Tja het blijft debiel om een referendum uit te schrijven om vervolgens de uitslag daarvan te negeren. Dat speelt zeker mee in mijn keuze, maar ik ben sowieso tegen zo'n grote overheid. Samenwerking op bepaalde gebieden is alleen maar goed, maar de EU krijgt teveel invloed op zaken die gewoon nationaal geregeld moeten worden.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:32 schreef JoaC het volgende:
Ik ben voor het verdrag, maar tegen de verloop van zaken.
Ik vier dus wel feest als 2 oktober ja wordt gestemd, maar ik vind dat we het wel in Nederland hadden moeten vragen, ondanks dat de partijen die protesteren om het protesteren dan hun zin krijgen.
De gang van zaken slaat natuurlijk nergens op. Ook hoe het in Nederland gegaan is. Maar imo is het wel noodzakelijk dat het verdrag wordt goedgekeurd. Er is zoveel verandert binnen de EU sinds de vorige verdragen. De invloed van de lidstaten wordt op veel terreinen trouwens vergroot.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:44 schreef Pr0-n00b het volgende:
[..]
Tja het blijft debiel om een referendum uit te schrijven om vervolgens de uitslag daarvan te negeren. Dat speelt zeker mee in mijn keuze, maar ik ben sowieso tegen zo'n grote overheid. Samenwerking op bepaalde gebieden is alleen maar goed, maar de EU krijgt teveel invloed op zaken die gewoon nationaal geregeld moeten worden.
En de negatieve effecten van Schengen worden aangepakt, plus de SP en Wilders krijgen hun zin niet.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:53 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De gang van zaken slaat natuurlijk nergens op. Ook hoe het in Nederland gegaan is. Maar imo is het wel noodzakelijk dat het verdrag wordt goedgekeurd. Er is zoveel verandert binnen de EU sinds de vorige verdragen. De invloed van de lidstaten wordt op veel terreinen trouwens vergroot.
Er is maar in één land een referendum gehouden.quote:Op maandag 24 augustus 2009 21:16 schreef Pr0-n00b het volgende:
(elk land waar een referendum gehouden is, is er nee gezegd)
quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:44 schreef Pr0-n00b het volgende:
[..]
Tja het blijft debiel om een referendum uit te schrijven om vervolgens de uitslag daarvan te negeren. Dat speelt zeker mee in mijn keuze, maar ik ben sowieso tegen zo'n grote overheid. Samenwerking op bepaalde gebieden is alleen maar goed, maar de EU krijgt teveel invloed op zaken die gewoon nationaal geregeld moeten worden.
Ik denk dat voldoende mensen dat snappen, maar ik denk dat ze helemaal geen groot EU willen. Democratisch of ondemocratisch.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 11:19 schreef 0100 het volgende:
De huidige gang van zaken binnen de EU is inderdaad niet de goede gang van zaken. Vooral het ondemocratische gehalte van de EU stuit ook mij tegen de borst. Wat ik echter niet snap is dat een zeer grote groep ertegen is om de macht van het Europees Parlement te vergroten. Dat parlement is tenminste nog wel grotendeels democratisch. Wil je dus meer democratie, dan moet je voor dit verdrag stemmen. Dat snappen helaas veel mensen niet.
Door "nee" te stemmen wordt 'ie in ieder geval niet kleiner.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 11:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik denk dat voldoende mensen dat snappen, maar ik denk dat ze helemaal geen groot EU willen. Democratisch of ondemocratisch.
Dat is een nogal domme simplistische redenering, wat het verwijt dat veel mensen het niet snappen nogal misplaatst arrogant maakt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 11:19 schreef 0100 het volgende:
De huidige gang van zaken binnen de EU is inderdaad niet de goede gang van zaken. Vooral het ondemocratische gehalte van de EU stuit ook mij tegen de borst. Wat ik echter niet snap is dat een zeer grote groep ertegen is om de macht van het Europees Parlement te vergroten. Dat parlement is tenminste nog wel grotendeels democratisch. Wil je dus meer democratie, dan moet je voor dit verdrag stemmen. Dat snappen helaas veel mensen niet.
Natuurlijk kan een overheid meer of minder democratisch zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is een nogal domme simplistische redenering, wat het verwijt dat veel mensen het niet snappen nogal misplaatst arrogant maakt.
Het gaat uit van de veronderstelling dat een overheid meer of minder democratisch kan zijn, ipv democratisch of niet democratisch. Het veronderstelt tevens dat de uiterlijke kenmerken van democratie betekent dat iets meer democratisch is, en het veronderstelt dat je daar dan genoegen mee moet nemen, omdat het nog slechter kan. 3 domme veronderstellingen, en dat snappen sommige mensen heel goed.
Ja? Ik vind dat helemaal niet zo logisch. Als een land of anderzins staatkundige eenheid minder democratisch is dan gewoon democratisch, is het dan nog wel democratisch?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:26 schreef Igen het volgende:
Natuurlijk kan een overheid meer of minder democratisch zijn.
En Iran is (was) democratischer dan de EU. De EU is supranationaal, dus wat blijft er dan over van de Nederlandse democratie?quote:Iran is democratischer dan Birma,
Turkije is democratischer dan Iran,
Nederland is democratischer dan Turkije.
Ik vind het nogal kortzichtig om dat geblaat dat het democratischer wordt kritiekloos over te nemen. Als regels die voor mij gelden niet tot stand komen, direct of indirect, door mensen waarop ik kan stemmen en waarop ik niet kan stemmen, dan zie ik de democratie niet. Simpelweg omdat de kern ervan ontbreekt. Dat er dan 600 mensen in een hok de uiterlijke kenmerken van een democratie imiteren doet daar niks aan af.quote:Of ben ik dom en klopt er helemaal niks van wat ik zeg?
Omdat ze de macht niet hebben. Ze hebben meepraatrechten, agenderingsrechten, 'invloed' en nog een hele verzameling wassen neuzen met propagandadoeleinden. En dan nog mogen we inderdaad daar niet eens op stemmen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:44 schreef Igen het volgende:
Okee. En waarom precies is het Europees Parlement een schijnvertoning? Omdat je niet op kandidaten uit andere landen kan stemmen?
Omdat ze geen echte invloed hebben. Als de europese commissie zegt: Wij doen dit, parlement zegt nee, zegt de commissie: Steekt u dat nee maar vriendelijk in uw reet. wij doen het alsnog en u kunt er niets tegen doen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:44 schreef Igen het volgende:
Okee. En waarom precies is het Europees Parlement een schijnvertoning? Omdat je niet op kandidaten uit andere landen kan stemmen?
In de huidige situatie heb je deels gelijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat ze de macht niet hebben. Ze hebben meepraatrechten, agenderingsrechten, 'invloed' en nog een hele verzameling wassen neuzen met propagandadoeleinden. En dan nog mogen we inderdaad daar niet eens op stemmen.
Wij kunnen de machthebbers niet kiezen en niet wegstemmen. Dan moet jij mij uitleggen waar die democratie dan wél is.
Nee, ik heb helemaal gelijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:00 schreef Igen het volgende:
In de huidige situatie heb je deels gelijk.
Dan moet je even twee weken vrij nemen en het verdrag lezen, ipv de propaganda na te roepen. Dan ben je in ieder geval van het vraagteken af. Sowieso nogal vreemd dat je er na een jaar of 5 nog steeds een vraagteken achter moet zetten.quote:Maar één van de kernpunten van het nieuwe verdrag is toch juist dat het EP wél de macht krijgt?
Op een aantal beleidsterreinen is de mening van het EP nu ook al bindend.quote:
Tsja, dat wordt 'm dan niet meer dit jaar.quote:[..]
Dan moet je even twee weken vrij nemen en het verdrag lezen, ipv de propaganda na te roepen.
Het blijft me verbazen hoe makkelijk je mensen tevreden kunt stemmen met een wassen neus. Die staan er dan ook niet voor niks in.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:08 schreef Igen het volgende:
Op een aantal beleidsterreinen is de mening van het EP nu ook al bindend.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 12:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Wij kunnen de machthebbers niet kiezen en niet wegstemmen. Dan moet jij mij uitleggen waar die democratie dan wél is.
De opstellers van de tekst kunnen tevreden zijn. Hoe minder mensen snappen hoe de nieuwe EU in mekaar zit, hoe beter. Dat verklaart ook waarom de tekst van de GW 20 keer langer is dan die van een normale goede grondwet, terwijl er juist veel minder grond onder de EU wordt gelegd dan een goeie ouwe grondwet onder een staat legt.quote:Tsja, dat wordt 'm dan niet meer dit jaar.
Okee, leg dan eens uit waarom een Parlement dat direct door de bevolking wordt gekozen, en dat in de meeste gevallen de macht heeft om een voorstel te blokkeren, een "wassen neus" is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het blijft me verbazen hoe makkelijk je mensen tevreden kunt stemmen met een wassen neus. Die staan er dan ook niet voor niks in.
Daar verbaas ik me ook over, dat ik niet zo 1-2-3 een integrale tekst kan vinden. Bij het oorspronkelijke voorstel, het Grondwet-Verdrag, was die er namelijk wel, die werd o.a. bij bibliotheken in boekvorm uitgedeeld.quote:Dat verklaart ook waarom het verdrag van Lissabon niet eens een integrale tekst heeft, die dan ook niet eens aan het EP is voorgelegd, wat het EP overigens niet verhinderde enthousiast vóór te stemmen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |