mja dat heb ik ook weleens gehoord.. Maar ik heb een dierenarts gesproken die zei dat ik ze weg kon halen zodra het laatste ei geweest is.. De dierenwinkel zei mij deze niet te hebben voor het formaat aga ei en zei dat ik ze meteen weg kon halen..quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:14 schreef Mirjam het volgende:
volgens mij is het dan het beste om de eitjes te vervangen voor nep-eitjes, die kun je volgens mij kopen bij de dierenwinkel
Het is het beste om de vogel er op te laten zitten totdat er geen eitjes meer bij komen, vaak laten ze de eieren met rust als blijkt dat er niets gebeurd. Als je de eieren weghaalt en ze blijft broeds dan blijft ze ook eieren leggen. Dat kan leiden tot kalkgebrek en eitjes die niet indalen, dan gaat het lichaam de eieren weer afbreken en daar komt vaak een infectie bij. (Dat heb ik gehad bij een vorig vogeltje dat het helaas niet heeft overleefd)quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:18 schreef Blackviper het volgende:
[..]
mja dat heb ik ook weleens gehoord.. Maar ik heb een dierenarts gesproken die zei dat ik ze weg kon halen zodra het laatste ei geweest is.. De dierenwinkel zei mij deze niet te hebben voor het formaat aga ei en zei dat ik ze meteen weg kon halen..
Dus nu weet ik het niet meer..
Toch nog maar eens op jacht naar nep eitjes.. Er ligt maagkiezel op de grond en door het voer... ze zit nu iig op de eitjes.. Maar goed ik kan ze natuurlijk niet uit laten komen mocht de ander een mannetje zijn.. Dan worden het gedrochten en moet ik ze om zeep helpen.. Dat lijkt mij geen leuk vooruitzicht..quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:28 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Het is het beste om de vogel er op te laten zitten totdat er geen eitjes meer bij komen, vaak laten ze de eieren met rust als blijkt dat er niets gebeurd. Als je de eieren weghaalt en ze blijft broeds dan blijft ze ook eieren leggen. Dat kan leiden tot kalkgebrek en eitjes die niet indalen, dan gaat het lichaam de eieren weer afbreken en daar komt vaak een infectie bij. (Dat heb ik gehad bij een vorig vogeltje dat het helaas niet heeft overleefd)
Zorg wel voor voldoende kalk voor haar, zo'n sepia rug of maagkiezel/maaggrit met mineralen.
Nepeitjes neerleggen of haar op de eitjes laten zitten is het devies dus. Succes er mee!
Hier haal ik vaak goede info vandaan: http://www.parrotbunch.com/faq.htm#vraag4
* De mijne zijn 2 jongetjes <--*
Nee inderdaad, inteelt is nooit goed, misschien is het een goed idee om de vogels eens te laten bekijken door een dierenarts met goede vogelervaring? Die kan je zeggen of het 2 zussen of broer en zus zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:30 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Toch nog maar eens op jacht naar nep eitjes.. Er ligt maagkiezel op de grond en door het voer... ze zit nu iig op de eitjes.. Maar goed ik kan ze natuurlijk niet uit laten komen mocht de ander een mannetje zijn.. Dan worden het gedrochten en moet ik ze om zeep helpen.. Dat lijkt mij geen leuk vooruitzicht..
Dan duurt het langer voordat ze zelf weer eieren gaan leggen en is het beter voor de conditie van de vrouwelijke vogel. Zelf heb ik twee tortelduiven die regelmatig bevruchte eieren leggen (de eerste keer haalde ik ze namelijk niet weg en nu heb ik 4 tortelduiven i.p.v. tweequote:Op maandag 31 augustus 2009 13:26 schreef MrSubtle het volgende:
Waarom wil je ze uberhaupt vervangen door nep eitjes? Wat is daar het voordeel van? Uiteindelijk moet je ze toch een keer weghalen immers?
Als je de eieren zonder meer weghaalt en de vogel blijft broeds dan blijft ze eieren leggen, dan raakt ze uitgeput en kan er uiteindelijk van alles mis gaan. (Kalkgebrek, eitjes die in de cloaca blijven zitten, vitaminegebrek, etc.) Probleem is dat TS niet weet of het een broer en zus betreft of dat het 2 zussen zijn, als de eieren bevrucht zijn dan komt dat waarschijnlijk niet goed omdat je dan kans hebt op inteelt. Je kunt wel zien of de eieren bevrucht zijn door ze tegen een fel lampje te houden (okay, er vlak voor) als er dan aders inzitten en een vruchtbeginsel is het ei bevrucht.quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:26 schreef MrSubtle het volgende:
Waarom wil je ze uberhaupt vervangen door nep eitjes? Wat is daar het voordeel van? Uiteindelijk moet je ze toch een keer weghalen immers?
Aah ik ga der zo ff van der nest af schoppen en even kijken of ik iets kan zien aan de eitjes..quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:57 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Als je de eieren zonder meer weghaalt en de vogel blijft broeds dan blijft ze eieren leggen, dan raakt ze uitgeput en kan er uiteindelijk van alles mis gaan. (Kalkgebrek, eitjes die in de cloaca blijven zitten, vitaminegebrek, etc.) Probleem is dat TS niet weet of het een broer en zus betreft of dat het 2 zussen zijn, als de eieren bevrucht zijn dan komt dat waarschijnlijk niet goed omdat je dan kans hebt op inteelt. Je kunt wel zien of de eieren bevrucht zijn door ze tegen een fel lampje te houden (okay, er vlak voor) als er dan aders inzitten en een vruchtbeginsel is het ei bevrucht.
quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:31 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Aah ik ga der zo ff van der nest af schoppen en even kijken of ik iets kan zien aan de eitjes..
Ik zie geen vaten of iets wel een gele "vlek" in ieder eitje. Eitjes zijn wel warm zeg..
met een led zaklampquote:Op maandag 31 augustus 2009 16:59 schreef kahaarin het volgende:
Als je dit niet ziet zijn de eitjes waarschijnlijk niet bevrucht, je zou haar er dus een poosje op kunnen laten zitten. Over een poosje nog ff controleren voor de zekerheid.Met wat voor lamp heb je gekeken? Je hebt van die schouwlampjes maar een hallogeenlampje werkt net zo goed.
Is idd ook goed, ledlampjes zijn fel genoeg. Dit is een ei na 5 dagen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:00 schreef Blackviper het volgende:
[..]
met een led zaklampscheen er doorheen zak wel die gele gloed maar dus niet zo een bolletje met aders..
Kijk over paar dagen wel weer even.. na hoeveel tijd zou je zoiets moeten zien?
Lol klinkt een beetje bruut maar werkt welquote:Op maandag 31 augustus 2009 17:40 schreef trovey het volgende:
Trouwens de oplossing voor als eitjes wel bevrucht zijn maar je wilt niet dat de jongen zich ontwikkelen...even flink schudden met het eitje dan komt het zeker niet meer uit. Natuurlijk wel even helemaal in het begin doen (dus dag 1 of dg 2) en niet als ze op het punt van uitkomen staan.
Nog niets te zien aan de 4 eitjes.. ze zit druk te broeden. Heb nog ff keihard geschud met de eitjes..quote:Op woensdag 2 september 2009 13:56 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol klinkt een beetje bruut maar werkt wel
Hoe is het ermee TS? Update?
Lijkt me de goede oplossing, en misschien nog ff laten bekijken of je idd 2 dames hebt, daar lijkt het wel op.quote:Op woensdag 2 september 2009 21:37 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Nog niets te zien aan de 4 eitjes.. ze zit druk te broeden. Heb nog ff keihard geschud met de eitjes..
Ik merk wel wanneer ze er klaar mee is en dan gaan ze de vuilbak in
Zusje/broertje pixel mag niet meer in het zakje slapen blijkbaar.. Die zit nu op t stokje te slapen of de wacht te houden geen idee..
Ja die vreet aardig wat en schijten ook.. Stinkt ontzettend..quote:Op woensdag 2 september 2009 21:59 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lijkt me de goede oplossing, en misschien nog ff laten bekijken of je idd 2 dames hebt, daar lijkt het wel op.
Het is normaal zo dat de vrouwtjes op de eitjes zitten en de mannetjes dan voer aanslepen, als de andere ook een vrouwtje is dan zal deze dat niet doen, dus komt ze het nest ook niet in.Let wel even op dat het vogeltje dat op de eieren zit ook af en toe even gaat eten/drinken.
Anders moet je wat bijvoeren in het nest.
Oh gossie, dat is ook sneu... Hopelijk is ze snel niet meer broeds dan.quote:Op woensdag 2 september 2009 22:24 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Ja die vreet aardig wat en schijten ook.. Stinkt ontzettend..
En als ze eruit is probeert ze die ander nog ff te bijten en dan gaat ze weer zitten
Ach die andere die trok al iets meer naar mij toe.. Dus die haal ik er in de avond ff uit en komt dan bij mij zitten..:D maakt hij/zij tenminste ook niet zoveel herrie..quote:Op donderdag 3 september 2009 12:38 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Oh gossie, dat is ook sneu... Hopelijk is ze snel niet meer broeds dan.
Hmm, volhoudertje dus, ik denk dat ze wel weg kunnen. Mocht ze dan nog een keer gaan leggen dan zou ik toch even naar de DA. Lijkt me niet gezond als ze dat doet. Succes.quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:19 schreef Blackviper het volgende:
Inmiddels is september al voorbij en ze zit nog steeds op haar nest.. Ze toont niet echt desinteresse in haar eieren.. Kan ik ze inmiddels even goed weg halen of nog wachten?
Tja ze wilt graag kuikens ofzoquote:Op dinsdag 29 september 2009 18:56 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, volhoudertje dus, ik denk dat ze wel weg kunnen. Mocht ze dan nog een keer gaan leggen dan zou ik toch even naar de DA. Lijkt me niet gezond als ze dat doet. Succes.
Ik hoop het, misschien is het een goed idee om het zakje er even uit te halen, dan kan ze ook niet opnieuw daar een nestje bouwen. Misschien een beetje sneu maar de kans is aanwezig dat ze het nog eens gaat proberen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:37 schreef Blackviper het volgende:
Eitjes inmiddels weggegooid.. maar kijken wat er gebeurd.. Ze is nu iig weer veel uit het zakje en het lijkt verder normaal..
Nog wel beetje gepikeerd als je in de buurt van de kooi komt.. maar goed zal ook wel minder worden..
Ow heb er 1tje met een andere kleur opgehangen ze is nu weer gewoon overdag buiten het zakje en gooit er ook geen rommel meer in..quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 16:53 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ik hoop het, misschien is het een goed idee om het zakje er even uit te halen, dan kan ze ook niet opnieuw daar een nestje bouwen. Misschien een beetje sneu maar de kans is aanwezig dat ze het nog eens gaat proberen.
Ah okay, mooi zo, als ze geen nest bouwt zal ze ook geen eitjes meer leggen denk ik.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 18:27 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Ow heb er 1tje met een andere kleur opgehangen ze is nu weer gewoon overdag buiten het zakje en gooit er ook geen rommel meer in..
Dus t komt wel goed denk ik
Alleen zielig voor die andere want die is nu gewend buiten het zakje te slapen.. terwijl ze altijd zo lekker knus tegen elkaar aan lagen .
aah dat is zielig in het koude water..quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:15 schreef Kaatje_1406 het volgende:
Hoi!
Bij de dierenwinkel hebben ze parkiet-eitjes (neppers). Die zijn van hetzelfde formaat, want deze gebruik ik zelf ook.
Als het vrouwtje een beetje hanteerbaar is, kan je haar 'kontje' ook even in koud water houden. Dan gaat ze er niet op broedden. (dit doen ze bij showvogels ook)
Zijn ze nu niet agressief? Die van mij wel....Iig succes ermee....
Ik had 1 valkparkiet, die bleef ook leggen. Gewoon op de grond. Ik haalde ze gewoon weg, geen probleem.quote:Op maandag 2 november 2009 19:49 schreef Blackviper het volgende:
mm gewoon weer 2 eitjes.. 1tje in het zakje 1 op de grond...
belachelijk ze blijven bezig!
Hmm, jammer. Het is natuurlijk niet gezond voor haar. Steeds blijven leggen. Misschien dan toch maar een keer advies inwinnen bij een dierenarts die verstand heeft van kromsnavels. Succes....quote:Op maandag 2 november 2009 19:49 schreef Blackviper het volgende:
mm gewoon weer 2 eitjes.. 1tje in het zakje 1 op de grond...
belachelijk ze blijven bezig!
Mm vind het wel vreemd want ze is totaal niet verzwakt.. en zit ook niet de hele tijd nu in het zakje..quote:Op maandag 2 november 2009 21:06 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, jammer. Het is natuurlijk niet gezond voor haar. Steeds blijven leggen. Misschien dan toch maar een keer advies inwinnen bij een dierenarts die verstand heeft van kromsnavels. Succes....
Tja, waarschijnlijk wil ze gewoon per se een nestje, eitjes over kan niet, dit is gewoon een nieuwe leg.quote:Op maandag 2 november 2009 21:15 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Mm vind het wel vreemd want ze is totaal niet verzwakt.. en zit ook niet de hele tijd nu in het zakje..
Ook niet bezig met nest bouwen of iets..
Wellicht had ze ze nog over? ..
Het komt zeker vaker voor, vaak gaat het ook wel goed, persoonlijk vind ik het sneu voor zo'n beestje dat ze steeds eieren legt en er komt maar niets van.quote:Op maandag 2 november 2009 21:08 schreef krakkemieke het volgende:
Het schijnt vaker voor te komen. Als je gewoon genoeg voer en kalk geeft moet het imho kunnen.
Natuurlijk mag je een andere mening hebben!quote:Op dinsdag 3 november 2009 14:14 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Het komt zeker vaker voor, vaak gaat het ook wel goed, persoonlijk vind ik het sneu voor zo'n beestje dat ze steeds eieren legt en er komt maar niets van.
Maar goed, dat is natuurlijk mijn mening.
TS vraagt om informatie en ik kan alleen maar mijn eigen bevindingen posten, wij waren er een keer te laat bij, dat is erg jammer natuurlijk en ik zou het vervelend vinden als hier hetzelfde gebeurd.
Geen kritiek op jou, maar ik ben het niet helemaal eens met wat je schrijft, helaas uit ervaring.
Dus daarom.
Oh, jij kunt ze niet uit elkaar houden.... (geeft niet, mijn wederhelft ook niet, ik heb 1 met ring en 1 zonder, dat helpt wel.quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:51 schreef Blackviper het volgende:
Het kan natuurlijk ook het andere popje zijn die nu aan het leggen is..
Ze zien er beide gewoon vitaal en vrolijk uit..
Ik zou niet weten hoe ik moe zien wie van de 2 t is..
Ik kan ze wel uit elkaar houden.. Maar ik zou niet weten van wie de eitjes zijn. Vorige keer was het duidelijk omdat ze bezig was nest spul te zoeken en de hele tijd in dat zakje zat..quote:Op dinsdag 3 november 2009 16:06 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Oh, jij kunt ze niet uit elkaar houden.... (geeft niet, mijn wederhelft ook niet, ik heb 1 met ring en 1 zonder, dat helpt wel.)
Ik zie het aan de manier van vliegen en de houding, ik kan ze wel herkennen.
Hmm, dan denk ik toch maar even bellen? Dat is bij een dierenarts gewoon gratis, alleen denk ik wel dat hij/zij ze wil zien voordat er een diagnose komt.![]()
Misschien heeft de DA ook wel een goede tip, voeding of een supplement.
Ik heb even gekeken maar kon zo gauw niets vinden.
Zo lang ze vitaal en vrolijk zijn zal het ook wel goedkomen maar vogels zijn er heel goed in om ongemakken te verbergen, als ze ziek lijken dan is er vaak ook echt wat aan de hand.
Goede indicatie is ook mager worden en doffe ogen.
(@Krakkemieke, Valken zijn wat robuuster, kunnen wat meer hebben. Ik weet wel dat ik een beetje aan het pushen ben, aan de andere kant als ik niets zeg en (knocks on wood) er blijkt, onverhoopt, toch iets aan de hand te zijn dan zou ik dat erg vervelend vinden)
Ah zo, lol, dat is waar natuurlijk, je zou de eitjes kunnen laten liggen, meestal beginnen ze te broeden als er 2 of 3 eieren gelegd zijn. Dan weet je wie er broeds is.quote:Op woensdag 4 november 2009 00:01 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Ik kan ze wel uit elkaar houden.. Maar ik zou niet weten van wie de eitjes zijn. Vorige keer was het duidelijk omdat ze bezig was nest spul te zoeken en de hele tijd in dat zakje zat..
Nu is dat niet het geval.. vandaar
Bij elkaar 5 zijn t er inmiddels al weggeooid in 2 etappes.. t was de andere.. Maar het leek haar niet te boeien dat de eitjes weg warenquote:Op woensdag 4 november 2009 11:33 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ah zo, lol, dat is waar natuurlijk, je zou de eitjes kunnen laten liggen, meestal beginnen ze te broeden als er 2 of 3 eieren gelegd zijn. Dan weet je wie er broeds is.
Lijkt me een goed idee, misschien snapt ze de hint dan.quote:Op woensdag 11 november 2009 08:52 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Bij elkaar 5 zijn t er inmiddels al weggeooid in 2 etappes.. t was de andere.. Maar het leek haar niet te boeien dat de eitjes weg waren![]()
Ik zit er aan t denken om t slaap zakje maar tijdje weg te halen voordat ze weer nestjes gaan bouwen enzo..
Haha, hmm, misschien een grotere kooi halen en er 2 mannen bij zetten?quote:Op woensdag 11 november 2009 15:51 schreef Blackviper het volgende:
tja had ze maar een mannetje moeten zoeken en bij een kweker moeten gaan wonen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |