abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:13:33 #1
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_72305756
Mijn kiwi is sinds enkele weken eieren aan het leggen.. Nu heeft ze er inmiddels 4. Het ziet er naar uit dat er nog meer komen. De eerste is van 1,5 week geleden.

Aangezien ze broer en zusje (of zusjes) (heb dus 2 aga's) Kan en wil ik de eitjes niet uit laten komen. Weet iemand wanneer ik de eieren kan wegnemen zonder dat ze denkt van wtf.. en continue eieren blijft leggen of iets..?
Bla Bla Bla :P
pi_72305770
volgens mij is het dan het beste om de eitjes te vervangen voor nep-eitjes, die kun je volgens mij kopen bij de dierenwinkel
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:18:24 #3
76625 Blackviper
pi_72305836
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:14 schreef Mirjam het volgende:
volgens mij is het dan het beste om de eitjes te vervangen voor nep-eitjes, die kun je volgens mij kopen bij de dierenwinkel
mja dat heb ik ook weleens gehoord.. Maar ik heb een dierenarts gesproken die zei dat ik ze weg kon halen zodra het laatste ei geweest is.. De dierenwinkel zei mij deze niet te hebben voor het formaat aga ei en zei dat ik ze meteen weg kon halen..

Dus nu weet ik het niet meer..
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:28:43 #4
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_72306100
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:18 schreef Blackviper het volgende:

[..]

mja dat heb ik ook weleens gehoord.. Maar ik heb een dierenarts gesproken die zei dat ik ze weg kon halen zodra het laatste ei geweest is.. De dierenwinkel zei mij deze niet te hebben voor het formaat aga ei en zei dat ik ze meteen weg kon halen..

Dus nu weet ik het niet meer..
Het is het beste om de vogel er op te laten zitten totdat er geen eitjes meer bij komen, vaak laten ze de eieren met rust als blijkt dat er niets gebeurd. Als je de eieren weghaalt en ze blijft broeds dan blijft ze ook eieren leggen. Dat kan leiden tot kalkgebrek en eitjes die niet indalen, dan gaat het lichaam de eieren weer afbreken en daar komt vaak een infectie bij. (Dat heb ik gehad bij een vorig vogeltje dat het helaas niet heeft overleefd)
Zorg wel voor voldoende kalk voor haar, zo'n sepia rug of maagkiezel/maaggrit met mineralen.
Nepeitjes neerleggen of haar op de eitjes laten zitten is het devies dus. Succes er mee!

Hier haal ik vaak goede info vandaan: http://www.parrotbunch.com/faq.htm#vraag4

* De mijne zijn 2 jongetjes <--*
be nice or go away
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:30:59 #5
76625 Blackviper
pi_72306171
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:28 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Het is het beste om de vogel er op te laten zitten totdat er geen eitjes meer bij komen, vaak laten ze de eieren met rust als blijkt dat er niets gebeurd. Als je de eieren weghaalt en ze blijft broeds dan blijft ze ook eieren leggen. Dat kan leiden tot kalkgebrek en eitjes die niet indalen, dan gaat het lichaam de eieren weer afbreken en daar komt vaak een infectie bij. (Dat heb ik gehad bij een vorig vogeltje dat het helaas niet heeft overleefd)
Zorg wel voor voldoende kalk voor haar, zo'n sepia rug of maagkiezel/maaggrit met mineralen.
Nepeitjes neerleggen of haar op de eitjes laten zitten is het devies dus. Succes er mee!

Hier haal ik vaak goede info vandaan: http://www.parrotbunch.com/faq.htm#vraag4

* De mijne zijn 2 jongetjes <--*
Toch nog maar eens op jacht naar nep eitjes.. Er ligt maagkiezel op de grond en door het voer... ze zit nu iig op de eitjes.. Maar goed ik kan ze natuurlijk niet uit laten komen mocht de ander een mannetje zijn.. Dan worden het gedrochten en moet ik ze om zeep helpen.. Dat lijkt mij geen leuk vooruitzicht..
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:39:38 #6
145755 kahaarin
pi_72306370
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:30 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Toch nog maar eens op jacht naar nep eitjes.. Er ligt maagkiezel op de grond en door het voer... ze zit nu iig op de eitjes.. Maar goed ik kan ze natuurlijk niet uit laten komen mocht de ander een mannetje zijn.. Dan worden het gedrochten en moet ik ze om zeep helpen.. Dat lijkt mij geen leuk vooruitzicht..
Nee inderdaad, inteelt is nooit goed, misschien is het een goed idee om de vogels eens te laten bekijken door een dierenarts met goede vogelervaring? Die kan je zeggen of het 2 zussen of broer en zus zijn.
De eitjes weghalen en vervangen is idd de beste optie. Geen idee waar je goede nepeieren kunt kopen.
Zal ff neuzen.
be nice or go away
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:26:44 #8
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72307510
Waarom wil je ze uberhaupt vervangen door nep eitjes? Wat is daar het voordeel van? Uiteindelijk moet je ze toch een keer weghalen immers?
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_72308328
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:26 schreef MrSubtle het volgende:
Waarom wil je ze uberhaupt vervangen door nep eitjes? Wat is daar het voordeel van? Uiteindelijk moet je ze toch een keer weghalen immers?
Dan duurt het langer voordat ze zelf weer eieren gaan leggen en is het beter voor de conditie van de vrouwelijke vogel. Zelf heb ik twee tortelduiven die regelmatig bevruchte eieren leggen (de eerste keer haalde ik ze namelijk niet weg en nu heb ik 4 tortelduiven i.p.v. twee ). Ik zie ook regelmatig een paring tussen beide vogels dus kan er op rekenen om meer jongen te krijgen als ik de eieren niet weghaal en vervang door kalkeieren. Vogels accepteren dat vervangen prima en zo blijft de duivin in goede conditie en krijgt geen problemen met tekorten door het vele eieren leggen. Die eieren kun je bij de meeste dierenwinkel die vogelbenodigdheden verkopen wel krijgen. Helaas kan ik geen tortelduifeieren krijgen maar mijn vogels accepteren ook de grotere eieren van gewone sportduiven als surrogaat dus gewoon even rondkijken en eieren nemen die er qua grootte het beste bijpassen.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 31 augustus 2009 @ 13:57:01 #10
145755 kahaarin
pi_72308379
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:26 schreef MrSubtle het volgende:
Als je de eieren zonder meer weghaalt en de vogel blijft broeds dan blijft ze eieren leggen, dan raakt ze uitgeput en kan er uiteindelijk van alles mis gaan. (Kalkgebrek, eitjes die in de cloaca blijven zitten, vitaminegebrek, etc.) Probleem is dat TS niet weet of het een broer en zus betreft of dat het 2 zussen zijn, als de eieren bevrucht zijn dan komt dat waarschijnlijk niet goed omdat je dan kans hebt op inteelt. Je kunt wel zien of de eieren bevrucht zijn door ze tegen een fel lampje te houden (okay, er vlak voor) als er dan aders inzitten en een vruchtbeginsel is het ei bevrucht.
be nice or go away
  maandag 31 augustus 2009 @ 15:03:33 #11
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_72310202
Ah okay weer wat geleerd bedankt
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  maandag 31 augustus 2009 @ 16:31:12 #12
76625 Blackviper
pi_72312945
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 13:57 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Als je de eieren zonder meer weghaalt en de vogel blijft broeds dan blijft ze eieren leggen, dan raakt ze uitgeput en kan er uiteindelijk van alles mis gaan. (Kalkgebrek, eitjes die in de cloaca blijven zitten, vitaminegebrek, etc.) Probleem is dat TS niet weet of het een broer en zus betreft of dat het 2 zussen zijn, als de eieren bevrucht zijn dan komt dat waarschijnlijk niet goed omdat je dan kans hebt op inteelt. Je kunt wel zien of de eieren bevrucht zijn door ze tegen een fel lampje te houden (okay, er vlak voor) als er dan aders inzitten en een vruchtbeginsel is het ei bevrucht.
Aah ik ga der zo ff van der nest af schoppen en even kijken of ik iets kan zien aan de eitjes..

Ik zie geen vaten of iets wel een gele "vlek" in ieder eitje. Eitjes zijn wel warm zeg..

[ Bericht 4% gewijzigd door Blackviper op 31-08-2009 16:55:08 ]
  maandag 31 augustus 2009 @ 16:57:45 #13
145755 kahaarin
pi_72313683
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 16:31 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Aah ik ga der zo ff van der nest af schoppen en even kijken of ik iets kan zien aan de eitjes..

Ik zie geen vaten of iets wel een gele "vlek" in ieder eitje. Eitjes zijn wel warm zeg..

Hmm, het zou er ongeveer zo uit moeten zien na 5 dagen:

be nice or go away
  maandag 31 augustus 2009 @ 16:59:40 #14
145755 kahaarin
pi_72313740
Als je dit niet ziet zijn de eitjes waarschijnlijk niet bevrucht, je zou haar er dus een poosje op kunnen laten zitten. Over een poosje nog ff controleren voor de zekerheid. Met wat voor lamp heb je gekeken? Je hebt van die schouwlampjes maar een hallogeenlampje werkt net zo goed.
be nice or go away
  maandag 31 augustus 2009 @ 17:00:52 #15
76625 Blackviper
pi_72313772
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 16:59 schreef kahaarin het volgende:
Als je dit niet ziet zijn de eitjes waarschijnlijk niet bevrucht, je zou haar er dus een poosje op kunnen laten zitten. Over een poosje nog ff controleren voor de zekerheid. Met wat voor lamp heb je gekeken? Je hebt van die schouwlampjes maar een hallogeenlampje werkt net zo goed.
met een led zaklamp scheen er doorheen zak wel die gele gloed maar dus niet zo een bolletje met aders..

Kijk over paar dagen wel weer even.. na hoeveel tijd zou je zoiets moeten zien?
  maandag 31 augustus 2009 @ 17:02:47 #16
145755 kahaarin
pi_72313814
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:00 schreef Blackviper het volgende:

[..]

met een led zaklamp scheen er doorheen zak wel die gele gloed maar dus niet zo een bolletje met aders..

Kijk over paar dagen wel weer even.. na hoeveel tijd zou je zoiets moeten zien?
Is idd ook goed, ledlampjes zijn fel genoeg. Dit is een ei na 5 dagen.
be nice or go away
pi_72314765
Trouwens de oplossing voor als eitjes wel bevrucht zijn maar je wilt niet dat de jongen zich ontwikkelen...even flink schudden met het eitje dan komt het zeker niet meer uit. Natuurlijk wel even helemaal in het begin doen (dus dag 1 of dg 2) en niet als ze op het punt van uitkomen staan.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  woensdag 2 september 2009 @ 13:56:18 #18
145755 kahaarin
pi_72369603
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:40 schreef trovey het volgende:
Trouwens de oplossing voor als eitjes wel bevrucht zijn maar je wilt niet dat de jongen zich ontwikkelen...even flink schudden met het eitje dan komt het zeker niet meer uit. Natuurlijk wel even helemaal in het begin doen (dus dag 1 of dg 2) en niet als ze op het punt van uitkomen staan.
Lol klinkt een beetje bruut maar werkt wel

Hoe is het ermee TS? Update?
be nice or go away
  woensdag 2 september 2009 @ 21:37:41 #19
76625 Blackviper
pi_72380992
quote:
Op woensdag 2 september 2009 13:56 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Lol klinkt een beetje bruut maar werkt wel

Hoe is het ermee TS? Update?
Nog niets te zien aan de 4 eitjes.. ze zit druk te broeden. Heb nog ff keihard geschud met de eitjes..
Ik merk wel wanneer ze er klaar mee is en dan gaan ze de vuilbak in

Zusje/broertje pixel mag niet meer in het zakje slapen blijkbaar.. Die zit nu op t stokje te slapen of de wacht te houden geen idee..
  woensdag 2 september 2009 @ 21:59:37 #20
145755 kahaarin
pi_72381926
quote:
Op woensdag 2 september 2009 21:37 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Nog niets te zien aan de 4 eitjes.. ze zit druk te broeden. Heb nog ff keihard geschud met de eitjes..
Ik merk wel wanneer ze er klaar mee is en dan gaan ze de vuilbak in

Zusje/broertje pixel mag niet meer in het zakje slapen blijkbaar.. Die zit nu op t stokje te slapen of de wacht te houden geen idee..
Lijkt me de goede oplossing, en misschien nog ff laten bekijken of je idd 2 dames hebt, daar lijkt het wel op.

Het is normaal zo dat de vrouwtjes op de eitjes zitten en de mannetjes dan voer aanslepen, als de andere ook een vrouwtje is dan zal deze dat niet doen, dus komt ze het nest ook niet in. Let wel even op dat het vogeltje dat op de eieren zit ook af en toe even gaat eten/drinken. Anders moet je wat bijvoeren in het nest.
be nice or go away
  woensdag 2 september 2009 @ 22:24:55 #21
76625 Blackviper
pi_72382990
quote:
Op woensdag 2 september 2009 21:59 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Lijkt me de goede oplossing, en misschien nog ff laten bekijken of je idd 2 dames hebt, daar lijkt het wel op.

Het is normaal zo dat de vrouwtjes op de eitjes zitten en de mannetjes dan voer aanslepen, als de andere ook een vrouwtje is dan zal deze dat niet doen, dus komt ze het nest ook niet in. Let wel even op dat het vogeltje dat op de eieren zit ook af en toe even gaat eten/drinken. Anders moet je wat bijvoeren in het nest.
Ja die vreet aardig wat en schijten ook.. Stinkt ontzettend..
En als ze eruit is probeert ze die ander nog ff te bijten en dan gaat ze weer zitten
  donderdag 3 september 2009 @ 12:38:13 #22
145755 kahaarin
pi_72395661
quote:
Op woensdag 2 september 2009 22:24 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Ja die vreet aardig wat en schijten ook.. Stinkt ontzettend..
En als ze eruit is probeert ze die ander nog ff te bijten en dan gaat ze weer zitten
Oh gossie, dat is ook sneu... Hopelijk is ze snel niet meer broeds dan.
be nice or go away
  donderdag 3 september 2009 @ 21:20:58 #23
76625 Blackviper
pi_72412551
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:38 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Oh gossie, dat is ook sneu... Hopelijk is ze snel niet meer broeds dan.
Ach die andere die trok al iets meer naar mij toe.. Dus die haal ik er in de avond ff uit en komt dan bij mij zitten..:D maakt hij/zij tenminste ook niet zoveel herrie..
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:19:30 #24
76625 Blackviper
pi_73217112
Inmiddels is september al voorbij en ze zit nog steeds op haar nest.. Ze toont niet echt desinteresse in haar eieren.. Kan ik ze inmiddels even goed weg halen of nog wachten?
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:56:19 #25
145755 kahaarin
pi_73218150
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:19 schreef Blackviper het volgende:
Inmiddels is september al voorbij en ze zit nog steeds op haar nest.. Ze toont niet echt desinteresse in haar eieren.. Kan ik ze inmiddels even goed weg halen of nog wachten?
Hmm, volhoudertje dus, ik denk dat ze wel weg kunnen. Mocht ze dan nog een keer gaan leggen dan zou ik toch even naar de DA. Lijkt me niet gezond als ze dat doet. Succes.
be nice or go away
  dinsdag 29 september 2009 @ 19:28:22 #26
76625 Blackviper
pi_73219069
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:56 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Hmm, volhoudertje dus, ik denk dat ze wel weg kunnen. Mocht ze dan nog een keer gaan leggen dan zou ik toch even naar de DA. Lijkt me niet gezond als ze dat doet. Succes.
Tja ze wilt graag kuikens ofzo

Gooi de eitjes er van het weekend wel uit.. Kijken wat er dan gebeurt
  donderdag 1 oktober 2009 @ 20:37:27 #27
76625 Blackviper
pi_73285884
Eitjes inmiddels weggegooid.. maar kijken wat er gebeurd.. Ze is nu iig weer veel uit het zakje en het lijkt verder normaal..

Nog wel beetje gepikeerd als je in de buurt van de kooi komt.. maar goed zal ook wel minder worden..
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 16:53:24 #28
145755 kahaarin
pi_73336632
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 20:37 schreef Blackviper het volgende:
Eitjes inmiddels weggegooid.. maar kijken wat er gebeurd.. Ze is nu iig weer veel uit het zakje en het lijkt verder normaal..

Nog wel beetje gepikeerd als je in de buurt van de kooi komt.. maar goed zal ook wel minder worden..
Ik hoop het, misschien is het een goed idee om het zakje er even uit te halen, dan kan ze ook niet opnieuw daar een nestje bouwen. Misschien een beetje sneu maar de kans is aanwezig dat ze het nog eens gaat proberen.
be nice or go away
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:27:11 #29
76625 Blackviper
pi_73339408
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 16:53 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ik hoop het, misschien is het een goed idee om het zakje er even uit te halen, dan kan ze ook niet opnieuw daar een nestje bouwen. Misschien een beetje sneu maar de kans is aanwezig dat ze het nog eens gaat proberen.
Ow heb er 1tje met een andere kleur opgehangen ze is nu weer gewoon overdag buiten het zakje en gooit er ook geen rommel meer in..

Dus t komt wel goed denk ik

Alleen zielig voor die andere want die is nu gewend buiten het zakje te slapen.. terwijl ze altijd zo lekker knus tegen elkaar aan lagen .
  zondag 4 oktober 2009 @ 12:58:12 #30
145755 kahaarin
pi_73354753
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 18:27 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Ow heb er 1tje met een andere kleur opgehangen ze is nu weer gewoon overdag buiten het zakje en gooit er ook geen rommel meer in..

Dus t komt wel goed denk ik

Alleen zielig voor die andere want die is nu gewend buiten het zakje te slapen.. terwijl ze altijd zo lekker knus tegen elkaar aan lagen .
Ah okay, mooi zo, als ze geen nest bouwt zal ze ook geen eitjes meer leggen denk ik.
Waarschijnlijk gaan ze wel weer samen slapen, als er geen "nest" meer is van 1 van hen dan komt dat vanzelf weer.
be nice or go away
  donderdag 15 oktober 2009 @ 19:36:57 #31
76625 Blackviper
pi_73724415
Ze slapen weer samen !
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:45:24 #32
145755 kahaarin
pi_73745464
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 19:36 schreef Blackviper het volgende:
Ze slapen weer samen !
Aw! Gelukkig maar! Weer flieft.

be nice or go away
pi_73824747
Hoi!
Bij de dierenwinkel hebben ze parkiet-eitjes (neppers). Die zijn van hetzelfde formaat, want deze gebruik ik zelf ook.
Als het vrouwtje een beetje hanteerbaar is, kan je haar 'kontje' ook even in koud water houden. Dan gaat ze er niet op broedden. (dit doen ze bij showvogels ook)
Zijn ze nu niet agressief? Die van mij wel.... Iig succes ermee....
Stress is when you wake up screaming
and realize you haven't fallen asleep yet.
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:26:35 #34
76625 Blackviper
pi_73825540
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 22:15 schreef Kaatje_1406 het volgende:
Hoi!
Bij de dierenwinkel hebben ze parkiet-eitjes (neppers). Die zijn van hetzelfde formaat, want deze gebruik ik zelf ook.
Als het vrouwtje een beetje hanteerbaar is, kan je haar 'kontje' ook even in koud water houden. Dan gaat ze er niet op broedden. (dit doen ze bij showvogels ook)
Zijn ze nu niet agressief? Die van mij wel.... Iig succes ermee....
aah dat is zielig in het koude water.. Maar het is inmiddels voorbij en ze is niet meer agressief en weer knuffelbaar

Op naar de volgende ronde.. Hopelijk pas volgend jaar
  maandag 2 november 2009 @ 19:49:04 #35
76625 Blackviper
pi_74325726
mm gewoon weer 2 eitjes.. 1tje in het zakje 1 op de grond...

belachelijk ze blijven bezig!
pi_74325898
quote:
Op maandag 2 november 2009 19:49 schreef Blackviper het volgende:

Ik had 1 valkparkiet, die bleef ook leggen. Gewoon op de grond. Ik haalde ze gewoon weg, geen probleem.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 2 november 2009 @ 21:06:26 #37
145755 kahaarin
pi_74329289
quote:
Op maandag 2 november 2009 19:49 schreef Blackviper het volgende:

Hmm, jammer. Het is natuurlijk niet gezond voor haar. Steeds blijven leggen. Misschien dan toch maar een keer advies inwinnen bij een dierenarts die verstand heeft van kromsnavels. Succes....
be nice or go away
pi_74329372
Het schijnt vaker voor te komen. Als je gewoon genoeg voer en kalk geeft moet het imho kunnen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 2 november 2009 @ 21:15:39 #39
76625 Blackviper
pi_74329740
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:06 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Hmm, jammer. Het is natuurlijk niet gezond voor haar. Steeds blijven leggen. Misschien dan toch maar een keer advies inwinnen bij een dierenarts die verstand heeft van kromsnavels. Succes....
Mm vind het wel vreemd want ze is totaal niet verzwakt.. en zit ook niet de hele tijd nu in het zakje..
Ook niet bezig met nest bouwen of iets..

Wellicht had ze ze nog over? ..
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:09:25 #40
145755 kahaarin
pi_74348916
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:15 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Mm vind het wel vreemd want ze is totaal niet verzwakt.. en zit ook niet de hele tijd nu in het zakje..
Ook niet bezig met nest bouwen of iets..

Wellicht had ze ze nog over? ..
Tja, waarschijnlijk wil ze gewoon per se een nestje, eitjes over kan niet, dit is gewoon een nieuwe leg.
Het probleem is dat omdat ze al redelijk wat eitjes heeft gelegd er problemen kunnen ontstaan, inderdaad kalk aanbieden, zo'n sepiablok of inkvisschild.

Lees dit even door: http://www.roseicollis.nl/?pagina=legnood

Omdat ze al zoveel heeft gelegd in relatief korte tijd is het mogelijk dat ze een eitje zonder schaal aanmaakt, die kan ze natuurlijk niet leggen, dat blijft het ei in de cloaca zitten en dat kan natuurlijk voor infecties zorgen.

(Zoals eerder gezegd, daar hebben wij een hele lieve pop aan verloren.)

Bij legnood gaat ze 'dik zitten' en het liefst in een hoekje, is ze suf en eet ze niet (veel).

Ook wordt er gezegd dat je beter niet meer dan 2 nestjes per jaar per pop kan hebben, dit is natuurlijk het 2e 'nest' in korte tijd.

Juist omdat ze al een hele cyclus aan broeden er op heeft zitten lijkt het me toch echt verstandig om even naar een arts te gaan.

Hier is een lijst met dierenartsen die verstand hebben van vogels in Nederland en Belgie:
http://www.parrotbunch.com/vet.htm

Misschien is het voldoende om inlichtingen in te winnen per telefoon.
Beter een keer te veel gebeld dan een zieke vogel, dan is het soms al te laat.

Succes ermee.
be nice or go away
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:14:02 #41
145755 kahaarin
pi_74349056
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:08 schreef krakkemieke het volgende:
Het schijnt vaker voor te komen. Als je gewoon genoeg voer en kalk geeft moet het imho kunnen.
Het komt zeker vaker voor, vaak gaat het ook wel goed, persoonlijk vind ik het sneu voor zo'n beestje dat ze steeds eieren legt en er komt maar niets van.
Maar goed, dat is natuurlijk mijn mening.
TS vraagt om informatie en ik kan alleen maar mijn eigen bevindingen posten, wij waren er een keer te laat bij, dat is erg jammer natuurlijk en ik zou het vervelend vinden als hier hetzelfde gebeurd.

Geen kritiek op jou, maar ik ben het niet helemaal eens met wat je schrijft, helaas uit ervaring.
Dus daarom.

[ Bericht 0% gewijzigd door kahaarin op 03-11-2009 14:30:31 ]
be nice or go away
pi_74351064
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 14:14 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Het komt zeker vaker voor, vaak gaat het ook wel goed, persoonlijk vind ik het sneu voor zo'n beestje dat ze steeds eieren legt en er komt maar niets van.
Maar goed, dat is natuurlijk mijn mening.
TS vraagt om informatie en ik kan alleen maar mijn eigen bevindingen posten, wij waren er een keer te laat bij, dat is erg jammer natuurlijk en ik zou het vervelend vinden als hier hetzelfde gebeurd.

Geen kritiek op jou, maar ik ben het niet helemaal eens met wat je schrijft, helaas uit ervaring.
Dus daarom.
Natuurlijk mag je een andere mening hebben!
Met mijn vogel was het trouwens ook een beetje andere situatie. Ze was alleen en zat ook niet te broeden.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:51:16 #43
76625 Blackviper
pi_74352568
Het kan natuurlijk ook het andere popje zijn die nu aan het leggen is..

Ze zien er beide gewoon vitaal en vrolijk uit..

Ik zou niet weten hoe ik moe zien wie van de 2 t is..
  dinsdag 3 november 2009 @ 16:06:47 #44
145755 kahaarin
pi_74353133
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:51 schreef Blackviper het volgende:
Het kan natuurlijk ook het andere popje zijn die nu aan het leggen is..

Ze zien er beide gewoon vitaal en vrolijk uit..

Ik zou niet weten hoe ik moe zien wie van de 2 t is..
Oh, jij kunt ze niet uit elkaar houden.... (geeft niet, mijn wederhelft ook niet, ik heb 1 met ring en 1 zonder, dat helpt wel. )
Ik zie het aan de manier van vliegen en de houding, ik kan ze wel herkennen.

Hmm, dan denk ik toch maar even bellen? Dat is bij een dierenarts gewoon gratis, alleen denk ik wel dat hij/zij ze wil zien voordat er een diagnose komt.
Misschien heeft de DA ook wel een goede tip, voeding of een supplement.
Ik heb even gekeken maar kon zo gauw niets vinden.

Zo lang ze vitaal en vrolijk zijn zal het ook wel goedkomen maar vogels zijn er heel goed in om ongemakken te verbergen, als ze ziek lijken dan is er vaak ook echt wat aan de hand.
Goede indicatie is ook mager worden en doffe ogen.

(@Krakkemieke, Valken zijn wat robuuster, kunnen wat meer hebben. Ik weet wel dat ik een beetje aan het pushen ben, aan de andere kant als ik niets zeg en (knocks on wood) er blijkt, onverhoopt, toch iets aan de hand te zijn dan zou ik dat erg vervelend vinden)
be nice or go away
  woensdag 4 november 2009 @ 00:01:44 #45
76625 Blackviper
pi_74371219
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 16:06 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Oh, jij kunt ze niet uit elkaar houden.... (geeft niet, mijn wederhelft ook niet, ik heb 1 met ring en 1 zonder, dat helpt wel. )
Ik zie het aan de manier van vliegen en de houding, ik kan ze wel herkennen.

Hmm, dan denk ik toch maar even bellen? Dat is bij een dierenarts gewoon gratis, alleen denk ik wel dat hij/zij ze wil zien voordat er een diagnose komt.
Misschien heeft de DA ook wel een goede tip, voeding of een supplement.
Ik heb even gekeken maar kon zo gauw niets vinden.

Zo lang ze vitaal en vrolijk zijn zal het ook wel goedkomen maar vogels zijn er heel goed in om ongemakken te verbergen, als ze ziek lijken dan is er vaak ook echt wat aan de hand.
Goede indicatie is ook mager worden en doffe ogen.

(@Krakkemieke, Valken zijn wat robuuster, kunnen wat meer hebben. Ik weet wel dat ik een beetje aan het pushen ben, aan de andere kant als ik niets zeg en (knocks on wood) er blijkt, onverhoopt, toch iets aan de hand te zijn dan zou ik dat erg vervelend vinden)
Ik kan ze wel uit elkaar houden.. Maar ik zou niet weten van wie de eitjes zijn. Vorige keer was het duidelijk omdat ze bezig was nest spul te zoeken en de hele tijd in dat zakje zat..

Nu is dat niet het geval.. vandaar
  woensdag 4 november 2009 @ 11:33:39 #46
145755 kahaarin
pi_74379326
quote:
Op woensdag 4 november 2009 00:01 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Ik kan ze wel uit elkaar houden.. Maar ik zou niet weten van wie de eitjes zijn. Vorige keer was het duidelijk omdat ze bezig was nest spul te zoeken en de hele tijd in dat zakje zat..

Nu is dat niet het geval.. vandaar
Ah zo, lol, dat is waar natuurlijk, je zou de eitjes kunnen laten liggen, meestal beginnen ze te broeden als er 2 of 3 eieren gelegd zijn. Dan weet je wie er broeds is.
be nice or go away
  woensdag 11 november 2009 @ 08:52:25 #47
76625 Blackviper
pi_74594836
quote:
Op woensdag 4 november 2009 11:33 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ah zo, lol, dat is waar natuurlijk, je zou de eitjes kunnen laten liggen, meestal beginnen ze te broeden als er 2 of 3 eieren gelegd zijn. Dan weet je wie er broeds is.
Bij elkaar 5 zijn t er inmiddels al weggeooid in 2 etappes.. t was de andere.. Maar het leek haar niet te boeien dat de eitjes weg waren

Ik zit er aan t denken om t slaap zakje maar tijdje weg te halen voordat ze weer nestjes gaan bouwen enzo..
  woensdag 11 november 2009 @ 12:32:34 #48
145755 kahaarin
pi_74600977
quote:
Op woensdag 11 november 2009 08:52 schreef Blackviper het volgende:

[..]

Bij elkaar 5 zijn t er inmiddels al weggeooid in 2 etappes.. t was de andere.. Maar het leek haar niet te boeien dat de eitjes weg waren

Ik zit er aan t denken om t slaap zakje maar tijdje weg te halen voordat ze weer nestjes gaan bouwen enzo..
Lijkt me een goed idee, misschien snapt ze de hint dan. Wel sneu voor dr...
be nice or go away
  woensdag 11 november 2009 @ 15:51:41 #49
76625 Blackviper
pi_74606967
tja had ze maar een mannetje moeten zoeken en bij een kweker moeten gaan wonen
  donderdag 12 november 2009 @ 12:14:10 #50
145755 kahaarin
pi_74630444
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:51 schreef Blackviper het volgende:
tja had ze maar een mannetje moeten zoeken en bij een kweker moeten gaan wonen
Haha, hmm, misschien een grotere kooi halen en er 2 mannen bij zetten?
Kun je kweker worden!
be nice or go away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')