassieker.'
Ander voorbeeld: de renner Jürgen Roelandts. 'Iedereen van de ploeg had ingevuld dat ze naar de ploegvoorstelling van Lotto waren. Jürgen was dat vergeten en had 'thuis' ingevuld. Toevallig stonden de dopingcontroleurs thuis, de renner moest terugkomen.'
Even verplaatsen in de huid van de dopingcontroleurs, die toch alleen de Wada-regels opvolgt? 'Akkoord. Maar het contrast tussen de dopingjagers van de Vlaamse Gemeenschap en die van bijvoorbeeld de UCI is groot. Die van de UCI zijn redelijk. Iedereen kent het verhaal van Nick Nuyens. Hij zat op restaurant toen de dopingcontroleurs van de UCI bij hem thuis langskwamen. Wel, hij moest niet naar huis komen, zij kwamen naar het restaurant. Ook dat vind ik op het randje - je bent dan eens een avondje uit na zoveel maanden en dan dit - maar ze zoeken wel mee naar een compromis. Die van de Vlaamse Gemeenschap hebben geen oren naar de stem van de atleet. Als de sporter zegt: kunnen we elkaar niet ergens halverwege treffen, dan verlies ik niet zoveel tijd, is het antwoord: neen.'
Moraal van het verhaal? Van Den Bosch: 'Alle redelijkheid is zoek. De mentaliteit zit fout, de menselijkheid is volledig verdwenen. Atleten werken jaren aan hun carrière, op deze manier kan een dopingjager onterecht drama's aanrichten en een carrière kraken, en dat is onaanvaardbaar.'
'Mijn enige doel is overleg met de Vlaamse Gemeenschap, de nieuwe minister van Sport, samen met de sportersvakbond Sporta en andere actoren in het sportlandschap hoe het redelijker en menselijker kan. Een beetje normaler. Zou de Waalse Gemeenschap ook zo ijverig zijn?'
Nou, we kunnen weer gaan speculeren.quote:4 oktober 2009 09:35
'Snel uitsluitsel over dopingzaken Tour-2008'
Categorie: Doping
Het Frans antidopinglaboratorium AFLD verwacht binnen één à twee weken uitsluitsel te kunnen geven betreffende hertests van dopingcontroles tijdens de Tour van vorig jaar. Dat heeft directeur Pierre Bordry bevestigd. Tenminste 15 renners zijn op de korrel genomen, maar in de wandelgangen gaat ook een lijst van 40 namen rond. Het AFLD blijkt enige tijd terug de Oostenrijkse dopingzondaar Bernhard Kohl met die lijst te hebben geconfronteerd en hij is toen van verbazing zowat van zijn stoel gevallen. Bordry wil verder nog niet vooruitlopen op de resultaten van de hertests. In alle gevallen gaat het om de opsporing van Cera. Al langer doen sterke geruchten de ronde, dat bij de verdachte gevallen veel renners uit de top-20 van de Tour-2008 zouden zijn betrokken.
Of juist verrast omdat er coureurs niet op de lijst staan.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:03 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Nou, we kunnen weer gaan speculeren.
Van welke namen zal Kohl zo verbaasd zijn, vast namen die hij niet verwacht had.
Sastre, Mentsjov enz
Ik vind het eerder heel raar dat ze die lijst aan Kohl hebben laten zien. Zeker omdat hij nogal graag vanalles de wereld in lijkt te willen helpen. Zo'n lab zou dat toch via de officiële kanalen moeten regelen?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:03 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Van welke namen zal Kohl zo verbaasd zijn, vast namen die hij niet verwacht had.
Sastre, Mentsjov enz
Blijkbaar werden 15 renners net voor de start van TdF 2009 ingelicht over het feit dat hun stalen van 2008 weer geanalyseerd zullen worden. Verklaart misschien de resem futloze kopmannen tijdens de laatste tour. Nou ja, afwachten dus.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:03 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Sastre, Mentsjov enz
quote:AFLD begins re-testing of 2008 Tour doping controls
By:Susan WestemeyerPublished: October 4, 10:38, Updated: October 4, 10:14
Kohl says agency has a list of 40 riders, results due within two weeks
French anti-doping authorities have a list of 40 riders under suspicion of doping in the 2008 Tour de France, according to a report published in an Austrian newspaper. The French National Anti-Doping Agency (AFLD) has started testing samples taken from those riders during the 2008 Tour, with results expected in the next fortnight.
According to Austrian newspaper Kurier, Bernhard Kohl was officially questioned by representatives of the AFLD. After the official interrogation, Kohl met privately with Jean-Pierre Verdry, the director of the agency controls department. Verdry showed him a starting list from the 2008 Tour with about 40 names marked on it, with those riders being under suspicion of doping.
“When I saw this list, I was beside myself,” Kohl said. Verdry confirmed the meeting. “Yes, I showed him the list.”
AFLD director Pierre Bordry said that “Before the start of this year's Tour in Monaco, we informed about 15 riders that they samples from 2008 would be re-analysed. We expect to be able to announce the results within one to two weeks.”
Kohl, who tested positive for the EPO-CERA during the Tour de France, was not surprised at the thought of others using the drug. “For most of the top riders, I could imagine that they had taken CERA. After all, we were all sure that it couldn't be proven.”
The top riders' mood changed during the Tour, he said. “Many were tense.” Things got worse when Ricardo Ricco was the first to be tested positive for CERA. But as a few days passed with no further positives, they relaxed. “We convinced ourselves that nothing would happen.”
But it did happen. Kohl and his Gerolsteiner team-mate Stefan Schumacher tested positive for CERA. Kohl is sure that they weren't the only two to have used the drug, but not really surprised that they were the only two to be caught, as the team was set to fold at the end of the season. “It was an easy thing to present two prominant black sheep. Like saying, 'Look, here are the bad guys'.”
quote:Resultaat hertesten bekend op 7 oktober
05 oktober 2009
Het Franse anti-doping agentschap de AFLD zal aankomende woensdag de resultaten bekend maken van de hertesten die zij gedaan hebben van dopingstralen uit de Tour de France van 2008.
Ook zal de AFLD de balans opmaken van alle testen die gedaan werden in het eerste halfjaar van 2009, aldus AFLD-directeur Pierre Bordry.
1 naam zal nu wel op die lijst staan: Linus Gerdemann.quote:ARD verdenkt Gerdemann van doping in 2006
05 oktober 2009
De ARD heeft in zijn televisieprogramma Sportschau Linus Gerdemann beschuldigd van dopinggebruik. Volgens de Duitse televisiezender had de huidig renner van Team Milram in begin 2006 verdacht hoge bloedwaarden.
In 2006 reed Gerdemann voor T-Mobile. De Duitser heeft ook al gereageerd op de beschuldigingen. "Ik ben geen dokter, maar ik heb niet lopen rotzooien, dat is een ding wat zeker is," aldus de winnaar van een Tour-etappe in 2007, "Ik heb nog nooit doping gebruikt."
Bron: sportweekquote:'Astana kreeg voorkeursbehandeling in Tour de France'
Wielerploeg Astana (foto) heeft tijdens de meest recente Tour de France een voorkeursbehandeling gekregen van de dopingcontroleteams. Dat meldt de Franse krant Le Monde maandag. De krant beroept zich op een rapport van het Franse antidopingsagentschap AFLD.
Het rapport gaat dieper in op de dopingcontroles van de Tour in 2009. Volgens Le Monde kregen de renners van Astana hierbij een voorkeursbehandeling ten opzichte van de concurrentie. Zo zouden de Astana-renners later op de ochtend gecontroleerd zijn en kregen ze meer tijd dan anderen om zich bij de controleurs te melden. Uit het rapport zou tevens blijken dat de urinemonsters op een ‘weinig professionele manier’ bewaard zouden zijn en dat bepaalde controles onterecht als ‘controles buiten competitie’ zijn bestempeld.
Le Monde spreekt van een fiasco en haalt uit naar de Internationale wielerunie UCI. ‘Het document van tien pagina's is beschamend voor de UCI, de organisatie die tijdens de Tour verantwoordelijk was voor de controles en in tegenstelling tot de voorbije jaren geen enkele positieve controle vaststelde,' zo stelt de krant. In de Tour-ploeg van Astana bevonden zich onder meer zevenvoudig winnaar Lance Armstrong en de winnaar van 2009, Alberto Contador. (MR)
Het hoeft niet eens te betekenen dat er iemand betrapt is. Er is alleen gecommuniceerd dat er hertests gedaan zijn (wat we tijdens de Tour van dit jaar al wisten) en dat die reusltaten nu bekend worden gemaakt. Media hebben er gelijk van gemaakt dat er wel weer een zooitje betrapten uit de bus gaat komen. Dat kan best, ik sluit het niet uit, maar de kans lijkt me groter dat ze naar buiten komen met dat er helemaal niemand betrapt is.quote:Op maandag 5 oktober 2009 17:40 schreef Leatherface het volgende:
7 oktober. Nou, ik ben benieuwd wat voor beerput weer open gaat....
Wat een knuppel. Dekker is de nieuwe renner waar de kotssmiley op van toepassing is. Dekkerquote:Op de vraag waarom Dekker niet na de eerste beschuldigingen van dopinggebruik heeft bekend, stelde de Noord-Hollander dat dat op advies van zijn advocaat was. "En ik heb ook nog drie maanden salaris gevangen, dat is ook wel meegenomen."
Waarom zouden ze Astana een voorkeursbehandeling te geven?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |