abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72385770
Hé, ik ben nu bezig met mijn laatste jaar van mijn bachelor. Over een tijdje ga ik aan een stage beginnen, waarbij ik voor de klas ga staan. Omdat veel mensen in mijn familie leraar zijn, had ik altijd het idee dat ik dat ook graag wou worden. Ik hou van mijn vak en wil dit graag overbrengen. Echter is er een probleem: ik word altijd nerveus voor grote groepen. Ik weet niet waarom, maar zelfs als ik moet speechen voor mijn klas sta ik al te rillen. Ik kan het supergoed vinden met mijn studiegenoten dus bang om af te gaan voor hen is het niet eens. Ik ben vooral bang dat wat ik zeg slecht aankomt en zeker als de leraar naar me kijkt is het een 'nu of nooit moment'. Daarnaast ben ik in de brugklas flink getreiterd, dus ik weet hoe gemeen leerlingen kunnen zijn tegen elkaar en wellicht ook tegen mij. Die stage is pas over een paar weken, maar nu al ben ik er doodsbang voor. Ik ben bang dat ik finaal afga voor de les. Ik ben bang dat ik later, als er een conflict is, dit niet kan oplossen. Nu ga ik in een district werken waar minderen zwarte scholen zijn en dus zullen de echt erge gevallen daar wel niet voorkomen, maar toch weet ik niet wat ik moet doen als een stel leerlingen elkaar opeens in de haren vliegt.

Al deze angsten zorgen ervoor dat ik nu twijfel of ik wel goed gekozen heb mbt mijn opleiding. Ik wou al vanaf het begin dit vak studeren en lesgeven leek me leuk. Ik hielp altijd vrienden als ze iets niet snapten e.d. Maar nu weet ik het niet zo goed. natuurlijk wordt je handje vastgehouden enzo, maar wat als het echt niks voor me is?! Ik baal dat ik er niet eerder over nadacht, toen alle mensen in de 5e en 6e nadachten over wat ze wilden studeren, bleef ik koppog vasthouden aan deze studie omdat die mij het leukst leek...
ik weet niet wat ik nders moet worden dan leraar. Ik studeer een taal, dus veel meer dan journalist, vertaler, editor of leraar kan je niet worden in dit vakgebied. Van deze dingen spreken alleen vertaler en dus leraar me aan... maar nu hoorde ik dat vertalers ook niet echt gewild zijn op de arbeidsmarkt.

Ik kan ook niet stoppen met de studie. Er is superveel geld in gestoken en als ik een andere studie wil doen moet ik die helemaal zelf betalen, wat ik niet kan opbrengen.

Mijn vraag is nu:
- Is leraar worden altijd zwaar in het begin en kan je het leren? Want opzich lijkt iets overbrengen aan een ander mij een erg nobel beroep.

- Weet iemand hoe het met de vertaalindustrie zit?

- Wat voor mogelijkheden zijn er mbt stoppen in je derde jaar, moet ik al het geld terugbetalen?Of moet ik maar gewoon doorgaan en me over mijn angsten heenzetten?

Liefs,
SJ.
pi_72386226
Welk vak ga je geven?

[ Bericht 65% gewijzigd door o.us op 02-09-2009 23:48:39 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_72386261
get over it.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_72386326
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:47 schreef o.us het volgende:
Welk vak ga je geven?
Anglaaais
pi_72386408
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:50 schreef Strawberryjuice het volgende:

[..]

Anglaaais
Het is natuurlijk een beetje wennen in het begin maar zodra die pubertjes jou hebben leren kennen en vice versa ook, zit je al een beetje op je gemak, toch?
Maar waarom had je daar niet meteen aan gedacht voordat je met de Lerarenopleiding begon?
Feyenoord Rotterdam
pi_72386938
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:52 schreef o.us het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een beetje wennen in het begin maar zodra die pubertjes jou hebben leren kennen en vice versa ook, zit je al een beetje op je gemak, toch?
Maar waarom had je daar niet meteen aan gedacht voordat je met de Lerarenopleiding begon?
die doe ik niet, ik doe een universitaire BA.Ik kan die minor kiezen.
pi_72394996
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:35 schreef Strawberryjuice het volgende:
- Wat voor mogelijkheden zijn er mbt stoppen in je derde jaar, moet ik al het geld terugbetalen?Of moet ik maar gewoon doorgaan en me over mijn angsten heenzetten?
In ieder geval je bachelor Engels afmaken! Je hoeft je stufi pas terug te betalen als je binnen 10 jaar geen diploma hebt, dus je zou over kunnen stappen naar een andere studie, maar stufi houdt wel op natuurlijk. Ik zou zeker m'n bachelor afmaken en dan kan je altijd nog kijken naar een eventuele andere master. Je kan vaak een master doen die niet bij je studie aansluit door een pre-master jaar te doen, dus wat dat betreft is het vaak gewoon al handig een bachelor te hebben. Beter 1 jaar pre-master dan minstens 2 jaar extra om over te stappen op een andere studie.

En ga even met je stagebegeleider praten. Die kan je waarschijnlijk meer vertellen dan wij kunnen . Oh, en ik weet niet waar je studeert, maar er is vast ergens een presentatie-training te doen. Hier in Utrecht geeft het IVLOS (die ook de educatieve master/lerarenopleiding verzorgt) bijvoorbeeld presentatie cursussen.

Wat misschien een idee is, is ook even nadenken of je wel onderbouw HAVO/VWO + VMBO-T les wilt geven, of dat misschien bovenbouw HAVO/VWO beter is. In mijn eigen ervaring op het VWO, was de bovenbouw toch echt beter handelbaar dan de onderbouw - de pubers zijn wat ouder en over het algemeen iets minder vervelend. Dan zal je alleen waarschijnlijk een 2-jarige educatieve master moeten gaan volgen (maar: je krijgt iig een jaar extra stufi, omdat je master 2 jaar duurt).
pi_72399000
Niet om je onzekerder te maken of lullig te doen maar ik heb verschillende ervaringen gehad met stagaires op school (als leerling zijnde) en de meeste waren niet positief. En vaak probeert de klas toch allemaal ''geintjes'' uit en doen ze expres vervelend. Ik zelf deed het niet maar daar gaat het verder niet om, ze zetten zich expres een beetje af tegen de stagair omdat hij als ''nieuweling'' wordt gezien en de klas ziet zichzelf als een proefkonijn. Vaak deden ze het niet eens zo slecht maar je kan er niets aan doen ben ik bang.

(dit was op het vwo trouwens, het kan aan mijn klas liggen maar ik schat dat het op het vmbo nog erger is).
  donderdag 3 september 2009 @ 15:24:02 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72400443
Wat het leraar zijn betreft moet je maar eens een kijkje nemen in de topicreeks (Aanstaande) Docenten.

Daarnaast heeft dit topic heel veel gelijkenissen met dit topic: Leraar worden... Daar staan ook al nuttige opmerkingen in.
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:35 schreef Strawberryjuice het volgende:
Mijn vraag is nu:
- Is leraar worden altijd zwaar in het begin
9 van de 10 keer wel ja.
* Je bent nieuw, leerlingen gaan je hoe dan ook uitproberen.
* Je zult in het begin altijd handvaten of ervaringen missen die je nodig hebt in het draaien van lessen. Na verloop van tijd (plm. 4 jaar) ontwikkel je een soort van 'automatische piloot', waardoor heel veel dingen die in het begin nog problematisch lijken, met gemak opgelost worden of zelfs helemaal niet meer voorkomen. In het begin geef je bijvoorbeeld heel veel straf als iemand een kauwgom eet, naderhand knik je alleen even naar de prullenbak, of hebben de leerlingen al helemáál geen kauwgom meer in je les.
* Je moet je eigen maken in de schoolorganisatie. Hoe werkt het met proefwerken, nablijven, etc?
* Het is wennen aan lange dagen. Je bent van half 9 tot 4 uur bezig met lesgeven, dat is best zwaar. Vervolgens mag je 's middags of 's avonds nog gezellig bezig zijn met vergaderingen, activiteiten op school, proefwerken nakijken, vergaderingen voorbereiden, etc. etc. etc. etc.
quote:
en kan je het leren?
Tuurlijk. Alhoewel ik wel van mening ben dat je het een beetje in je moet hebben...
.
pi_72427104
Heel erg bedankt! Ik weet nu dat ik nogal hysterisch was toen ik dit postte. Iig heb ik wel het idee dat ik de balans kan vinden tussen streng en onredelijk. Daar ben ik niet bang voor. En zo'n presentatiecursus zal me vast goed doen.

Baba, werk jij fulltime? De meeste leraren die ik ken werken part time.
pi_72427148
quote:
Op donderdag 3 september 2009 14:31 schreef BrokenBond het volgende:
Niet om je onzekerder te maken of lullig te doen maar ik heb verschillende ervaringen gehad met stagaires op school (als leerling zijnde) en de meeste waren niet positief. En vaak probeert de klas toch allemaal ''geintjes'' uit en doen ze expres vervelend. Ik zelf deed het niet maar daar gaat het verder niet om, ze zetten zich expres een beetje af tegen de stagair omdat hij als ''nieuweling'' wordt gezien en de klas ziet zichzelf als een proefkonijn. Vaak deden ze het niet eens zo slecht maar je kan er niets aan doen ben ik bang.

(dit was op het vwo trouwens, het kan aan mijn klas liggen maar ik schat dat het op het vmbo nog erger is).
Ik weet het. Maar hoe ver gaan die geintjes? Als er echt dingen vernield worden dan laat ik de hele klas gewoon nablijven. Imho is het gewoon beter om vanaf het begin duidelijk en streng te zijn.
  vrijdag 4 september 2009 @ 16:13:40 #12
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72435240
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:22 schreef Strawberryjuice het volgende:
En zo'n presentatiecursus zal me vast goed doen.
Een presentatiecursus?
Je bent geen show aan het presenteren, je bent gewoon les aan het geven, lekker interactief met de klas bezig zijn. Daar hou ik wel van, als die leerlingen actief "tegengas" bieden. Anders wordt het zo saai.
quote:
Baba, werk jij fulltime? De meeste leraren die ik ken werken part time.
Fulltimer ja. Begin aan het negende jaar VMBO, dus ik ken de klappen van de zweep wel
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:24 schreef Strawberryjuice het volgende:
Ik weet het. Maar hoe ver gaan die geintjes?
Dat soort dingen kun je van te voren niet voorspellen en daar moet je je ook niet op gaan blind staren. Het ligt er aan hoe je je opstelt, daar blijf ik bij. Ik heb in het docententopic ook al es voorbeelden aangehaald van geintjes, en dat had voor 90% te maken met de opstelling van de docent. In mijn eerste jaar, ten ik pas begon en ik nog niet de nodige handvaten en "automatische piloot" had, flikten ze bij mij ook wel wat (een punaise op de stoel, propjes gooien). Nu komt dat niet meer voor.

Er is ergens zo'n topic op Fok, "Wat heb jij geflikt in je middelbare schooltijd" oid, moet je maar es doorlezen..
quote:
Als er echt dingen vernield worden dan laat ik de hele klas gewoon nablijven.
De grootste (beginners-)fout die je maken kunt! Heel veel leerlingen die niks gedaan hebben worden er van de dupe, en de kans bestaat dat je deze leerlingen nu ook tegen je in het harnas jaagt.
quote:
Imho is het gewoon beter om vanaf het begin duidelijk en streng te zijn.
Duidelijk en consequent.
.
pi_72469425
Het valt geloof ik wel aan te leren. Op de middelbare school kreeg ik ook eens een nieuwe docente Engels die recht van de universiteit geplukt was en enórm onzeker voor de klas stond. Binnen enkele jaren was het een van de betere docentes van onze school; ze was stukken zelfverzekerder etc.
Oh really?
pi_72477329
ik snap niet hoe je leraar wilt worden als je niet graag voor de klas staat. Denk je zelf nooit na wat je leuk of niet leuk vind? Aangezien je voor de klas (/grote groep) staan niet leuk vindt lijkt t me nogal raar dat je op het allerlaatste moment er pas achter komt dat lesgeven niks voor jou is
pi_72487602
Heb je ook feedback gekregen van je medestudenten? Kwam je zo over als je je voelde? Dat kan wel eens afwijken, dat je het in je hoofd erger maakt.

Ik vind presenteren voor medestudenten anders voelen dan voor de klas staan.
Toch zou zo'n presentatiecursus geen kwaad kunnen denk ik. Je leert er vermoedelijk bewust te worden van je uitstraling, intonatie, ademhaling, non-verbale communicatie. Daar kun je voor de klas alleen maar baat bij hebben.

Ik ben nog geen ervaren docent en vind het soms niet makkelijk. Twijfel ook nog of ik wel het juiste beroep heb gekozen. Maar ik zou je stage toch proberen, dan kun je pas beoordelen of je angsten reëel zijn.

Zorg dat je in het begin goed aandacht besteed aan de factoren van de les waar je van te voren invloed op kunt hebben: de regels van de school kennen, je les goed voorbereiden, uitgerust zijn. Dat maakt dat je je zekerder voelt.
  zondag 6 september 2009 @ 16:10:05 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72488573
quote:
Op zondag 6 september 2009 15:32 schreef Htje het volgende:
Ik vind presenteren voor medestudenten anders voelen dan voor de klas staan.
Toch zou zo'n presentatiecursus geen kwaad kunnen denk ik. Je leert er vermoedelijk bewust te worden van je uitstraling, intonatie, ademhaling, non-verbale communicatie. Daar kun je voor de klas alleen maar baat bij hebben.
Ik raad aan om het geweldige boek "Lichaamstaal" van Victor van Geel eens te proberen.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')