abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72234339
Onlangs heb ik besloten weer te gaan starten met een studie. De keuze is gevallen op HBO Communicatie omdat dit qua inhoud goed past bij hetgeen wat ik wil leren. Ik heb al eerder een HBO studie gedaan namelijk CMD (Communication & multimedia design) maar deze destijds niet afgemaakt. Nu ben al wel iets ouder namelijk 25 maar dit zou niet echt een probleem op moeten leveren.

Maar...

De keuze is enkele weken geleden gevallen op de deeltijd versie. Dit omdat het qua inhoud hetzelfde is (ook zelfde diploma Bachelor of Communication) maar binnen 2 a 2,5 jaar afgerond kan worden afhankelijk van de vrijstellingen. De deeltijd wordt tevens gegeven door dezelfde docenten als van voltijd en ook in dezelfde lokalen. Ik stond achter deze keuze tot vandaag.

Want... 2 dingen.

A. De groep deeltijders is in mijn ogen te oud. Ik ben zo ongeveer de jongste maar verder is het allemaal richting de 30, 40 en ook 50 plus aanwezig. Ik voel me hier niet echt gemakkelijk bij omdat ik toch het beeld had van "studenten" had verwacht. Ook het samenwerken met deze oudere arbeiders (werk/studie combineren) zie ik nog niet echt zitten.

B. Punt 2 is dat ik ook vandaag net terug kom van het introductiekamp van dezelfde opleiding maar dan voltijd. Deze introductie was via via (vriend van mij zat in crew, 4e jaars student) ook toegankelijk voor deeltijders. Ik heb hier uiteraard volmondig JA op gezegd aangezien ik enkele jaren niet gestudeerd heb. Dit was voor mij een geweldige manier om er weer in te rollen. Ook het ontmoeten van mensen en opdoen van nieuwe contacten leek me erg leuk en dat was het ook. Het was een 3daags feest op een waddeneiland met ontzettend leuke, vlotte studenten. De gemiddelde leeftijd varieerde hier van 17 tot 26. Echt een leuke club van een man of 100. Uiteraard ook voorzien van de nodige alcohol en erg korte nachtjes.

Dus...

Ik ben nu, na de info dag van de deeltijders ontzettend aan het twijfelen geslagen. Dit kan komen omdat ik nog moe ben en daardoor de dingen momenteel niet helemaal subjectief kan bekijken. Feit blijft dat ik aan mezelf merk dat er een vele betere klik was met de jongere groep voltijders dan de groep deeltijders. Denk dat ik toch bij mezelf meer een gevoel heb om het studentenleven weer enigszins op te pakken. Nadeel hier is wel dat dus een voltijd opleiding wordt met diverse dagen per week aan de studie ipv alleen de vrijdags. Ook geen 2 jaar maar de volle 4 inclusief de stages.

Ik zou graag jullie visie hier eens op willen hebben. Ben namelijk erg benieuwd en kan een eventuele switch (indien nog mogelijk) maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door flat_erik op 28-08-2009 16:42:47 ]
pi_72234645
Je moet voor jezelf kijken of je leuke mede studenten belangrijker vind dan een kortere studieperiode.
Als je (begrijpelijk) voor dat eerste kiest, ben je dan in staat om 4 jaar lang motivatie op te brengen, terwijl je in je achterhoofd weet dat je ook 1,5 a 2 jaar eerder klaar had kunnen zijn?

Ik zou denk ik voor deeltijd kiezen, vanwege de motivatie, en met die (oudere) deeltijd studenten zou je het denk ik (op een andere manier) ook wel gezellig kunnen hebben.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:34:47 #3
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_72234718
zijn de financien voor jou niet van invloed?
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_72234835
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 16:34 schreef twiFight het volgende:
zijn de financien voor jou niet van invloed?
Nee, ik ben niet afhankelijk van IBgroep en studiefinanciring. Ook een OV is niet nodig. Beide heb je niet bij deeltijd maar dat maakt qua keuze niks uit.
pi_72235865
TS,

Bij deze zal ik even inhoudelijk ingaan op je probleem.

Je bent 25 jaar en je hebt de beslissing gemaakt om weer te gaan studeren. Je hebt gekozen voor deeltijd omdat je je huidige lifestyle niet wilt opgeven (werken en geld verdienen) en anderzijds nog graag een bachelortitel wilt behalen. Je hebt kennis gemaakt met je medestudenten die ouder dan jou zijn en je hebt nog even kunnen proeven van het ´echte studentenleven´ a.k.a. de voltijders. Je voelt je te jong voor de deeltijd en misschien te oud voor de voltijd. Dit is een herkenbaar dilemma, je hangt overal wat tussenin.

Je kunt de keuze maken om voltijd te studeren. Ik was zelf 23 toen ik begon met studeren (huidige opleiding) en was de oudste van de klas maar niet de oudste (de oudste was 24). de gemiddelde leeftijd lag op 21.

25 ben je waarschijnlijk de oudste van de klas, als je het leuk vindt om met jonge mensen om te gaan zou dit geen probleem moeten zijn. Anderzijds kun je in NL gesubsidieerd voltijd studeren tot je 30e maar je zult wel tot de minderheid behoren (weinig 1e jaars van 25) Besef dat goed! Daarnaast zul je inkomen moeten inleveren daar voltijdstudie meestal ook, zeker in het 1e jaar, 35 uur aan studie inhoudt inclusief college´s, projecten, groepswerk, meetings, huiswerk, leren etc.

Voordeel is wel: je hebt alle tijd voor je studie!!! en daarnaast de kans om een geweldig sociaal netwerk op te bouwen, genieten van je studentenleven (feesten, uitgaan, avondjes uit met je klasgenoten) etc. In deeltijd zal dit minder zijn. De meeste studenten hebben een gezin en hebben deze levensfase al gehad.

Deeltijd: je kunt je huidige lifestyle behouden, maar je zult wel enorm veel zelfdiscipline en doorzettingsvermogen moeten opbrengen. Besef goed dat een bachelorstudie een studielast bedraagt van 35 uur per week! ook in deeltijd, en zeker in het 1e jaar! (het P jaar wordt het kaf van het koren gescheiden). Dus timemanagement en een strakke planning is essentieel. Je zult ook vermoedelijk je sociale leven moeten organiseren.

Het voordeel van oudere studenten echter, is dat zij veelal veel gemotiveerder en serieuzer zijn (in het algemeen) dan de meeste 1e jaars studenten in de voltijd. De mensen in de voltijd zijn jong en weten vaak nog niet echt wat ze willen, ze kunnen hierdoor een demotiverende werking op je uitoefenen. Oudere studenten kun je je echter aan optrekken, ze zijn vaak gestructureerder en ambitieuzer (weten beter wat ze willen en willen dit echt bereiken). Hier kun je voordeel uit halen. Oudere studenten hebben vaak meer levenservaring en vaak ook praktijkervaring en zullen vaak bereid zijn dit met jou te delen, wat je echt voordeel kunt opleveren.

Een studie is een investering voor de toekomst en is vormend for life! Het bepaald je hele vorming en ontwikkeld je kijk op de wereld. Het gaat om jou en zeker niet om je medestudenten. Een sociaal studieleven is leuk maar het realiseren van een studie heeft prioriteit 1. Dit kan dus zowel in voltijd als deeltijd, hoewel je in deeltijd meer gestimuleerd zult worden. (door je oudere medestudenten die het zien als een laatste kans en dus bereid zijn hun best te doen). Een studie doe je dus voor jezelf en niet voor een ander. Het interesseert de omgeving echt niet of je nu deeltijd of voltijd doet, je zult afgerekend worden op je resultaten en niet of je nu wel of niet een leuk sociaal studentenleven ernaast houdt (dit zijn slechts randvoorwaarden).

concluderend

Je zult zelf een keuze moeten maken, maar ik adviseer je toch om voor de deeltijd te gaan. Voltijd zal een grote verandering in je leven teweegbrengen (of je moet dat willen of risico durven nemen) deeltijd vergt discipline en veel doorzettingsvermogen maar je bent in een omgeving waarin dat gestimuleerd wordt. Je zult even moeten ´doorbijten´ kan jou die oudere studenten schelen, het gaat om jou, jij wilt die studie in deeltijd doen en halen en concentreer je daar gewoon op. De rest, (medestudenten) is allemaal bijzaak en behoren tot de randvoorwaarden.

Ik denk dat je gewoon ff moet wennen aan het hele idee en in het proces moet gaan zitten dan komt de rest vanzelf wel. Je kunt altijd de 1e maand ff aankijken in deeltijd, als het echt niet goed voelt, kun je dan alsnog overschakelen naar de voltijd. Maar ik denk dat de twijfel ook deels te wijten is aan vermoeidheid en een verandering in je leven waarmee je nu wordt geconfronteerd.

Succes!
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:36:09 #6
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_72236537
Dat zijn de berichten waar we wat aan hebben Leonidas

Als je trouwens al een tijdje aan het werk bent binnen het vakgebied van je studie dan kun je een stagevrijstelling aanvragen, wat je toch een halfjaar scheelt.

[ Bericht 36% gewijzigd door GR op 28-08-2009 17:58:34 ]
pi_72242088
Bedankt Leonidas. Dat is inderdaad een mooi verhaal.

Ik denk er steeds meer aan dat ik nu nog wel de tijd als student kan hebben. Werken kan altijd nog maar dit is opzich wel een bijzondere periode.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:05:18 #8
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_72242412
Is het niet mogelijk om te beginnen als voltijdstudent om in een later stadium over te schakelen naar de deeltijdvariant, wanneer het toch niet bevalt?
pi_72242493
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 21:05 schreef GR het volgende:
Is het niet mogelijk om te beginnen als voltijdstudent om in een later stadium over te schakelen naar de deeltijdvariant, wanneer het toch niet bevalt?
Dus dan zou ik nu moeten switchen van deeltijd naar voltijd en na een bepaalde periode weer terug. Hmm weet niet of dat een optie is maar klinkt goed.

Edit. Bij voltijd binnen 1 jaar je P. halen dan de laatste restjes afmaken bij deeltijd.
pi_72268144
Uiteindelijk is motivatie een van de belangrijkste voorwaarden voor het afmaken van je studie. Uit je op lijkt te spreken dat je, als je tussen allemaal "arbeiders" zit, je motivatie een stuk lager zal liggen. Als dat idd zo is kun je misschien beter voltijd beginnen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_72394663
Het is uiteindelijk toch de switch geworden naar voltijd
pi_72395259
Verstandige keuze
pi_72536366
tvp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')