Het is wel zo dat een gloeilamp die binnen hangt in de winter (net als een spaarlamp) 100% rendement haalt... Wat je niet aan licht krijgt krijg je wel aan warmte, hoeft de CV minder te doenquote:Op dinsdag 1 september 2009 12:03 schreef SpauldingPF het volgende:
Iedereen denkt maar dat een spaarlamp zoveel zuiniger is, in het verbruik wel ja... Maar om die dingen te maken en af te breken kost zoveel energie, daar kan een levenslang gebruik niet tegenop. De gloeilamp is beter voor het milieu dan de spaarlamp!
quote:Spaarlampen creëren sterke elektrische en magnetische velden, zowel laagfrequent als hoogfrequent. De onnatuurlijke straling werkt in op ons lichaam.
Spaarlamp is imho "vaster" qua lichtintensiteit dan een gloeilamp, en zeker minder gevoelig voor spanningsschommelingen, gezien de manier waarop ze werken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:55 schreef broekballeballemabbe het volgende:
Nadelen van de spaarlamp
• Spaarlampen creëren sterke elektrische en magnetische velden, zowel laagfrequent als hoogfrequent. De onnatuurlijke straling werkt in op ons lichaam.
• De verlichting van de spaarlamp fluctueert met het veranderen van de frequenties in intensiteit, waardoor flikkeringen ontstaan. Veel mensen lijden aan druk op het hoofd, duizeligheid, onwel voelen, zwakte, misselijkheid, trillen, nervositeit, angst, koudegevoel en neurologische storingen.
• De onprettige en onuitgebalanceerde lichtsamenstelling is verantwoordelijk voor gezondheidsproblemen zoals hoofdpijn (migraine), aantasting van de immuniteit, hormoonproblemen en op epileptische aanvallen lijkende stoornissen.
Hele arttikel: http://sites.google.com/s(...)evaarlijk-bevat-kwik
Niet waar. Kijk eens naar de distributie van elektriciteit en kijk hoeveel verliezen daarmee geleden worden?quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:05 schreef El_Psycho het volgende:
[..]
Het is wel zo dat een gloeilamp die binnen hangt in de winter (net als een spaarlamp) 100% rendement haalt... Wat je niet aan licht krijgt krijg je wel aan warmte, hoeft de CV minder te doen
Spaarlampen gebruiken precies hetzelfde principe als TL-buizen die al tientallen jaren overal gebruikt worden.quote:VeelParanoïde mensen lijden aan druk op het hoofd,
Lekker ongenuanceerd ookquote:Op dinsdag 1 september 2009 11:55 schreef broekballeballemabbe het volgende:
Nadelen van de spaarlamp
• Spaarlampen creëren sterke elektrische en magnetische velden, zowel laagfrequent als hoogfrequent. De onnatuurlijke straling werkt in op ons lichaam.
• De verlichting van de spaarlamp fluctueert met het veranderen van de frequenties in intensiteit, waardoor flikkeringen ontstaan. Veel mensen lijden aan druk op het hoofd, duizeligheid, onwel voelen, zwakte, misselijkheid, trillen, nervositeit, angst, koudegevoel en neurologische storingen.
• De onprettige en onuitgebalanceerde lichtsamenstelling is verantwoordelijk voor gezondheidsproblemen zoals hoofdpijn (migraine), aantasting van de immuniteit, hormoonproblemen en op epileptische aanvallen lijkende stoornissen.
Hele arttikel: http://sites.google.com/s(...)evaarlijk-bevat-kwik
Ik heb het niet over de efficiëntie van het elektriciteitsnet. Ik heb het over de efficiëntie van de gloeilamp. En alle energie die je daar in stopt komt er in de winter ook weer nuttig uit.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:17 schreef oshiro het volgende:
[..]
Niet waar. Kijk eens naar de distributie van elektriciteit en kijk hoeveel verliezen daarmee geleden worden?
Bij veel centrales wordt de opgewekte warmte gewoon gedumpt. Elektriciteit heeft uit het stopcontact nog maar de helft van de energetische waarde van de grondstoffen. Minder zelfs, rond de 40-45%.
Je krijgt alleen geen kanker als je in je blote kont op Antartica gaat zitten.....oh wacht daar is ook al vervuiling van het milieu geconstateerdquote:
En in de zomer schijnt de zon daar constant, én wordt gereflecteerd door de sneeuw enzo.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:05 schreef trovey het volgende:
[..]
Je krijgt alleen geen kanker als je in je blote kont op Antartica gaat zitten.....oh wacht daar is ook al vervuiling van het milieu geconstateerd...gaat niet op sorry.
Dat is zoquote:Op dinsdag 1 september 2009 13:56 schreef El_Psycho het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de efficiëntie van het elektriciteitsnet. Ik heb het over de efficiëntie van de gloeilamp. En alle energie die je daar in stopt komt er in de winter ook weer nuttig uit.
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat elektriciteit an sich niet efficient is, maar daar had ik het niet over.
Dan heb je waarschijnlijk nog een spaarlamp die wat ouder is; de huidige spaarlampen doen er maar echt een zeer korte tijd over om de hoeveelheid licht tot het maximum te brengen. De oude spaarlampen hadden inderdaad het probleem dat ze warm moesten worden, en dat ze na 1-2 minuten pas echt op sterkte waren..quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:55 schreef oshiro het volgende:
Het kutte van spaarlampen vind ik dat ze er altijd zo lang over doen om "warm" te worden, en LED-lampen vind ik vaak een nog erger licht uitstralen dan spaarlampen.
Gast, een spaarlamp is ongeveer 10x zo duur in aanschaf, maar gaat daarentegen ruim 5x langer mee. Totaal dus 2x zo duur in aanschaf.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:03 schreef SpauldingPF het volgende:
Iedereen denkt maar dat een spaarlamp zoveel zuiniger is, in het verbruik wel ja... Maar om die dingen te maken en af te breken kost zoveel energie, daar kan een levenslang gebruik niet tegenop. De gloeilamp is beter voor het milieu dan de spaarlamp!
Laatst nog een nieuwe erin gedraaid hier en in eerste instantie zijn ze inderdaad snel, maar daarna duurt het gewoon steeds langer.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:59 schreef Sjowhan het volgende:
Geef mij maar een spaarlamp. Scheelt me behoorlijk wat euro's per jaar aan stroomkosten.
[..]
Dan heb je waarschijnlijk nog een spaarlamp die wat ouder is; de huidige spaarlampen doen er maar echt een zeer korte tijd over om de hoeveelheid licht tot het maximum te brengen. De oude spaarlampen hadden inderdaad het probleem dat ze warm moesten worden, en dat ze na 1-2 minuten pas echt op sterkte waren..
Zo, jij had toch hulp nodig met wiskunde?quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:59 schreef doppendoosch het volgende:
[..]
Gast, een spaarlamp is ongeveer 10x zo duur in aanschaf, maar gaat daarentegen ruim 5x langer mee. Totaal dus 2x zo duur in aanschaf.
In die tijd bespaart een gemiddelde spaarlamp ongeveer voor 50 euro aan elektrische energie.
Jij wilt dus beweren, dat het produceren van een spaarlamp meer dan 50 euro aan energie kost, maar dat ze toch voor slechts een eurotje of 5 in de winkel liggen?
Dat zelfde geldt ook voor spaarlampen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:05 schreef El_Psycho het volgende:
[..]
Het is wel zo dat een gloeilamp die binnen hangt in de winter (net als een spaarlamp) 100% rendement haalt... Wat je niet aan licht krijgt krijg je wel aan warmte, hoeft de CV minder te doen
Ik heb een 18-watter hangen die al behoorlijk wat uren gemaakt heeft, en die is met een minuutje warm.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:03 schreef oshiro het volgende:
[..]
Laatst nog een nieuwe erin gedraaid hier en in eerste instantie zijn ze inderdaad snel, maar daarna duurt het gewoon steeds langer.
Mja denk niet dat de baas het waardeert als ik hier een IM-programma installeerquote:[..]
Zo, jij had toch hulp nodig met wiskunde?
Kom eens op msn trouwens
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |