quote:Op woensdag 2 september 2009 18:10 schreef rene90 het volgende:
Ik denk dat het belangrijkste hem ligt in het punt dat er nu meer stoornissen bekend zijn, en dus ook worden gediagnosticeerd. Vroeger wisten ze gewoon een stuk minder.
Of gek en ze werden buiten de stad in een dolhuys gestoptquote:Op woensdag 2 september 2009 18:13 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
toen waren mensen nog gewoon een beetje appart
Vroeger hoefde men niet overal meteen een psychische oorzaak achter te zoeken. Als je een klootzak was, dan was je ene klootzak, en was je een onzeker figuur, dan was je een onzeker figuur.quote:Op woensdag 2 september 2009 18:13 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
toen waren mensen nog gewoon een beetje appart
... en dus is er dan iets MIS met je, en mag je aan de pillen en in therapiequote:Op woensdag 2 september 2009 18:16 schreef rene90 het volgende:
Vroeger was je een beetje drukker dan de ander, nu ben je een ADHD-er...
..en aait de rechter je over je bol als je een misdaad pleegt....quote:Op woensdag 2 september 2009 18:18 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
... en dus is er dan iets MIS met je, en mag je aan de pillen en in therapie
Natuurlijk kun je er niks aan doen wanneer je zo bent: Je bent zwaar onder invloed van de medicijnen, terwijl een psycholoog/psychiater je wekelijks verteld dat je niet spoort...quote:Op woensdag 2 september 2009 18:34 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
..en aait de rechter je over je bol als je een misdaad pleegt....
Want je kan er echt niks aan doen dat je zo bent.
In mijn 1e post beantwoord ik het wel redelijkquote:Op woensdag 2 september 2009 20:40 schreef Q.E.D. het volgende:
Ik had hoge verwachtingen, maar niemand weet het antwoord.
Depressiviteit heeft ook een stuk te maken met aanlegquote:Op woensdag 2 september 2009 20:47 schreef rene90 het volgende:
[..]
In mijn 1e post beantwoord ik het wel redelijkSowieso noemt ts "aangeboren" afwijkingen, dit is genetisch bepaald dus lijkt me niet dat dat minder is geworden opeens. Andere stoornissen kunnen wel meer toegenomen zijn en daar ben ik ook wel van overtuigd. Denk aan anorexia, depressiviteit, etc. We leven denk ik onder hele andere omstandigheden dan 50 jaar terug, en de huidige omstandigheden zorgen in mijn ogen eerder voor bepaalde stoornissen (anorexia / depressiviteit etc. )
Dat denk ik ook, maar het heeft denk ik ook weer te maken met de factoren om een persoon heen of die aanleg ook tot uiting gaat komen.quote:Op woensdag 2 september 2009 22:02 schreef RitseB het volgende:
[..]
Depressiviteit heeft ook een stuk te maken met aanleg
Tja, de literatuur heeft zijn standpunt ook flink aangepast en er is niet een duidelijk bewijs. De literatuur kan wel mooi 50/50 roepen maar je kán het gewoon niet bewijzen. Zelf denk ik ook dat de externe factoren/omgevingsfactoren toch wel de grotere rol spelen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 12:38 schreef RitseB het volgende:
Ik heb het nog even na gevraagd, volgens de literatuur is het ongeveer 50/50. Uit de praktijk/ervaring blijkt alleen volgens hem dat het toch voor het grootste deel aan de omgeving ligt.
En hier benoem je wel weer iets leuksquote:Op vrijdag 4 september 2009 12:46 schreef RitseB het volgende:
Dat denk ik zelf ook, als er dan bij een diagnose bij de familie geschiedenis word gekeken blijkt er in de meeste geen aanleg in de familie te zitten. Oftewel nurture
Vaak kan je wel conclusies trekken uit familiegeschiedenis. Depressiviteit is niet een dagje wat minder, mijn oma was chronisch depressief en die kwam uit een simpel arbeiders gezin waar niet werd gezeken.quote:Op vrijdag 4 september 2009 12:48 schreef rene90 het volgende:
[..]
En hier benoem je wel weer iets leuks. "In de geschiedenis was niks bekend"..., dat kan ook komen omdat er vroeger (dus bijvoorbeeld die 50 jaar) nog helemaal niet werd gezanikt als je een dagje had dat je je wat minder voelde en dus veel minder snel je een stoornis kreeg aangeschreven. Kortom, je kan het niet controleren, en ook geen conclusies trekken uit een familiegeschiedenis.
Dat is wel waar, maar toch blijft het lastig omdat er, althans zoals ik het zie / merk), vroeger veel minder aandacht aan werd geschonken dan nu. Nu krijgt iedereen die al enigzins klaagt over een slechte dag al de stempel "depressief" en een potje pilletjes.quote:Op vrijdag 4 september 2009 12:59 schreef RitseB het volgende:
[..]
Vaak kan je wel conclusies trekken uit familiegeschiedenis. Depressiviteit is niet een dagje wat minder, mijn oma was chronisch depressief en die kwam uit een simpel arbeiders gezin waar niet werd gezeken.
50 jaar geleden werd er wel degelijk gemerkt als er iemand depressief was. Zoals in haar geval. Als er onduidelijkheid is over een ziektebeeld in de familiegeschiedenis kan de behandelaar vaak met doorvragen toch nog wel tot een duidelijk vermoeden komen. Anders konden ze net zo goed geen familiegeschiedenis vragen
Het ligt uiteindelijk aan je definitie van psychische aandoening. Vroeger had men teveel flegma nu is het een dopamine tekort.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:40 schreef Q.E.D. het volgende:
Ik had hoge verwachtingen, maar niemand weet het antwoord.
en geeft men ze medicatie!quote:Op woensdag 2 september 2009 18:16 schreef rene90 het volgende:
Vroeger was je een beetje drukker dan de ander, nu ben je een ADHD-er...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |