abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72336448
Nadelen van de spaarlamp
• Spaarlampen creëren sterke elektrische en magnetische velden, zowel laagfrequent als hoogfrequent. De onnatuurlijke straling werkt in op ons lichaam.

• De verlichting van de spaarlamp fluctueert met het veranderen van de frequenties in intensiteit, waardoor flikkeringen ontstaan. Veel mensen lijden aan druk op het hoofd, duizeligheid, onwel voelen, zwakte, misselijkheid, trillen, nervositeit, angst, koudegevoel en neurologische storingen.

• De onprettige en onuitgebalanceerde lichtsamenstelling is verantwoordelijk voor gezondheidsproblemen zoals hoofdpijn (migraine), aantasting van de immuniteit, hormoonproblemen en op epileptische aanvallen lijkende stoornissen.

Hele arttikel: http://sites.google.com/s(...)evaarlijk-bevat-kwik
pi_72336551
ja alsof je bang in een hoekje gaat zitten bibberen door een fuckin lamp
*Hosselcopter*
pi_72336577
En gloeilampen zorgen dat het lekker warm wordt en zijn dus beter, is jouw idee?
  † In Memoriam † dinsdag 1 september 2009 @ 12:01:25 #4
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72336610
Die electromagnetische straling is niet grappig als je een pacemaker hebt/krijgt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 1 september 2009 @ 12:03:32 #5
213498 SpauldingPF
When the music's over
pi_72336676
Iedereen denkt maar dat een spaarlamp zoveel zuiniger is, in het verbruik wel ja... Maar om die dingen te maken en af te breken kost zoveel energie, daar kan een levenslang gebruik niet tegenop. De gloeilamp is beter voor het milieu dan de spaarlamp!
pi_72336718
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 12:03 schreef SpauldingPF het volgende:
Iedereen denkt maar dat een spaarlamp zoveel zuiniger is, in het verbruik wel ja... Maar om die dingen te maken en af te breken kost zoveel energie, daar kan een levenslang gebruik niet tegenop. De gloeilamp is beter voor het milieu dan de spaarlamp!
Het is wel zo dat een gloeilamp die binnen hangt in de winter (net als een spaarlamp) 100% rendement haalt... Wat je niet aan licht krijgt krijg je wel aan warmte, hoeft de CV minder te doen
pi_72336850
quote:
  • Spaarlampen creëren sterke elektrische en magnetische velden, zowel laagfrequent als hoogfrequent. De onnatuurlijke straling werkt in op ons lichaam.
  • Ga eens een natuurkundeles volgen.
    Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
    Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
    pi_72336911
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 11:55 schreef broekballeballemabbe het volgende:
    Nadelen van de spaarlamp

• De verlichting van de spaarlamp fluctueert met het veranderen van de frequenties in intensiteit, waardoor flikkeringen ontstaan. Veel mensen lijden aan druk op het hoofd, duizeligheid, onwel voelen, zwakte, misselijkheid, trillen, nervositeit, angst, koudegevoel en neurologische storingen.

• De onprettige en onuitgebalanceerde lichtsamenstelling is verantwoordelijk voor gezondheidsproblemen zoals hoofdpijn (migraine), aantasting van de immuniteit, hormoonproblemen en op epileptische aanvallen lijkende stoornissen.

Spaarlamp is imho "vaster" qua lichtintensiteit dan een gloeilamp, en zeker minder gevoelig voor spanningsschommelingen, gezien de manier waarop ze werken.
    La derecha oprime, la izquierda libera
      dinsdag 1 september 2009 @ 12:17:29 #9
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_72337084
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 12:05 schreef El_Psycho het volgende:

[..]

Het is wel zo dat een gloeilamp die binnen hangt in de winter (net als een spaarlamp) 100% rendement haalt... Wat je niet aan licht krijgt krijg je wel aan warmte, hoeft de CV minder te doen
    Niet waar. Kijk eens naar de distributie van elektriciteit en kijk hoeveel verliezen daarmee geleden worden?
    Bij veel centrales wordt de opgewekte warmte gewoon gedumpt. Elektriciteit heeft uit het stopcontact nog maar de helft van de energetische waarde van de grondstoffen. Minder zelfs, rond de 40-45%.
    "Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
      dinsdag 1 september 2009 @ 12:22:44 #10
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_72337225
    quote:
    VeelParanoïde mensen lijden aan druk op het hoofd,
    Spaarlampen gebruiken precies hetzelfde principe als TL-buizen die al tientallen jaren overal gebruikt worden.
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
      dinsdag 1 september 2009 @ 12:32:30 #11
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72337478
    Licht is een vorm van elektromagnetische straling, dus het is logisch dat zo'n lamp dat uitzendt, want het is de bedoeling dat-ie licht geeft.

Verder is de hoeveelheid kwik in zo'n lamp heel klein. Het zou wel beter zijn als het er niet in zou zitten, maar voor jezelf is het niet zo'n punt, ook al laat je de lamp kapot vallen. In een lamp zit ongeveer 3 milligram kwik. (0,003 gram). Als zo'n lamp kapot gaat in een kamer (zeg 20m3, dat is geen grote kamer) dan is dat niet echt een gevaar voor de gezondheid. Tenzij je elke dag dozijnen kwiklampen kapot gooit in die kamer zonder te ventileren.

Kwik wordt echter b.v. ook uitgestoten bij de verbranding van steenkool, en de industrie in Nederland stoot jaarlijks nog een paar honderd kilo kwik in totaal uit (mede vanwege kolencentrales). De indirecte kwikuitstoot van een gloeilamp die gevoed wordt door kolencentrales is daardoor groter dan die van een spaarlamp (die verbruikt minder elektriciteit natuurlijk) inclusief de kwik die gebruikt wordt om de lamp te maken.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_72337596
    LED FTW!!
    Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
    Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
    pi_72337961
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 11:55 schreef broekballeballemabbe het volgende:
    Nadelen van de spaarlamp

Lekker ongenuanceerd ook
    Alleen de nadelen vertellen, een link dumpen en that's it.

Goed topic!
    Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
    Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
    As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
    pi_72339164
    Ik gebruik spaarlampen bij de lampen die ik het meeste gebruik , gloeilampen bij de lampen die af en toe aangaan (toilet en zo), en heb zelfs al ledlampen in huis maar Radar, Kassa en consorten moet ik wel gelijk geven, ze geven in verhouding nog minder licht dan spaarlampen. Alle gloeilampen gaan er op den duur uit dus kan ik er beter vast aan wennen en wat betreft straling....ach alles wat ik gebruik in het dagelijks leven is slecht...er is altijd wel een onderzoek te vinden die dat aantoont.
    Optimist tot in de kist
    Miniem's internetvriendinnetje :P
    Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
    pi_72340029
    En je krijgt er vast kanker van.
    pi_72340081
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 12:17 schreef oshiro het volgende:

[..]

Niet waar. Kijk eens naar de distributie van elektriciteit en kijk hoeveel verliezen daarmee geleden worden?
    Bij veel centrales wordt de opgewekte warmte gewoon gedumpt. Elektriciteit heeft uit het stopcontact nog maar de helft van de energetische waarde van de grondstoffen. Minder zelfs, rond de 40-45%.
    Ik heb het niet over de efficiëntie van het elektriciteitsnet. Ik heb het over de efficiëntie van de gloeilamp. En alle energie die je daar in stopt komt er in de winter ook weer nuttig uit.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat elektriciteit an sich niet efficient is, maar daar had ik het niet over.
    pi_72340370
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 13:55 schreef Arctica het volgende:
    En je krijgt er vast kanker van.
    Je krijgt alleen geen kanker als je in je blote kont op Antartica gaat zitten.....oh wacht daar is ook al vervuiling van het milieu geconstateerd ...gaat niet op sorry.
    Optimist tot in de kist
    Miniem's internetvriendinnetje :P
    Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
    pi_72340517
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 14:05 schreef trovey het volgende:

[..]

Je krijgt alleen geen kanker als je in je blote kont op Antartica gaat zitten.....oh wacht daar is ook al vervuiling van het milieu geconstateerd ...gaat niet op sorry.
    En in de zomer schijnt de zon daar constant, én wordt gereflecteerd door de sneeuw enzo.

Volgens mij kun je tegenwoordig niet meer leven zonder ergens ziek/labiel van te worden.
    Geef mij maar een spaarlamp, gaat langer mee
      dinsdag 1 september 2009 @ 14:55:45 #19
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_72341855
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 13:56 schreef El_Psycho het volgende:

[..]

Ik heb het niet over de efficiëntie van het elektriciteitsnet. Ik heb het over de efficiëntie van de gloeilamp. En alle energie die je daar in stopt komt er in de winter ook weer nuttig uit.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat elektriciteit an sich niet efficient is, maar daar had ik het niet over.
    Dat is zo
    Een gloeilamp zou dus, even tussendoor, veel efficienter zijn 's winters als je ook nog warmtekrachtkoppeling toepast

Het kutte van spaarlampen vind ik dat ze er altijd zo lang over doen om "warm" te worden, en LED-lampen vind ik vaak een nog erger licht uitstralen dan spaarlampen.
    "Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
    pi_72341934
    Spaarlampen zijn inderdaad onprettig, het licht is blauwwit irritant en ik geloof direct dat het kan ouwehoeren met mijn hoofd.
    TL buizen hier op het kantoor doen het iig wel. Dit effect is vooral in de winter merkbaar als het donker is buiten. Ik heb dan aantoonbaar vaker hoofdpijn dan gebruikelijk.
    Aangezien zo'n spaarlamp effectief een kleine TL buis is lijkt het me niet vergezocht dat een spaarlamp hetzelfde effect kan hebben.
    Ik meen dit zelfs al meegemaakt te hebben maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik nog niet lang genoeg in spaarlampen heb gewoond hier feitelijk over te zijn.
      dinsdag 1 september 2009 @ 14:59:33 #21
    52753 Sjowhan
    ex-mod DIG. Watskebeurt?
    pi_72341974
    Geef mij maar een spaarlamp. Scheelt me behoorlijk wat euro's per jaar aan stroomkosten.
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 14:55 schreef oshiro het volgende:

Het kutte van spaarlampen vind ik dat ze er altijd zo lang over doen om "warm" te worden, en LED-lampen vind ik vaak een nog erger licht uitstralen dan spaarlampen.
    Dan heb je waarschijnlijk nog een spaarlamp die wat ouder is; de huidige spaarlampen doen er maar echt een zeer korte tijd over om de hoeveelheid licht tot het maximum te brengen. De oude spaarlampen hadden inderdaad het probleem dat ze warm moesten worden, en dat ze na 1-2 minuten pas echt op sterkte waren..
    pi_72341984
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 12:03 schreef SpauldingPF het volgende:
    Gast, een spaarlamp is ongeveer 10x zo duur in aanschaf, maar gaat daarentegen ruim 5x langer mee. Totaal dus 2x zo duur in aanschaf.

In die tijd bespaart een gemiddelde spaarlamp ongeveer voor 50 euro aan elektrische energie.

Jij wilt dus beweren, dat het produceren van een spaarlamp meer dan 50 euro aan energie kost, maar dat ze toch voor slechts een eurotje of 5 in de winkel liggen?
      dinsdag 1 september 2009 @ 15:03:00 #23
    140565 oshiro
    I don't fuckin' care
    pi_72342071
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 14:59 schreef Sjowhan het volgende:
    Geef mij maar een spaarlamp. Scheelt me behoorlijk wat euro's per jaar aan stroomkosten.
    [..]

Dan heb je waarschijnlijk nog een spaarlamp die wat ouder is; de huidige spaarlampen doen er maar echt een zeer korte tijd over om de hoeveelheid licht tot het maximum te brengen. De oude spaarlampen hadden inderdaad het probleem dat ze warm moesten worden, en dat ze na 1-2 minuten pas echt op sterkte waren..
    Laatst nog een nieuwe erin gedraaid hier en in eerste instantie zijn ze inderdaad snel, maar daarna duurt het gewoon steeds langer.
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 14:59 schreef doppendoosch het volgende:

[..]

Gast, een spaarlamp is ongeveer 10x zo duur in aanschaf, maar gaat daarentegen ruim 5x langer mee. Totaal dus 2x zo duur in aanschaf.

In die tijd bespaart een gemiddelde spaarlamp ongeveer voor 50 euro aan elektrische energie.

Jij wilt dus beweren, dat het produceren van een spaarlamp meer dan 50 euro aan energie kost, maar dat ze toch voor slechts een eurotje of 5 in de winkel liggen?
    Zo, jij had toch hulp nodig met wiskunde?
    Kom eens op msn trouwens
    pi_72342112
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 12:05 schreef El_Psycho het volgende:

[..]

Dat zelfde geldt ook voor spaarlampen.

En datzelfde geldt omgekeerd ook: in de zomer is het rendement van een gloeilamp gigantisch veel slechter, omdat die 90 watt warmte die van een 100 watt lamp afkomt, weer gecompenseerd moet worden door 90 watt koelcapaciteit van een airco, die ook een belabberd rendement van heb ik jou daar heeft.
    pi_72342246
    quote:
    Op dinsdag 1 september 2009 15:03 schreef oshiro het volgende:

[..]

Laatst nog een nieuwe erin gedraaid hier en in eerste instantie zijn ze inderdaad snel, maar daarna duurt het gewoon steeds langer.
    Ik heb een 18-watter hangen die al behoorlijk wat uren gemaakt heeft, en die is met een minuutje warm.
    quote:
    [..]

Zo, jij had toch hulp nodig met wiskunde?
    Kom eens op msn trouwens
    Mja denk niet dat de baas het waardeert als ik hier een IM-programma installeer
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')