Staal afaik, afhankelijk van wat er nodig is, er zijn natuurlijk miljoenen staalsoorten. Kan verder met warmtebehandelingen nog bewerkt worden.quote:
Verschillende. Ik heb materiaalkunde als vak, ik gok zelf een perlitisch staal met een hoog koolstofgehalte, en met veelal een chroomrand. Helaas heb ik daar ook niet alles van onthouden...quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 20:24 schreef 2cv het volgende:
Als je weet van wat voor materialen ze precies gemaakt worden, wil je het dan even doorgeven ? Want materiaalkunde is niet mijn sterkste punt helaas.
Ben je van plan om je eigen zuigerveren te gaan maken voor je zelfbouw-motorblok?quote:Materialen
Bij de complexe keuze van materialen geven wij u advies op basis van zowel onze eigen jarenlange ervaring als testresultaten van gebruik van verschillende materiaalsoorten onder diverse omstandigheden. Rottink beschikt over een zeer uitgebreid grondstoffenmagazijn, waardoor het grootste gedeelte van producten snel geproduceerd kan worden. Iedere batch is voorzien van een materiaalcertificaat.
De volgende materialen zijn grotendeels op voorraad in ons grondstoffenmagazijn:
Gietijzer
* GG 25: gelegeerd voor zuigerveren
* GGGL: nodulair gietijzer gelegeerd voor zuigerveren
Brons
* Aluminium brons
* Fosfor brons
Staal
* Roest- en zuur- en hittebestendig
* Niet magnetiseerbaar
* Ventielstaal
* Cobalt legeringen
* Nikkel legeringen
Bij de bovengenoemde staalsoorten zijn verschillende treksterktes en hardheden mogelijk. Tevens kunnen wij uw zuigerveren voorzien van verschillende oppervlaktebehandelingen, o.a.:
* hardverchromen
* badnitreren
* gasnitreren
* vacuümharden
* boreren
Oeh dat wordt wel pittig dan denk ik hoorquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:10 schreef 2cv het volgende:
Jij snapt hetDe kans lijkt mij klein dat ik de juiste maat zuigerveren vind die ook nog eens gecombineerd kunenn worden met het materiaal waar de cilinders uit bestaan
En nee, ik weet van zowel de cilinders als de zuigerveren nog niet welk materiaal ik ga gebruiken.
Mijn ervaring met het draaien van dunne ringen is dat het opnieuw inspannen na het afsteken echt een compleet drama isquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:35 schreef 2cv het volgende:
Ik zat te denken aan rekenen, op de juiste diameter draaien, afsteken (aan zowel de bovenkant als de onderkant er een beitel langs halen zodat de ring overal even dik is) en met een zaag waarvan ik de breedte van het zaagblad weet de ring door te zagen. Braampjes met een schuurpapiertje weghalen.
De oppervlaktekwaliteit die je krijgt na afsteken is niet echt om vrolijk van te worden, dat kan ik je garanderenquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:54 schreef 2cv het volgende:
Nee, ik was van plan om maar 1 keer in te spannen. Buis inspannen, op de juiste diameter draaien (binnen en buiten), voorkant vlakken en dan afsteken. Moet kunnen lijkt mij. Alleen dan heb je een ring dus daarna nog even doorzagen.
Uhu ja dat kan allemaal wel jaquote:Op zondag 30 augustus 2009 00:17 schreef 2cv het volgende:
Oppervlakteruwheid was ik even vergetenMaar misschien de ring na het afsteken vlakken op een vlakplaat ? Andere kant kan ik dan ook vlakken en op de draaibank kan ik de buitenkant glad schuren (nog voor het afsteken natuurlijk
). En ik weet dat het ding iets groter moet zodat hij enigszins klemt in de cilinders. Daarom had ik het ook over berekenen
Oja, even een tipje: als je de boel dus aflaat in een bak met olie schijnt het metaal iets veerkrachtiger te worden. En uiteraard na het schrikken de boel ontlaten door het tot ongeveer 200 graden te verhitten en dan opnieuw afkoelen in olie (of water, whichever you prefer). Anders wordt het te bros.quote:Op zondag 30 augustus 2009 00:19 schreef oshiro het volgende:
[..]
Uhu ja dat kan allemaal wel ja![]()
En je weet hoe je de boel kan harden op de beun-manier? Roodgloeiend stoken en dan in een bak water mikken?Dat moet je dan dus doen voordat je de boel gaat afdraaien heh, en bij het draaien de temperatuur laag houden en bizar veel smeren. Als je het doet na het draaien hou je een veerringetje over
Oeh, da's ook leukquote:Op zondag 30 augustus 2009 01:21 schreef 2cv het volgende:
Goede tips ! Volgens mij heb ik op mijn werk een hardingsoven zien staan ...
Ik probeer hem er niet doorheen te slaanquote:Op zondag 30 augustus 2009 20:46 schreef 2cv het volgende:
Hee, ik hoop niet dat ik iets nieuws vertel, maar je weet dat dat type spie maar op 1 manier in en uit de spiegleuf gaat he ? Dus als je het ding er nu doorheen probeert te slaan vrees ik dat dat niet gaat lukken.
Verder blijf ik dit project met veel nieuwschierigheid volgen.
ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 14:47 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd
Die schaapscheermachine en vacuumpomp zijn erg leuk omdat het motortje daarvoor dus verkocht werd. De schaapscheermachine is ook van het merk Wolseley, dus da's helemaal mooi
Oo, datquote:Op zondag 30 augustus 2009 22:51 schreef T42 het volgende:
[..]
ik vertel het wel effe cam nog niet gevonden.
noujah vond wel grappig dat ze er eitjes in koken, knakworsten opwarmen en zelfs een hele rookworst er in leggen
gevondenquote:Op zondag 30 augustus 2009 23:45 schreef oshiro het volgende:
[..]
Oo, datJa, dat was ik er ook wel mee van plan hoor
Sate, niet te vergeten!
Ah, toffe foto'squote:Op donderdag 3 september 2009 21:54 schreef T42 het volgende:
[..]
gevonden
was een lister met knakworsten en eitjes
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
-
hier wel een Wolseley als tracktor motor
[ link | afbeelding ]
-
deze hieronder was volledig gereviseerd en koste 300 euro en liep op zobeetje alle gassen
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaienquote:Op donderdag 3 september 2009 23:41 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ah, toffe foto's
Ik vind Wolseley's op gas zelf niet zo leuk, beetje saai en zo. Uitlaatje is overigens niet origineel.
Ik zit zelf een beetje te denken om hem wat verder op te knappen, maar ik denk dat er een of andere mafketel op de hopper heeft geslagen met de slinger omdat ie het niet deed. Is dus beschadigd. Dus opknappen heeft niet zo heel veel zin
Ik heb daarom besloten de mijne zo te laten en netjes schoon te maken, en de tank in de mat blanke lak te zetten zodat hij niet verder doorroest.
Verder weinig updates, binnenkort maar eens kijken of ik de as kan draaien voor het onderstel en datzelfde onderstel wat af kan werken. Morgen ga ik met m'n pa naar De Sutter, een motorenrevisiebedrijf, om te kijken of ze nieuwe kleppen en zuigerveren kunnen regelen, en of ze de klepgeleiders op kunnen ruimen.
Verder komen er wat Wolseley-spullen deze kant op.
Ik moet nog even kijken of ik een primitieve brandstempel kan maken, het lijkt me leuk om een brandmerk op het onderstel te maken
Klopt helemaalquote:Op vrijdag 4 september 2009 09:48 schreef T42 het volgende:
[..]
gas is niet zo mooi maar wel goedkoop als he hem de heledag laat draaien
maar op hout/kolengas generator is wel weer niet saaideden ze ook op auto's in de oorlogsjaren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |