Hey, ik ben nieuw hier, en aangezien ik bijna klaar ben met mn rijopleiding dacht ik hier maar eens mijn ervaring tot zover te delen met jullie.
Ik heb op mijn verjaardag (3 juni) mijn theorie certificaat gehaald. Ik heb 2 weken geoefend met oefentoetsen, en dat was mijn voorbereiding

. Maar goed, van de 24 mensen die er waren, waren er 4 geslaagd, waaronder ik met 1 fout. Als blikken konden doden....
Rijschool 1: All-in-Solo GA HIER NIET HEENDaarna gelijk gezocht naar een goede rijschool. Ik ben begonnen bij All-in-Solo. Ik had binnen een week een intakeles van 60 euro, en ik kwam in aanmerking voor spoedopleiding A (28 uur rijden in 10 dagen, tot 8 gratis herexamens, 1360 euro) Te mooi om waar te zijn, dacht ik. Dat was dus ook zo. Nadat ik de volle som betaald had kreeg ik een mail thuisgestuurd met daarop de info over mijn vaste rij-instructeur, en ik moest die persoon dus bellen om een 1ste rijles te plannen. Daar begonnen de problemen. Die instructeur praatte nauwelijks Nederlands. Ook heeft hij me een week lang, elke dag verteld om "morgen terug te bellen". Ik diende een klacht in en kreeg een andere instructeur toegewezen. Ook hij had geen tijd om mij te woord te staan. En zo kreeg ik nog 3 verschillende instructeurs toegewezen, allemaal met een excuus om geen 1ste rijles te plannen.
Ik tikte All-in-Solo ff in op Google, en 1 van de eerste hits was van de site van Radar, die zich bezig houdt met oplichtingspraktijken. Ik had echt zoiets van WTF! Ik las over mensen die constant werden doorverwezen naar andere instructeurs, en dat ze echt al een jaar aan het wachten waren tot hun instructeur weer eens tijd had voor een uurtje les.
Ik las het contract nog eens door, en daar stond dat na 2 weken, het contract bindend zou zijn. Nou was ik al bijna 2 weken aan het lijntje gehouden, en ik had geen zin om hier nog een jaar aan vast te zitten, dus heb ik een brief gestuurd om mijn geld terug te eisen, en het contract te ontbinden. Net op tijd, gelukkig.
Rijschool 2: M&MToen ik mijn geld terug had gekregen ging ik naar een lokale rijschool. Ook bij hun een intakeles gedaan van 60 euro. Ook bij hun kwam ik in aanmerking voor een versnelde opleiding, maar ze hadden geen ruimte meer. Helaas. Het was een gezellige instructeur, en kon je altijd wel laten lachen. Maar goed, ze hadden geen ruimte, dus ik ging op zoek naar een andere rijschool.
Rijschool 3: Peter de WekkerEindelijk een goede rijschool gevonden in Leiderdorp. De instructeur is een gezellige surinamer (hij heet Henk, niet Peter, maar dat komt omdat het bedrijf op de naam staat van z'n vriend Peter de Wekker

), en hij is part-time radiopresentator, en is werkelijk nooit stil. Wel heel gezellig. Ik had altijd weer zin om te gaan lessen. Ik heb een pakket genomen van 35 lessen + examen en herexamen van 1480 euro. Erg leuke prijs. Ook de losse lessen zijn goedkoper dan bij andere rijscholen (37,50 per les) en als je een half uur van Leiderdorp af woont vind hij het geen probleem om je steeds weer op te halen. Ik ben in Juli begonnen met lessen, en hij had meteen al een examen aangevraagd. 15 oktober afrijden, had hij me verteld. Maar vorige week belt hij me om te vragen of ik ook op 1 oktober kon afrijden, omdat 1 van zijn leerlingen op dat moment zijn theorie certificaat nog niet zou hebben. Ik stemde toe, en nu heb ik mijn examen dus volgende week al

. Vandaag belde hij me om te vragen of ik ook morgen zou kunnen afrijden. Dan zouden we vanavond nog 2 uur lessen, en morgen voor het examen nog 1,5 uur. Ik vond et prima, maar een kwartier later belde hij terug om te zeggen dat het toch niet mogelijk was om 2x van reservering te veranderen. Helaas, maar ik ben in zekere zin toch wel opgelucht

. Ben focking zenuwachtig voor volgende week, maar mijn instructeur zegt dat ik het zonder problemen zou moeten halen..... Naja, als hij het zegt

Maar goed, het is een erg leuke rijschool, waar je ook heel veel praktijk ervaring opdoet waar je later veel aan zal hebben. Denk aan de McDrive, tanken bij het tankstation, zo dicht mogelijk bij de ingang van supermarkten en tuincentra parkeren zodat hij nog even snel boodschappen kan halen, z'n zoontje van school halen, z'n vrouw afzetten bij vriendinnen, etc (de verloren tijd word wel altijd ingehaald

) en je leert er heel veel van. Je moet wel uitkijken voor zijn verkooppraatjes

Zo heeft ie mij een Nokia proberen aan te smeren, en een set Subwoofers

.
IngrepenDe grootste ingrepen die ik heb gehad komen toch wel door het niet goed uitkijken op kruispunten en rotondes. Op de een of andere manier zag ik die fietsers altijd over het hoofd

.
Nu rijd ik prima, maar ik ben bang (ik weet ook niet waarom) dat ik op het examen echt stomme fouten ga maken, omdat je daar veel over hoort van vrienden enz. Zij hebben het allemaal in 1x gehaald, en ik ga flink voor lul staan als ik zak

. Ik laat het wel weten hoe het volgende week gaat

Ik moet om 10:45 afrijden. Lijkt mij opzich wel een chille tijd toch? Alle kinderen zitten op school, de volwassenen zitten op het werk, en de ouderen zitten in de bingozaal

Ik ben benieuwd.
PS: Dit is langer geworden dan ik dacht