quote:Op zondag 30 augustus 2009 15:45 schreef Echo99 het volgende:
Voordeel is natuurlijk wel weer dat je optimaal van je rente aftrek geniet. Voor zolang dat nog geldig is. In combinatie met een spaarhypotheek ben je natuurlijk helemaal spekkoper want je hebt gewoon een annuitair dalende hypotheek met een vrijgestelde BOX 1 polis of SEW net wat je wil. Aan de ene kant betaal je dus effectief maar de helft van je rente. Aan de andere kant krijg je een vrijstelling van je VRH. Hoe relax is dat'???
Dat dusquote:Op zondag 30 augustus 2009 16:24 schreef Joe-Momma het volgende:
Het ligt er ook een beetje aan hoe lang je er wilt blijven wonen. Is het je droom huis en ga je er nooit meer weg dan zou ik voor een volledige spaarhypotheek gaan. Want dan is na 30 jr de woning betaald, maar als dit een tijdelijke woning is een tussen stap naar je droomhuis toe dan maakt het volgens mij niet veel uit. Je bouwt sowieso een deel vermogen op die je altijd nog mee kan nemen naar je volgende hypotheek/Woning.
Tsja... Je weet natuurlijk nooit van te voren hoe lang je ergens blijft wonen. En als je elke keer denkt: ik wacht nog even dan komt het er nooit van natuurlijk. Daarnaast hoe jonger je begint met sparen hoe minder je het merkt qua maandlasten...quote:Op zondag 30 augustus 2009 16:24 schreef Joe-Momma het volgende:
Het ligt er ook een beetje aan hoe lang je er wilt blijven wonen. Is het je droom huis en ga je er nooit meer weg dan zou ik voor een volledige spaarhypotheek gaan. Want dan is na 30 jr de woning betaald, maar als dit een tijdelijke woning is een tussen stap naar je droomhuis toe dan maakt het volgens mij niet veel uit. Je bouwt sowieso een deel vermogen op die je altijd nog mee kan nemen naar je volgende hypotheek/Woning.
En vermogensopbouw is niet belangrijk?quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:15 schreef Arjan4all het volgende:
Je kunt beter een zo groot mogelijk deel van je lening aflossingvrij nemen, hierdoor zijn je maandlasten het laagst en vaak krijg je ook de laagste hypotheekrente voor dit type lening. Trouwens, je koopt nieuwbouw, kun je geen nationale hypotheekgarantie krijgen met een leuke lage rente ?
Niet met NHG natuurlijk..quote:Als je wilt aflossen kun je dat beter direct op je lening doen of niet geheel je aankoop financieren, maar alvast met eigen geld een deel van de koopsom betalen. Hierdoor kan het je lukken dat je maar 90% (of als je veel eigen geld hebt 75%) van de executiewaarde van de woning financiert. Als dat zo is, krijg je vaak 0,2% tot zelf 0,4% rentekorting en dat scheelt behoorlijk op je maandlasten. Als je 100% financiert, is de rente het hoogst
Interessant advies. Variabel kan vaak niet bij sparen. Wel bij hybride. Daarnaast loop je nogal een risico met je ORV niet?quote:Dan is het zo dat de rente nu laag is (begin met een variabele rente zou ik zeggen en zet 'm vast zodra ie gaat stijgen), dat betekent dat de rente op je spaardepot ook heel laag is. Jammer is dat dus, zo'n spaarhypotheek met hele lage spaarrente. Ik zou dus zoveel mogelijk aflossingsvrij nemen en een minimaal deel spaar nemen
En NHG dan? En nogmaals het ORV risico?quote:Een nog bijkomend voordeel van bijvoorbeeld maar 90% financieren, is dat de geldverstekker dan ook niet allerlei eisen stelt om verplichte verzekeringen af te sluiten. Let maar op, ze willen je een overlijdensrisicoverzekering laten afsluiten, wellicht probeert ie je ook nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering aan te smeren. Al die bijkomende verzekeringen worden vaak tegen vrij hoge premies verkocht, hierop pakken ze extra winst. Hoe minder verplichte verzekeringen je tegen te hoge premies af moet sluiten, des te beter. Maar als je 100% financiert, zijn die verzekeringen vaak verplicht. Je moet maar eens opletten hoeveel van je toekomstige lasten uit allerlei verzekeringspremies bestaan.
1% max!quote:Dan moet je nog op de afsluitprovisie letten. 1,5% provisie over je aankoopsom is niet vreemd. Wellicht valt hier nog wat op te besparen. 1% provisie is wel genoeg dacht ik, je moet ook nog voor de notaris het nodige op tafel leggen, goed vergelijken zou ik zeggen
Er is meer dan alleen maandlasten natuurlijk...quote:Mijn advies: laat de maand rentelasten + spaarpremie + verzekeringpremies voor de spaarhypotheek uitrekenen in vergelijking met zoveel mogelijk aflossingsvrij + geen spaarpremie + geen verzekeringen. Je zult verstelt staan hoeveel honderden euro's daar tussen zit
Right... Zorgplicht zegt je niks?quote:Maar dit is natuurlijk niet een product wat de "adviseur" graag verkoopt. Hij wil altijd maximaal lenen, dus maximaal fiscaal voordeel + maximaal verzekeren. Dat is het bekende verkoopverhaal
Dit huis is over 30 jaar 2x zoveel waard, dan kun je van de overwaarde je lening aflossen. Why bother. Als je toch een deel wilt aflossen, los dan direct op de lening af, zodat je rentepercentage omlaag kan
de ts wil geen 30 jaar wonen in zijn huisquote:Op zondag 30 augustus 2009 18:15 schreef Arjan4all het volgende:
Dit huis is over 30 jaar 2x zoveel waard, dan kun je van de overwaarde je lening aflossen. Why bother. Als je toch een deel wilt aflossen, los dan direct op de lening af, zodat je rentepercentage omlaag kan
Beleggen met geleend geld... Hmmm waar klinkt dat me toch bekend van in de oren...quote:Dit huis is over 30 jaar 2x zoveel waard, dan kun je van de overwaarde je lening aflossen. Why bother. Als je toch een deel wilt aflossen, los dan direct op de lening af, zodat je rentepercentage omlaag kan
1) Waarom 20 jaar? Waarom niet 10, 15 of 30.. Niet om te zeuren hoor maar wat is de achterliggende gedachte?quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:49 schreef Wooldoor het volgende:
Interessante reacties, tuurlijk snap ik dat een partij als de Hypotheker ook wil verdienen.
Het advies dat ons werd gegeven was om te kiezen voor:
- 20 jaar rentevast (de hypotheek rente zal naar alle verwachting toch gaan stijgen de komende 20 jaar)
- Het eigen spaargeld niet gebruiken voor dingen als keuken, vloer en ander "meerwerk" materiaal. Maar extra hypotheek hierop nemen, ongeveer 20.000. Het meerwerk is fiscaal aftrekbaar en je eigen spaargeld niet.
- Het eigen spaargeld 18.000 in het aflossings "potje" (dit verlaagd je maandlasten en je hebt gelijk al een leuk begin om te sparen)
- 100% sparen zodat als ik het huis verkoop overwaarde kan creeren en nog minstens 10 jaar dezelfde lage rente heb + extra geld voor een nieuw huis.
Van de week ga ik sowieso nog even langs om een plaatje te maken met een deel aflossingsvrij (30% max ofzo).
Beetje kort door de bocht. Geleend geld blijft duur geld natuurlijk. + als je voldoende spaargeld hebt is het ook niet erg om je spaargeld te verminderen teneinde VRH te verminderen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:55 schreef Pfft het volgende:
Geld voor verbouwing moet je idd lenen. Ik heb 50% sparen en 50% aflossingvrij. Achteraf gezien zou ik alles aflossingvrij hebben gedaan denk ik, maar ja, ik ga toch niks aflossen...
De premie zou gaan van ongeveer 280 inc. overlijdensrisicoverzekering naar 177 inc. overlijdingsrisicoverzekering als ik die 18.000 eerste storting doe.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:01 schreef Five_Horizons het volgende:
18.000 als eerste storting?
Wat wordt de maandelijkse premie en wordt het een KEW?
Is die lening voor een vloer ook fiscaal aftrekbaar? Keuken (en badkamer) in ieder geval wel, maar een vloer zit volgens mij 'n stuk minder vast aan het huis en zou daarom wel 'ns niet aftrekbaar kunnen zijn (misschien kan iemand anders hier 'n wat definitiever antwoord op geven). Is die 18k al je spaargeld, of is dat extra boven wat je als minimale reserve wilt aanhouden? Als het alles is, zou ik het zeker niet allemaal in je hypotheek stoppen, verhuizen en 'n nieuw huis inrichten kan nog best in de papieren lopen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 19:49 schreef Wooldoor het volgende:
- Het eigen spaargeld niet gebruiken voor dingen als keuken, vloer en ander "meerwerk" materiaal. Maar extra hypotheek hierop nemen, ongeveer 20.000. Het meerwerk is fiscaal aftrekbaar en je eigen spaargeld niet.
- Het eigen spaargeld 18.000 in het aflossings "potje" (dit verlaagd je maandlasten en je hebt gelijk al een leuk begin om te sparen)
KEW is gewoon een fiscale aantekening op de polis. Of dat handig is voor jou, kan ik niet beoordelen, maar de gemiddelde financieel adviseur laat dat standaard op de polis zetten ('want dat is een stuk voordeliger!!', zegt men dan...). Vraag na of dit het geval is. Ik persoonlijk vind het niks, maar nogmaals: ik ken je situatie niet.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:16 schreef Wooldoor het volgende:
@ Five_Horizons KEW constructie houdt toch gewoon in met overlijdingsrisicoverzekering?
Zo ja dat doe ik omdat ik samen ga wonen met mijn vriendin en dat extra stukje financiele zekerheid mocht een van ons komen te overlijden.
Genieten van het feit dat een hypotheek geld kostquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:49 schreef MakuMaku het volgende:. En al die tijd kan je lekker genieten van hypotheek aftrek (voor zover die nog bestaat dan).
Ja in de toekomst misschien wel kinderen ja.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:05 schreef HarryP het volgende:
Een kortere rentevast periode is makkelijk bij oversluiten. Je hebt dan minder boete rente.
Hoe ziet jullie situatie er over een paar jaar uit. Kinderen?
Dan is een spaarpotje dat je zelf beheerd wel zo makkelijk. Dan is minder werken financieel beter te doen. Daarnaast waarom zou je meer provisie, meer overlijdingsrisico etc betalen over een hogere lening als je ook gewoon zelf die keuken, kosten koper etc kan betalen.
Met dat eigen geld kun je ook alvast een bedrag bij de notaris neer zetten en hoef je dus geen bankgarantie te kopen van weer +/- 200 euro zo in het putje.
Minder hypotheek = meer vrijheid.
Ja haalt dingen een beetje door elkaar. Over die 20.000 extra lening betaal je de komende 30 jaar zo'n 1000 euro per jaar aan rente. Over die 1000 euro krijg je (zolang het nog duurt, ik gok nog 'n jaar of 10 max) een beetje belasting terug. En het kersje op de cake is dan dat je na die 30 jaar uiteraard die 20k ook nog 'ns terug moet betalen (maar eerlijk is eerlijk, door inflatie is dat tegen die tijd relatief een stuk minder).quote:Op maandag 31 augustus 2009 13:17 schreef Wooldoor het volgende:
[..]
Ja in de toekomst misschien wel kinderen ja.
Maar als je een keuken en alles zelf betaald van zeg 20.000 dan is dat niet fiscaal aftrekbaar, als je het wel in je hypotheek meeneem krijg je ongeveer 33% terug dus zo'n 6666,- Daarbij valt een provisie van zo'n 1% 2.000,- eigenlijk in het niets.
Ik ging er stiekum 'n beetje van uit dat je eigen bank (dus degene waar je al je bankzaken regelt) iets meer naar jouw belang kijkt (is tenslotte ook weer hun belang, ze willen tenslotte graag dat je klant blijft).. Maar misschien denk ik daar iets te naief inquote:Op maandag 31 augustus 2009 14:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Boven alles: bovenstaande geldt ook gewoon voor de adviseur van de bank. Die wordt ook gewoon (vorstelijk....) beloond voor het verkopen danwel adviseren van een hypotheek(en ook daar wordt onderscheid gemaakt in de soort hypotheek)
Helaas is jouw bank net zo'n commerciële instelling als alle anderequote:Op maandag 31 augustus 2009 14:19 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik ging er stiekum 'n beetje van uit dat je eigen bank (dus degene waar je al je bankzaken regelt) iets meer naar jouw belang kijkt (is tenslotte ook weer hun belang, ze willen tenslotte graag dat je klant blijft).. Maar misschien denk ik daar iets te naief in
Eigenlijk heb ik daar zelf trouwens ook gewoon naar gehandeld eerder dit jaar, ik heb m'n eigen bank niet eens benaderd voor adviesquote:Op maandag 31 augustus 2009 14:21 schreef Five_Horizons het volgende:
Helaas is jouw bank net zo'n commerciële instelling als alle andere
Waarom is dat een ´extra goede´ optie?quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:04 schreef Wooldoor het volgende:Eigen huis is inderdaad een extra goede optie, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik had aan die partij niet gedacht en is VEH niet onafhankelijk dan?quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom is dat een ´extra goede´ optie?
Ze hebben in ieder geval 'n mooi verhaaltje dat de adviseurs zelf niets van de provisie zien, dat vloeit allemaal de algemene middelen van de VEH in (ofzoiets) waardoor de adviseur geen belang zou hebben bij bepaalde producten.quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:13 schreef Wooldoor het volgende:
Ik had aan die partij niet gedacht en is VEH niet onafhankelijk dan?
Vertellen ze dát?quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:29 schreef anboni het volgende:
[..]
dat vloeit allemaal de algemene middelen van de VEH in (ofzoiets)
Ik weet niet meer precies wat me toen verteld is, vandaar de 'ofzoiets'quote:
Ze zullen dit bij VEH nooit zelf vertellen, maar een beetje speurwerk levert een hoop op, in elk geval...quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:37 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik weet niet meer precies wat me toen verteld is, vandaar de 'ofzoiets'Hij had er wel 'n verhaaltje over in ieder geval.
Een verzekering kun je altijd afsluiten.quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:55 schreef Lurf het volgende:
Wat ik me altijd al afgevraagd heb: kun je achteraf niet alsnog een kapitaalverzekering afsluiten bij een aflossingsvrije hypotheek? Mij lijkt dat geen bank of verzekeraar bezwaar zal hebben tegen extra inkomsten. Ik zou in dat geval altijd voor een zo hoog mogelijk aflossingsvrije hypotheek gaan en de vermogensopbouw in eigen hand houden.
Onder dezelfde voorwaarden als bij het aangaan van de hypotheek (d.w.z. gelijke rentepercentages voor de lening en de spaarverzekering)?quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een verzekering kun je altijd afsluiten.
Dat is nu net de uitzondering.quote:Op maandag 31 augustus 2009 17:03 schreef Lurf het volgende:
[..]
Onder dezelfde voorwaarden als bij het aangaan van de hypotheek (d.w.z. gelijke rentepercentages voor de lening en de spaarverzekering)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |