http://www.nu.nl/algemeen(...)ouders-zeilster.htmlquote:Kinderrechter beslist over gezag ouders zeilster
Uitgegeven: 24 augustus 2009 16:32
Laatst gewijzigd: 24 augustus 2009 17:18
UTRECHT - De 13-jarige Laura Dekker is maandagmiddag bij de rechtbank in Utrecht waar de kinderrechter zich buigt over de vraag of haar ouders moeten worden beperkt in het ouderlijk gezag.
Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis.
Laura ging samen met haar vader en advocaat naar binnen in de zittingszaal, waar de zaak achter gesloten deuren plaatsvindt.
De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming. De kinderrechter spreekt maandag met Laura, haar ouders, medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming en mensen van Bureau Jeugdzorg.
Lessen
De zaak kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding van de zaak maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.
Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.
Gezinsvoogd
De kinderrechter moet bepalen of het ouderlijk gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster wordt beperkt. In dat geval mogen de ouders van Laura niet langer alleen beslissingen nemen over het welzijn van hun kind, maar moeten zij dat doen in overleg met een gezinsvoogd.
Volgens een woordvoerder van de Raad voor de Kinderbescherming is het een unieke zaak. ''Het is een heel heftige maatregel waar nu over wordt beslist.''
De kinderrechter doet vrijdag om 10.00 in het openbaar uitspraak.
Het is een naïef meisje dat denkt de wereld al in haar zak te hebben. Dit kan ze nooit aan.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:47 schreef For_now het volgende:
Ze is al eens eerder alleen op vakantie geweest.
Je moet toch wel erg veel vertrouwen in je kind hebben of niet helemaal goed bij je hoofd om je kind zoiets te laten doen maar ik ken ze niet dus makkelijk oordelen.
Wat me wel enorm stoort is dat deze dame direct voor de rechter komt terwijl een familielid van me nu zo'n beetje zit te wachten tot ze 18 is tot er iemand naar haar gaat omkijken. Is het ineens belangrijk genoeg?
Ach, welke ouder laat zijn kind van 10 tot 12 uur 's nachts buiten spelen? Die zijn er ook legio.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:51 schreef Natalie het volgende:
't Kind is 13 jaar. Welke ouders bij hun volle verstand laat nu een kind in d'r eentje twee jaar over de wereld zeilen? Dan ben je toch volledig gestoord! Het idee van een kind van die leeftijd tijdens een vakantie alleen thuis te laten vind ik al bizar. Het kind is notabene net van de basisschool af
Dat is gewoon die zogenaamde kinderbescherming die even het eigen bestaan wil rechtvaardigen en de vele blunders wat wil compenserenquote:Op maandag 24 augustus 2009 21:47 schreef For_now het volgende:
Wat me wel enorm stoort is dat deze dame direct voor de rechter komt terwijl een familielid van me nu zo'n beetje zit te wachten tot ze 18 is tot er iemand naar haar gaat omkijken. Is het ineens belangrijk genoeg?
Een doel dat ze ten uitvoer moet brengen als ze volwassen is.quote:Op maandag 24 augustus 2009 @ 21:52 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ach, welke ouder laat zijn kind van 10 tot 12 uur 's nachts buiten spelen? Die zijn er ook legio.
Voordeel van dit kind is dat het een doel heeft.
Het lijkt me ook maar ik vind het wel facinerend van een meisje van zo'n leeftijd zulke plannen maakt. Dan ben je geen doorsnee kind.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:48 schreef Quir het volgende:
[..]
Het is een naïef meisje dat denkt de wereld al in haar zak te hebben. Dit kan ze nooit aan.
Nou, vertel dat die ouders maar.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:51 schreef Natalie het volgende:
't Kind is 13 jaar. Welke ouders bij hun volle verstand laat nu een kind in d'r eentje twee jaar over de wereld zeilen? Dan ben je toch volledig gestoord! Het idee van een kind van die leeftijd tijdens een vakantie alleen thuis te laten vind ik al bizar. Het kind is notabene net van de basisschool af
Dat kan, maar ik reageerde op je statement van volledig gestoorde ouders. Blijkt dus dat het nog veel gestoorder kan, maar dan voor de eigen huisdeur.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:56 schreef Natalie het volgende:
[..]
Een doel dat ze ten uitvoer moet brengen als ze volwassen is.
Niet als kind.
Wat gaat Laura doen als ze in contact komt met wat minder vrouwvriendelijke volkeren, waar het normaal is dat meisjes van 13 trouwen met een vent van 40 of al een kind baren op die leeftijd? Wat gaat Laura doen tegen bijvoorbeeld piraten? Of wat gaat ze doen als ze in een storm terecht komt?quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:56 schreef For_now het volgende:
[..]
Het lijkt me ook maar ik vind het wel facinerend van een meisje van zo'n leeftijd zulke plannen maakt. Dan ben je geen doorsnee kind.
In sommige landen zorgen kinderen al vroeg voor zichzelf. Zijn we niet een beetje te bekrompen geworden met al onze regeltjes?
Ik las ergens dat de ouders 7 jaar lang ook op die manier rondgezworven hebben. Het kind is * onderweg * geboren.quote:'Welke ouders bij hun volle verstand laat nu een kind in d'r eentje twee jaar over de wereld zeilen?
Ja kan geen andere reden bedenken. Ze kan toch gewoon 3 - 5 jaartjes wachten, maar nee het moet perse nu gebeuren omdat ze anders niet als de jongste de boeken in gaat.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:58 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, vertel dat die ouders maar.
Ze willen wereldberoemd worden en al moet dat dan gebeuren over de rug van een kind van 13, what the hell, zij willen het.
Alleen met name. Alleen als volwassene lijkt me ook niet wijs. Je moet maar goed ziek worden onderweg, of vallen en je been breken, dan begin je ook niet veel meer.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:04 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik las ergens dat de ouders 7 jaar lang ook op die manier rondgezworven hebben. Het kind is * onderweg * geboren.![]()
Maar goed de ouders waren volwassen en met z'n 2 -en. Dat is iets heel anders als een kind alleen de zee opsturen voor zo'n lange reis.
Een fataal ongeluk kan inderdaad plotseling en zomaar gebeuren. Zie bijvoorbeeld dat linkje naar die site van de twee jongens die van Amerika naar NL zeilde en opeens niets meer van zich lieten horen. Ik neem aan dat ze wel de technische knowhow heeft wat er gedaan moet worden wanneer er windkracht 9 of hoger staat te loeien. Wel gok ik erop dat ze op bepaalde gedeeltes van de route ze op korte afstand gevolgd wordt. Zeker rond Panama en Somalië ivm de veiligheid. Ook zal haar vader vast vaak genoeg haar adviseren welke koers te varen. Dat maakt het speciale (en de zgn. kop boven het maaiveld uitsteken-mentaliteit) drvan ook een stuk minder.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:05 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Alleen met name. Alleen als volwassene lijkt me ook niet wijs. Je moet maar goed ziek worden onderweg, of vallen en je been breken, dan begin je ook niet veel meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |