http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/216128quote:UTRECHT - In Utrecht zijn vrijdagmiddag rond 16.30 uur drie gedetineerden uit de gevangenis op het Wolvenplein ontsnapt. Dat hebben Justitie, OM en de politie bevestigd tegen RTV Utrecht.
Het gaat volgens de woordvoerder van het Openbaar Ministerie om drie mannen uit Utrecht. Twee van hen zijn veroordeeld of worden verdacht van het overtreden van de opiumwet, van wie een te maken heeft met harddrugs en de ander met softdrugs.
De derde wordt verdacht van diefstal en had bij zijn aanhouding geweld gebruikt. De drie zijn waarschijnlijk beroepscriminelen. Ze staan niet als bijzonder gewelddadig of onberekenbaar te boek.
Hoe de drie de benen konden nemen, is nog niet bekendgemaakt.
VEELPLEGERS
In de gevangenis op het Wolvenplein zitten voornamelijk verdachten, veelplegers en verslaafden. Het is geen tbs-kliniek of extra beveiligde inrichting.
De laatste ontsnapping uit de gevangenis was in 2005. Toen klom een man met aan elkaar geknoopte lakens uit het raam. Het is overigens niet strafbaar om te ontsnappen, meldde de woordvoerder van het OM nog.
Maar in de praktijk zorgt het meestal wel voor strafverzwaring, aangezien je niet eerder vrijkomt en dat voor de rest van de gevangenen eerder regel dan uitzondering is...quote:
Zo'n twee jaar, voor veelplegers...quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 09:55 schreef Yi-Long het volgende:
Zo lang kan die celstraf toch niet duren?
Waarschijnlijk gewoon een deur die openstondquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 09:55 schreef Yi-Long het volgende:
Waarom zou je ontsnappen wanneer je in NL vast zit (zowel als veroordeelde als verdachte) voor een drugs-misdrijf!? Zo lang kan die celstraf toch niet duren?
Het moet ze dan wel erg makkelijk gemaakt zijn om er vandoor te gaan...(!)
...en daarna worden ze weer geholpen met huisvesting etc.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 10:08 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zo'n twee jaar, voor veelplegers...
Want een strafblad voor de rest van je leven is heel handig iddquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 10:14 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
...en daarna worden ze weer geholpen met huisvesting etc.
Als langdurig woningzoekende kun je beter gewoon de wet overtreden en even tijdelijk de bak in gaan, want opeens kom je daarna in aanmerking voor versnelde huisvesting.
Kun je wel zeggen, vraag me echt af wie zo'n regel bedenkt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 09:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een van de raarste regels...
Het is afgeleid van ideeën over de rechtstaat, en de onvervreemdbare rechten van een individu daarin. De stelregel dat iemand niet aan zijn eigen veroordeling hoeft mee te werken, heeft dezelfde basis.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:34 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Kun je wel zeggen, vraag me echt af wie zo'n regel bedenkt.
...als je voor de rest van je leven een uitkering wilt hebben zonder teveel gezeik over 'sollicitatieplicht' wel ja...quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:50 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Want een strafblad voor de rest van je leven is heel handig idd
Ja, des te belachelijker dat die regel bestaat.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 09:21 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Maar in de praktijk zorgt het meestal wel voor strafverzwaring, aangezien je niet eerder vrijkomt en dat voor de rest van de gevangenen eerder regel dan uitzondering is...
Het verschil tussen een overtreding en een misdrijf in het Nederlandse rechtssysteem is je nog niet helemaal duidelijk?quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, des te belachelijker dat die regel bestaat.
Ik ga het voortaan ook zo doen bij een verkeersovertreding. Als ik een boete krijg van 60 euro, betaal ik er ook maar 40. Es kijken hoe lang die regel stand houdt.
Daar gaat het niet om. Waarom mag iemand die een misdrijf pleegt er met 2/3 vanaf komen, en ik die een overtreding bega, moet de volle mep betalen?quote:Op woensdag 2 september 2009 07:23 schreef eNaSnI het volgende:
[..]
Het verschil tussen een overtreding en een misdrijf in het Nederlandse rechtssysteem is je nog niet helemaal duidelijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |