abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:37:51 #1
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_72180285
Hi,

bij mijn nieuwe werkgever hanteren ze 2 maanden proeftijd bij een contract van 6 maanden, nu weet ik toevallig dat je maar 1 maand proeftijd mag geven als het contract korter is dan 2 jaar. Stel ze ontslaan me alsnog de 2e maand omdat zij denken dat ik in mijn proeftijd ben, hoe sterk sta ik dan aangezien ik van mening ben dat mijn werkgever mij helemaal geen 2 maanden proeftijd mag geven.

Schijn jullie licht eens op deze zaak
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:39:42 #2
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_72180340
Kaart het bij ze aan voor je dreigt ontslagen te worden, vraag bij het bedrijf naar alle informatie; zo weet je hoe zij handelen en mocht je dan ontslagen worden weet je meteen hoe sterk je staat.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:41:46 #3
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_72180395
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:39 schreef Zeroku het volgende:
Kaart het bij ze aan voor je dreigt ontslagen te worden, vraag bij het bedrijf naar alle informatie; zo weet je hoe zij handelen en mocht je dan ontslagen worden weet je meteen hoe sterk je staat.
Ik sta gelukkig niet op de nominatie om ontslagen te worden, maar vroeg het me gewoon af. Ik zal eens contact opnemen met mijn rechtsbijstand.
pi_72180418
Langere proeftijd mag gewoon als dat in de CAO staat ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_72180480
Val je toevallig onder een CAO? Dan zou ik die eerst eens nalezen. In een CAO mag namelijk worden afgeweken van de wettelijke proeftijd. Zo mag in de CAO staan dat altijd een proeftijd van 2 maanden geldt. In dat geval kunnen ze dus ook in de tweede maand de arbeidsovereenkomst beëindigen.

Is er geen CAO die die mogelijkheid biedt, dan is de hele proeftijd nietig, dus mogen ze je zelfs in de eerste maand niet ontslaan zonder toestemming van UWV of de rechter.
pi_72180519
Ach, als ze je de 2e maand er niet uit kunnen flikkeren, wordt je contract na die 6 maanden gewoonweg niet verlengd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Licht Ontvlambaar woensdag 26 augustus 2009 @ 19:46:48 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_72180540
quote:
B. De maximale duur van de proeftijd is één maand of twee maanden (art 7:652 BW)

Na 1 januari 1999 is de periode waarvoor een proeftijd overeengekomen mag worden afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst (voorheen max. 2 maanden):

• In een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is een proeftijd toegestaan voor maximaal 2 maanden.
  • Voor arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd geldt een maximale duur van één maand of 2 maanden. Het gaat om maximaal 1 maand, als de arbeidsovereenkomst voor korter dan twee jaren wordt aangegaan, terwijl het om maximaal 2 maanden gaat wanneer de overeenkomst twee jaren of langer duurt.
  • Niet altijd wordt de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd gekoppeld aan een vast aantal maanden of jaren, bijvoorbeeld niet als de medewerker aan een project werkt of een zieke medewerker vervangt. Is het vooraf niet mogelijk om de datum vast te stellen waarop de arbeidsovereenkomst eindigt, dan kan de proeftijd maximaal 1 maand duren.

Van de (maximale) duur van de proeftijd kan een cao schriftelijk afwijken. De proeftijd wordt echter nooit langer dan 2 maanden.
  • Bron

Even je CAO nakijken dus... Mocht er in de CAO niets over proeftijd staan, dan is de in jouw contract bedongen proeftijd nietig en heb je dus helemaal geen proeftijd. Dit staat heel sterk voor een rechter, been there, done that...
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
      woensdag 26 augustus 2009 @ 19:52:33 #8
    134116 RD4
    Reinigingsdiensten
    pi_72180688
    quote:
    Op woensdag 26 augustus 2009 19:42 schreef znarch het volgende:
    Langere proeftijd mag gewoon als dat in de CAO staat ?
    Ik heb mijn CAO er op nagelezen en het mag idd.

Slotje dus!
      woensdag 26 augustus 2009 @ 19:53:41 #9
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_72180728
    quote:
    Op woensdag 26 augustus 2009 19:44 schreef DaMart het volgende:
    Val je toevallig onder een CAO? Dan zou ik die eerst eens nalezen. In een CAO mag namelijk worden afgeweken van de wettelijke proeftijd. Zo mag in de CAO staan dat altijd een proeftijd van 2 maanden geldt. In dat geval kunnen ze dus ook in de tweede maand de arbeidsovereenkomst beëindigen.

Is er geen CAO die die mogelijkheid biedt, dan is de hele proeftijd nietig, dus mogen ze je zelfs in de eerste maand niet ontslaan zonder toestemming van UWV of de rechter.
    Dit dus
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_72197360
    quote:
    Op woensdag 26 augustus 2009 19:52 schreef RD4 het volgende:

[..]

Ik heb mijn CAO er op nagelezen en het mag idd.

Slotje dus!
    Wel erg snel opgegeven zeg...Kijk eerst nog even je arbeidscontract na. Er moet namelijk in staan dat de betreffende CAO van toepassing is, anders heeft de werkgever nog steeds een probleem.
      donderdag 27 augustus 2009 @ 13:37:17 #11
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_72198724
    quote:
    Op donderdag 27 augustus 2009 12:51 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Wel erg snel opgegeven zeg...Kijk eerst nog even je arbeidscontract na. Er moet namelijk in staan dat de betreffende CAO van toepassing is, anders heeft de werkgever nog steeds een probleem.
    Dat hoeft niet, als de CAO algemeen verbindend is verklaard. Dan moet werkgever de CAO namelijk volgen, en is het geen keuze.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')