abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72261056
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:02 schreef IHVK het volgende:

[..]

Maar deze dingen gebeuren dus wel in sommige delen van Turkije..
ook hier in nederland, heb geen illusies wat dat betreft
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_72261114
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:04 schreef marcusa het volgende:
WTF het medeniyetgehalte in dit topic is weer gedaald naar een dieptepunt..
trouwens waar zijn eigenlijk die 2 FBgayboys, hiç sesleri çikmiyor..
jij bent een kloon he? Je weet teveel!
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:07:19 #128
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72261128
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:04 schreef Slayage het volgende:

[..]

vind je het gek die Turken hier komen allemaal uit een dorp.. geen 34 of 35 of 07 hierzo..
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:08:15 #129
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72261152
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:06 schreef IHVK het volgende:

[..]

jij bent een kloon he? Je weet teveel!

biertje
pi_72261165
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 16:56 schreef IHVK het volgende:
Jongens jongens laten we lief tegen elkaar blijven.
i'm trying bro
quote:
ik denk dat msnk hier gewoon niet zo veel over weet? En hij is een beetje geïnteresseerd. Maar brengt het een beetje verkeerd.
das heeeel zacht uitgedrukt
quote:
oja ik ben trouwens verre van de perfecte moslim. Maar goed. ik probeer ook niet verkapt kijk mij goed zijn te doen.
een moslim hoort bescheiden in zijn godsdienstbeleving te zijn
quote:
Wat een discussie kan zo iets simpels als Ramadan toch losmaken.
mwah simpel
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_72261239
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:07 schreef marcusa het volgende:

[..]

vind je het gek die Turken hier komen allemaal uit een dorp.. geen 34 of 35 of 07 hierzo..
heeft weinig met dorp stad te maken, heeft met medeniyet te maken wij zijn trouwens niet zo gek ver van 07
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:13:18 #132
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72261281
Check deze video van die Turk in Suriname..
Hij is echt lachen die gast..
http://www.flortcafe.com/(...)-arasinda-s3280.html
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:19:50 #133
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_72262772
De meeste Turken in Nederland (voornamelijk in Amsterdam en Rotterdam) komen niet uit grote steden, maar uit kleinere dorpen.* Zo ook mijn familie; een dorp in Sivas.
Voordat Slayage weer begint; mijn familie bestaat grotendeels uit Turken, en zoals iedere Turkse familie hebben ook wij grote (Turkse) kenniskringen dat zich over de gehele Randstad uitstrekt. Dus ik weet wel waar ik het over heb

Turkse families die uit zo'n dorp geëmigreerd zijn naar een Westers land als Nederland, zonder enige voorkennis van hoe het leven aldaar zal zijn, hebben per definitie al een cultuur achterstand opgelopen die pas met de derde generatie wordt weggewerkt; in zeer beperkte mate. Het zal dan nog wel even duren voordat de (meeste) Turken hier een soortgelijke levenswijze als dat van hun landgenoten uit steden als Istanbul zullen leiden.
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 16:39 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Kent jouw familie het wel?
In zekere mate. Denk aan situaties waarin een meisje helemaal niet uit mag. Een bepaald curfew opgelegd krijgen. Geen onislamitisch handelingen verrichten (hey daar is die weer), terwijl zo'n meid van 18 damn goed weet wat zij doet.
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 16:54 schreef Slayage het volgende:

iemand die totaal geen benul heeft van wat ramazan is en toch met adviezen komen voor de vastende moslims en hen verteld hoe het moet sorry dude, maar dat is ronduit belachelijk
Ik geef helemaal geen advies hoor, dat begrijp jij verkeerd.

Ik leg mijn mening neer waarin ik aangeef dat ik het bespottelijk vind dat mensen die zich aan het vasten houden, zich 's nachts volproppen tijdens sahur. Dat vind ik hypocriet. Zij denken dat de tijd volmaken genoeg is, maar ik vraag mij dan af of hun God dat wel zo fijn vind, dat men zich om bochten heen wurmt en dan het gevoel hebben hun plicht vervuld te hebben.
quote:
doordat je in ramazan langere een periode niet eet en drinkt krimpt je maag, je verbranding wordt vertraagd, wat inhoudt dat je minder tot je kan nemen en verbranden, geldt voor zowel voedsel als sappen, dus dat gezwets van je over, dat mensen zich volproppen, is niet eens mogelijk, mensen kunnen gewoonweg niet meer eten dan buiten ramazan om
Wellicht dat het binnen jullie families er anders aan toe gaat en men niet[i] grote feestmalen voorbereidt voor sahur, maar ik weet zeker dat die er wel degelijk zijn, in grote getale.

Ik ben zelf opgegroeid in allochtone wijken in Amsterdam, met voornamelijk Marokkanen en wat Turken. Als ik dan een gesprek aanga met hen tijdens de periode van ramadan (waarvan je sommige al wat langer kent als kennis van de familie) dan leidt dat gesprek automatisch naar het vasten. En dan krijg je dergelijke verhalen als wat ik hiervoor al aangaf, over grote feestmaaltijden.

Maar dat het fysiek niet mogelijk is om je vol te proppen tijdens sahur? Daar geloof ik geen zak van. Zoals ik al zei, ik heb als tiener zelf ook gevast, en dan voelde ik altijd een groot leegte, dat ik expres niet vulde omdat ik het hypocriet vond.

Ik wil er wel bij zeggen dat het volproppen tijdens iftar, in mijn ogen, wel "normaal" vind, gezien je de hele dag honger hebt lopen lijden. Maar ik vraag mij dan wel af hoe dat vroeger (zevende eeuw) ging, want daar zet ik wel mijn vraagtekens bij.
quote:
zoals ihvk zegt, mijn ontbijt met sahur is gewoon mijn ontbijt als buiten ramazan om, 3 sneetjes bruinbrood en een kop thee of 4 sneetjes witbrood en een kop thee
Prima toch, blij te horen dat er mensen zijn die het wél binnen de perken weten te houden.
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 16:54 schreef IHVK het volgende:
moslim= onderdrukking van de vrouw.

Hm?
Dat zeg ik niet! Ik weet zelf donders goed dat er zat vrouwen zijn die dingen als hoofddoeken zelf willen dragen. Sterker nog, mijn moeder draagt er sinds vijftien jaar een. Ze vind het niet fijn, maar ze doet het uit liefde voor God zegt ze. En dat moet ze hartstikke zelf weten.

Het was een kleine post van mij, dus ik zal wat duidelijker proberen te zijn. Ik vind het vreemd dat de meeste Turkse FOK!kers hier laten blijken dat het "goede" moslims zijn, in de zin van dat zij zich zo goed mogelijk gedragen volgens de Islamitische wet.
Dan maak ik (misschien onjuist) de link tussen een "goede islamitische Turk" en het platteland. Aangezien ik persoonlijk niet erg thuis ben in grotere steden als Istanbul, en er daardoor een nogal romantiserende beeld van heb als de bakermat van secularisme. Mijn kennis van stedelingen uit Turkije is nogal beperkt tot mensen uit steden zoals Kayseri, Nev/Eski-sehir, Konya
En dus naast het goede moslim zijn, uit [i]"onderontwikkelde"
gebieden, helemaal geen ervaring hebben met dergelijke zaken zoals ik hiervoor al beschreef.

IHVK noemt het "Oost-Turks". Nou dus echt niet. Centraal Turkije kent het in minder extreme mate, maar net zo goed hoor.

Maar misschien praat ik hier met vrome Turkse Nederlanders wiens roots wel in de grote steden liggen. Dat zou dan wel heel toevallig zijn (?).
quote:

ik denk dat msnk hier gewoon niet zo veel over weet? En hij is een beetje geïnteresseerd. Maar brengt het een beetje verkeerd.

oja ik ben trouwens verre van de perfecte moslim. Maar goed. ik probeer ook niet verkapt kijk mij goed zijn te doen.
Muh, ik ben nu inderdaad wel geïnteresseerd geraakt in waar jullie dan precies vandaan komen (IHVK, Bilmi, Slayage?) en hoe het eraan toegaat in die gebieden qua secularisme en vrijblijvendheid om te doen wat je wil (vooral voor meiden).

Och, met "zo moslim als het maar kan zijn" bedoelde ik meer dingen als; onthouding; van alcohol, seks voor het huwelijk, varkensvlees en weet ik het allemaal. Al die dingen die de meeste jongeren hier in Nederland tóch doen, maar beweren van niet.

Oh wacht, ik neem dat laatste terug. Straks zegt Slayage nog dat Turkse jongeren in Nederland heul niet batsen en zuipen en dat ik geen idee heb waarover ik het heb
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:00 schreef Slayage het volgende:

[..]

zijn moeder wordt dagelijks in elkaar getrimd door zijn vader
Enige nuance is ver te zoeken hier, maar het is inderdaad wel eens voorgekomen. En niet alleen zij trouwens.
quote:
zijn zusje wordt gedwongen een hoofddoek te dragen en op haar 18e zal ze uitgehuwelijkt worden aan een neef uit turkije, die uiteraard alleen maar met haar trouwt om een verblijfsvergunning te krijgen
Hm, i.t.t tot 99.9% van de Turkse bevolking over de hele wereld ben ik enig kind (boehoe). Maar de zaken die jij hier beschrijft schelen niet gek veel van de dingen die inderdaad zich in Sivas voordoen!

Even wat globale voorbeeldjes; 40% van de meisjes in het dorp waar "mijn roots" liggen, wordt inderdaad uitgehuwelijkt. Gelukkig is die percentage binnen mijn familie véél lager, en zelfs dát is pas sinds een jaar of 15 zo gekomen
quote:
een andere neef van hem zit in turkije in de gevangenis, omdat zijn zusjes ooit verliefd was geworden op een jongen in haar dorp en hij opdracht van de familie had gekregen haar te doden
Jij kijkt echt teveel Turkse series Is dit uit Tek Turkiye ofzo?
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 17:04 schreef Slayage het volgende:

[..]

Inderdaad dus.
quote:

Wat een discussie kan zo iets simpels als Ramadan toch losmaken.
Och

tl;dr
quote:

[..]

My sentiments exactly. Goede voorbeelden ook.

*Dat durft ik te beweren ja, sue me. Helaas heb ik geen statistieken o.i.d waaruit dit blijkt, maar dit geloof ik wel voor 100% zeker.
AFC AJAX
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:22:13 #134
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_72262819
Het duurde even; ik was wat spullen aan het inslaan voor college en comments op Marokko.nl en Hababam.nl aan het ridiculiseren. Mijn god, dan vind ik de NWS sectie van FOK! een verademing
AFC AJAX
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:34:33 #135
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_72263111
quote:
Oh nee
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_72266810
quote:

[..]

Ik ken wel mensen van 34 35 07 die uit Nederland komen en ze leven niet anders dan wij
Ik ben een pure Turk.
pi_72266872
Msnk ik kom uit Kirsehir en ben een meisje. Wat wil je weten en waar kom jij vandaan?
Ik ben een pure Turk.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:14:53 #138
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72268309
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 21:06 schreef Bilmiyorem het volgende:
Msnk ik kom uit Kirsehir en ben een meisje. Wat wil je weten en waar kom jij vandaan?
çok şeker babyfoto in je fobo...
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:15:58 #139
263873 marcusa
Love Sex Magic
pi_72269741
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:14 schreef marcusa het volgende:

[..]

çok şeker babyfoto in je fobo...
Dankjewel, maar wat is er mis mee uit een dorp te komen?
Ik ben een pure Turk.
pi_72269759
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 01:21 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Genel olarak mi dedin of reactie op Slayage? Ik denk namelijk niet dat hij zich beter voelt dan anderen. Waarschijnlijk bedoelde hij dat het onzin is om jezelf moslim te noemen als je geen varkensvlees eet, maar het je voor de rest niet boeit.

En kuru fasulye is lekker
Genel olarak.. Je moet btw ook de rest van zijn reacties lezen
pi_72269802
quote:
geweld en eerwraak is toch meer iets uit Oost-Turkije?
Noem het beestje nou bij zijn naam.
pi_72269945
Wat werd ik vandaag vals aangekeken toen ik ging eten in een restaurant.. Ik kreeg mijn eten a la Al Kafir, Zikkimlan...

Eten was lekker, dat wel. Maar ik bedacht me weer hoe dwingerig het allemaal is. Net zoals de discussies van vroeger, oruc tutmayan musluman degildir. Brengt herinneringen terug yaaa... Die ruzies en dat geschreeuw
En tien jaar later zelfde shit.
pi_72269956
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 23:15 schreef Yel het volgende:

[..]

Genel olarak.. Je moet btw ook de rest van zijn reacties lezen
Had ik al gedaan, maar het ging mij niet daarom. Het ging me om die ene post waarin marcusa zei dat hij moslim is en geen varkensvlees eet, maar het hem voor de rest niet boeit. Ik denk dan al snel dat hij gewoon geen varkensvlees eet omdat hij het zo heeft geleerd en dat het zo is gebleven. Waarom zou het je als moslim zijnde allemaal niet boeien en zou je je alleen houden aan het niet eten van varkensvlees?
Ik ben een pure Turk.
pi_72270023
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 23:23 schreef Yel het volgende:
Wat werd ik vandaag vals aangekeken toen ik ging eten in een restaurant.. Ik kreeg mijn eten a la Al Kafir, Zikkimlan...

Eten was lekker, dat wel. Maar ik bedacht me weer hoe dwingerig het allemaal is. Net zoals de discussies van vroeger, oruc tutmayan musluman degildir. Brengt herinneringen terug yaaa... Die ruzies en dat geschreeuw
En tien jaar later zelfde shit.
In wat voor restaurant ging je eten?
Ik ben een pure Turk.
pi_72270075
Ik bid niet, ik vast een ander tijdstip, ik zal niet naar Mekka gaan.

Ik getuig wel dat God 1 is en dat Mohammed zijn profeet is. Dit alleen al is voldoende om moslim te zijn.
Het goede of slechte laten we dan ff voor wat het is.

Sommigen hebben voldoende aan bovenstaand. Laat ze.
pi_72270093
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 23:27 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

In wat voor restaurant ging je eten?

turkish!
pi_72270159
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 23:28 schreef Yel het volgende:
Ik bid niet, ik vast een ander tijdstip, ik zal niet naar Mekka gaan.

Ik getuig wel dat God 1 is en dat Mohammed zijn profeet is. Dit alleen al is voldoende om moslim te zijn.
Het goede of slechte laten we dan ff voor wat het is.

Sommigen hebben voldoende aan bovenstaand. Laat ze.
Dan ben je inderdaad een moslim, maar waarom zou je niet streven naar het beter volgen van de islam, als je een moslim(a) bent. Ik laat ze, ik houd ze toch niet tegen, maar je mag waarschuwen en ik vind het waarschuwen van zulke mensen goed.
Ik ben een pure Turk.
pi_72270205
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 23:29 schreef Yel het volgende:

[..]

turkish!
Waarschijnlijk vasten die mensen ook en ik begrijp dat het vervelend overkomt als je zo wordt aangekeken, maar van jouw kant snap ik niet dat je uit eten kunt gaan, terwijl je weet dat er een grote kans bestaat dat die mensen vasten.
Ik ben een pure Turk.
pi_72270272
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 23:32 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Dan ben je inderdaad een moslim, maar waarom zou je niet streven naar het beter volgen van de islam, als je een moslim(a) bent. Ik laat ze, ik houd ze toch niet tegen, maar je mag waarschuwen en ik vind het waarschuwen van zulke mensen goed.
Ik ben alevi, een sunni hoeft mij niet te zeggen wat ik fout doe. In mijn ogen zijn zij fout, maar dat vertolk ik toch ook niet overal?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')