abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:35:59 #26
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72264676
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:34 schreef 2cv het volgende:
Van wat voor materiaal is die buis ?
Staal afaik, afhankelijk van wat er nodig is, er zijn natuurlijk miljoenen staalsoorten. Kan verder met warmtebehandelingen nog bewerkt worden.
Ik lees nu echter ook dat er veel van gietijzer gemaakt worden
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:24:12 #27
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72265843
Als je weet van wat voor materialen ze precies gemaakt worden, wil je het dan even doorgeven ? Want materiaalkunde is niet mijn sterkste punt helaas.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:53:06 #28
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72267834
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 20:24 schreef 2cv het volgende:
Als je weet van wat voor materialen ze precies gemaakt worden, wil je het dan even doorgeven ? Want materiaalkunde is niet mijn sterkste punt helaas.
Verschillende. Ik heb materiaalkunde als vak, ik gok zelf een perlitisch staal met een hoog koolstofgehalte, en met veelal een chroomrand. Helaas heb ik daar ook niet alles van onthouden...

Wat je uiteraard kan doen is Euroring even bellen ofzo, uit pure interesse Zullen ze misschien wel leuk vinden. Rottink is ook een bedrijf waar ze zuigerveren maken, hier een stukje van hun website:
quote:
Materialen
Bij de complexe keuze van materialen geven wij u advies op basis van zowel onze eigen jarenlange ervaring als testresultaten van gebruik van verschillende materiaalsoorten onder diverse omstandigheden. Rottink beschikt over een zeer uitgebreid grondstoffenmagazijn, waardoor het grootste gedeelte van producten snel geproduceerd kan worden. Iedere batch is voorzien van een materiaalcertificaat.

De volgende materialen zijn grotendeels op voorraad in ons grondstoffenmagazijn:

Gietijzer

* GG 25: gelegeerd voor zuigerveren
* GGGL: nodulair gietijzer gelegeerd voor zuigerveren

Brons

* Aluminium brons
* Fosfor brons

Staal

* Roest- en zuur- en hittebestendig
* Niet magnetiseerbaar
* Ventielstaal
* Cobalt legeringen
* Nikkel legeringen

Bij de bovengenoemde staalsoorten zijn verschillende treksterktes en hardheden mogelijk. Tevens kunnen wij uw zuigerveren voorzien van verschillende oppervlaktebehandelingen, o.a.:

* hardverchromen
* badnitreren
* gasnitreren
* vacuümharden
* boreren
Ben je van plan om je eigen zuigerveren te gaan maken voor je zelfbouw-motorblok?

[ Bericht 20% gewijzigd door oshiro op 29-08-2009 21:58:37 ]
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:10:22 #29
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72268225
Jij snapt het De kans lijkt mij klein dat ik de juiste maat zuigerveren vind die ook nog eens gecombineerd kunenn worden met het materiaal waar de cilinders uit bestaan En nee, ik weet van zowel de cilinders als de zuigerveren nog niet welk materiaal ik ga gebruiken.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:16:34 #30
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72268347
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:10 schreef 2cv het volgende:
Jij snapt het De kans lijkt mij klein dat ik de juiste maat zuigerveren vind die ook nog eens gecombineerd kunenn worden met het materiaal waar de cilinders uit bestaan En nee, ik weet van zowel de cilinders als de zuigerveren nog niet welk materiaal ik ga gebruiken.
Oeh dat wordt wel pittig dan denk ik hoor
Maar als ik jou was zou ik dan gaan kijken naar een buis met een buitendiameter die ieieieieieietsje groter is dan de boring van je cilinder. Die zou je vlak en rond moeten (laten) slijpen, daar een stuk vanaf steken met een steekbeitel in de draaibank ofzo, en dan de zijoppervlakken vlak (laten) slijpen. Vervolgens met een frees een slot in de veer zagen, precies zo groot dat als de veer ingedrukt wordt bij het monteren, het slotje zo goed als 0 wordt.
Je zou er voor kunnen kiezen om de boel nog heet te maken en te laten schrikken, en eventueel nog een chroomcoating kunnen laten geven.
Dit is wel ingewikkeld spul hoor

Je zou dus contact op kunnen nemen met zo'n bedrijf, en zuigerveren naar jouw exacte specificaties kunnen laten maken. Ook zou je met PowerSeal contact op kunnen nemen, of ze een nikasil- of chroomwand kunnen maken in je ontwerp.
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:35:36 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72268793
Ik zat te denken aan rekenen, op de juiste diameter draaien, afsteken (aan zowel de bovenkant als de onderkant er een beitel langs halen zodat de ring overal even dik is) en met een zaag waarvan ik de breedte van het zaagblad weet de ring door te zagen. Braampjes met een schuurpapiertje weghalen.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:52:00 #32
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72269129
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:35 schreef 2cv het volgende:
Ik zat te denken aan rekenen, op de juiste diameter draaien, afsteken (aan zowel de bovenkant als de onderkant er een beitel langs halen zodat de ring overal even dik is) en met een zaag waarvan ik de breedte van het zaagblad weet de ring door te zagen. Braampjes met een schuurpapiertje weghalen.
Mijn ervaring met het draaien van dunne ringen is dat het opnieuw inspannen na het afsteken echt een compleet drama is dus dat je daaraan denkt
  † In Memoriam † zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:54:02 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72269178
Nee, ik was van plan om maar 1 keer in te spannen. Buis inspannen, op de juiste diameter draaien (binnen en buiten), voorkant vlakken en dan afsteken. Moet kunnen lijkt mij. Alleen dan heb je een ring dus daarna nog even doorzagen.
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:05:52 #34
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72270912
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:54 schreef 2cv het volgende:
Nee, ik was van plan om maar 1 keer in te spannen. Buis inspannen, op de juiste diameter draaien (binnen en buiten), voorkant vlakken en dan afsteken. Moet kunnen lijkt mij. Alleen dan heb je een ring dus daarna nog even doorzagen.
De oppervlaktekwaliteit die je krijgt na afsteken is niet echt om vrolijk van te worden, dat kan ik je garanderen
Wat je dan beter kunt doen is de boel dus vlakken op een vlakplaat, hetzelfde wat je gebruikt om cilinderkoppen te vlakken. Dit alles voordat je het doorzaagt.
Maak je zuigerveren dus ook van een iets grotere diameter dan je zuiger, zodat ze met enige spanning tegen de cilinderwand drukken
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 00:17:23 #35
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72271172
Oppervlakteruwheid was ik even vergeten Maar misschien de ring na het afsteken vlakken op een vlakplaat ? Andere kant kan ik dan ook vlakken en op de draaibank kan ik de buitenkant glad schuren (nog voor het afsteken natuurlijk ). En ik weet dat het ding iets groter moet zodat hij enigszins klemt in de cilinders. Daarom had ik het ook over berekenen
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:19:34 #36
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72271234
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:17 schreef 2cv het volgende:
Oppervlakteruwheid was ik even vergeten Maar misschien de ring na het afsteken vlakken op een vlakplaat ? Andere kant kan ik dan ook vlakken en op de draaibank kan ik de buitenkant glad schuren (nog voor het afsteken natuurlijk ). En ik weet dat het ding iets groter moet zodat hij enigszins klemt in de cilinders. Daarom had ik het ook over berekenen
Uhu ja dat kan allemaal wel ja
En je weet hoe je de boel kan harden op de beun-manier? Roodgloeiend stoken en dan in een bak water mikken? Dat moet je dan dus doen voordat je de boel gaat afdraaien heh, en bij het draaien de temperatuur laag houden en bizar veel smeren. Als je het doet na het draaien hou je een veerringetje over
  zondag 30 augustus 2009 @ 00:43:07 #37
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72271666
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:19 schreef oshiro het volgende:

[..]

Uhu ja dat kan allemaal wel ja
En je weet hoe je de boel kan harden op de beun-manier? Roodgloeiend stoken en dan in een bak water mikken? Dat moet je dan dus doen voordat je de boel gaat afdraaien heh, en bij het draaien de temperatuur laag houden en bizar veel smeren. Als je het doet na het draaien hou je een veerringetje over
Oja, even een tipje: als je de boel dus aflaat in een bak met olie schijnt het metaal iets veerkrachtiger te worden. En uiteraard na het schrikken de boel ontlaten door het tot ongeveer 200 graden te verhitten en dan opnieuw afkoelen in olie (of water, whichever you prefer). Anders wordt het te bros.
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 01:21:11 #38
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72272202
Goede tips ! Volgens mij heb ik op mijn werk een hardingsoven zien staan ...
  zondag 30 augustus 2009 @ 19:34:43 #39
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72289288
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 01:21 schreef 2cv het volgende:
Goede tips ! Volgens mij heb ik op mijn werk een hardingsoven zien staan ...
Oeh, da's ook leuk

Ik heb de zuigerveren uit de zuiger gekregen, zoals gezegd door ze eruit te breken. Vervolgens alle troep er met een klein schroevendraaiertje uit gekrast, toen werd ook wel duidelijk waarom het zo vast zat
Verder nog een beetje geknoeid met de vliegwielspie, maar m'n boortjes zijn te kort om er fatsoenlijk bij te komen. M'n pa gaat binnenkort even wat boortjes verlengen en dan kijken we of het op de kolomboor wil lukken. Als de spie dan redelijk ver weg is maken we de naaf van het vliegwiel warm en persen we de krukas eruit.
Plaatjes:

De laatste klep is ook uit het blok. Nu moeten we nog de olieaftapplug en een nokvolger-dop losmaken, en de gasschuif moet er nog uit. We gaan bronzen busjes in de boringen van de gasklep-as en de regulateur-afstelknop-as maken zodat ze wat minder speling hebben.
  zondag 30 augustus 2009 @ 19:39:18 #40
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72289446
Overigens gaan we binnenkort dus twee gloednieuwe kleppen laten maken, en de zittingen laten we slijpen. Ik wil kijken of ik daar ook foto's van kan krijgen, maar ik weet niet zeker of dat lukt.
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 20:46:07 #41
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72291703
Hee, ik hoop niet dat ik iets nieuws vertel, maar je weet dat dat type spie maar op 1 manier in en uit de spiegleuf gaat he ? Dus als je het ding er nu doorheen probeert te slaan vrees ik dat dat niet gaat lukken.

Verder blijf ik dit project met veel nieuwschierigheid volgen.
  zondag 30 augustus 2009 @ 20:49:37 #42
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72291807
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 20:46 schreef 2cv het volgende:
Hee, ik hoop niet dat ik iets nieuws vertel, maar je weet dat dat type spie maar op 1 manier in en uit de spiegleuf gaat he ? Dus als je het ding er nu doorheen probeert te slaan vrees ik dat dat niet gaat lukken.

Verder blijf ik dit project met veel nieuwschierigheid volgen.
Ik probeer hem er niet doorheen te slaan Ik boor telkens een stukje in en gebruik dan een dremel en een trucklading aan verschillende beitels om extra stukjes los te hakken. Hij zit echt ongelofelijk vast...
M'n boortjes zijn nu te kort om nog veel uit te kunnen halen. Hij moet helemaal doorgeboord worden zodat het boorgat wat van de compressie tijdens het trekken op zich kan nemen. Het liefst zo groot mogelijk, en als het even kan probeer ik hem ook zoveel mogelijk weg te hakken voor het persen.
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 20:53:29 #43
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72291902
Helder !
  zondag 30 augustus 2009 @ 22:51:16 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72296025
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 14:47 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd
Die schaapscheermachine en vacuumpomp zijn erg leuk omdat het motortje daarvoor dus verkocht werd. De schaapscheermachine is ook van het merk Wolseley, dus da's helemaal mooi
ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.

noujah vond wel grappig dat ze er eitjes in koken, knakworsten opwarmen en zelfs een hele rookworst er in leggen
  zondag 30 augustus 2009 @ 23:45:24 #45
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72297776
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 22:51 schreef T42 het volgende:

[..]

ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.

noujah vond wel grappig dat ze er eitjes in koken, knakworsten opwarmen en zelfs een hele rookworst er in leggen
Oo, dat Ja, dat was ik er ook wel mee van plan hoor Sate, niet te vergeten!
  donderdag 3 september 2009 @ 21:54:40 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72414483
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 23:45 schreef oshiro het volgende:

[..]

Oo, dat Ja, dat was ik er ook wel mee van plan hoor Sate, niet te vergeten!
gevonden

was een lister met knakworsten en eitjes

-
hier wel een Wolseley als tracktor motor

-
deze hieronder was volledig gereviseerd en koste 300 euro en liep op zobeetje alle gassen

donderdag 3 september 2009 @ 23:41:52 #47
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72419076
quote:
Op donderdag 3 september 2009 21:54 schreef T42 het volgende:

[..]

gevonden

was een lister met knakworsten en eitjes
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
-
hier wel een Wolseley als tracktor motor
[ link | afbeelding ]
-
deze hieronder was volledig gereviseerd en koste 300 euro en liep op zobeetje alle gassen
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ah, toffe foto's
Ik vind Wolseley's op gas zelf niet zo leuk, beetje saai en zo. Uitlaatje is overigens niet origineel.

Ik zit zelf een beetje te denken om hem wat verder op te knappen, maar ik denk dat er een of andere mafketel op de hopper heeft geslagen met de slinger omdat ie het niet deed. Is dus beschadigd. Dus opknappen heeft niet zo heel veel zin
Ik heb daarom besloten de mijne zo te laten en netjes schoon te maken, en de tank in de mat blanke lak te zetten zodat hij niet verder doorroest.
Verder weinig updates, binnenkort maar eens kijken of ik de as kan draaien voor het onderstel en datzelfde onderstel wat af kan werken. Morgen ga ik met m'n pa naar De Sutter, een motorenrevisiebedrijf, om te kijken of ze nieuwe kleppen en zuigerveren kunnen regelen, en of ze de klepgeleiders op kunnen ruimen.
Verder komen er wat Wolseley-spullen deze kant op.

Ik moet nog even kijken of ik een primitieve brandstempel kan maken, het lijkt me leuk om een brandmerk op het onderstel te maken
  vrijdag 4 september 2009 @ 09:48:41 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72424998
quote:
Op donderdag 3 september 2009 23:41 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ah, toffe foto's
Ik vind Wolseley's op gas zelf niet zo leuk, beetje saai en zo. Uitlaatje is overigens niet origineel.

Ik zit zelf een beetje te denken om hem wat verder op te knappen, maar ik denk dat er een of andere mafketel op de hopper heeft geslagen met de slinger omdat ie het niet deed. Is dus beschadigd. Dus opknappen heeft niet zo heel veel zin
Ik heb daarom besloten de mijne zo te laten en netjes schoon te maken, en de tank in de mat blanke lak te zetten zodat hij niet verder doorroest.
Verder weinig updates, binnenkort maar eens kijken of ik de as kan draaien voor het onderstel en datzelfde onderstel wat af kan werken. Morgen ga ik met m'n pa naar De Sutter, een motorenrevisiebedrijf, om te kijken of ze nieuwe kleppen en zuigerveren kunnen regelen, en of ze de klepgeleiders op kunnen ruimen.
Verder komen er wat Wolseley-spullen deze kant op.

Ik moet nog even kijken of ik een primitieve brandstempel kan maken, het lijkt me leuk om een brandmerk op het onderstel te maken
gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaien
maar op hout/kolengas generator is wel weer niet saai deden ze ook op auto's in de oorlogsjaren
  vrijdag 4 september 2009 @ 13:53:47 #49
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72431219
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 09:48 schreef T42 het volgende:

[..]

gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaien
maar op hout/kolengas generator is wel weer niet saai deden ze ook op auto's in de oorlogsjaren
Klopt helemaal
Aan een houtgasgenerator heb ik nog niet eens gedacht, da's wel een mooie idd
  dinsdag 8 september 2009 @ 14:07:45 #50
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72549968
Zo, het motortje staat bij De Sutter. Zij regelen ook zuigerveren en een nieuwe klep. Verder slijpen ze de zittingen op en maken ze een klepgeleider in orde. Hij gaat het dus weer helemaal doen
Ik zal van dat proces waarschijnlijk geen foto's krijgen. Ze doen het even tussendoor, als ze tijd hebben. Ze hoeven zich van mij niet te haasten
Ze slepen net even heel snel twee kleppen, dat wordt echt waanzinnig netjes. Van 1 klep is de steel echter ingeslagen, die vervangen ze.
Wanneer dat af is maak ik zelf nog even een bus voor de regulateurstelschroef, zodat daar ook geen speling meer op zit. Dan kan ie weer helemaal in elkaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')