De meeste Turken in Nederland (voornamelijk in Amsterdam en Rotterdam) komen niet uit grote steden, maar uit kleinere dorpen.
* Zo ook mijn familie; een dorp in Sivas.
Voordat Slayage weer begint; mijn familie bestaat grotendeels uit Turken, en zoals iedere Turkse familie hebben ook wij grote (Turkse) kenniskringen dat zich over de gehele Randstad uitstrekt. Dus ik weet wel waar ik het over heb 
Turkse families die uit zo'n dorp geëmigreerd zijn naar een Westers land als Nederland, zonder enige voorkennis van hoe het leven aldaar zal zijn, hebben per definitie al een cultuur achterstand opgelopen die pas met de derde generatie wordt weggewerkt; in
zeer beperkte mate. Het zal dan nog wel even duren voordat de (meeste) Turken hier een soortgelijke levenswijze als dat van hun landgenoten uit steden als Istanbul zullen leiden.
quote:
In zekere mate. Denk aan situaties waarin een meisje helemaal niet uit mag. Een bepaald curfew opgelegd krijgen. Geen onislamitisch handelingen verrichten (hey daar is die weer), terwijl zo'n meid van 18 damn goed weet wat zij doet.
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 16:54 schreef Slayage het volgende:iemand die totaal geen benul heeft van wat ramazan is en toch met adviezen komen voor de vastende moslims en hen verteld hoe het moet

sorry dude, maar dat is ronduit belachelijk
Ik geef helemaal geen advies hoor, dat begrijp jij verkeerd.
Ik leg mijn mening neer waarin ik aangeef dat ik het bespottelijk vind dat mensen die zich aan het vasten houden, zich 's nachts volproppen tijdens sahur. Dat vind ik hypocriet. Zij denken dat de tijd volmaken genoeg is, maar ik vraag mij dan af of hun God dat wel zo fijn vind, dat men zich om bochten heen wurmt en dan het gevoel hebben hun plicht vervuld te hebben.
quote:
doordat je in ramazan langere een periode niet eet en drinkt krimpt je maag, je verbranding wordt vertraagd, wat inhoudt dat je minder tot je kan nemen en verbranden, geldt voor zowel voedsel als sappen, dus dat gezwets van je over, dat mensen zich volproppen, is niet eens mogelijk, mensen kunnen gewoonweg niet meer eten dan buiten ramazan om
Wellicht dat het binnen jullie families er anders aan toe gaat en men
niet[i] grote feestmalen voorbereidt voor sahur, maar ik weet zeker dat die er wel degelijk zijn, in grote getale.
Ik ben zelf opgegroeid in allochtone wijken in Amsterdam, met voornamelijk Marokkanen en wat Turken. Als ik dan een gesprek aanga met hen tijdens de periode van ramadan (waarvan je sommige al wat langer kent als kennis van de familie) dan leidt dat gesprek automatisch naar het vasten. En dan krijg je dergelijke verhalen als wat ik hiervoor al aangaf, over grote feestmaaltijden.
Maar dat het fysiek niet mogelijk is om je vol te proppen tijdens sahur? Daar geloof ik geen zak van. Zoals ik al zei, ik heb als tiener zelf ook gevast, en dan voelde ik altijd een groot leegte, dat ik expres niet vulde omdat ik het hypocriet vond.
Ik wil er wel bij zeggen dat het volproppen tijdens iftar, in mijn ogen, wel "normaal" vind, gezien je de hele dag honger hebt lopen lijden. Maar ik vraag mij dan wel af hoe dat vroeger (zevende eeuw) ging, want daar zet ik wel mijn vraagtekens bij.quote:
zoals ihvk zegt, mijn ontbijt met sahur is gewoon mijn ontbijt als buiten ramazan om, 3 sneetjes bruinbrood en een kop thee of 4 sneetjes witbrood en een kop thee
Prima toch, blij te horen dat er mensen zijn die het wél binnen de perken weten te houden.quote:
Dat zeg ik niet! Ik weet zelf donders goed dat er zat vrouwen zijn die dingen als hoofddoeken zelf willen dragen. Sterker nog, mijn moeder draagt er sinds vijftien jaar een. Ze vind het niet fijn, maar ze doet het uit liefde voor God zegt ze. En dat moet ze hartstikke zelf weten.
Het was een kleine post van mij, dus ik zal wat duidelijker proberen te zijn. Ik vind het vreemd dat de meeste Turkse FOK!kers hier laten blijken dat het "goede" moslims zijn, in de zin van dat zij zich zo goed mogelijk gedragen volgens de Islamitische wet.
Dan maak ik (misschien onjuist) de link tussen een "goede islamitische Turk" en het platteland. Aangezien ik persoonlijk niet erg thuis ben in grotere steden als Istanbul, en er daardoor een nogal romantiserende beeld van heb als de bakermat van secularisme. Mijn kennis van stedelingen uit Turkije is nogal beperkt tot mensen uit steden zoals Kayseri, Nev/Eski-sehir, Konya
En dus naast het goede moslim zijn, uit [i]"onderontwikkelde" gebieden, helemaal geen ervaring hebben met dergelijke zaken zoals ik hiervoor al beschreef.
IHVK noemt het "Oost-Turks". Nou dus echt niet. Centraal Turkije kent het in minder extreme mate, maar net zo goed hoor.
Maar misschien praat ik hier met vrome Turkse Nederlanders wiens roots wel in de grote steden liggen. Dat zou dan wel heel toevallig zijn (?).
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 16:56 schreef IHVK het volgende:ik denk dat msnk hier gewoon niet zo veel over weet? En hij is een beetje geïnteresseerd. Maar brengt het een beetje verkeerd.
oja ik ben trouwens verre van de perfecte moslim. Maar goed. ik probeer ook niet verkapt kijk mij goed zijn te doen.
Muh, ik ben nu inderdaad wel geïnteresseerd geraakt in waar jullie dan precies vandaan komen (IHVK, Bilmi, Slayage?) en hoe het eraan toegaat in die gebieden qua secularisme en vrijblijvendheid om te doen wat je wil (
vooral voor meiden).
Och, met "zo moslim als het maar kan zijn" bedoelde ik meer dingen als; onthouding; van alcohol, seks voor het huwelijk, varkensvlees en weet ik het allemaal. Al die dingen die de meeste jongeren hier in Nederland tóch doen, maar beweren van niet.
Oh wacht, ik neem dat laatste terug. Straks zegt Slayage nog dat Turkse jongeren in Nederland heul niet batsen en zuipen en dat ik geen idee heb waarover ik het hebquote:
Enige nuance is ver te zoeken hier, maar het is inderdaad wel eens voorgekomen. En niet alleen zij trouwens.
quote:
zijn zusje wordt gedwongen een hoofddoek te dragen en op haar 18e zal ze uitgehuwelijkt worden aan een neef uit turkije, die uiteraard alleen maar met haar trouwt om een verblijfsvergunning te krijgen
Hm, i.t.t tot 99.9% van de Turkse bevolking over de hele wereld ben ik enig kind (boehoe). Maar de zaken die jij hier beschrijft schelen niet gek veel van de dingen die inderdaad zich in Sivas voordoen!
Even wat globale voorbeeldjes; 40% van de meisjes in het dorp waar "mijn roots" liggen, wordt inderdaad uitgehuwelijkt. Gelukkig is die percentage binnen mijn familie véél lager, en zelfs dát is pas sinds een jaar of 15 zo gekomen

quote:
een andere neef van hem zit in turkije in de gevangenis, omdat zijn zusjes ooit verliefd was geworden op een jongen in haar dorp en hij opdracht van de familie had gekregen haar te doden
Jij kijkt echt teveel Turkse series

Is dit uit Tek Turkiye ofzo?
quote:
Inderdaad dus.
quote:
Och

Op zaterdag 29 augustus 2009 17:07 schreef marcusa het volgende:[..]
vind je het gek die Turken hier komen allemaal uit een dorp.. geen 34 of 35 of 07 hierzo..
My sentiments exactly. Goede voorbeelden ook.
*Dat durft ik te beweren ja, sue me. Helaas heb ik geen statistieken o.i.d waaruit dit blijkt, maar dit geloof ik wel voor 100% zeker.