abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 september 2009 @ 12:08:49 #1
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_72366812
quote:
Agent kijkt toe terwijl automobilist onder water ligt HOOFDDORP -

De agent die betrokken was bij een aanrijding waarbij een 78-jarige Amstelvener om het leven kwam, heeft noodgedwongen toe moeten kijken hoe de auto in de sloot lag, zonder in te kunnen grijpen.

Op internet is een filmpje verschenen waarop te zien is hoe de auto van de man uit Amstelveen op zijn kop in het water ligt. De agent, die met zijn politieauto in botsing was gekomen met de bewuste auto, staat aan de kant van de sloot toe te kijken.

Een ooggetuige meldt op Webregio.nl dat de agent omwille van richtlijnen niks mocht doen totdat er versterking was. "Hij stond op de kant en bleef met zijn armen over elkaar toekijken hoe ik en nog iemand het water ingingen!"

Fysieke problemen

Evert Prinssen, plaatsvervangend districtschef Politie Haarlemmermeer, reageert dat de agent wegens fysieke en mentale problemen noodgedwongen niet kon ingrijpen. "In dit geval was de betrokken politieman door de enorme klap van de aanrijding zowel fysiek als mentaal kennelijk niet goed in staat om in te grijpen. Andere politiemensen waren dat wel en hebben het slachtoffer uit de auto weten te halen. Helaas is de man later in het ziekenhuis overleden. De bestuurder van de politieauto heeft door de aanrijding nekletsel, een lichte hersenschudding en kneuzingen opgelopen en is ziek thuis."

"De afgelopen jaren hebben politiemensen van de regio Kennemerland zeer vaak ingegrepen in gevaarlijke situaties. Politiemensen blijken zo gefixeerd op het redden van mensen dat ze daarbij hun eigen leven ook in gevaar brengen. Omdat het in een aantal gevallen maar net is goed is afgelopen wordt politiemensen geleerd ondanks hun drive om in te grijpen toch de nodige voorzichtigheid in acht te nemen. Eén van de adviezen die wordt gegeven is om niet te water te gaan als er geen ondersteuning is van andere politiemensen. Een ander belangrijk advies is om extra voorzichtig en terughoudend te zijn als je zelf gewond bent. Ik ben van mening dat mijn collega in dit geval niet in staat is geweest om in te grijpen en heb begrip voor zijn handelen", vertelt Prinsen aan Webregio .

Op het filmpje is te zien hoe het overigens ook een tijd duurt dat omstanders toekijken, voordat een paar van hen besluiten het water in te gaan. Pas als even later de hulpdiensten gearriveerd zijn, kan het slachtoffer uit de auto gehaald worden. Hij werd aan de wal gereanimeerd, maar is later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen overleden.
Filmpje

Die eikel die filmt doet trouwens ook niets... net als de rest van de omstanders... pas na een tijdje komen ze in actie...

http://www.telegraaf.nl/b(...)j_verdrinking__.html

[ Bericht 1% gewijzigd door sp3c op 03-09-2009 11:41:51 ]
* I intend to live forever, so far so good! *
  Forum Admin woensdag 2 september 2009 @ 12:14:05 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_72366956
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:08 schreef IkWilbert het volgende:

Die eikel die filmt doet trouwens ook niets... net als de rest van de omstanders... pas na een tijdje komen ze in actie...
Tja, je zou dan ook verwachten dat iemand op 78 jarige leeftijd wel kan zwemmen.
pi_72366963
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:08 schreef IkWilbert het volgende:

[..]

Dat dus er kijken genoeg mensen mee en die steken hun handen ook niet uit de mouwen
pi_72366969
wat is dit nou???

Je springt toch direct ernaast, zelfs als je geen actieve bevrijdende actiekan uitvoeren is het "laten weten dat de klem zittende niet alleen is" al heel belangrijk...

Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  woensdag 2 september 2009 @ 12:15:13 #6
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_72366987
quote:
Een ooggetuige meldt op Webregio.nl dat de agent omwille van richtlijnen niks mocht doen totdat er versterking was. "Hij stond op de kant en bleef met zijn armen over elkaar toekijken hoe ik en nog iemand het water ingingen!"
versterking? Je heb omstanders. Wat een idioot.
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_72367273
Vind het onbegrijpelijker dat die omstanders helemaal niks doen dan die agent die net een ongeluk heeft gehad.
Erg jammer hoe de politie weer word zwart gemaakt op deze manier.
............................
  woensdag 2 september 2009 @ 12:26:12 #8
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_72367280
Van wie zou je eerder verwachten dat hij zou (moeten) ingrijpen:
- Iemand die net een aanrijding heeft gehad en nekletsel en kneuzingen heeft opgelopen
- Een willekeurige omstander

Beetje triest om dan maar meteen naar de agent te wijzen
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_72367473
Kan me meer ergeren aan de mensen die bij het zien van een ongeluk meteen naar hun camera grijpen. En ook ongegeneerd blijven filmen tot aan het reanimeren aan toe. Beetje waardigheid is ook niet meer te vinden onder de ramptoeristen
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
pi_72367699
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:25 schreef sander89 het volgende:
Vind het onbegrijpelijker dat die omstanders helemaal niks doen dan die agent die net een ongeluk heeft gehad.
pi_72367722
By-stander effect...
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 2 september 2009 @ 12:41:37 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_72367725
Die politie agent zat zelf midden in het ongeval. Goed werk van de Nederlandse medeburgers dat ze wel kunnen filmen en zeiken maar te beroerd zijn om die oude man uit het water te helpen.

Ik was natuurlijk meteen in het water gesprongen, nadat ik mijn Iphone, armani schoenen en mijn horloge even op het droge had gelegd. Maar dat spreekt voor zich.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_72367733
Dan maar ontslag wegens schending protocol maar ik ga in ieder geval als een held naar huis!
pi_72367784
quote:
datte idd
pi_72367850
quote:
Dat is Nederland, toekijken en niets doen.
Ik kan me nog een video voor de ogen halen waar een vent z'n vriendin meerdere malen neersteekt op straat en waar omstanders alleen maar roepen: Meneer, doe dat eens niet!"

Triest.
pi_72367904
Tsja, hoewel hij net een ongeluk heeft gehad lijkt het er ook wel een beetje op dat hij niet van de protocollen wil afwijken en wacht op versterking. Komt altijd onbegrijpelijk over.

Maar goed, er wordt weer te makkelijk naar de agent gewezen. Alsof de omstanders wel direct tot actie overgaan. En echt handig doen ze dat ook niet trouwens...

Weer een voorbeeld van het bystander effect inderdaad...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_72367906
Ik kan me wel voorstellen dat de omstanders niet meteen er op af gaan, als ik de auto zo zie liggen. Ik zou ook niet weten hoe ik daar in vredesnaam bij zou kunnen komen, dat ding ligt zo dat de bestuurder toch niet zomaar te bereiken is? Da's wat anders dan bij een drenkeling die je 'gewoon' in z'n kraag kan vatten. Ik zou op z'n minst even staan te kijken voor ik er zomaar in zou springen... om te bedenken hoe 't aan te pakken en of de auto niet verder weg zou zakken in de blubber want niemand heeft er iets aan als er 1 of meerdere hulpverleners onder de auto in de modder komen te verzuipen als je er naast staat en in plaats van het portier te openen de auto op je trekt ofzo.

Wat de agent betreft, die heeft misschien wel betere inzicht op wat er gedaan kan worden (ik neem aan dat auto-in-de-sloot bij de opleiding ter sprake komt?), ook al mocht/kon hij er zelf niet in. Misschien had hij aanwijzingen kunnen roepen tegen de niet-gewonde omstanders ofzo (Ik heb trouwens alleen het eerste stukje van het filmpje kunnen zien, blijkbaar wat te druk op de server )
pi_72367919
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:46 schreef SkyChat het volgende:

[..]

Dat is niet Nederland.... Dat noem je een bystander-effect, een algemeen psychologisch principe. Waarschijnlijk gebeurt dat jou ook als je in zo'n situatie terecht komt. Alsof jij wel meteen op zo'n vent duikt...

[ Bericht 3% gewijzigd door marcodej op 02-09-2009 12:55:04 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  woensdag 2 september 2009 @ 12:50:29 #19
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_72367931
quote:

[..]

Ik kan me nog een video voor de ogen halen waar een vent z'n vriendin meerdere malen neersteekt op straat en waar omstanders alleen maar roepen: Meneer, doe dat eens niet!"

Triest.
Jamaar zo moet dat van Hirsch Ballin. 112 bellen, het uiterlijk van de dader onthouden. Eventueel mag je ook nog "boe!" roepen in de hoop dat de dader schrikt en wegrent.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  woensdag 2 september 2009 @ 12:52:52 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_72367984
quote:

[..]

Triest.
Hierbij heb ik jou alvast voorgedragen voor een lintje volgend jaar! Top gozer en held dat je bent.

De gemiddelde burger heeft nauwlijks tot helemaal geen ervaring met een crisis situatie in de openbare ruimte. Als de situatie erg duidelijk is - kind valt in het water en vraagt om hulp - dan zit er altijd nog wel iemand bij die redelijk adrem reageert. Maar in veel gevallen zoals ruzies, vechtpartijen of zware ongelukken weten burgers gewoon niet hoe ze de situatie het beste kunnen aanpakken. Als je thuis lekker achter de tv zit met een lekkere bak koffie erbij dan heb je opeens de rust, ruimte en overzicht om dat wel te bedenken, maar als het gebeurt dan heb je dat gewoon nog niet.

Natuurlijk zijn er ook mensen die wel meteen weten wat ze moeten doen. Zoals een filmpje maken of het brandende gebouw in rennen en de kinderen naar buiten halen - zoals vorig jaar iemand deed -. Die mensen verdienen het om afgezeken te worden of worden opgehemeld, van de gemiddelde burger kan je niet te veel verwachten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_72368825
Ik ben geen politiefan , maar vlak na een hard ongeluk met een zandverstuiving kun je ook weinig actie verwachten van een agent. Zeker niet als die smurf een enorme klap in zijn nek heeft gekregen.
Die agent was gewoon shell-shocked.
(maar goed dat er geen extremistische zelfmoordenaars in de buurt waren)

Hoe is dat ongeluk eigenlijk ontstaan , reed die diender op hoge snelheid naar de donutzaak zonder zwaailicht ?
megalomaniac
pi_72369685
Kan mij goed voorstellen dat een agent die zelf in botsing is gekomen met zijn dienstauto niks mag doen. Allemaal vanwege de regels, moet allemaal afgehandeld worden door collega's van hem, maar in dit geval had die moeten doen wat je altijd moet doen in dat geval en dat is optreden.

Wel inderdaad met dat verstand dat de politieagent niet in shock moet zijn of gewond.
  woensdag 2 september 2009 @ 14:17:45 #23
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72370113
Ik blijf het vreemd vinden. Je ziet duidelijk dat de omstanders naar de agent kijken voor aanwijzingen maar die staat een beetje met z'n portofoon oid te spelen. Op 1:30 in het filmpje begint het door te dringen dat er echt nog iemand in zit en beginnen mensen opeens te rennen.

Ik vind dat de agent VEEL te weinig initiatief/leiding neemt. Mensen vragen 'em op 0:15 ofzo al wat er gedaan moet worden. Volgens mij mag je van agenten verwachten dat ze zelfs na een "aanrijding" (zo zwaar gewond is 'ie duidelijk niet) nog leiding kunnen nemen in een situatie als deze.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  woensdag 2 september 2009 @ 14:19:12 #24
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72370142
quote:
Op woensdag 2 september 2009 14:00 schreef StephanL het volgende:
Kan mij goed voorstellen dat een agent die zelf in botsing is gekomen met zijn dienstauto niks mag doen. Allemaal vanwege de regels, moet allemaal afgehandeld worden door collega's van hem, maar in dit geval had die moeten doen wat je altijd moet doen in dat geval en dat is optreden.
Da tis het vooral. Mensen vragen op 0:15 al om aanwijzingen. Je verwacht ook gewoon niet dat als een agent zo naast het water staat dat er nog iemand inzit. Het duurde maar 90 seconden voordat mensen het water ingingen, maar als de agent leiding had genomen had dit veel eerder kunnen gebeuren.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  Donald Duck held woensdag 2 september 2009 @ 14:19:43 #25
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_72370151
Die agent had veel meer kunnen doen. Nu vertrekt ie expres naar de achtergrond om zich afzijdig te kunnen houden
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')