abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72262374
Hoi!

Ik zou net gitaarhaken aan de muur maken om mijn gitaren op te hangen, maar dat ging niet echt goed.

De muur waar ze aan moeten is een buitenmuur... maar is dat een dubbele muur ofzo? Met het boren kwam er allemaal zwart stof uit en brokkelde het halve pleisterwerk/saus af en was ik er zo met de boor doorheen.
Als ik er vervolgens een plug in duw verdwijnt hij in het nergens, schroef evenzo, en die krijgen dus ook geen houvast...

Nu zijn de gaten wel te stoppen en te hersauzen, maar ik wil zo graag mijn gitaren aan de muur...
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_72262560
Je zit waarschijnlijk in een dubbele buitenmuur met daartussen isolatiemateriaal te boren? Een plug voor een holle wand (die dus uitzet in die holle ruimte) zou wellicht een oplossing zijn?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:12:57 #3
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_72262634
of gewoon de schroef alvast in de plug doen en zorgen dat de plug een beetje omwijd gaat staan, daarna in het gat duwen en vast schroeven, als het goed is hebben ze dan wel genoeg grip.

tenzij je muurtje natuurlijk 3 mm dik is... (of een gipsplaat)
knolraap en lof schorseneren en prei
pi_72262644
buiten muren zitten bij moderne gebouwen alleen aan de buitenkant.
De binnenzijde van een buiten muur kan vanalles zijn...
Van gipsplaat, tot zwaar stortbeton.

Als het gipsplaat of een andere dunne wand is, kun je ver komen met hollewand pluggen.
Maar als je dan meer gitaren op wil hangen kan dat best erg lastig worden.

Dan kun je beter die houders op een nette plank schroeven, en die plank met de juiste combi van behoorlijk aantal hollewandpluggen en schroeven, op de muur monteren.

Het kan ook wel met zo'n gitaarhouder dierect op de muur en 2 schroeven/pluggen, maar gips en veel ander dun materiaal verkruimeld onder de druk van het gewicht van je gitaar, en je wil er geen op de ochtend op de grond terug vinden.
pi_72262716
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 18:12 schreef florisje het volgende:
of gewoon de schroef alvast in de plug doen en zorgen dat de plug een beetje omwijd gaat staan, daarna in het gat duwen en vast schroeven, als het goed is hebben ze dan wel genoeg grip.

tenzij je muurtje natuurlijk 3 mm dik is... (of een gipsplaat)
Geprobeerd, maar dat houd helaas niet, kan zo de haak weer uit de muur trekken, daar vertrouw ik mijn gitaren niet aan toe
pi_72262762
Hoe oud is het huis waar je woont? Een paar jaar oud of uit de jaren 30 kan veel uitmaken in wat je moet doen om die haken wel aan de muur te houden.
Optimist tot in de kist
pi_72262769
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 18:13 schreef Duur het volgende:
buiten muren zitten bij moderne gebouwen alleen aan de buitenkant.
De binnenzijde van een buiten muur kan vanalles zijn...
Van gipsplaat, tot zwaar stortbeton.

Als het gipsplaat of een andere dunne wand is, kun je ver komen met hollewand pluggen.
Maar als je dan meer gitaren op wil hangen kan dat best erg lastig worden.

Dan kun je beter die houders op een nette plank schroeven, en die plank met de juiste combi van behoorlijk aantal hollewandpluggen en schroeven, op de muur monteren.

Het kan ook wel met zo'n gitaarhouder dierect op de muur en 2 schroeven/pluggen, maar gips en veel ander dun materiaal verkruimeld onder de druk van het gewicht van je gitaar, en je wil er geen op de ochtend op de grond terug vinden.
Ten eerste is het niet een heel modern huis, maar ik bewoorde het inderdaad iets verkeerd.

Ik wil drie gitaren ophangen, met drie haken een eindje uit elkaar.

Het kruimelt allemaal wel heel makkelijk ja... ik heb zo echt geen idee wat het is...
pi_72262791
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 18:19 schreef trovey het volgende:
Hoe oud is het huis waar je woont? Een paar jaar oud of uit de jaren 30 kan veel uitmaken in wat je moet doen om die haken wel aan de muur te houden.
Het bouwjaar weet ik niet, maar het is zeker geen paar jaar oud. Is zeg maar een arbeiderswoning, denk inderdaad dat je met die jaren 50 ofzo dicht in de buurt komt... misschien inderdaad zelfs wel '30.
pi_72262826
1 beeld zegt meer dan 1000 woorden, oftewel, post eens een foto!
pi_72262890
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 18:20 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Het bouwjaar weet ik niet, maar het is zeker geen paar jaar oud. Is zeg maar een arbeiderswoning, denk inderdaad dat je met die jaren 50 ofzo dicht in de buurt komt... misschien inderdaad zelfs wel '30.
Dus duidelijk niet een betonnen muur met daartegen een bakstenen sierwandje. Een foto zou inderdaad meer duidelijk maken
Optimist tot in de kist
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:27:56 #11
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_72262950
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 18:19 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Ten eerste is het niet een heel modern huis, maar ik bewoorde het inderdaad iets verkeerd.

Ik wil drie gitaren ophangen, met drie haken een eindje uit elkaar.

Het kruimelt allemaal wel heel makkelijk ja... ik heb zo echt geen idee wat het is...
oh dat spul, je hebt allerlei soorten pluggen en jij hebt waarschijnlijk de verkeerder

je hebt van die metalen pluggen die als je ze vastdraait als een soort 'klauw' uitklappen en zich in de zachte muur bijten.

misschien red je het met 'alligator' pluggen, die zijn wat goedkoper.
knolraap en lof schorseneren en prei
pi_72263078
Voorkant

Achterkant

Muur

pi_72263192
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 18:27 schreef florisje het volgende:

[..]

oh dat spul, je hebt allerlei soorten pluggen en jij hebt waarschijnlijk de verkeerder

je hebt van die metalen pluggen die als je ze vastdraait als een soort 'klauw' uitklappen en zich in de zachte muur bijten.

misschien red je het met 'alligator' pluggen, die zijn wat goedkoper.
Ja, heb hier gewoon van die plastic huis, tuin en keuken pluggen
pi_72263239
Ga op zoek naar de houten balken waar deze dunne wand op is gemonteerd. Ws. zit die om de 60 cm, je kunt het vaak wel horen als je op de muur klopt. Hol = hol (duh) en dof = balk/lat om je haken op vast te schroeven
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_72263281
Foto's laten in ieder geval geen 30 jaren woning zien (weet ik zeker want ik woon in een buurt vol met die woningen ), Lijkt eerder op 50-60 wellicht zelfs 70-er jaren woning.
Optimist tot in de kist
pi_72263478
Hele muur klinkt hol. Maar het is niet een dun muurtje... hij is wel een cm of tien dik...
Als ik met de schroef naar het einde voel kom ik geen randje/afgrond tegen...
pi_72263715
Als je muur een cm of tien dik is zouden je pluggen het echt wel moeten houden. Zijn ze wel de juiste maat van het gat? Als ik het van de foto kan inschatten zou ik gokken op 8 mm. Ik zou gewoon ff in de bouwmarkt stevige pluggen halen, ik verkies altijd die met een randje op het einde.
pi_72263800
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 18:58 schreef mrPanerai het volgende:
Als je muur een cm of tien dik is zouden je pluggen het echt wel moeten houden. Zijn ze wel de juiste maat van het gat? Als ik het van de foto kan inschatten zou ik gokken op 8 mm. Ik zou gewoon ff in de bouwmarkt stevige pluggen halen, ik verkies altijd die met een randje op het einde.
Ja, die niet helemaal in de muur verdwijnen bedoel je? Maar de muur brokkelt wel makkelijk af zeg maar... houd het dan verder wel?
  FOK!fotograaf zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:08:11 #19
17893 Forno
pi_72264016
Is waarschijnlijk een voorzetwand van hout/metalstud met gipsplaat. Gewoon hollewand pluggen halen.
pi_72266860
Gelukt

Heb er een paar maten dikkere plug in gehamerd, schroef erin gedraaid en ze hangen. Ook goed stevig, kon mezelf er half aan optrekken.

Bedankt voor de hulp iedereen

[ Bericht 0% gewijzigd door The_Dean op 29-08-2009 21:53:00 ]
pi_72272278
Ik weet dat je de boel al hebt hangen, en het hangt hartstikke mooi, maar waarschijnlijk heb je iets wat ik altijd "tufsteen" noem. Slap, broos, korrelig, maar steenachtig materiaal. Boor met een 8 mm boor en je hebt een gat van minstens 12 mm.

Daar zijn speciale pluggen voor, in de bouwmarkt te vinden. Je kunt ook -zoals je gedaan hebt- een grotere plug nemen, of (in de toekomst) 2 maten kleiner boren.
pi_72272336
Ja, dat klinkt als mijn muur inderdaad boorstof was ook zwart, en dat had ik nog nooit eerder gezien...

Moet hier en daar nog wat ophangen, dus de tips gaan zeker van pas komen
pi_72272485
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 01:31 schreef The_Dean het volgende:
Ja, dat klinkt als mijn muur inderdaad boorstof was ook zwart, en dat had ik nog nooit eerder gezien...

Moet hier en daar nog wat ophangen, dus de tips gaan zeker van pas komen
Ik heb eens geprobeerd een inbouwdoos netjes uit te hakken. Wat overbleef (Of dus eigenlijk niet meer overbleef) was een gat van minstens 25 cm.

Ik heb alle wanden van dit spul weggesloopt, en opnieuw opgebouwd.
pi_72272526
Leuk zo die gitaren aan de muur!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_72274477
Misschien had dit ook geholpen....

chemisch anker in plafond..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: