abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72162230
quote:
quote:
Kinderrechter beslist over gezag ouders zeilster
Uitgegeven: 24 augustus 2009 16:32
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2009 17:18
UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.

Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis.

Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt.

De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. De kinderrechter spreekt maandag met Laura, haar ouders, medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau Jeugdzorg.

Lessen

De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.

Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.

Gezinsvoogd

De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.

Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een unieke zaak. ''Het is een heel heftige maatregel waar nu over wordt beslist.''

De kinderrechter doet vrijdag om 10.00 in het openbaar uitspraak.
quote:
quote:
Laura Dekker gaat de wereld al rond

RIJSWIJK - De 13-jarige Laura Dekker moet de wereld nog rond in haar zeilboot, maar in de kranten gaat ze al de hele wereld over. Veel internationale media meldden dinsdag dat het meisje uit Wijk bij Duurstede alles op alles zet om haar reis te kunnen maken.

De Britse BBC blikt vooruit op de rechtszaak die Dekker heeft aangespannen. Een foto van de scholiere prijkt op de website. Ook in Australië is Dekker nieuws: ABC meldde dat welzijnswerkers de wereldreis van het meisje proberen te dwarsbomen.

Ook de Duitse kranten staan vol van de jonge zeilster: Die Welt, Der Spiegel en Die Zeit schrijven over de zaak. Verder volgen onder meer Spaanse, Poolse, Deense en Franse media het verhaal op de voet. Zelfs een krant in Ecuador heeft over de komende wereldreis een artikel geplaatst.
Bron: Telegraaf.nl
quote:
:Uitschrijving Laura opgeschort

UTRECHT - De uitschrijving van Laura Dekker uit Wijk bij Duurstede zal zeker niet voor vrijdag plaatsvinden. Dat heeft een woordvoerster van de gemeente dinsdag bekendgemaakt.

,,Als we twijfelen over de correctheid van een uitschrijving, stellen we een onderzoek in'', aldus de zegsvrouw. In principe kan een uitschrijving ter plekke aan de balie bij de gemeente worden afgehandeld, maar dat is in het geval van Laura niet gebeurd. ,,Iedereen probeert haar met man en macht hier te houden; dus het lijkt ons verstandig de uitspraak van de kinderrechter af te wachten.''

Laura is 13 jaar en wil in haar eentje de wereld rondzeilen. De Raad voor de Kinderbescherming spande een zaak bij de kinderrechter aan. De Kinderbescherming vindt het niet verantwoord dat Laura solo de wereld rondzeilt en wil dit voorkomen door het gezag van de ouders van Laura te beperken.
Bron: Ad.nl

Laura's eigen website, waarop de reis die ze gaat maken wordt bijgehouden:

[url] www.lauradekker.nl [/url]

[ Bericht 0% gewijzigd door nummer_zoveel op 26-08-2009 07:47:08 ]
pi_72162288
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 21:49 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Zolang het KNMI geen weeralarm afgeeft zal het wel wat meevallen. Daarnaast heeft een zeiler tegenwoordig de beschikking over geavanceerde weer en navigatieapparatuur en hoeft de sextant niet meer gebruikt te worden.

Of doel je op piraterij?
Het KNMI houdt zich niet bezig met weeralarmen voor de rest van de wereld.
Wat denk jij, dat een tropsche storm of een orkaan iets is wat bijna nooit voorkomt op deze aardbol?

En ik heb het over alle gevaren voor haar; het weer, piraterij, de gevaren als je in derdewereld landen aan wal gaat als dertienjarig (of dan veertienjarig meisje), de andere scheepvaart, vooral zeer grote boten die zo over Guppy heen kunnen varen en waar Laura continu op moet letten, slaapgebrek, het wekenlang alleen op zee dobberen (wat dat met je psyche doet) enz enz enz.
Ik vind een week op en neer varen naar de UK niet te vergelijken.
Eerst ook proberen een paar weken door Europa te varen ofzo. Alleen. Maar ja, dan kan ze het record niet meer breken, dan is ze te laat. En ze moet sowieso opschieten voor dat record. En of dat zo verstandig is in deze, haast.

Ik ben erg benieuwd hoe dit verder afloopt, of ze toestemming krijgt van de kinderrechter (dat denk ik niet) en of ze dan staatsburger van Nieuw-Zeeland wordt en toch die reis gaat maken.
Dan ben ik erg benieuwd of ze de reis gaat maken en het haar gaat lukken het record te breken, ik gun het haar van harte hoor, maar ik vind de risico's onverantwoord groot. En een volwassene moet dat zelf weten, maar zij is dan net 14. En wie is verantwoordelijk als er iets mis gaat?
pi_72162292
Deel 6 en nog steeds zou ik haar geven
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_72162307
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 07:45 schreef vosss het volgende:
Vosss, jij bent ook pas 15 ofzo?
pi_72162311
Er is al een deel 6, in GC
[edit: hier
pi_72162330
Het is nou eenmaal een feit dat wanneer je dertien bent je hersens nog niet uitontwikkeld zijn. Pas op het einde van de pubertijd komt het vermogen volledig de gevolgen van je beslissingen in te zien. Dat is de reden van de grens dat je op 18 volwassen bent. Dat is de reden dat je als 13jarige niet met mannen van 40 mag neuken en dat is de reden waarom meisjes van dertien niet 2 jaar de wereld over kunnen.

Goede, weldoordachte keuzes maken, overal rekening mee houdend is essencieel als je een lange zeiltocht plant, en op je dertiende kan je dat niet. Punt.

Verder is zeilen nou eenmaal zwaar, en dat ze dat nu wil, wil niet zeggen dat ze er over een half jaar nog zo'n zin in heeft. Een periode van 2 jaar kan ze gewoon niet overzien.

Ik zou haar wel geven
En ik mag dan wel 31 zijn, maar hey, het is een verstandige meid, en het mag van haar ouders.
I'm your wicked uncle Ernie, I'm glad you won't see or hear me as I fiddle about, fiddle about, fiddle about!
I write erotic novels for children.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 07:57:13 #7
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_72162374
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 07:45 schreef vosss het volgende:
Ik wil wel een rondje met haar om de wereld zeilen
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 26 augustus 2009 @ 08:00:26 #8
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72162390
Ze gaat toch wel want Nederland kan toch geen ene fuck doen om haar tegen te houden. Goed voor haar, en we merken wel hoe het afloopt. MIsschien gaat ze dood, misschien houdt ze het na drie weken voor gezien. Dat is nog steeds geen enkele reden om mensen maar van dingen te weerhouden. Als ze de Himalaya had willen beklimmen had er geen haai naar gekraaid. Gezeur van anderen die zo nodig met het vingertje moeten wijzen altijd, bah. Bemoei je lekker met je eigen leven.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_72162410
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 08:00 schreef ethiraseth het volgende:
Ze gaat toch wel want Nederland kan toch geen ene fuck doen om haar tegen te houden. Goed voor haar, en we merken wel hoe het afloopt. MIsschien gaat ze dood, misschien houdt ze het na drie weken voor gezien. Dat is nog steeds geen enkele reden om mensen maar van dingen te weerhouden. Als ze de Himalaya had willen beklimmen had er geen haai naar gekraaid. Gezeur van anderen die zo nodig met het vingertje moeten wijzen altijd, bah. Bemoei je lekker met je eigen leven.
Goed idee. Laten we gezellig spelen met het leven van een kind. Een interview met JP als het arme kind over een paar maanden dood is: Tja, we konden haar tegenhouden, maar we hadden haar liever dood dan met het vingertje te moeten wijzen.
I'm your wicked uncle Ernie, I'm glad you won't see or hear me as I fiddle about, fiddle about, fiddle about!
  woensdag 26 augustus 2009 @ 08:15:27 #10
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72162514
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 08:03 schreef UncleErnie het volgende:

[..]

Goed idee. Laten we gezellig spelen met het leven van een kind. Een interview met JP als het arme kind over een paar maanden dood is: Tja, we konden haar tegenhouden, maar we hadden haar liever dood dan met het vingertje te moeten wijzen.
En dit is dus die bemoeizuchte houding die nergens op slaat. Waarom zou ik of jij je verantwoordelijk moeten voelen vor haar acties? Als ze morgen onder een bus komt, zeg je dan ook dat ze maar niet naar school had moeten fietsen? Die noodzaak om elk gevaar te minimaliseren is tot op het ziekelijke af doorgedrongen in de maatschappij. Want oh jee, kinderen moeten ten alle tijden voor alles beschermd worden, want stel je toch eens voor dat er wat mee gebeurd. Sowieso, waar bemoei je je in hemelsnaam mee? Is het jouw kind? Nee? Hou dan je mond en ga lekker je eigen bange leventje leiden zonder die van haar te moeten verpesten zodat jij je moreel goed kan voelen. Want dat is dit alles: een manier voor mensen om met het vingertje te wijzen en zichzelf op de borst te slaan hoe goed ze zijn dat ze dit hebben kunnen verhinderen. Het gaat totaal niet om dat meisje, het gaat om jezelf goed voelen door iemand anders plezier te ontnemen, omdat je eigen leven een grote mislukking is.

Ze wil zelf de wereld om varen, de enige personen die er wat over te zeggen hebben, namelijk haar ouders, vinden dat ze er klaar voor is. Klaar, dat is de enige toestemming die ze nodig heeft. Dat gezeik van mensen die altijd maar over andere mensen moeten oordelen of ze dingen wel of niet mogen, bah. Ga lekker je eigen kinderen verpesten met je idiote beschermende optreden en laat haar lekker risico's nemen en de wereld over zeilen. Zij durft het tenminste, dat kan je van de meeste Nederlanders niet zeggen. Die schijten al in hun broek bij het zien van een allochtoon.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 08:21:41 #11
3542 Gia
User under construction
pi_72162581
Vinden de pro-Laura figuren het dan allemaal normaal dat een kind van 13 gewoon 2 jaar lang voor zichzelf moet kunnen zorgen?
Mogen meisjes van 13 dan ook al zelfstandig gaan wonen? Of alleen 2 jaar op trekvakantie door Spanje of Zuid-Amerika?

Het feit dat dit meisje verrekkes goed kan zeilen, wil nog niet zeggen dat ze ook, als een volwassene, voor zichzelf kan zorgen. Ik vind dat simpelweg te jong.
pi_72162586
Jij hebt duidelijk geen enkel verstand van zeilen. Voor een volwassen man is er al een groot risico dat hij niet meer terug komt. Een lief klein meisje geef ik 50/50 kans. En dan ben ik optimistisch.
Normaal ben ik ook niet van het betuttelen, maar op een reis waar zoveel risico's aan verbonden zijn, kan je niets anders doen dan het verbieden. Soms moet je mensen nou eenmaal tegen zichzelf beschermen.
pi_72162785
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 08:21 schreef Gia het volgende:
Het feit dat dit meisje verrekkes goed kan zeilen, wil nog niet zeggen dat ze ook, als een volwassene, voor zichzelf kan zorgen. Ik vind dat simpelweg te jong.
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72162867
quote:
Zo begint haar nieuwe avontuur, dat volop in voorbereiding is. Er zijn er meer die op het record jagen, dus snelheid is geboden. Guppy en Laura willen zo snel mogelijk weg. Net als eerder in Friesland en later in Engeland is niet iedereen het daar mee eens. Laura trekt zich daar niets van aan: “Mensen zijn ook niets meer gewend tegenwoordig
Aldus een 13 jarig wicht

Heel die site, en die opzet, haar pa smult al van de aandacht.
quote:
Hee Lau! Laat je niet gek maken, de mensen die er tegen zijn balen er heel erg van dat zij níet die tienerdroom hebben laten uitkomen. Maar er is 1 ding dat ze vergeten: dromen zijn, net als de zee; grenzeloos. Je kan het!
Sinds wanneer is de zee grenzeloos?
Mr. Prolapse 2009
pi_72162901
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 08:21 schreef Gia het volgende:
Vinden de pro-Laura figuren het dan allemaal normaal dat een kind van 13 gewoon 2 jaar lang voor zichzelf moet kunnen zorgen?
Mogen meisjes van 13 dan ook al zelfstandig gaan wonen? Of alleen 2 jaar op trekvakantie door Spanje of Zuid-Amerika?
Deze vraag had je al gesteld. Vergeten? Misschien moet je wel tegen jezelf in bescherming genomen worden.
quote:
Het feit dat iemand volwassen is wil ook niet automatisch zeggen dat ie voor zichzelf kan zorgen. Als een jongere dat wel kan wie ben jij dan om hem tegen te houden. Nu ja jij? Je verschuilt je natuurlijk achter een enorme bureaucratie gesteund door een sterke politiemacht.
pi_72162909
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 08:48 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Aldus een 13 jarig wicht

Ook leuk dat er alleen maar positieve items in het gastenboek staan. Geloofwaardig tot en met

Daar maak ik me ook zorgen om. Is het Laura die dat wil, of haar vader. Als ik haar af en toe hoor praten, hoor ik zinnen die zo vaak tegen haar gezegd zijn dat ze ze gaat herhalen. Zoals die in de quote.
pi_72162920
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 08:51 schreef UncleErnie het volgende:

[..]

Daar maak ik me ook zorgen om. Is het Laura die dat wil, of haar vader. Als ik haar af en toe hoor praten, hoor ik zinnen die zo vaak tegen haar gezegd zijn dat ze ze gaat herhalen. Zoals die in de quote.
"Dat smaakt naar meer"
Mr. Prolapse 2009
pi_72163015
Flauw dat alleen de positieve reacties in het gastenboek blijven staan. Iemand die het gastenboek scheldend volkalkt kan ik me wat bij voorstellen, maar iemand die netjes formuleert waarom ie het er niet mee eens is moet kunnen blijven staan.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 09:07:50 #19
798 voyeur
bemoeit zich
pi_72163180
Dit is blijkbaar haar voorgangster en die ziet er al een stuk volwasenner uit:
Here we are now, entertain us.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 09:09:06 #20
798 voyeur
bemoeit zich
pi_72163201
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 08:52 schreef Dragorius het volgende:

[..]

"Dat smaakt naar meer"
Voor je het weet is ze de jongste aanwinst van een Somalisch stamhoofd
Here we are now, entertain us.
pi_72163220
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 09:07 schreef voyeur het volgende:
Dit is blijkbaar haar voorgangster en die ziet er al een stuk volwasenner uit: [ afbeelding ]
Ook die zou ik doen
pi_72163323
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 08:15 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

En dit is dus die bemoeizuchte houding die nergens op slaat. Waarom zou ik of jij je verantwoordelijk moeten voelen vor haar acties? Als ze morgen onder een bus komt, zeg je dan ook dat ze maar niet naar school had moeten fietsen? Die noodzaak om elk gevaar te minimaliseren is tot op het ziekelijke af doorgedrongen in de maatschappij. Want oh jee, kinderen moeten ten alle tijden voor alles beschermd worden, want stel je toch eens voor dat er wat mee gebeurd. Sowieso, waar bemoei je je in hemelsnaam mee? Is het jouw kind? Nee? Hou dan je mond en ga lekker je eigen bange leventje leiden zonder die van haar te moeten verpesten zodat jij je moreel goed kan voelen. Want dat is dit alles: een manier voor mensen om met het vingertje te wijzen en zichzelf op de borst te slaan hoe goed ze zijn dat ze dit hebben kunnen verhinderen. Het gaat totaal niet om dat meisje, het gaat om jezelf goed voelen door iemand anders plezier te ontnemen, omdat je eigen leven een grote mislukking is.

Ze wil zelf de wereld om varen, de enige personen die er wat over te zeggen hebben, namelijk haar ouders, vinden dat ze er klaar voor is. Klaar, dat is de enige toestemming die ze nodig heeft. Dat gezeik van mensen die altijd maar over andere mensen moeten oordelen of ze dingen wel of niet mogen, bah. Ga lekker je eigen kinderen verpesten met je idiote beschermende optreden en laat haar lekker risico's nemen en de wereld over zeilen. Zij durft het tenminste, dat kan je van de meeste Nederlanders niet zeggen. Die schijten al in hun broek bij het zien van een allochtoon.
Ondanks de laatste zin vind ik dit relaas wel heel erg rechts klinken.

Over de bevoogding van de overheid in zijn algemeenheid vind ik het opmerkelijk dat in de zaken van het Maasmeisje en Rowena Rikkers de hulpverlening hopeloos faalt en in dit geval wel erg alert reageert.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_72163354
-edit- nutteloos

[ Bericht 95% gewijzigd door paddy op 26-08-2009 09:41:10 ]
pi_72163366
Als ze wil waarom bemoeit iedereen er zich mee.
pi_72163367
Laat mensen toch eens zelf verantwoordelijkheid voor zijn of haar leven nemen.

(en uiteraard ook niet achteraf komen huilen als ze in 4 stukken op de bodem van de atlantische oceaan terecht komt)

Helemaal eens met ethiraseth dus.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')