Er is werk aan de winkel. Ik weiger om in een werelddeel te wonen dat haar machtspositie ziet afbrokkelen.quote:'Machtspositie Westen neemt af'
DEN HAAG - De machtspositie van het Westen in de wereld neemt af. De twee pijlers van de samenleving - markt en mensenrechten - staan wereldwijd in een kwaad daglicht.
© ANP Dat zei minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) donderdag in een toespraak op een bijeenkomst van het wetenschappelijk instituut van het CDA in Den Haag.
Verhagen vindt dat zorgelijk in een wereld waarin Europa aan macht verliest ten opzichte van opkomende economieën als China en India en waarin groepen mensen aangemoedigd door fundamentalisten een ongezonde haat ontwikkelen tegen ''onze manier van leven''.
Om te voorkomen dat nieuwe machten buiten de gevestigde orde om opereren, moeten de nieuwe machten worden ingebed in de internationale systemen, stelt hij.
Op de schop
De internationale structuur moet daarvoor wel op de schop. ''Repareren van het oude dak is niet meer voldoende.'' De VN-Veiligheidsraad en de internationale financiële instellingen moeten worden aangepast.
Want: ''Waarom zou China zich geroepen voelen miljarden bij te dragen aan het IMF, als China's stem daar maar voor 3 procent meetelt?'' China is de tweede economie van de wereld.
Correct, er is niks mis met de tanden laten zien op internationaal politiek niveau, iets waar Obama nog een puntje aan kan zuigen. Niet alles hoeft op te worden gelost d.m.v. oorlogen met westerse defensie machten. Echter sterke kritiek uiten tegenover beleid en invloed vanuit landen waar de waarden haaks staan op die uit het westen is wel degelijk gewenst.quote:De paradox is hier, vind ik, dat Bush Jr. het op dit vlak niet zo slecht deed. Ware het niet dat hij zich te veel focuste op de militaire kant van het verhaal. Het gevolg is duidelijk.
Uiteraard, ik ben het volledig met je eens, maar we kunnen het ons niet veroorloven introverte politiek te bedrijven in een tijdperk waarin nieuwe mogendheden als India en China ons voorbij stevenen op militair en financieel vlak.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:20 schreef Hukkie het volgende:
Mwa, als je bekijkt welke kant het op gaat met de rechten en plichten van individuen hier en met name privacy, dan kun je daar ook wel wat vraagtekens bij zetten.
Daar trekt China zich dus niks van aan. Voor mij is de vraag meer: hoe ver moet het westen zich inlaten met deze opkomende supermachten met kijk op onze eigen economie.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:19 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Correct, er is niks mis met de tanden laten zien op internationaal politiek niveau, iets waar Obama nog een puntje aan kan zuigen. Niet alles hoeft op te worden gelost d.m.v. oorlogen met westerse defensie machten. Echter sterke kritiek uiten tegenover beleid en invloed vanuit landen waar de waarden haaks staan op die uit het westen is wel degelijk gewenst.
Correct, anders krijgen we situaties als onze premier Balkenende die weigert met prominenten te spreken omdat China commentaar levert. Wie is China om ons op te leggen niet te spreken met de Dalai Lama, en wie is Balkenende om als schoothondje deze eis in te willigen.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:27 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Daar trekt China zich dus niks van aan. Voor mij is de vraag meer: hoe ver moet het westen zich inlaten met deze opkomende supermachten met kijk op onze eigen economie.
Ik ben bang dat het westen in de toekomst erg veel concessies zullen moeten doen om het hoofd boven water te houden.
Maar kwa mensenrechten moet je dus juist niet bij China zijn, hoe denkt Verhagen daar over?quote:Op donderdag 3 september 2009 21:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Uiteraard, ik ben het volledig met je eens, maar we kunnen het ons niet veroorloven introverte politiek te bedrijven in een tijdperk waarin nieuwe mogendheden als India en China ons voorbij stevenen op militair en financieel vlak.
Wat er aan te doen is is dan weer een tweede, en een heikel punt.
Als hij ook maar enig schrijntje zelfrespect heeft dan neem ik aan dat hij standvastig is in het behoud van de mensenrechten naar westerse maatstaven. Ik wens geen concessies te doen op gebieden van mensenrechten waar we eeuwen lang voor hebben moeten strijden, om die uit economisch oogpunt voor een Aziatisch land overboord te gooien.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:31 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar kwa mensenrechten moet je dus juist niet bij China zijn, hoe denkt Verhagen daar over?
Op lange termijn wel, omdat ze hun machtspositie via economische kracht kunnen bereiken (financiering van westerse bedrijven via vijandige overnames, en een krachtige defensie). Hoewel het ook een kwestie kan zijn van buitenlandse politiek. Immers, als ze zich niet wensen te bemoeien met internationale betrekkingen in de mate dat 't westen dat doet dan zal de impact minder groot zijn.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:39 schreef -Techno- het volgende:
Wat ik me net afvroeg... Is economische kracht trouwens genoeg om nr 1 supermacht te worden in de wereld?
Er zijn twee kanten aan dat verhaal. Wij kunnen immers zelf bepalen hoe wij omgaan met de rechten van de mens. Daarnaast kunnen wij kritiek leveren op China omdat zij dat niet doen, of dit gewoon niet zeggen. Als wij het wel doen riskeren wij een minder goede (handels-)relatie met China. Is dat het waard?quote:Op donderdag 3 september 2009 21:33 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als hij ook maar enig schrijntje zelfrespect heeft dan neem ik aan dat hij standvastig is in het behoud van de mensenrechten naar westerse maatstaven. Ik wens geen concessies te doen op gebieden van mensenrechten waar we eeuwen lang voor hebben moeten strijden, om die uit economisch oogpunt voor een Aziatisch land overboord te gooien.
Wat moet ik me voorstellen bij vijandige overnames van westerse bedrijven?quote:Op donderdag 3 september 2009 21:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Op lange termijn wel, omdat ze hun machtspositie via economische kracht kunnen bereiken (financiering van westerse bedrijven via vijandige overnames, en een krachtige defensie). Hoewel het ook een kwestie kan zijn van buitenlandse politiek. Immers, als ze zich niet wensen te bemoeien met internationale betrekkingen in de mate dat 't westen dat doet dan zal de impact minder groot zijn.
Eens.quote:Maar ik betwijfel of dat het geval zal zijn, ik denk dat ze wel degelijk een prominentere plek in het wereldbeeld op gaan eisen.
Dat is misschien wel mogelijk, maar het staat niet in verhouding tot de VS in 2001-2003 die zo maar even twee landen inneemt. Met economische maatregelen kun je maar tot zover gaan om een land schade te berokkenen.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:39 schreef -Techno- het volgende:
Wat ik me net afvroeg... Is economische kracht trouwens genoeg om nr 1 supermacht te worden in de wereld?
Persoonlijk vind ik het niet waard, al denk ik dat de westerse leiders daar anders over denken.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:45 schreef waht het volgende:
[..]
Er zijn twee kanten aan dat verhaal. Wij kunnen immers zelf bepalen hoe wij omgaan met de rechten van de mens. Daarnaast kunnen wij kritiek leveren op China omdat zij dat niet doen, of dit gewoon niet zeggen. Als wij het wel doen riskeren wij een minder goede (handels-)relatie met China. Is dat het waard?
Is dat zo? Ja het zal wel meer indruk maken dan als Nederland alleen staat. Ik denk niet dat China zich zorgen maakt over hoe Europa zich opstelt.quote:Want nogmaals, de soevereiniteit van Nederland is op dit moment niet in gevaar, wij hanteren de mensenrechten en daarmee basta. Moeten wij dan echt China gaan irriteren met onze manier van handelen of doen we het subtieler en proberen we tegelijkertijd een graantje mee te pikken van hun economische groei?
Ook moge het duidelijk zijn dat een Europees standpunt tegenover China meer indruk maakt dan een Nederlands standpunt.
China heeft nationale beleggingsfondsen die in het verleden al gebruikt zijn om aandelen van bedrijven aan te kopen, ze zouden in principe (want er zijn regels voor) grote multinationals kunnen overkopen als ze willen, wat ze enorme invloed geeft in de wereld economie.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:47 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij vijandige overnames van westerse bedrijven?
[..]
Vanzelfsprekend heeft Europa, of liever gezegd de EU, een grotere invloed dan welke individuele lidstaat van de EU. Of ze zich zorgen maken is een tweede.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:49 schreef -Techno- het volgende:
Is dat zo? Ja het zal wel meer indruk maken dan als Nederland alleen staat. Ik denk niet dat China zich zorgen maakt over hoe Europa zich opstelt.
Eens, maar om een voorbeeld aan te halen, het bezoek van de Dalai Lama.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:45 schreef waht het volgende:
[..]
Er zijn twee kanten aan dat verhaal. Wij kunnen immers zelf bepalen hoe wij omgaan met de rechten van de mens. Daarnaast kunnen wij kritiek leveren op China omdat zij dat niet doen, of dit gewoon niet zeggen. Als wij het wel doen riskeren wij een minder goede (handels-)relatie met China. Is dat het waard?
Want nogmaals, de soevereiniteit van Nederland is op dit moment niet in gevaar, wij hanteren de mensenrechten en daarmee basta. Moeten wij dan echt China gaan irriteren met onze manier van handelen of doen we het subtieler en proberen we tegelijkertijd een graantje mee te pikken van hun economische groei?
Ook moge het duidelijk zijn dat een Europees standpunt tegenover China meer indruk maakt dan een Nederlands standpunt.
Bar weinig ben ik bang.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:53 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Eens, maar om een voorbeeld aan te halen, het bezoek van de Dalai Lama.
Nu is dat nog niet zo'n probleem in dit geval, maar wat gaan we doen als China machtiger word, en ze eisen gaat stellen op gevoeligere gebieden? Dáár ben ik wel redelijk 'bang' voor.
Bush is juist de hoofdschuldige. Het is misschien een onvermijdelijke ontwikkeling, hij heeft die vele malen versneld. Hij is de hoofdschuldige van de zwakte van de Amerikaanse economie, die ook Europa treft, hij is de hoofdschuldige van de zwakke dollar, hij is de hoofdschuldige van het feit dat alle islamitische landen meer de andere kant op zijn gaan kijken, hij is ook bij uitstek de schuldige van de militaire verzwakking.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:12 schreef waht het volgende:
De paradox is hier, vind ik, dat Bush Jr. het op dit vlak niet zo slecht deed. Ware het niet dat hij zich te veel focuste op de militaire kant van het verhaal. Het gevolg is duidelijk.
Meningen?
Ik vind dat hij het nog niet zo slecht deed puur om zijn houding tegenover de rest van de wereld.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bush is juist de hoofdschuldige. Het is misschien een onvermijdelijke ontwikkeling, hij heeft die vele malen versneld. Hij is de hoofdschuldige van de zwakte van de Amerikaanse economie, die ook Europa treft, hij is de hoofdschuldige van de zwakke dollar, hij is de hoofdschuldige van het feit dat alle islamitische landen meer de andere kant op zijn gaan kijken, hij is ook bij uitstek de schuldige van de militaire verzwakking.
Idd een beetje schijnheilig als je ziet wat dit kabinet voor ons allemaal gebracht heeft. Ze hebben alleen maar vrijheden ingeperkt en ontzéttend laf opgetreden tegen mensen/groepen die onze vrijheden inpikken. Het woord 'daadkracht' komt niet in hun woordenboek voor, alleen als het om nieuwe betutteling gaat. Dus laat ze eerst even naar zichzelf kijken!quote:Op donderdag 3 september 2009 21:20 schreef Hukkie het volgende:
Mwa, als je bekijkt welke kant het op gaat met de rechten en plichten van individuen hier en met name privacy, dan kun je daar ook wel wat vraagtekens bij zetten.
Dat sowieso, maar we kunnen meerdere dingen tegelijk doen.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:06 schreef BasEnAad het volgende:
Dus laat ze eerst even naar zichzelf kijken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |