abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:16:26 #51
131800 Tarado
capô de fusca
pi_72136303
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:08 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Ja daaaaaaahaaaaaaaaaaaag
http://twitter.com/charlygp

zo beter?
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:18:32 #52
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_72136369
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:16 schreef Tarado het volgende:

[..]

http://twitter.com/charlygp

zo beter?
En wie is charlygp? Ik kan hier ook wel zeggen dat Schumi in Spa rijdt zonder echte bron
pi_72136418
Die vent denkt gewoon dat van alle rijdertjes die nu hun vinger omhoog steken, Fisichella de meeste kans maakt.. Ik zie toch eerder Gene instappen na Spa, ook als dank voor bewezen diensten.
Where facts are few, experts are many.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:20:08 #55
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:21:04 #56
131800 Tarado
capô de fusca
pi_72136457
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:18 schreef TommyGun het volgende:

[..]

En wie is charlygp? Ik kan hier ook wel zeggen dat Schumi in Spa rijdt zonder echte bron
ik neem ook zeker niet alles over wat ik op twitter lees maar deze man is; Redactor de Grand Prix Actual (España)- Grand Prix Actual Magazine journalist (Spain)

Laten we maar afwachten of hij de juiste bronnen heeft
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:26:43 #57
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_72136602
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:21 schreef Tarado het volgende:

[..]

ik neem ook zeker niet alles over wat ik op twitter lees maar deze man is; Redactor de Grand Prix Actual (España)- Grand Prix Actual Magazine journalist (Spain)

Laten we maar afwachten of hij de juiste bronnen heeft
Okay, we zullen zien
pi_72137288
Volgens zijn twitter stream zoekt hij eerst (twee dagen geleden) bevestiging van het gerucht dat Fisi naar Ferrari gaat en Petrov in de Force India gaat rijden. Misschien heeft hij die bevestiging gevonden.

Verder lees ik dat Red Bull volgend jaar met Mercedes motoren rijdt (volgens enkele van zijn bronnen).
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_72137544
Ik las ook dat ProDrive Force India wil overnemen, en dat het zondag gaat regenen.. Beide berichten hebben op dit moment evenveel houvast
Where facts are few, experts are many.
pi_72138534
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:56 schreef Atreidez het volgende:
Ik las ook dat ProDrive Force India wil overnemen, en dat het zondag gaat regenen.. Beide berichten hebben op dit moment evenveel houvast
Inderdaad. Voorlopig zijn het geruchten en meer niet.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:37:49 #61
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_72138995
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 10:56 schreef Atreidez het volgende:


Hoe de Pers over F1 schrijft is nu wel grappig, maar al die Nederlandse kranten verdraaien vaak F1 nieuws en verslagen naar hoe hun vinden dat mensen het makkelijk kunnen interpreteren. Ik lees t iig niet meer
"Hij rijdt ook de laatste races" met vervolgens ene quote dat hij in Spa zal rijden
Please, make yourself uncomfortable.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:08:44 #62
131800 Tarado
capô de fusca
pi_72143742
quote:
Brawn finds backing to secure F1 future

By Jonathan Noble Tuesday, August 25th 2009, 12:46 GMT

Brawn GP has now secured the funding to guarantee its Formula 1 future for the next three years, AUTOSPORT has learned, after confirming for the first time that its deal with Virgin will end later this season.

The outfit had come into this campaign with enough funding from Honda to see it through to the beginning of 2010, but it needed to find additional backers to guarantee its place in F1 beyond then.

A sponsorship deal with Virgin was signed at the Australian Grand Prix but hopes it could be expanded into a title-sponsorship deal were scuppered when the two parties could not agree on the level of funding. Virgin is now on its way to the new Manor Grand Prix team.

Despite failing to find a deal with Virgin, it is understood that Brawn GP has now managed to put in place agreements with a number of unidentified major backers that will commence from the start of 2010.

Brawn GP CEO Nick Fry said the identity of the sponsors would likely be kept secret until the launch of is 2010 car. The team has been linked to deals with Emirates airline, Monster energy drink, Bwin and Telmex in the past.

"We have zero worries on funding for this year, next year, the year after, and the year after that," he told AUTOSPORT. "I smile when people talk about money, because we've always had the finances for this year, and neither Ross nor I would not have taken on the team if we did not have the money for this year.

"We've signed some nice contracts, and those will come out into the open when we launch the car next year, but we will see what happens. There is zero worry on our side."

Talks with team backers accelerated over the summer once the new Concorde Agreement was in place - as it guaranteed the future of F1 and ended talk of a breakaway.

Team principal Ross Brawn said: "That was a log jam because sponsors wanted to know what the situation was, and things are freeing up. Everyone up the pit lane will find that things are now much better because we know what the commercial basis is for the future.

"We know we are going to be racing for the next three years at least in this championship - and I hope beyond, I hope we don't get into discussions about alternative championships again."

Fry also publicly confirmed for the first time that Virgin was leaving the team at the end of this season, following its first foray into F1.

When asked if the company's logos would be on the Brawn GP car next year, he said: "No. We've had a great relationship with Virgin.

"You have noticed different stickers from Virgin on the car over the year, and that is the result of additional requests from their side, which has increased our income as well, which is nice. I think they have had a great initiation into F1, and we are helping where we can in advice about what they can do with Manor.

"I really do hope they are successful not only next year but beyond, because they are a good company and it is a good company for F1 to have."
autosport.com
pi_72147303
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:56 schreef Atreidez het volgende:
Ik las ook dat ProDrive Force India wil overnemen, en dat het zondag gaat regenen.. Beide berichten hebben op dit moment evenveel houvast
Nouja, op Spa is regen toch wel een redelijke kans dacht ik zo
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_72147370
Nouja, niemand roept hier ook dat Alain Prost aan een comeback bezig is.. alle geruchten hebben wel een redelijke kans, maar t blijven allemaal geruchten he
Where facts are few, experts are many.
pi_72147736
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:02 schreef Atreidez het volgende:
Nouja, niemand roept hier ook dat Alain Prost aan een comeback bezig is.. alle geruchten hebben wel een redelijke kans, maar t blijven allemaal geruchten he
Stirling Moss gaat natuurlijk in belgie rijden
pi_72148144
Nou Surtees Junior is er 1 die zeker NIET gaat rijden
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_72148728
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:28 schreef vosss het volgende:
Nou Surtees Junior is er 1 die zeker NIET gaat rijden
Fail.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 21:08:29 #68
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_72152936
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:28 schreef vosss het volgende:
Nou Surtees Junior is er 1 die zeker NIET gaat rijden


gaat er nog iemand naar Spa dit weekend?
Please, make yourself uncomfortable.
pi_72153928
Ja, vosss
Where facts are few, experts are many.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 12:13:50 #70
263470 wel.o.k
herfst en voetbal hater
pi_72167536
silly season begint aardig op toeren te komen.
nu wachten wie bmw overneemt.
nee echt, ik haat herfst maar voetbal meer
pi_72167627
Zou dan toch eindelijk Dave Richards weer in de F1 komen? Die vent heeft t nu al op zoveel manieren geprobeerd.
Where facts are few, experts are many.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 13:27:31 #72
34586 kepler
No bounce, no play
pi_72169248
Grosjean is gewoon nog bankmedewerker

http://f1.gpupdate.net/nl(...)j-bank-niet-opgeven/
quote:
Renault-rijder Romain Grosjean blijft zijn Formule 1-carrière voorlopig combineren met een baan als bankmedewerker. Zo heeft de 23-jarige Fransman laten weten. Grosjean maakte afgelopen weekend zijn Formule 1-debuut, in Valencia.

"Ik heb van elke seconde genoten", zei Grosjean over zijn eerste race. "Ik wil het team enorm bedanken voor alle steun en hulp die ik afgelopen weekend kreeg. Alles was nieuw voor mij, dus ik had enorm veel om te leren. Ik had een goed gevoel over de auto en gedurende het weekend werd dat gevoel ook steeds beter. Over het geheel genomen ben ik wel tevreden over mijn eerste race. Het belangrijkste was dat ik de finish haalde en zoveel mogelijk ervaring opdeed. Toen ik aan de finish kwam, zag ik al mijn monteurs op de pitmuur juichen. Dat gaf een erg goed gevoel."

Grosjean is naast zijn baan als Formule 1-coureur ook nog parttime werkzaam bij een bank in het Zwitserse Genève, waar hij geboren en getogen is. De voormalig Europees F3-kampioen is voorlopig niet van plan om te stoppen met dat werk "Ik heb er afgelopen dinsdag nog gewerkt", vertelde Grosjean. "Ik heb veel plezier in mijn werk daar, dus ik zou het graag blijven doen. Tot dusver heb ik het altijd goed kunnen combineren. En daarbij, het houdt me met beide benen op de grond."

Over zijn doelen voor de Grand Prix van België zei hij: "Het team legt geen druk op me, maar ik zou zelf graag wat competitiever zijn in Spa. Ik weet echter dat ik nog erg veel te leren heb, dus ik zal het stap voor stap moeten bekijken. Na afloop van de vrije trainingen zal ik voor mezelf gaan kijken wat er mogelijk is in deze race."

Vorig jaar wist Grosjean de GP2-race op Spa-Francorchamps nog te winnen
The line is a dot to you!
pi_72170094
Las t ook net Grappig gegeven.

En nog een kandidaat voor tweede zitje van Ferrari na Spa: Mirko Bortolotti
Where facts are few, experts are many.
pi_72172225
Of Ferrari gaat voor een publiciteitsstunt in België en zet Bas Leinders in de Ferrari..
  woensdag 26 augustus 2009 @ 15:34:47 #75
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_72173081
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 13:27 schreef kepler het volgende:
Grosjean is gewoon nog bankmedewerker

http://f1.gpupdate.net/nl(...)j-bank-niet-opgeven/
[..]


Het is dat ING toch vertrekt... maar anders.
pi_72174621
Heeft Ferrari überhaupt ooit iemand laten debuteren in de F1?
Please, make yourself uncomfortable.
pi_72174766
Er zijn nog maar 46.000 kaarten verkocht voor Spa. Zou het geen idee zijn om de mogelijkheid te bieden om een gastrijder uit eigen land mee te laten doen? Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Belgie, maar voor ieder circuit. Je ziet het in de WTCC namelijk wel. Ik denk dat dit de kaartverkoop wel goed zou doen. Voor Belgie is dit nu natuurlijk tekort dag, maar misschien een idee voor de toekomst.
pi_72174879


Ik had gelezen dat Spa uitverkocht was? Is dus gewoon onzin! Even kijken of er nog een paar lastminutes te krijgen zijn voor weinig, ik ga tenslotte toch niet op vakantie.

edit: Hmm, alle tribunes op mooie plaatsen zijn iig weg, of ik moet met een kinderkaartje binnen kunnen komen General admission bronze is 160 eu, en dan kan je op allerlei plaatsen gaan staan, op zich wel betaalbaar. Nog meer mensen die interesse hebben om te gaan?
Where facts are few, experts are many.
pi_72175129
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 16:32 schreef Atreidez het volgende:


Ik had gelezen dat Spa uitverkocht was? Is dus gewoon onzin! Even kijken of er nog een paar lastminutes te krijgen zijn voor weinig, ik ga tenslotte toch niet op vakantie.

edit: Hmm, alle tribunes op mooie plaatsen zijn iig weg, of ik moet met een kinderkaartje binnen kunnen komen General admission bronze is 160 eu, en dan kan je op allerlei plaatsen gaan staan, op zich wel betaalbaar. Nog meer mensen die interesse hebben om te gaan?
http://www.f1pits.net/nieuws/gezocht_24.000_fans_voor_spa/
pi_72176701
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 16:32 schreef Atreidez het volgende:


Ik had gelezen dat Spa uitverkocht was? Is dus gewoon onzin! Even kijken of er nog een paar lastminutes te krijgen zijn voor weinig, ik ga tenslotte toch niet op vakantie.

edit: Hmm, alle tribunes op mooie plaatsen zijn iig weg, of ik moet met een kinderkaartje binnen kunnen komen General admission bronze is 160 eu, en dan kan je op allerlei plaatsen gaan staan, op zich wel betaalbaar. Nog meer mensen die interesse hebben om te gaan?
brons is kut op zondag weet ik uit ervaring, dat zou ik niet doen
wij doen het iig nooit meer
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_72176900
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:31 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

brons is kut op zondag weet ik uit ervaring, dat zou ik niet doen
wij doen het iig nooit meer
waaaaat hoezo? Wij hebben brons
Please, make yourself uncomfortable.
pi_72177220
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:38 schreef bodylotion het volgende:

[..]

waaaaat hoezo? Wij hebben brons
omdat als je zondag fatsoenlijk wilt zien in een fatsoenlijke bocht (wij zaten toen bij de busstop) héél vroeg aan het hek moet gaan staan wachten tot het circuit open gaat, en dan kun je met je klapstoeltje en je plastic zeiltje onder je arm over de heuvels gaan rennen tot je in je bocht bent waar je moet zijn...
doe je dat niet, zoals onze buren op de camping die gewoon om half 9 aanliepen zit je ongeveer op de 10e rij van het hek verwijderd
voor ons iig nooit meer zone brons

(nou moet ik wel zeggen dat dat al ongeveer 8-9 jaar geleden is, en toen was het volgens mij wel veel drukker dan tegenwoordig in belgie, dus of dat nog steeds zo is weet ik niet maar wij nemen dat risico iig niet meer )
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_72177223
Heb t idee dat je met brons of heel vroeg moet zijn, of heel lang moet zijn... En dan ws. ook nog alles door een hek moet bekijken zonder echt goed overzicht.. Al staan er wel genoeg schermen opgesteld langs de baan
Where facts are few, experts are many.
pi_72177658
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:50 schreef Atreidez het volgende:
Heb t idee dat je met brons of heel vroeg moet zijn, of heel lang moet zijn... En dan ws. ook nog alles door een hek moet bekijken zonder echt goed overzicht.. Al staan er wel genoeg schermen opgesteld langs de baan
oh lengte heb ik gelukkig wel . Hoe zit het met die tv schermen? Valt alles daar een beetje fatsoenlijk op te volgen?
Please, make yourself uncomfortable.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 18:37:46 #85
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_72178482
tvp
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_72178658
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 18:06 schreef bodylotion het volgende:

[..]

oh lengte heb ik gelukkig wel . Hoe zit het met die tv schermen? Valt alles daar een beetje fatsoenlijk op te volgen?
Geen id Nooit bij een race geweest. Maar alleen al in Pouhon zie ik er 4 opgesteld staan.
Where facts are few, experts are many.
pi_72179455
Wij hebben laatste twee jaar brons gehad en is prima te doen!

Je hoeft echt niet om 5 uur 's morgens voor het hek te staan, wij waren op raceday altijd rond 10 uur op het circuit.
Pouhon is een mooie bocht om te zitten, het is steil, dus je hebt niemand voor je neus zitten en je ziet de auto's ook nog een flink stuk. Recht voor je staat een scherm dus je mist niets.

Tip: Pak een kampeerstoeltje, zaag van de achterste twee pootjes een stuk af, zet hem zo tegen de berg op en je zit als een koning.
pi_72179686
Kleine impresse van Pouhon:
Links:


Rechts:


Rechte stuk na Eau Rouge is ook leuk om even te zitten, maar vond dit een mooiere plek.
pi_72179769
Wel een goeie tip van zo'n stoeltje idd
Where facts are few, experts are many.
pi_72180743
mag je je eigen drank meenemen eigenlijk
Please, make yourself uncomfortable.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:08:54 #91
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72181175
-edit- dubbel

[ Bericht 96% gewijzigd door sanger op 26-08-2009 20:31:09 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:10:43 #92
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72181229
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:18 schreef Gauner het volgende:
Rechte stuk na Eau Rouge is ook leuk om even te zitten, maar vond dit een mooiere plek.
Kemmel heet het daar

Zitten kun je daar ook niet, en staan is ook niet al te prettig. Het is een helling naast een smal pad. Wel ultiem mooi geluid daar
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72182528
Nouja, met die stoeltjesoplossing moet je daar wel tegen die schuine wand aan kunnen zitten, maar veel zien doe je er niet.. Met die tests ook, zag je ze heeeeel rap komen en ook weer gaan.. Als er wordt ingehaald is de kans dat t daar gebeurt wel groot
Where facts are few, experts are many.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:18:59 #94
37554 CloseToTheEdge
I get up, I get down
pi_72183277
Pouhon is inderdaad een aanrader, daar heb ik in 2002, 2006 en 2008 tijdens de race ook gestaan/gezeten. In 1997 en 2001 heb ik in Blanchimont gestaan en dat was eerlijk gezegd niet echt leuk, ze reden daar volgens mij al tegen de 300 km/u.

Ik heb daar trouwens wel een foto kunnen maken van de gecrashte auto van Burti, die later dat jaar nog als dubbele pagina in het Formule 1 jaaroverzicht terecht kwam. Good times!

In 2007 zaten we bij Rivage, ook wel een leuke plek, maar daar was geen groot scherm.

Morgen vertrekken we om 10:00 weer naar de camping om de tent op te zetten en daarna naar het circuit te gaan voor de pitwalk (als die er is tenminste). (Ik ben die jongen met de McLaren pet en EF 70-200/F4 op een EOS40d )
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:19:25 #95
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72183291
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:53 schreef Atreidez het volgende:
Nouja, met die stoeltjesoplossing moet je daar wel tegen die schuine wand aan kunnen zitten, maar veel zien doe je er niet.. Met die tests ook, zag je ze heeeeel rap komen en ook weer gaan.. Als er wordt ingehaald is de kans dat t daar gebeurt wel groot
Met die tests kwam iedereen daar snel voorbij op Mark Webber na indd
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72184369
Voor mensen met een iphone en voor de echte fans:
quote:
Voor de liefhebbers van Formule 1 is er nu de officiële applicatie F1 Timing. Met F1 Timing kun je onder meer de posities van de coureurs in realtime volgen op je scherm tijdens de training, kwalificatie en de gedurende de wedstrijd zelf. Dit alles weergegeven op een realistische 3D kaart van het circuit. Naast het bekijken van de coureurs op de kaart, kun je ook alle tussentijden bekijken en krijg je per ronde live (geschreven) commentaar.

De realtime postities van de coureurs op je scherm zijn tot op 180 meter nauwkeurig (de ontwikkelaar zegt te werken aan een nog grotere nauwkeurigheid). Je kunt verder je favoriete coureur selecteren om die te volgen, zodat je altijd kunt zien waar deze zich bevindt ten opzichte van de concurrentie. In- en uitzoomen op het circuit is ook mogelijk door te pinchen.
Je kunt achteraf, maar ook tijdens de wedstrijd, ieder moment in de wedstrijd terug bekijken. Dit geldt ook voor de trainingen en de kwalificaties. Ook alle tussentijden van alle coureurs zijn zowel live als achteraf te volgen via de applicatie. Verder krijg je per ronde geschreven commentaar te zien over het verloop van die ronde.


Er zijn twee versies van F1 Timing: de Starter Pass en de Championship Pass. Met de eerste krijg je enkel toegang tot de gegevens en livetracking van de coureurs tijdens de trainingssessies. Met de Championship Pass-editie krijg naast de trainingssessies toegang tot de kwalificatie en de wedstrijd zelf. Aan de volledige editie hangt wel een pittig prijskaartje: 13,99 euro. De Starter editie kost 1,59 euro. Overigens is het ook mogelijk om bij de Starter Pass via een in-app purchase toegang te krijgen tot de gegevens van de kwalificatie en/of de wedstrijd. Wat dit kost is niet direct te vinden op de website van de ontwikkelaar.
De F1 Timing App Starter Pass is te koop voor 1,59 euro in de App Store. De volledige Championship Pass editie kost 13,99 euro. bron
Ontwikkelaar


Ontzettend gave app, alleen jammer dat het zo duur is
pi_72184701
Is mij iets te duur voor een app.
pi_72186447
Wat een gezeik met die iPhone steeds, die krijgt allemaal leuke gadgets.. Maar er is een legio aan smartphone's en windows mobile devices die veel meer worden gebruikt, en daar is amper een livetiming voor te vinden
Where facts are few, experts are many.
pi_72186629
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:02 schreef Atreidez het volgende:
Wat een gezeik met die iPhone steeds, die krijgt allemaal leuke gadgets.. Maar er is een legio aan smartphone's en windows mobile devices die veel meer worden gebruikt, en daar is amper een livetiming voor te vinden
Is toch logisch, de iphone heeft een steeds grotere userbase en dan ga je daar je software op uitbrengen. Levert meer geld op. Maar ik vind het veels te duur voor zo'n app. Het is wel gaaf, maar is het voor de komende seizoenen ook nog of voor de resterende wedstrijden?
  woensdag 26 augustus 2009 @ 23:10:51 #100
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_72186742
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:18 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Morgen vertrekken we om 10:00 weer naar de camping om de tent op te zetten en daarna naar het circuit te gaan voor de pitwalk (als die er is tenminste). (Ik ben die jongen met de McLaren pet en EF 70-200/F4 op een EOS40d )
wij vertrekken vrijdag. we staan op 'camping' Stavelot, met een witte bus.
Please, make yourself uncomfortable.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')