abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72373876
Ik had een interessante discussie op de zaak.
Ik ben van mening dat er 50 jaar geleden minder kinderen waren met aangeboren psychische afwijkingen. Mijn collega zegt dat dat aantal hetzelfde is.
Zijn daar studies of wetenschappelijke feiten/bewijzen over?

Thanx....
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_72373917
Ik denk dat het belangrijkste hem ligt in het punt dat er nu meer stoornissen bekend zijn, en dus ook worden gediagnosticeerd. Vroeger wisten ze gewoon een stuk minder.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_72373977
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:10 schreef rene90 het volgende:
Ik denk dat het belangrijkste hem ligt in het punt dat er nu meer stoornissen bekend zijn, en dus ook worden gediagnosticeerd. Vroeger wisten ze gewoon een stuk minder.

toen waren mensen nog gewoon een beetje appart
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_72374015
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:13 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Of gek en ze werden buiten de stad in een dolhuys gestopt
Top 5 China producten
  woensdag 2 september 2009 @ 18:15:56 #5
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_72374052
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:13 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Vroeger hoefde men niet overal meteen een psychische oorzaak achter te zoeken. Als je een klootzak was, dan was je ene klootzak, en was je een onzeker figuur, dan was je een onzeker figuur.

Tegenwoordig heb je al een psychische stoornis wanneer je op je buik slaapt.
pi_72374073
Vroeger was je een beetje drukker dan de ander, nu ben je een ADHD-er...
Top 5 China producten
  woensdag 2 september 2009 @ 18:18:04 #7
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_72374118
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:16 schreef rene90 het volgende:
... en dus is er dan iets MIS met je, en mag je aan de pillen en in therapie
pi_72374536
Vroeger gingen er meer mensen dood. Nu kunnen we (en willen we) alles in leven houden.

Maar even serieus: de definitie van 'psychisch ziek' is (nog) niet eenduidig gegeven zodat het vandaag de dag en 50 jaar geleden 'klopt'.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_72374565
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:18 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

... en dus is er dan iets MIS met je, en mag je aan de pillen en in therapie
..en aait de rechter je over je bol als je een misdaad pleegt....
Want je kan er echt niks aan doen dat je zo bent.
  woensdag 2 september 2009 @ 18:45:26 #10
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_72374913
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:34 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

..en aait de rechter je over je bol als je een misdaad pleegt....
Want je kan er echt niks aan doen dat je zo bent.
Natuurlijk kun je er niks aan doen wanneer je zo bent: Je bent zwaar onder invloed van de medicijnen, terwijl een psycholoog/psychiater je wekelijks verteld dat je niet spoort...

woensdag 2 september 2009 @ 20:40:46 #11
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_72378873
Ik had hoge verwachtingen, maar niemand weet het antwoord.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_72379114
quote:
Op woensdag 2 september 2009 20:40 schreef Q.E.D. het volgende:
In mijn 1e post beantwoord ik het wel redelijk Sowieso noemt ts "aangeboren" afwijkingen, dit is genetisch bepaald dus lijkt me niet dat dat minder is geworden opeens. Andere stoornissen kunnen wel meer toegenomen zijn en daar ben ik ook wel van overtuigd. Denk aan anorexia, depressiviteit, etc. We leven denk ik onder hele andere omstandigheden dan 50 jaar terug, en de huidige omstandigheden zorgen in mijn ogen eerder voor bepaalde stoornissen (anorexia / depressiviteit etc. )
Top 5 China producten
  woensdag 2 september 2009 @ 22:02:56 #13
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_72382068
quote:
Op woensdag 2 september 2009 20:47 schreef rene90 het volgende:

[..]

In mijn 1e post beantwoord ik het wel redelijk Sowieso noemt ts "aangeboren" afwijkingen, dit is genetisch bepaald dus lijkt me niet dat dat minder is geworden opeens. Andere stoornissen kunnen wel meer toegenomen zijn en daar ben ik ook wel van overtuigd. Denk aan anorexia, depressiviteit, etc. We leven denk ik onder hele andere omstandigheden dan 50 jaar terug, en de huidige omstandigheden zorgen in mijn ogen eerder voor bepaalde stoornissen (anorexia / depressiviteit etc. )
Depressiviteit heeft ook een stuk te maken met aanleg
Do androids dream of electric sheep?
pi_72385807
quote:
Op woensdag 2 september 2009 22:02 schreef RitseB het volgende:

[..]

Depressiviteit heeft ook een stuk te maken met aanleg
Dat denk ik ook, maar het heeft denk ik ook weer te maken met de factoren om een persoon heen of die aanleg ook tot uiting gaat komen.

We kunnen wel blijven praten hierover maar er zal toch geen eenduidig antwoord zijn
Top 5 China producten
  donderdag 3 september 2009 @ 08:53:41 #15
182714 RitseB
pi_72390194
Precies, iemand zonder aanleg kan net zo goed depresief worden als iemand die er wel aanleg voor heeft.
  vrijdag 4 september 2009 @ 02:05:09 #16
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_72422210
om nog maar niet te spreken over het leven in een omgeving met allemaal psychoten die je dan aan gaan steken met hun vage ideeën over de werkelijkheid.. en dan heb ik het niet over een psychologisch instituut.. da's helemaal de hel op aarde, nee ik heb het over de zogenaamde integratie van mensen onderling en hoever sommige etters gaan om maar niet aangetast te worden in hun zelfbedachte eigengerechtigheid.
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
  vrijdag 4 september 2009 @ 12:38:19 #17
182714 RitseB
pi_72429085
Ik heb het nog even na gevraagd, volgens de literatuur is het ongeveer 50/50. Uit de praktijk/ervaring blijkt alleen volgens hem dat het toch voor het grootste deel aan de omgeving ligt.
pi_72429144
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 12:38 schreef RitseB het volgende:
Ik heb het nog even na gevraagd, volgens de literatuur is het ongeveer 50/50. Uit de praktijk/ervaring blijkt alleen volgens hem dat het toch voor het grootste deel aan de omgeving ligt.
Tja, de literatuur heeft zijn standpunt ook flink aangepast en er is niet een duidelijk bewijs. De literatuur kan wel mooi 50/50 roepen maar je kán het gewoon niet bewijzen. Zelf denk ik ook dat de externe factoren/omgevingsfactoren toch wel de grotere rol spelen.

Nature / nurture
Top 5 China producten
  vrijdag 4 september 2009 @ 12:46:44 #19
182714 RitseB
pi_72429317
Dat denk ik zelf ook, als er dan bij een diagnose bij de familie geschiedenis word gekeken blijkt er in de meeste gevallen geen aanleg in de familie te zitten. Oftewel nurture
pi_72429379
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 12:46 schreef RitseB het volgende:
Dat denk ik zelf ook, als er dan bij een diagnose bij de familie geschiedenis word gekeken blijkt er in de meeste geen aanleg in de familie te zitten. Oftewel nurture
En hier benoem je wel weer iets leuks . "In de geschiedenis was niks bekend"..., dat kan ook komen omdat er vroeger (dus bijvoorbeeld die 50 jaar) nog helemaal niet werd gezanikt als je een dagje had dat je je wat minder voelde en dus veel minder snel je een stoornis kreeg aangeschreven. Kortom, je kan het niet controleren, en ook geen conclusies trekken uit een familiegeschiedenis.
Top 5 China producten
  vrijdag 4 september 2009 @ 12:59:18 #21
182714 RitseB
pi_72429634
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 12:48 schreef rene90 het volgende:

[..]

En hier benoem je wel weer iets leuks . "In de geschiedenis was niks bekend"..., dat kan ook komen omdat er vroeger (dus bijvoorbeeld die 50 jaar) nog helemaal niet werd gezanikt als je een dagje had dat je je wat minder voelde en dus veel minder snel je een stoornis kreeg aangeschreven. Kortom, je kan het niet controleren, en ook geen conclusies trekken uit een familiegeschiedenis.
Vaak kan je wel conclusies trekken uit familiegeschiedenis. Depressiviteit is niet een dagje wat minder, mijn oma was chronisch depressief en die kwam uit een simpel arbeiders gezin waar niet werd gezeken.

50 jaar geleden werd er wel degelijk gemerkt als er iemand depressief was. Zoals in haar geval. Als er onduidelijkheid is over een ziektebeeld in de familiegeschiedenis kan de behandelaar vaak met doorvragen toch nog wel tot een duidelijk vermoeden komen. Anders konden ze net zo goed geen familiegeschiedenis vragen
pi_72429762
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 12:59 schreef RitseB het volgende:

[..]

Vaak kan je wel conclusies trekken uit familiegeschiedenis. Depressiviteit is niet een dagje wat minder, mijn oma was chronisch depressief en die kwam uit een simpel arbeiders gezin waar niet werd gezeken.

50 jaar geleden werd er wel degelijk gemerkt als er iemand depressief was. Zoals in haar geval. Als er onduidelijkheid is over een ziektebeeld in de familiegeschiedenis kan de behandelaar vaak met doorvragen toch nog wel tot een duidelijk vermoeden komen. Anders konden ze net zo goed geen familiegeschiedenis vragen
Dat is wel waar, maar toch blijft het lastig omdat er, althans zoals ik het zie / merk), vroeger veel minder aandacht aan werd geschonken dan nu. Nu krijgt iedereen die al enigzins klaagt over een slechte dag al de stempel "depressief" en een potje pilletjes.
Top 5 China producten
pi_72429800
Was er trouwens niet laatst een onderzoek geweest, dat ze het gen hadden ontdekt waaruit duidelijk kon worden of iemand aanleg had voor schizofrenie? Of in de hersenen konden ze iets zien met een vergrote voorhoofdskwab of iets.
Top 5 China producten
pi_72449716
quote:
Op woensdag 2 september 2009 20:40 schreef Q.E.D. het volgende:
Het ligt uiteindelijk aan je definitie van psychische aandoening. Vroeger had men teveel flegma nu is het een dopamine tekort.
Vroeger hadden alle mannen een Eudipus complex, nu PTS.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_72449906
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:16 schreef rene90 het volgende:
en geeft men ze medicatie!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')