![]()
Lees hier exclusief wat Amanda allemaal meemaakt in haar drukke leven.
Waarom gebruiken mensen drugs? Ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan, maar ik wist altijd mijn balans te houden. Ik weet natuurlijk dat het niet goed voor me is en daarom deed ik het ook maar af en toe. Ik gebruik wat vaker een jointje, maar ik heb zo’n nare ervaring meegemaakt dat het me weer tot nadenken heeft gezet.
Het broertje van een goede vriend – een jongen met wie ik ook een goede band heb - belde mij op en begon me uit het niets uit te schelden. Ik had al snel door dat hij strak stond van de drugs. Hij was totaal niet aanspreekbaar. Ik schrok heel erg, maar bleef rustig. Hij wilde graag naar mij toe komen, maar ik was bij iemand anders thuis. Daar had iemand liever niet dat hij kwam. Ik legde het broertje van mijn vriend uit dat hij bij mij thuis altijd welkom was, maar dat ik er niet over kon beslissen om hem uit te nodigen bij een ander. Daardoor flipte hij helemaal.
Op een gegeven moment wist ik mijn woede ook niet meer in te houden. Na het gesprek ben ik naar zijn broer gegaan, om te vertellen wat er zojuist gebeurt was. Uit woede heeft hij zijn broertje opgebeld. Dat was niet bedoeling, maar mijn vriend kon er niet tegen dat zijn broertje mij had uitgescholden. Zijn broertje heeft duidelijk niet door dat hij alles om zich heen kwijt kan raken, als hij zo vaak drugs blijft gebruiken.
Drugs leven heel erg in het uitgaansleven. Tegenwoordig doet bijna iedereen het: je wordt raar aangekeken als je het níet doet. Ik heb zelf nog nooit één cent aan drugs uitgegeven. Ik gebruik het niet omdat ik het nergens voor nodig heb. Het broertje van mijn vriend vindt het duidelijk wel nodig… Aan de telefoon heb ik hem gezegd dat hij zich de volgende vraag moet stellen: “Gebruik ik de drugs? Of gebruikt de drugs mij?”
Later hoorde ik dat hij veel drugs had gebruikt. Ik denk dat hij achteraf zelf niet eens meer weet wat hij zei. Ik heb hem na dit voorval niet meer gesproken.
Ik word heel erg verdrietig van dit soort verhalen. Dat zet je nog meer tot nadenken, juist omdat het om iemand gaat waar je om geeft. Ik hoop dat ik via mijn column mensen kan laten in zien, dat drugs echt meer kapot kan maken. Drugs kan vriendschap, maar vooral je leven kapot maken.
See you next time!
XX Amanda.