Nieuwe Bijbelvertaling.quote:De twaalfjarige Jezus in de tempel
41 Zijn ouders gingen jaarlijks voor het pesachfeest naar Jeruzalem. 42 Toen hij twaalf jaar was, maakten ze weer hun gebruikelijke pelgrimstocht. 43 Na afloop van het feest vertrokken ze naar huis, maar Jezus bleef in Jeruzalem achter zonder dat zijn ouders1 het wisten. 44 In de veronderstelling dat hij zich bij het reisgezelschap bevond, reisden ze een hele dag voordat ze hem overal onder hun verwanten en bekenden begonnen te zoeken. 45 Toen ze hem niet vonden, keerden ze terug naar Jeruzalem om hem daar te zoeken. 46 Na drie dagen vonden ze hem in de tempel, waar hij tussen de leraren zat, terwijl hij naar hen luisterde en hun vragen stelde. 47 Allen die hem hoorden stonden versteld van zijn inzicht en zijn antwoorden. 48 Toen zijn ouders hem zagen, waren ze ontzet, en zijn moeder zei tegen hem: ‘Kind, wat heb je ons aangedaan? Je vader en ik hebben met angst in het hart naar je gezocht.’ 49 Maar hij zei tegen hen: ‘Waarom hebt u naar me gezocht? Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn?’ 50 Maar ze begrepen niet wat hij tegen hen zei. 51 Hij reisde met hen terug naar Nazaret en was hun voortaan gehoorzaam. Zijn moeder sloot alles wat er met hem gebeurd was in haar hart.
1 (2:43) zijn ouders – Andere handschriften lezen: ‘Jozef en zijn moeder’.
Hij kon als baby al praten als een baby..?quote:Op donderdag 3 september 2009 13:47 schreef Triggershot het volgende:
Volgens de Koran vertoonde Jezus als speciale verrichtingen vanuit zijn kribbe. Zoals het praten als een baby.
Sorry, niet mijn beste formulering.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:02 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Hij kon als baby al praten als een baby..?
Bijbel en Koran.nlquote:Toen God zei: "O 'Isa, zoon van Marjam, denk aan Mijn genade aan jou en jouw moeder toen Ik jou sterkte met de heilige geest, zodat jij in de wieg en als volwassene tot de mensen sprak en toen Ik jou het boek onderwees en de wijsheid, de Taura en de Indjiel en toen jij met Mijn toestemming uit klei iets als de vorm van een vogel schiep en er toen in blies en het met Mijn toestemming een vogel was en toen jij blindgeborenen en melaatsen met Mijn toestemming genas en toen jij doden met Mijn toestemming [uit het graf] tevoorschijn liet komen en toen ik de Israëlieten van je afhield toen jij met de duidelijke bewijzen tot hen kwam, waarop zij onder hen die ongelovig waren zeiden dat dit duidelijk slechts toverij was."
Sja, wilde verhalen genoeg - een nieuwe religie moet natuurlijk wel de reeds bestaande overtreffen met unique selling points om succesvol zieltjes te kunnen winnen.quote:Op donderdag 3 september 2009 17:34 schreef heartz het volgende:
Er zijn Indiërs die geloven dat hij in India was, en dat hij hun god Krishna voorstelt.
Christus - Krishna.
Ik kon hier niet echt bronnen over vinden.
Dat topic laat juist zien dat die overeenkomsten er helemaal niet zijn. Het wordt door Jan en alleman geroepen, maar als je om bronnen vraagt, dan blijkt er niets te zijn. Het leven van Jezus' heeft niets te maken met de godheid Horus.quote:Op donderdag 3 september 2009 18:54 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja, wilde verhalen genoeg - een nieuwe religie moet natuurlijk wel de reeds bestaande overtreffen met unique selling points om succesvol zieltjes te kunnen winnen.
Maar om nou te zeggen dat het er allemaal erg geloofwaardiger op wordt... neem nou de overeenkomsten tussen Jesus en Horus.
Door Jan en Alleman wordt geroepen , dat Jezus bestaan heeft. Maar als je om bronnenquote:Op vrijdag 4 september 2009 16:20 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat topic laat juist zien dat die overeenkomsten er helemaal niet zijn. Het wordt door Jan en alleman geroepen, maar als je om bronnen vraagt, dan blijkt er niets te zijn. Het leven van Jezus' heeft niets te maken met de godheid Horus.
Waarom is de Bijbel geen bron? Zelfs als je niet gelooft in de boodschap Bijbel, blijft het nog wel een goed overgeleverd uit de late bronstijd en Romeinse tijd.quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:14 schreef heartz het volgende:
[..]
Door Jan en Alleman wordt geroepen , dat Jezus bestaan heeft. Maar als je om bronnen
vraagt wordt je doorverwezen naar de bijbel blijkt er niets te zijn.
Hoe kan je dan vaststellen dat Jezus en Horus geen overeenkomsten hebben?
Een boek dat in het eerste hoofdstuk al een pratende slang uit de hoge hoed trekt komt bij mij nou niet bijster geloofwaardig over.quote:
Maar het is geen betrouwbare bron, er komen geen historisch verantwoorde zaken uit. Er kan niet vastgesteld worden of deze personen werkelijk hebben bestaan of ontstaan zijn uit hele oude mythes.quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarom is de Bijbel geen bron? Zelfs als je niet gelooft in de boodschap Bijbel, blijft het nog wel een goed overgeleverd uit de late bronstijd en Romeinse tijd.
Tja, maar dat heb je met meerdere oude bronnen, ze dikken soms wat aan. Nu is dat in het geval van de Bijbel soms wel erg duidelijk, maar dat er ook geen kern van waarheid in zit (d.w.z. dat Jezus helemaal niet bestaan heeft), dat is weer een ander uiterste. Er komen namelijk genoeg namen en plaatsen voor in de Bijbel die heel duidelijk historisch zijn.quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:47 schreef heartz het volgende:
[..]
Maar het is geen betrouwbare bron, er komen geen historisch verantwoorde zaken uit. Er kan niet vastgesteld worden of deze personen werkelijk hebben bestaan of ontstaan zijn uit hele oude mythes.
Misschien had ik dat er bij moeten zetten.
Ze dikken wat aan? Volgens mij zitter er verschillende schrijvers in het boek door verschillende tijden heen. Het wordt lastig om te bepalen welke verhalen en personages zich echt af hebben gespeeld. De plekken zijn vaak wel echt, maar de personages???quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, maar dat heb je met meerdere oude bronnen, ze dikken soms wat aan. Nu is dat in het geval van de Bijbel soms wel erg duidelijk, maar dat er ook geen kern van waarheid in zit (d.w.z. dat Jezus helemaal niet bestaan heeft), dat is weer een ander uiterste.
Dat is duidelijk en ben ik met je eens.quote:Er komen namelijk genoeg namen en plaatsen voor in de Bijbel die heel duidelijk historisch zijn.
Het gaat nu toch om Jezus? Het Nieuwe Testament is nog wel redelijk vlot bij elkaar gekomen. Het begon met Jezus en Horus en Dwerfion heeft gelijk dat het bewijs dat die twee heel sterk overeen komen er niet is.quote:Op dinsdag 8 september 2009 15:17 schreef heartz het volgende:
Ze dikken wat aan? Volgens mij zitter er verschillende schrijvers in het boek door verschillende tijden heen. Het wordt lastig om te bepalen welke verhalen en personages zich echt af hebben gespeeld. De plekken zijn vaak wel echt, maar de personages???
Niet alleen Jan en Alleman zeggen dat Jezus bestaan heeft, maar ook binnen de wetenschap is dit geen discussiepunt.quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:14 schreef heartz het volgende:
[..]
Door Jan en Alleman wordt geroepen , dat Jezus bestaan heeft. Maar als je om bronnen
Hoe kan je dan vaststellen dat Jezus en Horus geen overeenkomsten hebben?
De Nazaraten Nazareeërs zijn dus de oorzaak voor de benaming van de plek. Of Jezus dus een persoon was in die groep, of een jongen uit dat dorp, is in mijn ogen een twijfel achtig stuk.quote:The Early Christians
Of further interest is that one of the other terms of self-definition used by the Qumran community was ‘Keepers of the
Covenant’, in Hebrew, Nozrei ha-Brit. This is the origin of the term Nozrim, which was one of the first Hebrew names for
the group which later became known as ‘Christians’.[ix] Modern Arabic Nasrani, meaning ‘Christians’, comes from the
same source. Also derived from the same source is the term ‘Nazorean’ or ‘Nazarene’, the term of self-definition used
by the first Christians in the Gospels and the Acts. The later village of Nazareth may derive its name from the presence
of Nazarenes.
Nazaraten? Ik ken die term niet. Weet je zeker dat dat de Nederlandse vertaling is? Ik ken wel Nazareeërs en Nazareners…!quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:07 schreef Ticker het volgende:
Misschien dat iemand me kan corrigeren, maar het volgende vind ik een apart gegeven:
Ik heb me wat ingelezen in de dode zee scrollen, en ik ben erachter gekomen, dat de Nazaraten een benaming was, gegegeven aan een groep pre-christenen.
Als we kijken naar Jezus, zegt men dat hij uit Nazareth kwam. Jezus uit Nazareth.. maar is dit wel zo?
[..]
De Nazaraten zijn dus de oorzaak voor de benaming van de plek. Of Jezus dus een persoon was in die groep, of een jongen uit dat dorp, is in mijn ogen een twijfel achtig stuk.
Dit en nog veel meer dingen merk ik op, als ik onderzoek doe naar de 'feiten' uit de bijbel.
Pure manipulatie in mijn ogen.
Ahh ok, dat is mijn persoonlijk vertaling eigenlijk, dan moet ik het dus zo uitspreken! Dank u!quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nazaraten? Ik ken die term niet. Weet je zeker dat dat de Nederlandse vertaling is? Ik ken wel Nazareeërs en Nazareners…!
Ja, maar die twee hebben (soms) verschillende betekenis! (Om het verwarrend te maken.) De etymologie is wel vrij complex echter volgens mij. Zou ik moeten nazoeken.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:16 schreef Ticker het volgende:
[..]
Ahh ok, dat is mijn persoonlijk vertaling eigenlijk, dan moet ik het dus zo uitspreken! Dank u!
Volgens mij heb ik die bronnen al vaak genoeg genoemd voor jou.quote:Op dinsdag 8 september 2009 14:14 schreef heartz het volgende:
[..]
Door de overlevering over beide personages te vergelijken.quote:Op dinsdag 8 september 2009 15:29 schreef heartz het volgende:
Anders geformuleerd: Hoe kan je uberhaupt ooit vaststellen of er wel of geen overeenkomsten tussen deze 2 personages zijn?
quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik die bronnen al vaak genoeg genoemd voor jou.
gebaseerd op welke bronnen?quote:Op dinsdag 8 september 2009 21:04 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Door de overlevering over beide personages te vergelijken.
Je kunt toch gewoon de mythen en sagen, als je zo wilt noemen, over Jezus en Horus erbij pakken, en dan kijken waar die overeenkomen. Dan zie je dat die verhalen niet die overlap hebben die geclaimd wordt.quote:
quote:Op woensdag 9 september 2009 12:05 schreef Tommeke het volgende:
Vraag het aan degene degenen die de bijbel bedacht, en dus het verhaal verzonnen heeft?
quote:Op woensdag 9 september 2009 12:06 schreef Iblis het volgende:
In het geval van Jezus is de claim dat een aantal van de kenmerken die in de evangeliën voorkomen overgewaaid zijn of gecombineerd zijn vanuit mythes over Horus gewoon niet hard te maken.
Nou, je zoekt alle verhalen op die er over Jezus zijn. Dan zoek je alle verhalen op die er over Horus zijn. Dan kijk je naar de overeenkomsten.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:25 schreef Oversight het volgende:
hard te maken,..... sorry maar hoe maak je iets "hard" op dit gebied?
Ik reageerde niet meer omdat jij niet normaal reageerde maar telkens al je, al beantwoorde, argumenten bleef herhalen.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:00 schreef heartz het volgende:
[..]
![]()
Volgens mij was ik het er niet mee eens.
Volgens mij hebben we die discussie niet eens afgemaakt, omdat jij niet meer verder wilde......
De bronnen die over beiden zijn? De historische overleveringen, of de mythen. Dan bekijken welke parallelen er zijn en in hoeverre ze van elkaar afgeleid kunnen zijn.quote:
Heb je daar ook nog een reden voor?quote:Op woensdag 9 september 2009 12:53 schreef heartz het volgende:
Ik vind de in dit topic genoemde bronnen evengoed niet echt betrouwbaar
Ja het zijn geen historisch verantwoorde bronnen.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Heb je daar ook nog een reden voor?
En waarom dan niet?quote:Op woensdag 9 september 2009 15:37 schreef heartz het volgende:
[..]
Ja het zijn geen historisch verantwoorde bronnen.
Dat je vraagtekens stelt bij de manier waarop de informatie in de werken van Tacitus of Suetonius of Josephus is gekomen, daar valt wel wat voor te zeggen, maar dat je hun werken afschrijft als zouden ze niet historisch verantwoord geacht worden is wel echt een beetje vreemd.quote:Op woensdag 9 september 2009 15:37 schreef heartz het volgende:
[..]
Ja het zijn geen historisch verantwoorde bronnen.
Ik schrijf het af als betrouwbaar.quote:Op woensdag 9 september 2009 16:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat je vraagtekens stelt bij de manier waarop de informatie in de werken van Tacitus of Suetonius of Josephus is gekomen, daar valt wel wat voor te zeggen, maar dat je hun werken afschrijft als zouden ze niet historisch verantwoord geacht worden is wel echt een beetje vreemd.
Een groot deel van onze geschiedkundige kennis m.b.t. de Romeinse wereld is uit zulk soort bronnen afkomstig.quote:Op donderdag 17 september 2009 14:29 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik schrijf het af als betrouwbaar.
Op andere vlakken (bijv filosofisch gezien) kan het best interessant zijn.
Heb je daar ook bronnen van?quote:Op donderdag 17 september 2009 14:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een groot deel van onze geschiedkundige kennis m.b.t. de Romeinse wereld is uit zulk soort bronnen afkomstig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |