quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 23:58 schreef 2cv het volgende:Ziet er goed uit !

Ik neem trouwens aan dat je bij die klauwplaat de klauwen 1 voor 1 verplaatst waardoor je met de meetklok aan de slag moet ?
Nope. Normaal gebruik ik die klok niet, bij een vierklauw wel uiteraard maar bij een drieklauw niet.
Bij deze wilde ik het echt zo nauwkeurig mogelijk concentrisch maken, omdat ik niet wil dat de boel heen en weer gaat (5 honderdsten kun je al met het blote oog zien).
Normaal lukte me het nooit om met dit bankje iets concentrisch in te spannen. Als ik een werkstuk nam en daar een gat in boorde zat het gat dus wel in het midden van de draai-as, maar niet in het midden van het werkstuk omdat dit uit het midden stond.
Daar irriteerde ik me nogal verschrikkelijk kapot aan en in heb er nu maar wat aan gedaan. Klauw van de draaibank afgehaald en op tafel gelegd, met schroevendraaiers, doeken en kwastjes elk spaantje uit de bekken en de spanplaat gevist. Vervolgens de klauwplaat met z'n tapeinden op de bank gezet en de moeren handvast gedraaid (helaas geen camlock dus niet goed te stellen).
Daarna de meetklok er bij gepakt en door zachte tikken te geven met m'n vuisten en te controleren met de meetklok de klauwplaat zo goed en zo kwaad als het ging in het midden gezet. Toen de klauwplaat helemaal vast gezet en de bekken weer in de klauw gedraaid.
Nu dus checken of een ingespannen werkstuk ook daadwerkelijk in het midden stond. We hadden een pistonpen van een vrachtwagen gepakt en die ingespannen, blijkt die ongeveer 7 honderdsten uit het lood te staan, verdomd veel dus

Dus denken denken denken hoe dat nu kan.
Komt de man van wie de draaibank en die pen zijn ineens op een idee: die zuiger waar die pen in zat was vastgelopen. Die pen zou wel eens krom kunnen zijn dus...
Iets anders ingespannen en de boel stond slechts 8 duizendsten uit het lood

Mission accomplished.
Kun je het je voorstellen? Een pen zoals de onderstaande, lijkt op de grootste in het plaatje. Diameter ongeveer 55mm en lengte ongeveer 100mm, en die is krom

We stonden wel even te kijken van de kracht die op dat gekke ding gestaan moet hebben...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." -
Arnold J. Rimmer, Red Dwarf ||
Last.fm