quote:Kinderrechter beslist over gezag ouders zeilster
Uitgegeven: 24 augustus 2009 16:32
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2009 17:18
UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.
Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis.
Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt.
De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. De kinderrechter spreekt maandag met Laura, haar ouders, medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau Jeugdzorg.
Lessen
De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.
Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.
Gezinsvoogd
De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.
Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een unieke zaak. ''Het is een heel heftige maatregel waar nu over wordt beslist.''
De kinderrechter doet vrijdag om 10.00 in het openbaar uitspraak.
quote:
Laura Dekker gaat de wereld al rond
RIJSWIJK - De 13-jarige Laura Dekker moet de wereld nog rond in haar zeilboot, maar in de kranten gaat ze al de hele wereld over. Veel internationale media meldden dinsdag dat het meisje uit Wijk bij Duurstede alles op alles zet om haar reis te kunnen maken.
De Britse BBC blikt vooruit op de rechtszaak die Dekker heeft aangespannen. Een foto van de scholiere prijkt op de website. Ook in Australië is Dekker nieuws: ABC meldde dat welzijnswerkers de wereldreis van het meisje proberen te dwarsbomen.
Ook de Duitse kranten staan vol van de jonge zeilster: Die Welt, Der Spiegel en Die Zeit schrijven over de zaak. Verder volgen onder meer Spaanse, Poolse, Deense en Franse media het verhaal op de voet. Zelfs een krant in Ecuador heeft over de komende wereldreis een artikel geplaatst.
Bron: Telegraaf.nl
quote:Uitschrijving Laura opgeschort
UTRECHT - De uitschrijving van Laura Dekker uit Wijk bij Duurstede zal zeker niet voor vrijdag plaatsvinden. Dat heeft een woordvoerster van de gemeente dinsdag bekendgemaakt.
,,Als we twijfelen over de correctheid van een uitschrijving, stellen we een onderzoek in'', aldus de zegsvrouw. In principe kan een uitschrijving ter plekke aan de balie bij de gemeente worden afgehandeld, maar dat is in het geval van Laura niet gebeurd. ,,Iedereen probeert haar met man en macht hier te houden; dus het lijkt ons verstandig de uitspraak van de kinderrechter af te wachten.''
Laura is 13 jaar en wil in haar eentje de wereld rondzeilen. De Raad voor de Kinderbescherming spande een zaak bij de kinderrechter aan. De Kinderbescherming vindt het niet verantwoord dat Laura solo de wereld rondzeilt en wil dit voorkomen door het gezag van de ouders van Laura te beperken.
Bron: Ad.nl
Ja, ik kan er nog niet helemaal een mening over vormen. Aan de ene kant is het gewoon echt te jong, aan de andere kant.. laat haar gewoon gaan, dan is het gezuer ook over. Maar ik zal eerst even wat meer lezen hieroverquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 21:52 schreef Marrije het volgende:
Maar goed, ook al is het verschil er wel, 13 of 14, maar 14 is nog te jong, als je het mij vraagt.
Leerplichtwet, onder andere.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:03 schreef drumstickNL het volgende:
Waarom zou ze het niet mogen, als ze het wil mag ze het toch?
Laten we hopen dat dat niet gebeurt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:05 schreef BasEnAad het volgende:
Stel je voor als dat kind onderweg overlijdt. Wie wordt er dan op aangekeken? Natuurlijk de ouders, maar vooral de kinderbescherming en de overheid die haar tegen hadden moeten houden!
Je ziet de krantenkoppen in de hele wereld al staan: Nederland stuurt 13-jarige op wereldreis, kind verongelukt...
Je zit niet maanden achtereen alleen in een boot. Alles gaat in etappes. De grootse ruk alleen doe je als je de oceaan oversteekt. Dat zal zo' n drie vier weken zijn?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:01 schreef willempjewever het volgende:
Gisteren nova gezien met die Engelse jongen van ik meen 16. Dat zag er heftig uit, golven van 15 meter hoog, knap hoor. Ik zou gek worden maandenlang in mijn eentje op zo'n boot.
Weet verder niet echt wat ik ervan moet vinden, ik kan me moeilijk hierin verplaatsen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat je een kind van 13 dit laat doen. Verder heb ik het wel weer gehad met de media aandacht, eerst de mexicaanse griep en nu dit weer.
Inderdaad, ik vind het verachtelijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Laten we hopen dat dat niet gebeurt.
Maar ik vind het erg zwaar voor een kind van 13. Onverantwoordelijk ook dat mensen dat stimuleren.
ze heeft al wel in haar eentje naar engeland gevaren, dus tja, weet niet of het zwaar is. Als je naar Engeland kan , dan kan je denk ik ook wel de wereld rond (neem aan dat het niet zo verschillend is). Ik word al zeeziek op de veerboot naar Terschellingquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:06 schreef Lavenderr het volgende:
Maar ik vind het erg zwaar voor een kind van 13.
zwaar.. maar aan de andere kant: ouders zijn ervaren zeilers, zijzelf heeft al veel gezeild.. dus waarom zou het niet kunnen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Laten we hopen dat dat niet gebeurt.
Maar ik vind het erg zwaar voor een kind van 13. Onverantwoordelijk ook dat mensen dat stimuleren.
Je ziet de krantenkoppen staan ' Nederlandse breekt wereldrecord' . Nee, dat zal niet gebeuren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:05 schreef BasEnAad het volgende:
Stel je voor als dat kind onderweg overlijdt. Wie wordt er dan op aangekeken? Natuurlijk de ouders, maar vooral de kinderbescherming en de overheid die haar tegen hadden moeten houden!
Je ziet de krantenkoppen in de hele wereld al staan: Nederland stuurt 13-jarige op wereldreis, kind verongelukt...
Dat hoop ik wel ja.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:13 schreef mschol het volgende:
[..]
zwaar.. maar aan de andere kant: ouders zijn ervaren zeilers, zijzelf heeft al veel gezeild.. dus waarom zou het niet kunnen?
misschien dat er wel een of 2 volgboten moeten zijn dat ze iig e.v.t. hulp snel kan krijgen indien nodig...
Die gaan met tenminste één van hun ouders.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:12 schreef mschol het volgende:
[..]
bullshit..
wat dan van al die kinderen die -moeten- reizen en ook via wereldschool leren?
alsof dat ene fuck uitmaaktquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:18 schreef Marrije het volgende:
[..]
Die gaan met tenminste één van hun ouders.
Daar kan ik me wel in vinden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 22:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Je ziet de krantenkoppen staan ' Nederlandse breekt wereldrecord' . Nee, dat zal niet gebeuren.
Want gevaarlijk en zo! Stel dat er iets gebeurt! Dat staan wij mooi voor lul zeg!
En ieder kind is hetzelfde en heeft alle uren op school heel hard nodig! Dus ook dit zeilwonderkind met een vwo advies mag niet even weg. Straks mist ze met wiskundeles de stelling van Pythagoras, en zal ze in de goot belanden!![]()
Ieder land krijgt de krantenkoppen die het verdient. Dit maaiveldland zal geen wereldkampioen voortbrengen. Als ze twintig is komt ze op de Spelen uit voor Nieuw-Zeeland.
Ik ben wel benieuwd welke droom aan barrels ging en wat dat met jou gedaan heeft dan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 21:22 schreef moussie het volgende:
[..]
Nope, ik weet wel wat het is om een droom en het talent ervoor te hebben en het algeheel gaat niet door omdat je ouders het maar onzin vinden .. en wat dat met je groei doet, emotioneel, sociaal etc etc
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |