Het is wel zo dat een gloeilamp die binnen hangt in de winter (net als een spaarlamp) 100% rendement haalt... Wat je niet aan licht krijgt krijg je wel aan warmte, hoeft de CV minder te doenquote:Op dinsdag 1 september 2009 12:03 schreef SpauldingPF het volgende:
Iedereen denkt maar dat een spaarlamp zoveel zuiniger is, in het verbruik wel ja... Maar om die dingen te maken en af te breken kost zoveel energie, daar kan een levenslang gebruik niet tegenop. De gloeilamp is beter voor het milieu dan de spaarlamp!
quote:Spaarlampen creëren sterke elektrische en magnetische velden, zowel laagfrequent als hoogfrequent. De onnatuurlijke straling werkt in op ons lichaam.
Spaarlamp is imho "vaster" qua lichtintensiteit dan een gloeilamp, en zeker minder gevoelig voor spanningsschommelingen, gezien de manier waarop ze werken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:55 schreef broekballeballemabbe het volgende:
Nadelen van de spaarlamp
• Spaarlampen creëren sterke elektrische en magnetische velden, zowel laagfrequent als hoogfrequent. De onnatuurlijke straling werkt in op ons lichaam.
• De verlichting van de spaarlamp fluctueert met het veranderen van de frequenties in intensiteit, waardoor flikkeringen ontstaan. Veel mensen lijden aan druk op het hoofd, duizeligheid, onwel voelen, zwakte, misselijkheid, trillen, nervositeit, angst, koudegevoel en neurologische storingen.
• De onprettige en onuitgebalanceerde lichtsamenstelling is verantwoordelijk voor gezondheidsproblemen zoals hoofdpijn (migraine), aantasting van de immuniteit, hormoonproblemen en op epileptische aanvallen lijkende stoornissen.
Hele arttikel: http://sites.google.com/s(...)evaarlijk-bevat-kwik
Niet waar. Kijk eens naar de distributie van elektriciteit en kijk hoeveel verliezen daarmee geleden worden?quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:05 schreef El_Psycho het volgende:
[..]
Het is wel zo dat een gloeilamp die binnen hangt in de winter (net als een spaarlamp) 100% rendement haalt... Wat je niet aan licht krijgt krijg je wel aan warmte, hoeft de CV minder te doen
Spaarlampen gebruiken precies hetzelfde principe als TL-buizen die al tientallen jaren overal gebruikt worden.quote:VeelParanoïde mensen lijden aan druk op het hoofd,
Lekker ongenuanceerd ookquote:Op dinsdag 1 september 2009 11:55 schreef broekballeballemabbe het volgende:
Nadelen van de spaarlamp
• Spaarlampen creëren sterke elektrische en magnetische velden, zowel laagfrequent als hoogfrequent. De onnatuurlijke straling werkt in op ons lichaam.
• De verlichting van de spaarlamp fluctueert met het veranderen van de frequenties in intensiteit, waardoor flikkeringen ontstaan. Veel mensen lijden aan druk op het hoofd, duizeligheid, onwel voelen, zwakte, misselijkheid, trillen, nervositeit, angst, koudegevoel en neurologische storingen.
• De onprettige en onuitgebalanceerde lichtsamenstelling is verantwoordelijk voor gezondheidsproblemen zoals hoofdpijn (migraine), aantasting van de immuniteit, hormoonproblemen en op epileptische aanvallen lijkende stoornissen.
Hele arttikel: http://sites.google.com/s(...)evaarlijk-bevat-kwik
Ik heb het niet over de efficiëntie van het elektriciteitsnet. Ik heb het over de efficiëntie van de gloeilamp. En alle energie die je daar in stopt komt er in de winter ook weer nuttig uit.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:17 schreef oshiro het volgende:
[..]
Niet waar. Kijk eens naar de distributie van elektriciteit en kijk hoeveel verliezen daarmee geleden worden?
Bij veel centrales wordt de opgewekte warmte gewoon gedumpt. Elektriciteit heeft uit het stopcontact nog maar de helft van de energetische waarde van de grondstoffen. Minder zelfs, rond de 40-45%.
Je krijgt alleen geen kanker als je in je blote kont op Antartica gaat zitten.....oh wacht daar is ook al vervuiling van het milieu geconstateerdquote:
En in de zomer schijnt de zon daar constant, én wordt gereflecteerd door de sneeuw enzo.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:05 schreef trovey het volgende:
[..]
Je krijgt alleen geen kanker als je in je blote kont op Antartica gaat zitten.....oh wacht daar is ook al vervuiling van het milieu geconstateerd...gaat niet op sorry.
Dat is zoquote:Op dinsdag 1 september 2009 13:56 schreef El_Psycho het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de efficiëntie van het elektriciteitsnet. Ik heb het over de efficiëntie van de gloeilamp. En alle energie die je daar in stopt komt er in de winter ook weer nuttig uit.
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat elektriciteit an sich niet efficient is, maar daar had ik het niet over.
Dan heb je waarschijnlijk nog een spaarlamp die wat ouder is; de huidige spaarlampen doen er maar echt een zeer korte tijd over om de hoeveelheid licht tot het maximum te brengen. De oude spaarlampen hadden inderdaad het probleem dat ze warm moesten worden, en dat ze na 1-2 minuten pas echt op sterkte waren..quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:55 schreef oshiro het volgende:
Het kutte van spaarlampen vind ik dat ze er altijd zo lang over doen om "warm" te worden, en LED-lampen vind ik vaak een nog erger licht uitstralen dan spaarlampen.
Gast, een spaarlamp is ongeveer 10x zo duur in aanschaf, maar gaat daarentegen ruim 5x langer mee. Totaal dus 2x zo duur in aanschaf.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:03 schreef SpauldingPF het volgende:
Iedereen denkt maar dat een spaarlamp zoveel zuiniger is, in het verbruik wel ja... Maar om die dingen te maken en af te breken kost zoveel energie, daar kan een levenslang gebruik niet tegenop. De gloeilamp is beter voor het milieu dan de spaarlamp!
Laatst nog een nieuwe erin gedraaid hier en in eerste instantie zijn ze inderdaad snel, maar daarna duurt het gewoon steeds langer.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:59 schreef Sjowhan het volgende:
Geef mij maar een spaarlamp. Scheelt me behoorlijk wat euro's per jaar aan stroomkosten.
[..]
Dan heb je waarschijnlijk nog een spaarlamp die wat ouder is; de huidige spaarlampen doen er maar echt een zeer korte tijd over om de hoeveelheid licht tot het maximum te brengen. De oude spaarlampen hadden inderdaad het probleem dat ze warm moesten worden, en dat ze na 1-2 minuten pas echt op sterkte waren..
Zo, jij had toch hulp nodig met wiskunde?quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:59 schreef doppendoosch het volgende:
[..]
Gast, een spaarlamp is ongeveer 10x zo duur in aanschaf, maar gaat daarentegen ruim 5x langer mee. Totaal dus 2x zo duur in aanschaf.
In die tijd bespaart een gemiddelde spaarlamp ongeveer voor 50 euro aan elektrische energie.
Jij wilt dus beweren, dat het produceren van een spaarlamp meer dan 50 euro aan energie kost, maar dat ze toch voor slechts een eurotje of 5 in de winkel liggen?
Dat zelfde geldt ook voor spaarlampen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:05 schreef El_Psycho het volgende:
[..]
Het is wel zo dat een gloeilamp die binnen hangt in de winter (net als een spaarlamp) 100% rendement haalt... Wat je niet aan licht krijgt krijg je wel aan warmte, hoeft de CV minder te doen
Ik heb een 18-watter hangen die al behoorlijk wat uren gemaakt heeft, en die is met een minuutje warm.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:03 schreef oshiro het volgende:
[..]
Laatst nog een nieuwe erin gedraaid hier en in eerste instantie zijn ze inderdaad snel, maar daarna duurt het gewoon steeds langer.
Mja denk niet dat de baas het waardeert als ik hier een IM-programma installeerquote:[..]
Zo, jij had toch hulp nodig met wiskunde?
Kom eens op msn trouwens
Dat noem ik toch substantieel, in 30 seconden ben ik naar de plee geweest.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:09 schreef doppendoosch het volgende:
[..]
Ik heb een 18-watter hangen die al behoorlijk wat uren gemaakt heeft, en die is met een minuutje warm.
[..]
Misschien moet ik er ook maar wat meer vermogen in proppen inderdaad. En begrijpelijkquote:Op dinsdag 1 september 2009 15:09 schreef doppendoosch het volgende:
[..]
Ik heb een 18-watter hangen die al behoorlijk wat uren gemaakt heeft, en die is met een minuutje warm.
[..]
Mja denk niet dat de baas het waardeert als ik hier een IM-programma installeer
Dat gebeurt nu ook, enkel de 100W-lampen zijn binnenkort niet meer te krijgen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:09 schreef McKillem het volgende:
ik denk niet dat er veel discussie over te voeren valt dat de spaarlamp zowel zuiniger als efficiënter is. Ik zou niet willen geloven dat de regering een gloeilampverbod zou aanstellen als dit niet het geval is.
Het is alleen zo jammer dat ze, wederom, niet verder kijken dan hun neus lang is. Ten eerste had het veel gefaseerder gekunt (dwz, beginnen bij 100watt en langzaam zo naar beneden werken)
De ontwikkeling staat niet stil, spaarlampen, en later ook LED-lampen gaan steeds natuurlijker licht geven. Op dit moment is het inderdaad nog niet het beste, maar dat wordt snel beter.quote:en mijn mijn 40 urige werkweek is de energiewinst van een spaarlamp tegenover mijn 25watt peertjes volledig te verwaarlozen omdat mijn verbruik überhaupt laag is.
Tel daar bij op dat het licht van een gloeilamp gewoon superieur blijft voor een groot aantal mensen, en een gloeilamp in een hele hoop toepassingen wenselijker blijft (kroonluchters, wc, kasten, etc) hadden ze de lage wattage gloeilampen gewoon moeten blijven toestaan.
Natuurlijk is een spaarlamp zelfs dan nog zuiniger, maar moeten we werkelijk alles opgeven om het onredbare proberen te redden? Ik wil ook nog een beetje wooncomfort behouden als men dat een niet al te groot probleem vind.
Owh? Ik heb begrepen dat men dat eerst van plan was, maar er maar van afgestapt is en gelijk de hele gloeilamp er uit trapt.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:16 schreef oshiro het volgende:
[..]
Misschien moet ik er ook maar wat meer vermogen in proppen inderdaad. En begrijpelijk
[..]
Dat gebeurt nu ook, enkel de 100W-lampen zijn binnenkort niet meer te krijgen.
[..]
Ja, het probleem is alleen wanneer doen ze dat dan.quote:De ontwikkeling staat niet stil, spaarlampen, en later ook LED-lampen gaan steeds natuurlijker licht geven. Op dit moment is het inderdaad nog niet het beste, maar dat wordt snel beter.
Nu 100W en matte lampen, in 2012 de rest.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:24 schreef McKillem het volgende:
[..]
Owh? Ik heb begrepen dat men dat eerst van plan was, maar er maar van afgestapt is en gelijk de hele gloeilamp er uit trapt.
De gloeilamp is ook niet zover gekomen in 20 jaarquote:[..]
Ja, het probleem is alleen wanneer doen ze dat dan.
De spaarlamp is er ook alweer 20+ jaar en er zijn massa's mensen die die dingen al tijden gebruiken.
Ze mogen dan wel eens opschieten als ik zo plat mag zijn.
Voor mij is'ie warm voordat mijn computer volledig is opgestart.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:13 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dat noem ik toch substantieel, in 30 seconden ben ik naar de plee geweest.
Uiteraard, maar de gloeilamp had behalve de kaars geen voorganger, de spaarlamp wel. Die voorganger word m.i. te vroeg om zeep geholpen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:26 schreef oshiro het volgende:
[..]
Nu 100W en matte lampen, in 2012 de rest.
[..]
De gloeilamp is ook niet zover gekomen in 20 jaarKijk eens naar het verschil tussen spaarlampen van 20 jaar terug en nu, met softone-kleuren en weet ik veel wat, daar kan de gloeilamp nog een puntje aan zuigen zo snel als dat gaat vergeleken met de gloeilamp.
Olielamp, petroleumlamp, gaslamp b.v. in de straatverlichting, carbidlampen op fietsen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:53 schreef McKillem het volgende:
[..]
Uiteraard, maar de gloeilamp had behalve de kaars geen voorganger, de spaarlamp wel. Die voorganger word m.i. te vroeg om zeep geholpen.
in een PAR lamp van een discotheek past ook een PAR LED lamp. dus dat is niet zo'n groot probleem. De gewone hallogeenlampen worden toch niet verboden? want volgens mij gebruikt zeer weinig discoverlichting een gloeilamp.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:55 schreef doppendoosch het volgende:
Heeft iemand trouwens een link naar de exacte strekking van het verbod?
Ik ben namelijk wel nieuwsgierig wat er na 2012 gaat gebeuren met bijv. beamerlampen en disco/theaterverlichting...
Je hebt gelijk, maar dit is wel de eerste keer dat een nieuwe verlichtingstechniek door de overheid opgelegd moet worden. De gloeilamp heeft het geheel op eigen kracht van zijn voorgangers gewonnen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 @ 17:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Olielamp, petroleumlamp, gaslamp b.v. in de straatverlichting, carbidlampen op fietsen.
De overheid heeft ook geholpen met het aanleggen van b.v. gas in Nederland (nadat de gasbel was gevonden) en de infrastructuur van elektriciteit aan te leggen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef doppendoosch het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar dit is wel de eerste keer dat een nieuwe verlichtingstechniek door de overheid opgelegd moet worden. De gloeilamp heeft het geheel op eigen kracht van zijn voorgangers gewonnen.
Neemt overigens niet weg dat ik vind dat de overheid in dit geval best de technische evolutie een handje mag helpen.
http://www.lichtinvorm.nl(...)cht%20feb%202009.pdfquote:Op dinsdag 1 september 2009 15:55 schreef doppendoosch het volgende:
Heeft iemand trouwens een link naar de exacte strekking van het verbod?
Ik ben namelijk wel nieuwsgierig wat er na 2012 gaat gebeuren met bijv. beamerlampen en disco/theaterverlichting...
Die stuk voor stuk niet te vroeg om zeep zijn geholpen door de regering.quote:Op dinsdag 1 september 2009 17:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Olielamp, petroleumlamp, gaslamp b.v. in de straatverlichting, carbidlampen op fietsen.
Ah leuk halogeen verbod. Fucking geweldig. Mag ik straks nieuwe verlichting in mijn plavond gaan verwerken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 22:45 schreef vigier het volgende:
[..]
http://www.lichtinvorm.nl(...)cht%20feb%202009.pdf
Nee, maar ook in die gevallen speelt regeringsbeleid natuurlijk wel een rol. Petroleumlampen werden wel de ‘nek omgedraaid’ door het uitrollen van elektriciteit.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:53 schreef McKillem het volgende:
[..]
Die stuk voor stuk niet te vroeg om zeep zijn geholpen door de regering.
Je kan ze nog steeds kopen en gebruiken. Vind het dus niet bepaald vergelijkbaar.quote:Op woensdag 2 september 2009 21:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar ook in die gevallen speelt regeringsbeleid natuurlijk wel een rol. Petroleumlampen werden wel de ‘nek omgedraaid’ door het uitrollen van elektriciteit.
Dat kan makkelijk met een dimmer gebeuren, of als de spanning niet klopt... Ik heb het echter zelf nooit meegemaakt.quote:Op woensdag 2 september 2009 21:03 schreef Charmian het volgende:
Wat ik bij zo'n spaarlamp dan weer wel heb gehad en bij een gloeilamp echt nog nooit. Ontploffing van de lamp en kortsluiting. Ik deed het licht aan en dat ding spat gewoon in duizenden splinters
Er zit geen dimmer op en het lijkt mij dat als de spanning niet klopt dat de lamp al bij een eerste gebruik zou moeten ontploffen, maar daar heb ik weinig verstand van. Die lamp zat er in ieder geval al een tijdje in. Dat er kortsluiting zou ik ook nog wel snappen als de lamp oud is, maar ontplofffen vond ik toch wel erg vervelend.quote:Op woensdag 2 september 2009 21:06 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Dat kan makkelijk met een dimmer gebeuren, of als de spanning niet klopt... Ik heb het echter zelf nooit meegemaakt.
Ja er zitten gassen in, maar het zijn edelgassen dus ze reageren niet echt met iets.quote:Op woensdag 2 september 2009 21:13 schreef Charmian het volgende:
[..]
Er zit geen dimmer op en het lijkt mij dat als de spanning niet klopt dat de lamp al bij een eerste gebruik zou moeten ontploffen, maar daar heb ik weinig verstand van. Die lamp zat er in ieder geval al een tijdje in. Dat er kortsluiting zou ik ook nog wel snappen als de lamp oud is, maar ontplofffen vond ik toch wel erg vervelend.
Nou, ik bedoel ermee dat de overheid ook de ‘lichtmarkt’ beïnvloedt, nu eens zo, dan weer anders. Lampen voor auot's hebben voorgeschreven kleuren, fietslampen ook, lichtsterkte is geregeld, enz. Qua milieutwetgeving is b.v. al een katalysator verplicht gesteld (terwijl auto's zonder katalysator natuurlijk ook prima werkten) zijn CFK’s verboden (terwijl spuitbussen en koelkasten prima werkten).quote:Op woensdag 2 september 2009 21:05 schreef McKillem het volgende:
[..]
Je kan ze nog steeds kopen en gebruiken. Vind het dus niet bepaald vergelijkbaar.
Het verschil is alleen dat geen van allen de kwaliteit van je leven beïnvloeden. Of in ieder geval niet noemenswaardig.quote:Op woensdag 2 september 2009 21:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, ik bedoel ermee dat de overheid ook de ‘lichtmarkt’ beïnvloedt, nu eens zo, dan weer anders. Lampen voor auot's hebben voorgeschreven kleuren, fietslampen ook, lichtsterkte is geregeld, enz. Qua milieutwetgeving is b.v. al een katalysator verplicht gesteld (terwijl auto's zonder katalysator natuurlijk ook prima werkten) zijn CFK’s verboden (terwijl spuitbussen en koelkasten prima werkten).
Dat vind ik dan ook lang niet altijd problematisch.quote:Misschien vind jij het in die gevallen niet ‘te vroeg’, en nu wel, maar het is m.i. in zo verre vergelijkbaar dat de overheid zeker wel dwingt om bepaalde richtingen in te slaan als het om milieu gaat.
Sorry hoor, maar als je hoofdpijn krijgt van spaarlampen, betekent dat dus dat je in ieder openbaar gebouw/kantoor hoofdpijn zou krijgen.quote:Op woensdag 2 september 2009 22:09 schreef McKillem het volgende:
[..]
Het verschil is alleen dat geen van allen de kwaliteit van je leven beïnvloeden. Of in ieder geval niet noemenswaardig.
Als je echter thuis zit in verlichting die je gewoon onprettig vind of zelfs hoofdpijn kan opwekken, heb ik daar een probleem mee.
Milieubewustzijn ben ik helemaal voor, maar het moet niet ten koste van absoluut alles.
Als je hoofdpijn van spaarlampen of TL's krijgt is dat vaak omdat het oude lampen zijn die beginnen te flikkerenquote:Op donderdag 3 september 2009 09:42 schreef doppendoosch het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je hoofdpijn krijgt van spaarlampen, betekent dat dus dat je in ieder openbaar gebouw/kantoor hoofdpijn zou krijgen.
Hoofdpijn van spaarlampen is iets wat alleen paranoide mensen hebben die ook hoofdpijn krijgen van aardstralen en moeten kotsen van wifi-routers...
Ik heb op kantoor in de wintermaanden inderdaad aanzienlijk vaker hoofdpijn dan anders.quote:Op donderdag 3 september 2009 09:42 schreef doppendoosch het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je hoofdpijn krijgt van spaarlampen, betekent dat dus dat je in ieder openbaar gebouw/kantoor hoofdpijn zou krijgen.
Hoofdpijn van spaarlampen is iets wat alleen paranoide mensen hebben die ook hoofdpijn krijgen van aardstralen en moeten kotsen van wifi-routers...
Dat jullie het niet meemaken houd niet in dat het niet bestaat dames.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:26 schreef oshiro het volgende:
[..]
Als je hoofdpijn van spaarlampen of TL's krijgt is dat vaak omdat het oude lampen zijn die beginnen te flikkerenNieuwe lampen krijg je echt geen hoofdpijn meer van hoor.
Zelfde verhaal als met die UMTS-zendmasten die op flatgebouwen worden gezet. Ineens een hoop klachten over hoofdpijn en slapeloosheid en zo, en dan blijkt dat die hele zendmast nog niet eens is aangesloten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |